Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 20 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Vilken form av BOB förordar du?
Omröstningen slutade mån 13 apr 2015, 14:54
Ryggsäck 92%  92%  [ 34 ]
Bag m axelrem 3%  3%  [ 1 ]
Vattentät säck 0%  0%  [ 0 ]
Annan 5%  5%  [ 2 ]
Antal röster : 37
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Bug Out Bag och transport av barn/familj - tips
InläggPostat: tis 13 jan 2015, 14:54 
Offline
Jag har en ficklampa. Tror jag ...

Blev medlem: ons 12 nov 2014, 16:52
Inlägg: 11
Ort: Norr om Stockholm
Hej och tack för att ni finns och skriver här.
Jag är ny medlem och har börjat packa min BOB men jag behöver era tips.
Vad packar ni? Vad är absolut nödvändigt och vad kan avvaras enligt överlevnadsprincipen? Vad är onödiga nice to haves?
Jag undrar också hur ni tänker ang att transportera familj/barn. Jag har 2 små barn och fru. Packar ni allt i en eller två väskor/ryggsäckar för de vuxna? Eller finns det rent av en avstressande och bra funktion i att barnen får vara med och bära en egen rygga (1 och 3m år i mitt fall, vana vid äventyr, men små)?
Med små barn går allt mycket långsammare och med dem i armarna i en förmodat stressad situation (för dem om inte annat) - hur transporteras barnen?
Om man behöver "bug out quick like hell", tar ni bil (annat fordon?) eller tar ni sikte på ett safe house eller dylikt till fots? Vad förvarar ni i så fall i bilen?
Oavsett ovan: vad är ett absolut minimum att förvara i bilen?
Vatten är ju A och O, äger ni vattenrenande flaskor likt http://itati.se/category.php?id_category=51 eller hur gör ni med vatten till ni kommer till ert gömställe/safe house?

Jag inser att varje situation är unik och att det därför är svårt att svara generellt på detta, men jag uppskattar alla försök att hjälpa till att sprida lite kunskap. Stort tack igen!

_________________
Lägg ett par minuter med att kolla in https://www.youtube.com/watch?v=7K6L8kUs_Ao som har ett antal viktiga poänger. Hans andra videos är t o m bättre när han är lugnare och otroligt insiktsfull om det mesta som gjort att vi hamnat på detta forum.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bug Out Bag och transport av barn/familj - tips
InläggPostat: tis 13 jan 2015, 15:23 
Har ingen erfarenhet av barn får jag väl börja med att säga.

Men om det inte går att ta bilen är ju cykel plus eventuell cykelkärra ett väldigt bra BOW. Barnen sitter säkert i varsin barnstol och hjälm bakom ryggen på förälder. Förnödenheter packade i cykelväskor eller på vagn efteråt.

Går kanske att öva setup'en med att ta några trevliga cykelturer i närområdet på sommaren.

P.s Varför ligger tråden under "mediakontakter"?


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bug Out Bag och transport av barn/familj - tips
InläggPostat: tis 13 jan 2015, 22:49 
Jag bor "på landet" utanför en mellanstor stad. Jag preppar åt en familj. Jag har flera vägar härifrån till olika delar av landet. Jag tänker mig i första hand att stanna hemma (bugin) när SHTF.

Vatten klarar jag med elverk hemma, har också vattenreningstabletter, kaffefilter och spritkök i boxarna så det bör inte vara några större problem med den biten.

Vanligaste anledningen till att inte kunna stanna hemma är brand, eller möjligen stormskador. Eftersom jag har mina grejer i ett litet förråd på tomten räknar jag i så fall med att kunna lasta prylarna på släpet och i bilen och sen sticka. Är det någon annan form av SHTF så har jag bestämt mig för att jag kommer att ha 6 timmar på mig att lasta, att hålla en högre nivå är inte rimligt enligt mina riskbedömningar.

Jag har igen BOB i egentlig mening. Jag har allt utom maten i BOBoxar (Smartbox 31 l) som är uppmärkta med typ av innehåll, typ "kök", "apotek" etc. så att de ska bli lättlastade och även ge möjlighet att lasta med urskillning om det skulle vara mer bråttom än 6 timmar. Den enda bag jag har är en liten rygga med allt jag behöver om jag ska bo över hos bekanta eller på hotell en långhelg plus lite första förband och annat smått och gott.

De allra elakaste varianterna av SHTF (typ NBC-strid) klarar jag troligen inte, det är ett medvetet val.

Glömde bilen... Jag är nog underutrustad där men det jag har är spritkök, vatten, lite mat, kaffe, värmeljus, torkpapper, diskmedel, första förband, såg, yxa, kniv, tändstickor, tändare, bogserlina (rejäl), lång lina, varningsljus, varselvästar, lite verktyg (byta hjul typ), några värmefiltar (sån alu-variant), brandsläckare och något mer.

Skötväskan är ju en jättebra plats för lite småpreppsaker! :-)

/MulenDag


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bug Out Bag och transport av barn/familj - tips
InläggPostat: ons 14 jan 2015, 01:15 
Tänker ungefär som MulenDag. Det mesta ligger förrådslagt för planerad Bugin.
Bor också en bit utanför något samhälle med enstaka grannar i närområdet.
"bug out quick like hell" finns på skalan men för mig ytterst låg sannolikhet.
Snabbt på min skala är minst en timme för att packa och med det hinner jag lasta mycket i bilen.
Mat och utrustning för en sån situation ligger i boxar som jag provat lasta i bilen så jag vet vad jag får in.
Det jag lastar i bilen innehåller också 2st BOB men det är mer sista reserven om måste lämna bilen senare.
BOB innehåller ganska klassiskt mat/skydd/värme och i ärlighetens namn för lite längre tid än 72timmar.
Nu är vi ju bara två hemma vilket gör det enklare. Egna barn har redan lämnat hemmet här.
Någon form av vattenreningsfilter är ganska vanligt. Jag skaffade Saywer mini som är liten lätt och kompakt.
Hittar du tex i http://www.overlevnadsbutiken.se/produkter/vattenrening/vattenfilter/vattenfilter-sawyer-mini.html

Nu är det jäkligt kul med prylar :oops: men det viktigaste är ändå att ha en plan. Stirrar man sig blind på coola prylar är det lätt att missa helheten. Tänka igenom vad man ser för scenario och vilka åtgärder man kan göra. Satsa inte på det värsta scenariot från dag ett. Med små barn känns det som det första är vad man behöver för att klara sig hemma utan samhällsstöd en vecka. Fundera sen vart ni skulle kunna tänkas ta er om ni måste lämna hemmet. Ingen ide att först packa en stor BOB om planen innebär att ni tänker köra bil 30 mil.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bug Out Bag och transport av barn/familj - tips
InläggPostat: ons 14 jan 2015, 01:57 
Offline
When your mind say impossible, possible still has a lot left
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 24 jul 2014, 14:49
Inlägg: 3199
Ort: Mälardalen
Är man det minsta sent ute när SHTF händer, tex åkte och hämtade familjen medans alla andra flydde i panik så kan bil vara oanvändbart och har man familj, så är det inte totalt några 15kg att släpa på, därav denna post ang BOB/transport av familj.

Jag anser personligen att sommartid så är en smidig 250-450cc 4-taktshoj den optimala lösningen för bug out. Med monowheel trailer efter så kan man köra stigar samt kommer mellan saker.

Bild

Det skulle ge att man om man behöver transportera ett barn, beroende på hur stort det är, antingen har barnet framför eller bakom sig vilket naturligtvis kraftigt reducerar vad man kan ha i packning på hojen. Viktigaste i det läget är ju att barnet åker safe och då kan man behöva hålla hojen smidig och lätt.

Är man två vuxna och två barn så blir det i så fall förmodligen trailer på bägge hojjarna.

Är man två vuxna och ett barn så kan man förmodligen klara sig på en trailer och packväskor på ena hojjen medans barnet åker på andra.

Med elakare varianter på dubbade (spik) vinterdäck samt god vana hos föraren, så klarar en hoj försiktig körning upp tills dess att snödjupet säger annat. Dock kanske mer en vuxen only grejj än med barn på hojjen.

Varianter på ovan kan i viss mån användas på mountainbikes.

Vintertid (på snö) så är skoter det optimala fordonet. Lämpligen då två långbandade skotrar samt en släde eller två beroende på behov av att frakta utrustning. Ska riktigt små barn sitta i släde, så måste nån stor nog för att hålla ordning på både förfrysningsrisk och barns dumheter sitta med i släden.

Bild
Bild

Reservfordon i form av skidor, stighudar och skidpulkor är ett måste på vintern, behovet av skydd och värme är mycket större så utrustningen väger mer.
Bild

Har man inget fordon (vilket man bör hålla i åtanke att man kanske måste överge) så är ju barnens storlek och vikt avgörande för hur mycket övrig utrustning man kan bära med sig. Små barn måste ju också bäras. Skulle säga att föräldrar med små barn som planerar en BOB tjänar på att vara gramjägare av den mest extrema sorten när det gäller utrustningsval. Måste man bära 2 barn och utrustning för en familj så springer det (mycket) snabbt iväg i vikt oavsett hur man gör och håller man inte vikterna på enskiljda föremål i åtanke då så blir man överlastad på nolltid.

Man måste hålla i åtanke att ett fordon kan gå sönder i helt fel tillfälle, man bör därför aldrig ha packat så att man inte har möjligheten att bära det nödvändigaste den sträcka man avser att transportera sig till sin BOL. Dvs packa en utrustning som utgår från att du ska bära den, lägg sedan denna i fordonet och lägg sånt som kan vara bra att ha bredvid din viktiga packning. Vad som är viktigt ska bara kunna greppas i flykten. Samma tänk bör användas kring skidpulkor, dvs att man ser på pulkan som ett fordon du kan behöva överge.

Utrustning bör packas i "lager"

Fordon - kan bära allt det där extra du skulle vilja ha men vad du måste ha bör du kunna bära med dig.

Ryggsäck - ditt personliga bärsystem, observera att om den ligger på marken och du behöver fly omedelbart eller av olika skäl inte kan nå eller förlorar den, så är du utan.

På kroppen - vad du behöver för att klara dig en kortare tid.

Kan tyckas som att ovan är extremt för många, läst utifrån kontorsstolen i ett fungerande samhälle men en bug out förutsätter ju faktiskt att SHTF stax händer eller pågår. I det läget är ovan inte extremt utan nödvändighet.

_________________
Mindset of a winner: "The desire to win is important, but the will to prepare is vital."


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bug Out Bag och transport av barn/familj - tips
InläggPostat: ons 14 jan 2015, 11:50 
Offline
Jag har en ficklampa. Tror jag ...

Blev medlem: ons 12 nov 2014, 16:52
Inlägg: 11
Ort: Norr om Stockholm
Nikenik skrev:
Har ingen erfarenhet av barn får jag väl börja med att säga.

Men om det inte går att ta bilen är ju cykel plus eventuell cykelkärra ett väldigt bra BOW. Barnen sitter säkert i varsin barnstol och hjälm bakom ryggen på förälder. Förnödenheter packade i cykelväskor eller på vagn efteråt.

Går kanske att öva setup'en med att ta några trevliga cykelturer i närområdet på sommaren.

P.s Varför ligger tråden under "mediakontakter"?


Tack för tips om cykelvagn. Det är sant och beroende på underlag på väg osv ett mkt bra förslag jag ska ta fasta på. Vad gäller att tråden hamnat i fel kategori, var det oavsiktligt. Det verkar ha rättats till av admin nu.

_________________
Lägg ett par minuter med att kolla in https://www.youtube.com/watch?v=7K6L8kUs_Ao som har ett antal viktiga poänger. Hans andra videos är t o m bättre när han är lugnare och otroligt insiktsfull om det mesta som gjort att vi hamnat på detta forum.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bug Out Bag och transport av barn/familj - tips
InläggPostat: ons 14 jan 2015, 11:55 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 05 maj 2012, 14:22
Inlägg: 4170
Har inriktat mig på att vara bilburen eller skoterburen vid en flykt från hemmet... det mesta packas i lådor eftersom det handlar om rätt mycket utrustning och bränsle. Men varje familjemedlem har en ryggsäck med förstärkningsplagg och personlig utrustning såsom komradio, kniv, mm.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bug Out Bag och transport av barn/familj - tips
InläggPostat: tor 15 jan 2015, 23:06 
Offline
Jag har en ficklampa. Tror jag ...

Blev medlem: ons 12 nov 2014, 16:52
Inlägg: 11
Ort: Norr om Stockholm
Derzu Uzala skrev:
Är man det minsta sent ute när SHTF händer, tex åkte och hämtade familjen medans alla andra flydde i panik så kan bil vara oanvändbart och har man familj, så är det inte totalt några 15kg att släpa på, därav denna post ang BOB/transport av familj.

Jag anser personligen att sommartid så är en smidig 250-450cc 4-taktshoj den optimala lösningen för bug out. Med monowheel trailer efter så kan man köra stigar samt kommer mellan saker.

Bild

Det skulle ge att man om man behöver transportera ett barn, beroende på hur stort det är, antingen har barnet framför eller bakom sig vilket naturligtvis kraftigt reducerar vad man kan ha i packning på hojen. Viktigaste i det läget är ju att barnet åker safe och då kan man behöva hålla hojen smidig och lätt.

Är man två vuxna och två barn så blir det i så fall förmodligen trailer på bägge hojjarna.

Är man två vuxna och ett barn så kan man förmodligen klara sig på en trailer och packväskor på ena hojjen medans barnet åker på andra.

Med elakare varianter på dubbade (spik) vinterdäck samt god vana hos föraren, så klarar en hoj försiktig körning upp tills dess att snödjupet säger annat. Dock kanske mer en vuxen only grejj än med barn på hojjen.

Varianter på ovan kan i viss mån användas på mountainbikes.

Vintertid (på snö) så är skoter det optimala fordonet. Lämpligen då två långbandade skotrar samt en släde eller två beroende på behov av att frakta utrustning. Ska riktigt små barn sitta i släde, så måste nån stor nog för att hålla ordning på både förfrysningsrisk och barns dumheter sitta med i släden.

Bild
Bild

Reservfordon i form av skidor, stighudar och skidpulkor är ett måste på vintern, behovet av skydd och värme är mycket större så utrustningen väger mer.
Bild

Har man inget fordon (vilket man bör hålla i åtanke att man kanske måste överge) så är ju barnens storlek och vikt avgörande för hur mycket övrig utrustning man kan bära med sig. Små barn måste ju också bäras. Skulle säga att föräldrar med små barn som planerar en BOB tjänar på att vara gramjägare av den mest extrema sorten när det gäller utrustningsval. Måste man bära 2 barn och utrustning för en familj så springer det (mycket) snabbt iväg i vikt oavsett hur man gör och håller man inte vikterna på enskiljda föremål i åtanke då så blir man överlastad på nolltid.

Man måste hålla i åtanke att ett fordon kan gå sönder i helt fel tillfälle, man bör därför aldrig ha packat så att man inte har möjligheten att bära det nödvändigaste den sträcka man avser att transportera sig till sin BOL. Dvs packa en utrustning som utgår från att du ska bära den, lägg sedan denna i fordonet och lägg sånt som kan vara bra att ha bredvid din viktiga packning. Vad som är viktigt ska bara kunna greppas i flykten. Samma tänk bör användas kring skidpulkor, dvs att man ser på pulkan som ett fordon du kan behöva överge.

Utrustning bör packas i "lager"

Fordon - kan bära allt det där extra du skulle vilja ha men vad du måste ha bör du kunna bära med dig.

Ryggsäck - ditt personliga bärsystem, observera att om den ligger på marken och du behöver fly omedelbart eller av olika skäl inte kan nå eller förlorar den, så är du utan.

På kroppen - vad du behöver för att klara dig en kortare tid.

Kan tyckas som att ovan är extremt för många, läst utifrån kontorsstolen i ett fungerande samhälle men en bug out förutsätter ju faktiskt att SHTF stax händer eller pågår. I det läget är ovan inte extremt utan nödvändighet.


Tack för mycket utförligt svar. Imponerande om det är bilder på egna byggen och prylar. Alla har vi olika ingångar till vad survivalism och prepping innebär och olika förutsättningar. De troliga eller för vissa mindre troliga scenarios som vi därmed skapar våra olika planer baserade på är därför personliga historier. Jag lär mig av det ni skriver och ska försöka anpassa detta till min verklighet idag och de scenarios som jag alltså ser framför mig. En video som jag gillar från en som verkar veta vad han pratar om är denna (och många andra av hans videos): https://www.youtube.com/watch?v=7K6L8kUs_Ao

_________________
Lägg ett par minuter med att kolla in https://www.youtube.com/watch?v=7K6L8kUs_Ao som har ett antal viktiga poänger. Hans andra videos är t o m bättre när han är lugnare och otroligt insiktsfull om det mesta som gjort att vi hamnat på detta forum.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bug Out Bag och transport av barn/familj - tips
InläggPostat: tor 15 jan 2015, 23:16 
Offline
Jag har en ficklampa. Tror jag ...

Blev medlem: ons 12 nov 2014, 16:52
Inlägg: 11
Ort: Norr om Stockholm
MulenDag skrev:
Jag bor "på landet" utanför en mellanstor stad. Jag preppar åt en familj. Jag har flera vägar härifrån till olika delar av landet. Jag tänker mig i första hand att stanna hemma (bugin) när SHTF.

Vatten klarar jag med elverk hemma, har också vattenreningstabletter, kaffefilter och spritkök i boxarna så det bör inte vara några större problem med den biten.

Vanligaste anledningen till att inte kunna stanna hemma är brand, eller möjligen stormskador. Eftersom jag har mina grejer i ett litet förråd på tomten räknar jag i så fall med att kunna lasta prylarna på släpet och i bilen och sen sticka. Är det någon annan form av SHTF så har jag bestämt mig för att jag kommer att ha 6 timmar på mig att lasta, att hålla en högre nivå är inte rimligt enligt mina riskbedömningar.

Jag har igen BOB i egentlig mening. Jag har allt utom maten i BOBoxar (Smartbox 31 l) som är uppmärkta med typ av innehåll, typ "kök", "apotek" etc. så att de ska bli lättlastade och även ge möjlighet att lasta med urskillning om det skulle vara mer bråttom än 6 timmar. Den enda bag jag har är en liten rygga med allt jag behöver om jag ska bo över hos bekanta eller på hotell en långhelg plus lite första förband och annat smått och gott.

De allra elakaste varianterna av SHTF (typ NBC-strid) klarar jag troligen inte, det är ett medvetet val.

Glömde bilen... Jag är nog underutrustad där men det jag har är spritkök, vatten, lite mat, kaffe, värmeljus, torkpapper, diskmedel, första förband, såg, yxa, kniv, tändstickor, tändare, bogserlina (rejäl), lång lina, varningsljus, varselvästar, lite verktyg (byta hjul typ), några värmefiltar (sån alu-variant), brandsläckare och något mer.

Skötväskan är ju en jättebra plats för lite småpreppsaker! :-)

/MulenDag


Tack MulenDag för jordnära och viktiga tips. Lustigt nog märkte jag när jag kollade din profil och klickade på länk till din blogg att jag var inne på den troligen i början av december. Märkligt och mäktigt (keep it up, den behövs!). Klämmer du och ni andra in grejerna som ni förvarar i bilen permanent vid reservhjulet i bagageutrymmet och/eller på olika ställen (all ledig plats vad det låter som..)?

_________________
Lägg ett par minuter med att kolla in https://www.youtube.com/watch?v=7K6L8kUs_Ao som har ett antal viktiga poänger. Hans andra videos är t o m bättre när han är lugnare och otroligt insiktsfull om det mesta som gjort att vi hamnat på detta forum.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bug Out Bag och transport av barn/familj - tips
InläggPostat: tor 15 jan 2015, 23:20 
Offline
Jag har en ficklampa. Tror jag ...

