Swedish Survivalist

Är du förberedd?

Ny tråd Svara på tråd  [ 20 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Vilken form av BOB förordar du?
Omröstningen slutade mån 13 apr 2015, 14:54
Ryggsäck 92%  92%  [ 34 ]
Bag m axelrem 3%  3%  [ 1 ]
Vattentät säck 0%  0%  [ 0 ]
Annan 5%  5%  [ 2 ]
Antal röster : 37
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Bug Out Bag och transport av barn/familj - tips
InläggPostat: mån 19 jan 2015, 23:38 
Jag har en ficklampa. Tror jag ...

solsken skrev:
Angående just bära barn så har vi fjällvandrat när våra barn var 2 resp 4 år. 2åring hade jag då delvis på magen med ett bärsystem som heter manduca. http://knyt-an.se/barselar-0/manduca/
Det är en variant lik baby björn, men klarar vad jag vet upp till 20kg om man själv orkar. Fungerar både på magen eller ryggen.

En annan variant med cykel är cykelkärra. Där har vi packat ner både barnen i en Thule Chariot 2 och sommarcyklat med tält i några dagar.

Tack också till dig solsken. Det var ett bra tips om att öva under trevliga former med en tältsemester. Hade planer på det i somras, det får bli nästa sommar.

Lägg ett par minuter med att kolla in https://www.youtube.com/watch?v=7K6L8kUs_Ao som har ett antal viktiga poänger. Hans andra videos är t o m bättre när han är lugnare och otroligt insiktsfull om det mesta som gjort att vi hamnat på detta forum.

InläggPostat: ons 21 jan 2015, 15:56 
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!
Användarvisningsbild

mrtwistermarten skrev:
Willsie skrev:
Det mesta vettiga är sagt, det är bra att anpassa sättet att ta sig fram efter den väg man planerar att behöva ta. Sedan skalar man ned utifrån bästa fortskaffningsmedel och nedåt. Bil - mc/moped/skoter - cykel/skidor - väska/kängor.

Det finns bärramssystem där du kan ha både barn och väskor, med två sådana kan man turas om att bära barn och packning.

Skidor/cykel är ett bra alternativ om det kommer till det läge att bränslebrist råder och de egna förråden är slut. Kombinerat med pulka/vagn kommer man relativt långt med tung packning. Det finns cykelvagnar som även fungerar som pulka med hjulen avtagna och som joggingvagn med ett extra hjul nedfällt fram. De fungerar mao i de flesta situationer. Välj en som går att fälla ihop så är den lätt att packa i bilen. Går även att dra efter moped. googla tex Thule Chariot Cougar.

Tack Willsie! Ja, det var bra sammanfattat av dig. Bärarmsystemet skulle jag vilja be dig utveckla lite. Är det en liknande det som solsken skriver eller något annat?

Det jag tänker på är/var ett system för bärmes, där ramen kunde användas för att hänga på olika tillbehör, utrustning/säck eller en bärstol att bära barn i. Lite googling lyckades inte för mig, men förr fanns det i alla fall, kanske går att hitta second-hand? Annars verkar flera moderna bärstolar ha möjlighet till iaf en liten väska och snabb omjustering för olika bärare.

InläggPostat: ons 21 jan 2015, 16:17 
Konservöppnaren börjar bli utsliten. Igen!
Användarvisningsbild

http://www.naturkompaniet.se/fjallraven ... gade-frame

Senast redigerad av takiman fre 20 feb 2015, 09:17, redigerad totalt 1 gång.

InläggPostat: ons 21 jan 2015, 16:33 
Konservöppnaren är min käraste ägodel.
Användarvisningsbild

En Haglöfs Skarja som man hittar på hur många loppisar som helst för under hundringen, har en jättebra ram/mes som man med enkelhet kan använda som ren bärmes till annat. Antingen tar man av själva säcken, eller så tömmer man säcken och bara plattar till den mot ramen/mesen för att kunna ställa eller spänna på det man vill. http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=42753

/ Friskytten

InläggPostat: ons 21 jan 2015, 17:34 
When your mind say impossible, possible still has a lot left
Användarvisningsbild

Friskytten skrev:
En Haglöfs Skarja som man hittar på hur många loppisar som helst för under hundringen, har en jättebra ram/mes som man med enkelhet kan använda som ren bärmes till annat. Antingen tar man av själva säcken, eller så tömmer man säcken och bara plattar till den mot ramen/mesen för att kunna ställa eller spänna på det man vill. http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=42753

/ Friskytten

Yep, de är bra, en vän till mig gjorde några L formade profiler som han kunde spänna på sin Skarja för att kunna stapla liggande ved på mesen och sen bara spänna fast, lite överkurs men det går att göra mycket med de där ramarna.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 20 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2