De flesta av oss som jagar är nog rätt petiga med allt vad ammunition heter, inget undermåligt i ammunitionsväg skall smygas in, vilket i sig har ett högt värde i situation brun och något man har framför första bästa budgetalternativ om möjligt. Men vi som även fiskar (utgångspunkt: överlevnadssituation), har vi verkligen samma tänk om fiskelina och drag, eller är det bara första bästa 10 kronors-lina och drag som gäller?
Själv använder jag nästan uteslutande flätad lina i åar och sjöar samt klassisk nylonlina i havs- och kustmiljö, troligtvis främst vanesak då jag haft best resultat på detta vis. Båda linorna har ju sina för- och nackdelar, t.ex. att flätad lina är mer stum så man känner vad som händer bättre och att den klarar högre vikt på mindre diameter, medan nylonlina är mer töjbar och klarar högre slitage mot föremål jämfört med flätad lina, den går helt enkelt inte av lika enkelt.
När det kommer till drag är det främst spinnfiske och metning som gäller för mig (och lite pilk/sked), efter ett tiotal flugor som satt sig i nackskinnet åkte den grenen i havet, men jag upplever att när det kommer till spinnare är lågprisspinnarna många gånger snarlika "top end brand" spinnarna (nåväl, ibland), varför jag kör i lite av området allt och inget - så länge det känns bra för mig. I en överlevnadssituation vill man nog definitivt att det skall kännas bra, samtidigt som det presterar och ger goda resultat.
Viktigt för mig är att det skall vara hållbart, ha god prestanda samt vara enkelt och smidigt att hantera, tyvärr har jag inte hittar varse lina eller drag som uppfyller de samtliga.
Vad håller ni varmt om hjärtat när det kommer till lina och drag?
Ps: Är det bara jag som "styrktestar" linorna man inhandlar genom att hänga/slänga vikter i dem, så att man ser vad de faktiskt klarar?