Blev medlem: ons 12 nov 2014, 16:52
Inlägg: 11
Ort: Norr om Stockholm
Exodus skrev:
Tänker ungefär som MulenDag. Det mesta ligger förrådslagt för planerad Bugin.
Bor också en bit utanför något samhälle med enstaka grannar i närområdet.
"bug out quick like hell" finns på skalan men för mig ytterst låg sannolikhet.
Snabbt på min skala är minst en timme för att packa och med det hinner jag lasta mycket i bilen.
Mat och utrustning för en sån situation ligger i boxar som jag provat lasta i bilen så jag vet vad jag får in.
Det jag lastar i bilen innehåller också 2st BOB men det är mer sista reserven om måste lämna bilen senare.
BOB innehåller ganska klassiskt mat/skydd/värme och i ärlighetens namn för lite längre tid än 72timmar.
Nu är vi ju bara två hemma vilket gör det enklare. Egna barn har redan lämnat hemmet här.
Någon form av vattenreningsfilter är ganska vanligt. Jag skaffade Saywer mini som är liten lätt och kompakt.
Hittar du tex i http://www.overlevnadsbutiken.se/produkter/vattenrening/vattenfilter/vattenfilter-sawyer-mini.html

Nu är det jäkligt kul med prylar :oops: men det viktigaste är ändå att ha en plan. Stirrar man sig blind på coola prylar är det lätt att missa helheten. Tänka igenom vad man ser för scenario och vilka åtgärder man kan göra. Satsa inte på det värsta scenariot från dag ett. Med små barn känns det som det första är vad man behöver för att klara sig hemma utan samhällsstöd en vecka. Fundera sen vart ni skulle kunna tänkas ta er om ni måste lämna hemmet. Ingen ide att först packa en stor BOB om planen innebär att ni tänker köra bil 30 mil.


Hej Exodus och tack till dig också. Jag tror jag delar din filosofi också vad det verkar och tackar för bra och en del nya tankar som resultat av det. Tack för tips om vattenrening också. Har varit inne på den sidan tidigare. Finns annan sida likvärdig den ni kan rekommendera, svensk eller utländsk?

_________________
Lägg ett par minuter med att kolla in https://www.youtube.com/watch?v=7K6L8kUs_Ao som har ett antal viktiga poänger. Hans andra videos är t o m bättre när han är lugnare och otroligt insiktsfull om det mesta som gjort att vi hamnat på detta forum.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bug Out Bag och transport av barn/familj - tips
InläggPostat: tor 15 jan 2015, 23:35 
Offline
When your mind say impossible, possible still has a lot left
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 24 jul 2014, 14:49
Inlägg: 3199
Ort: Mälardalen
mrtwistermarten skrev:
Tack för mycket utförligt svar. Imponerande om det är bilder på egna byggen och prylar.


Jag försöker att inte lägga ut bilder på egna prylar så alla bilder du ser ovan är googlade och snodda.

Tyvärr har jag ännu inte heller skaffat allt av ovan själv, frångick att köra en ganska biffig 4WD bil helt nyligen.

_________________
Mindset of a winner: "The desire to win is important, but the will to prepare is vital."


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bug Out Bag och transport av barn/familj - tips
InläggPostat: fre 16 jan 2015, 01:53 
mrtwistermarten skrev:
Klämmer du och ni andra in grejerna som ni förvarar i bilen permanent vid reservhjulet i bagageutrymmet och/eller på olika ställen (all ledig plats vad det låter som..)?

Många bilar har en hel del smarta fack där man kan stuva undan saker.
Det enda som är synligt i min bil är brandsläckare och en förbandskudde som jag båda vill kunna nå snabbt. Resten är undanstuvat under bagagerumsgolvet som faktiskt rymmer massor. Har dubbelt golv bak under luckor med djupare fack längst bak. Under det stora grundare facket ligger reservhjulet och vid reservhjulet går även lite extra saker ner som tex bogserlina och startkablar. Men visst är det fullt. Heeelt fullt.
Litet campingkök och frystorkad mat och kaffe, ett par varningsvästar, Pressenning, tjockare sopsäckar, värmefiltar, toapapper, sittunderlag, handskar både disk- och arbets, reservlampor, extra spolarvätska, engångs regnponchos, LED varningslampor, och ficklampa, verktygslåda med en del verktyg, morakniv, tändare, etc etc. Sakerna ligger där permanent och det som är lite känsligare ligger i värmeförseglad plast (:)

Jag äger ingen terränggående 4WD bil utan bara en vanlig bränslesnål diesel familjecombi vilket är den väg jag valt.
Bild


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bug Out Bag och transport av barn/familj - tips
InläggPostat: mån 19 jan 2015, 14:54 
Offline
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 24 aug 2009, 09:31
Inlägg: 477
Det mesta vettiga är sagt, det är bra att anpassa sättet att ta sig fram efter den väg man planerar att behöva ta. Sedan skalar man ned utifrån bästa fortskaffningsmedel och nedåt. Bil - mc/moped/skoter - cykel/skidor - väska/kängor.

Det finns bärramssystem där du kan ha både barn och väskor, med två sådana kan man turas om att bära barn och packning.

Skidor/cykel är ett bra alternativ om det kommer till det läge att bränslebrist råder och de egna förråden är slut. Kombinerat med pulka/vagn kommer man relativt långt med tung packning. Det finns cykelvagnar som även fungerar som pulka med hjulen avtagna och som joggingvagn med ett extra hjul nedfällt fram. De fungerar mao i de flesta situationer. Välj en som går att fälla ihop så är den lätt att packa i bilen. Går även att dra efter moped. googla tex Thule Chariot Cougar.

_________________
Survivalism är inte egoism, genom att sörja för dig och de dina frigör du resurser åt andra.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bug Out Bag och transport av barn/familj - tips
InläggPostat: mån 19 jan 2015, 23:17 
Offline
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!

Blev medlem: tis 12 aug 2014, 20:48
Inlägg: 483
Ort: Stockholm
Angående just bära barn så har vi fjällvandrat när våra barn var 2 resp 4 år. 2åring hade jag då delvis på magen med ett bärsystem som heter manduca. http://knyt-an.se/barselar-0/manduca/
Det är en variant lik baby björn, men klarar vad jag vet upp till 20kg om man själv orkar. Fungerar både på magen eller ryggen.

En annan variant med cykel är cykelkärra. Där har vi packat ner både barnen i en Thule Chariot 2 och sommarcyklat med tält i några dagar.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bug Out Bag och transport av barn/familj - tips
InläggPostat: mån 19 jan 2015, 23:34 
Offline
Jag har en ficklampa. Tror jag ...

Blev medlem: ons 12 nov 2014, 16:52
Inlägg: 11
Ort: Norr om Stockholm
Willsie skrev:
Det mesta vettiga är sagt, det är bra att anpassa sättet att ta sig fram efter den väg man planerar att behöva ta. Sedan skalar man ned utifrån bästa fortskaffningsmedel och nedåt. Bil - mc/moped/skoter - cykel/skidor - väska/kängor.

Det finns bärramssystem där du kan ha både barn och väskor, med två sådana kan man turas om att bära barn och packning.

Skidor/cykel är ett bra alternativ om det kommer till det läge att bränslebrist råder och de egna förråden är slut. Kombinerat med pulka/vagn kommer man relativt långt med tung packning. Det finns cykelvagnar som även fungerar som pulka med hjulen avtagna och som joggingvagn med ett extra hjul nedfällt fram. De fungerar mao i de flesta situationer. Välj en som går att fälla ihop så är den lätt att packa i bilen. Går även att dra efter moped. googla tex Thule Chariot Cougar.


Tack Willsie! Ja, det var bra sammanfattat av dig. Bärarmsystemet skulle jag vilja be dig utveckla lite. Är det en liknande det som solsken skriver eller något annat?

Thule Chariot Cougar har jag haft lite koll på tidigare. Gillar tanken, men ska man utrusta den där till att kunna ta som pulka efter skidor osv springer det snabbt upp i över 15 000 kr och jag har redan en billigare Thule som funkar fint standalone. Jag är student kommande 3 år så det får bli att chansa på at jag inte behöver den inom kommande år. :hm:

_________________
Lägg ett par minuter med att kolla in https://www.youtube.com/watch?v=7K6L8kUs_Ao som har ett antal viktiga poänger. Hans andra videos är t o m bättre när han är lugnare och otroligt insiktsfull om det mesta som gjort att vi hamnat på detta forum.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 20 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet