Har en av mina alternativa platser cirka fem kilometer fågelvägen hemifrån, och man kan nog säga att det är vår primära BOL i händelse av isolering från omvärlden. Problemet är att den ligger mitt i skogen, och att det vintertid inte finns farbar väg till platsen. I helgen valde jag därför att prova möjligheterna till evakuering dit.
Packningen anbringades skotern, och vi åkte först i spårad terräng cirka fyra kilometer. Färden på skoterled är rätt komfortabel, då vi har en större touringmaskin som byggts om med extralång matta. Sen övergick vi i lössnö utan tidigare spårning, men eftersom terrängen är rätt öppen var det inga problem att ta sig fram även där. Efter totalt sju kilometer skoterkörning kom vi fram till stugan, och kunde konstatera att allt gått som planerat.
Man kan även åka skidor till platsen, men då kommer man att ha en rätt jobbig tur eftersom det handlar om cirka 80 meter stigning från vårt hus till stugan.
Det är inga större problem att ha packningen på skoter/släde, men man märker att skotern får jobba lite hårdare i lössnö när man har hundra kilo packning på den. Om det är tillräckligt löst före kan man bli tvungen att spåra utan släde för att sen åka tillbaka för att hämta den. Räckvidden på skotern är inget problem, och man kan åka flera vändor till huset på en tank.
I stugan finns ju det grundläggande, med ved och elektricitet, men man måste ju ändå ha med sig en del prylar. En sak jag upptäckte att jag glömt var isborr.... det är svårt att hämta vatten när isen ligger

En annan sak är ju att spaden måste finnas på utsidan av kåken om man vill skotta sig in

Nackdelen med en stuga som man kör skoter till är ju att det blir spår dit... folk som åker förbi vet ju liksom att man åkt dit. Men å andra sidan så lär ju spåren snöa över efter ett tag. Stugan i sig är också rätt så lättbevakad och man ser folk långt innan dom når huset.
Tiden det tog för att åka till stugan var omkring en halvtimme, men det är ju då förutsatt att allt går bra. Med lite mer lössnö och fastkörningar lär tiden fyrdubblas rätt snabbt. Inte för att det är nåt problem rent evakueringsmässigt, men om det är väldigt kallt är det ju inte så kul att bli blöt av svett för att sen tvingas sitta stilla på en skoter.
Packningsmässigt så är det rätt funkis att ha saker packade i lådor som man packar i pulkan, tillsammans med ungarna. Man kan utan större bekymmer ta med två veckors förråd på en resa ut dit.
Väl ute i stugan högg jag lite ved och gjorde upp eld, åkte lite skoter för att inventera skogen (har småviltsjakt däruppe) och städade lite... Sen åkte vi hem