Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 19 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Älgen...
InläggPostat: tor 25 dec 2014, 11:03 
Offline
Ingen fara, jag har ett gem i fickan!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 28 maj 2013, 16:13
Inlägg: 1734
För några år sen körde jag hem med ett fordon i småbilsklassen. En sån där sak med höjt tak och extra stor vindruta, med motor stor som en symaskin. En kompis satt på passagerarsidan. Det var sensommar och kväll. Hade kört ungefär tre timmar och hade ett par timmar kvar att köra. Farten var 90km/h.
Plötsligt såg jag en skugga som rörde sej bland björkarna på vänster sida om vägen och trampade bromsen i botten instinktivt. Därpå kom en älgko springande upp på vägen. Jag hade då styrt över bilen till vänster sida då det inte kom några bilar i mötande fil. Älgkon passerades bakom bakbenen med nån meters marginal.

Min passagerare hade inte sett nån älg, och blev förvånad över inbromsningen. Passageraren såg älgen först då den kom upp på vägen.

Så, håll ögonen öppna och ha 100% uppmärksamhet hela tiden. En hel del älgkrockar kan undvikas.

_________________
borrow, spend & pretend
Confidence - the feeling you have before fully understanding the situation.
3-3-3 Radio Plan


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Älgen...
InläggPostat: tor 25 dec 2014, 12:50 
det kan jag verkligen hålla med om

förr var vi ett gäng som åkte runt en hel del, mycket på mindre vägar i det mörka småland
många gånger på icke dagstid

och vi hadde som vana att inte sitta och vinkla huvudet för att prata med varandra
utan dom två som satt fram hadde full koll på väg och sidor

jag gör det numera när jag sitter som passagerare fram och det är ofta som folk tycker det är underilgit att man inte sitter och pratar med varandra öga mot öga, jag kollar frammåt och åt sidorna så mycket jag kan

och det har setts många djur på det sättet

roligast var när jag hadde polisen efter mig när jag i början av augusti körde en runda frammåt kvällen, 3km hemmifrån så körde jag mötte jag en polisbil, den hakade på , och eftersom dom inte signalerade något s fortsatte jag färden tills jag kom ut på lämpligt tälle att stanna på
den biten gick då genom mina förra jaktmarker
och jag körde sakta
när jag stannade så kom dom fram och kollade körkortet och frågade varför jag körde så sakta
och sade, för att det är så mycket djur i farten
och frågade dom hur många rådjur dom sett på den biten dom följde efter mig
vilka rådjur sade dom
doom 5 st som jag sett på dom 2km
då bidde dom väldigt, konfunderade
och jag förklarade att jag körde en extrasväng på vägen hem för att kolla efter rådjur på mina jaktmarker
och frågade dom om dom inte hadde ögona öppna ;)
den äldre fick ett lende på läpparna , den ungre kunde inte förstå att dom kört förbi en bunta rådjur utan dom sett dom
i och för sig stod dom inte på vägen, men den närmsta var bara 5 m in


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Älgen...
InläggPostat: tor 25 dec 2014, 13:31 
Offline
Konservöppnaren börjar bli utsliten. Igen!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 19 jan 2010, 14:56
Inlägg: 2646
Klassiskt förare har fokus åt alla håll, fram bak sidor. Främre passagerare framåt och åt sidor. Bakre passagerare åt sidor. Kolonnkörning 1.1.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Älgen...
InläggPostat: tor 25 dec 2014, 14:25 
Offline
When your mind say impossible, possible still has a lot left
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 24 jul 2014, 14:49
Inlägg: 3199
Ort: Mälardalen
Att vifta runt med ögonen för mycket är också ett säkert sätt att missa älgen.

"den bara dök upp från ingenstans"

Det här är något alla bör läsa och förstå, man vinner både i ett slagsmål och minskar risken att hamna i en olycka i trafiken om man verkligen fattat hur det här fungerar. Kontentan av det hela är att du är blind så länge ögat rör sig och vid fel tillfälle kan en hel del hinna hända under tiden.

http://en.wikipedia.org/wiki/Saccadic_masking

Man ska så klart kika efter älgar när man kör, men man bör också ha klart för sig att perfieriseendet uppfattar rörelse mycket bättre än centralseendet, samt ser genom mörka partier mycket bättre... så man bör inte heller "leta efter älgen" med centralseendet utan bara flytta fokuspunkten så man är helt säker på att em eventuell rörelse uppfattas av periferiseendet.

_________________
Mindset of a winner: "The desire to win is important, but the will to prepare is vital."


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 19 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet