Swedish Survivalist

Är du förberedd?


Kategoriregler


Ekonomi, valutor, ädelmetaller, alternativa sparformer etc.

Hittar du trådar i dessa ämnen på andra platser på forumet, anmäl gärna och be mod flytta trådarna till denna avdelning.



Ny tråd Svara på tråd  [ 76 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Upprop för kontanter
InläggPostat: tor 19 feb 2015, 06:40 
Offline
Det stod ju "Välkommen" på mattan utanför dörren!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 03 jul 2011, 08:20
Inlägg: 1977
Nu startar Förre Rikspolischefen Björn Eriksson ett uppror för kontanter. Han menar att bristen på kontanter är ett demokratiproblem och att bankerna vill ha monopol på alla betalningar för att kunna tjäna pengar. Dessutom blir vi sårbara på ett helt annat sätt än när vi betalar med kontanter.

http://www.svd.se/naringsliv/pengar/forre-rikspolischefen-startar-kontantuppror_4342435.svd

Nedan är den utredning han gjorde tidigare.
http://sakerhetsbranschen.se/kpb/document.pdf

_________________
Ju mer säker jag är på att något är sant desto större är sannolikheten att jag har fel.
Jag stänger för möjligheten att ens överväga att jag har fel.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Upprop för kontanter
InläggPostat: tor 19 feb 2015, 10:17 
Man kan prata, göra upprop eller agera.

Ta ut kontanter, ha kontanter på dig och betala så mycket möjligt med kontanter. Så enkelt är det!


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Upprop för kontanter
InläggPostat: tor 19 feb 2015, 10:25 
håller med T-72

förutom att man kan prata och göra uppror och annvända kontanter i möjligaste mån


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Upprop för kontanter
InläggPostat: tor 19 feb 2015, 19:40 
Offline
Står vid glasåtervinningen och tigger burkar.
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 13 sep 2010, 10:38
Inlägg: 2936
Ort: Somewhere over the rainbow...
Gör jag redan, men undrar om det behövs mer...
Gör[url]min[/url]insats skillnad eller behöver det mer uppmärksamhet? :hm:

_________________
Let's find out! SWEXIT!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Upprop för kontanter
InläggPostat: tor 19 feb 2015, 20:17 
Offline
Är det OK att klappa björnen?
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 22 nov 2014, 12:59
Inlägg: 201
Ja... själv betalar jag mest med kort men det är en trygghetsfaktor att ha en del kontanter i plånboken om datasystemen strular vilket faktiskt händer utan att det ligger någon naturkatastrof bakom. (om man inte ser vårt banksystem som en naturkatastrof förstås, filosofisk fråga).

I övrigt tror jag på att man måste ha kontanter som en del av sina förberedelser, i en kortare kris så blir just kontanter väldigt värdefulla är jag övertygad om. Vid en längre kris på sikt guld/silver.

Tror att du bör ha åtminstone: 5.000-10.000kr kontant hemma som ett minimum.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Upprop för kontanter
InläggPostat: tor 19 feb 2015, 20:55 
Offline
Kreditkortsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 08 okt 2014, 14:17
Inlägg: 139
Ort: Stockholm
Gissa varför de gör om sedlarna med jämna mellanrum... de sedlar man har i byrån är snart ogiltiga ;)

_________________
PRAEPARATUS SUPERVIVET
Tystlåtenhet, Försiktighet, Måttlighet och barmhärtighet


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Upprop för kontanter
InläggPostat: tor 19 feb 2015, 22:04 
Offline
Är det OK att klappa björnen?
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 22 nov 2014, 12:59
Inlägg: 201
Silverio skrev:
Gissa varför de gör om sedlarna med jämna mellanrum... de sedlar man har i byrån är snart ogiltiga ;)


Varför gör de om sedlarna då? Jag har bara hört den officiella förklaringen.

Som historieintresserad är det med stor sorg jag för övrigt läst om de nya motiven. Valen passar helt klart den lilla klick människor som sköter allt offentligt och tillåtet tänkande i Sverige.

Nuvarande motiv:
Tusenlappen - Gustav Vasa -> Landsfader
Femhundralappen - Karl XI -> "Gråkappan", administratör som arbetade hårt för att bygga upp landet under stormaktstiden. Skaparen av den karolinska armen.
Hundralappen - Carl Von Linné - Biolog och är väl främst känd för att infört systematiken inom biologin.

Skippar femtilappen och tjugan... säkert värda uppmärksamhet men vill påstå att de ligger på en helt annan nivå.

För den som inte vet så är de flesta motiven på de nya sedlarna artister på någon höger eller vänster. Inte någon som Bellman då utan mer moderna artister. Inget fel på de utvalda, de var duktiga men några sedelmotiv är de inte.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Upprop för kontanter
InläggPostat: fre 20 feb 2015, 00:55 
Silverio skrev:
Gissa varför de gör om sedlarna med jämna mellanrum... de sedlar man har i byrån är snart ogiltiga ;)


Plockat fram dom jag hade i "byrålådan" och spenderar dom långsamt i avvaktan på att dom nya skall komma.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Upprop för kontanter
InläggPostat: fre 20 feb 2015, 10:45 
När kommer de nya ut och när blir de gamla ogiltiga? Det blir väl ett rejält överlapp då båda är ok?

Har inga jättesummor hemma och handlar rätt mycket med kontanter, gissningsvis hälften av alla inköp görs kontant (räknat till antal, inte summa). Det kommer inte bli några problem att omsätta reservkassan men jag har dålig koll på tiderna. För dem som likt mig har nån sedel i "asken" kan det vara bra att komma ihåg att byta ut även den (note to self).

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Upprop för kontanter
InläggPostat: fre 20 feb 2015, 12:06 
Offline
Jamen ett par stearinljus är ju alltid trevligt att ha!

Blev medlem: mån 13 jan 2014, 10:40
Inlägg: 144
De släpps i två omgångar och de gamla slutar gälla efter ett drygt halvår. http://www.riksbank.se/sv/Sedlar--mynt/Sedlar/Tidplan/
Jag tycker det är ett rätt kort överlapp... men det finns säkert någon tanke med det också. (:)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Upprop för kontanter
InläggPostat: fre 20 feb 2015, 12:43 
Offline
Inte utan mina marshmallows!
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 15 okt 2012, 00:19
Inlägg: 160
Ort: Skåne
Färgerna är ju rent åt skogen, verkar som att riksbanken successivt försöker smyga in Euron i Sverige, varför annars dessa snarlika Euro-färger?
Nej du, fula som stryk är dem, men det kanske blir accepterat att handla med monopolpengar på ICA då också? :lol:

OnT: Det behövs inget uppror, handeln hatar sedlar (och vi älskar dem (:)) så de vill gärna se färre, bankerna hatar dem för sedlarna inbringar inte intäkter... Betalkort och elektroniska "Swish"-system... Nej du, övervakningen ställer jag inte upp på så lätt inte, man skall använda sedlar i varje situation det går.

_________________
Vi som har gröt i munnen och tillhör Danmark enligt befolkningen.
- Nicoflash


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Upprop för kontanter
InläggPostat: fre 20 feb 2015, 19:51 
Offline
Är det OK att klappa björnen?
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 22 nov 2014, 12:59
Inlägg: 201
tissen skrev:
De släpps i två omgångar och de gamla slutar gälla efter ett drygt halvår. http://www.riksbank.se/sv/Sedlar--mynt/Sedlar/Tidplan/
Jag tycker det är ett rätt kort överlapp... men det finns säkert någon tanke med det också. (:)


Nu kan jag inga siffror utantill men de mesta pengarna som finns kontant gör det i form av tusenlappar. Dock ser de flesta inte så mycket av dom. Det märkliga är att inte heller uppräkningsdepåerna ser så mycket av tusenlapparna. De omsätts alltså inte officiellt.

Man tror att en stor del av dessa istället omsätts i den undre världen. Har du ett kort överlapp så får de ett helvete om de ska försöka växla in sina tusenlappar utan besvärliga frågor.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Upprop för kontanter
InläggPostat: fre 17 jul 2015, 08:30 
Offline
En är ingen, två är en. Tre? Ehh...
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 25 nov 2013, 17:29
Inlägg: 112
Vilka sedlar är det som försvinner om något år?

För övrigt - eftersom min sambo tidigare haft swedbank (tills för någon månad sedan) och några gånger under det senaste året suttit fast på macken efter att ha tankat/suttit på restaurang och ska betala notan medan det varit datorproblem/nätverksfel hos dem, så att korttransaktioner inte fungerar har hon dels bytt bank och dels - som jag - börjat ha vad vi rimligen tror att vi behöver för dagen i kontanter på sig, och vi har bägge ett "nödkuvert" hemma med 10.000 i "blandat smågodis" i kontanter - utifall att...

Varenda gång jag på radio eller TV hör någon prata om det "kontantlösa samhället" och försöker framhålla dess förträfflighet tror jag (och de omkring mig) att jag ska få slaganfall. :)

_________________
--
Vill inte vara rädd, vill vara förberedd!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Upprop för kontanter
InläggPostat: fre 17 jul 2015, 12:35 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 21 dec 2011, 02:31
Inlägg: 4413
Se här:

http://www.riksbank.se/Documents/Bilder/Sedlar_giltiga/2015/tidplan/Kollapengarna_timeline_stor_150323_sve.jpg

_________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen...

Prepperwikin - wiki.prepper.nu

Credo Putin mentitur.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Upprop för kontanter
InläggPostat: fre 17 jul 2015, 12:41 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 21 dec 2011, 02:31
Inlägg: 4413
För övrigt brukar jag ibland genomföra små protester mot de som vägrar ta kontanter. Senast var när jag skulle köpa en resa för ett par veckor sedan. Resan kostade knappa 10 000 och resebyrån vägrade ta kontanterna jag lade upp på disken, så jag köpte den direkt från flygbolaget i stället (fast genom direkt banköverföring som inte gynnar kortbolagen, men ändå var en form av kapitulation). De såg lite snopna ut när jag sade att det inte blir någon affär eftersom de inte tar emot ett lagligt svenskt betalningsmedel. Det är ungefär den enda protesten man kan göra...

Cash is no longer king...

Och det suger.

_________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen...

Prepperwikin - wiki.prepper.nu

Credo Putin mentitur.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 76 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet