Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 29 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: 1 pers absolut nödBOL 2
InläggPostat: tis 20 jan 2015, 23:39 
Offline
Praeparatio est superesse
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 26 dec 2014, 01:19
Inlägg: 720
en låda som den TS skrev om med samma bredd som en kärra? då kan man ju dra av/på bolådan när/om man behöver omgruppera.

_________________
Semper in primis


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 1 pers absolut nödBOL 2
InläggPostat: tis 20 jan 2015, 23:44 
Man kan ha en "huv" som man fäller ut över en bänk, där man lagar maten. Innebär att självdraget ökar kraftigt medan man lagar till maten.

Större behov uträttas helst ute. En sittring över en hink med soppåse.

Eventuellt, exempelvis vid sjukdom, plats för sittring under ena änden av madrassen, med en hink under.

Ett sätt att ytterligare minska storleken skulle kanske kunna vara att göra det hela som en "garderob". 1x1x2m. Alltså högt och smalt. Men sedan göra det hela tipp-bart med upphängning på mitten, nära tyngdpunkten, så att man har sängen på ena "väggen", och man vrider lådan 90 grader för att gå och lägga sig. Vrider tillbaka till stående för att kliva upp och gå ut. Man vrider lådan genom att flytta tyngdpunkten. Ett kliv upp och mot madrassen för att gå till sängs. Krypa ner till fotänden för att kliva upp. Lite "kist-varning"... 8)

Man får då ha förråd i huvudsak utanför lådan.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: 1 pers absolut nödBOL 2
InläggPostat: tis 20 jan 2015, 23:45 
Derzu Uzala skrev:
Hörni, detta med släpvagnar är tyvärr nog utan orsak att bygga?

Om ni däremot gillar släpvagnar så får ni en beggad husvagn i ok skick för 5.000 på blocket, billigaste kostar 1000 spänn.

Dvs inte för att vara partypajjare men det finns väl liten eller ingen orsak att bygga något dyrare när man kan köpa färdigt billigare?


Jag hade mycket långtgående planer på att modda ett isolerat skåpsläp typ 1,40 höjd 1.35 bredd och 230 långt men ju mer jag tittade och planerade för det så kom jag till slut fram till att är mer kostnadseffektivt köpa en 3,5-4,5m begagnad husvagn. Man får så mycket gratis och färdigt med det. Värme, vatten, kök, toalett osv osv. Lika stealth med en liten husvagn som det finns i tiotusentals av. Sen moddar man den med utökat batterisystem, lådsystem osv. Tråkigare jag vet men ändå vettigare


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: 1 pers absolut nödBOL 2
InläggPostat: tis 20 jan 2015, 23:56 
Offline
Behöver jag verkligen mer än en kniv?
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 03 nov 2012, 12:56
Inlägg: 91
Exodus skrev:
Derzu Uzala skrev:
Hörni, detta med släpvagnar är tyvärr nog utan orsak att bygga?

Om ni däremot gillar släpvagnar så får ni en beggad husvagn i ok skick för 5.000 på blocket, billigaste kostar 1000 spänn.

Dvs inte för att vara partypajjare men det finns väl liten eller ingen orsak att bygga något dyrare när man kan köpa färdigt billigare?


Jag hade mycket långtgående planer på att modda ett isolerat skåpsläp typ 1,40 höjd 1.35 bredd och 230 långt men ju mer jag tittade och planerade för det så kom jag till slut fram till att är mer kostnadseffektivt köpa en 3,5-4,5m begagnad husvagn. Man får så mycket gratis och färdigt med det. Värme, vatten, kök, toalett osv osv. Lika stealth med en liten husvagn som det finns i tiotusentals av
Sen moddar man den med utökat batterisystem, lådsystem osv. Tråkigare jag vet men ändå vettigare


Jag har redan en BOT/BOL i form av en liten husvagn så då tänkte jag idén som TS hade med en låda (mobil i mitt fall) som en BOT på väg bort vid STHF - alltså om bilen funkar och vägarna är farbara annars blir det nog lite väl ansträngande att ta med sig en sådan stor BOT :)

_________________
Vapenvägrare i Zombiearmén!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 1 pers absolut nödBOL 2
InläggPostat: tis 20 jan 2015, 23:56 
Offline
Behöver jag verkligen mer än en kniv?
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 03 nov 2012, 12:56
Inlägg: 91
scorpio_xri skrev:
Gnovald skrev:

...pojken i mig har visst en väldigt vild fantasi...



det är ju det som gör skillnaden på en överlevare och en som inte klara sig själv.. :D


jepp :)

_________________
Vapenvägrare i Zombiearmén!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 1 pers absolut nödBOL 2
InläggPostat: tis 20 jan 2015, 23:59 
jag har nog det som sökes
men jag kallar det vakkoja

sovutrymme på 0.8x2m är vettigt

det svåraste när det gäller små utrymmen med bra isolering är ventilation, det är inga problem att själv värma upp utrymmet, men man måste ordna ventilationen

för min del har jag öppningsbara fönster, (av någon lustig anledning :rambo: )
men med dom stänga och utan aktiv ventilation så blir koldioxidhalterna höga fort, jag har ca 4 kubik och då går det på en halvtimma innan man får dålig luft, så dålig att det inte är hälsosamt

entingen har man värmeväxlare med två fläktar (så man behåller balans i lufttrycket inne i ) eller så får man ha värme och den får hålla ett visst luftflöde ut genom skorsten

jag har en liten kamin, som jag kan elda på olika sätt, antingen ett värmeljus rakt under skorstenen, det räcker för att ha lagom ventilation för dräglig luft, eller flera som är innanför så att man får nytta av det mesta av värmen från 2-6 värmeljus

det är svårt att göra en bra kompromiss här
men jag hadde antingen tagit en mindre lådda med fläkt och värmeväxlare

eller en aningens större sak med en liten vedkamin i
helst det sista


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: 1 pers absolut nödBOL 2
InläggPostat: ons 21 jan 2015, 11:19 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Om det är för mer permanent så hade nog jag byggt en kolarkoja . Halvt nedgrävd med en liggplats och en liten öppenspis .
Här finns det flera ute i skogarna som går att bo i , men även de som rasat där det man ser är den murade spisen . Skorstenen leddes ofta ut i ett litet stenröse .
Finns skojshuggarkojor med med ungefär samma byggnad men med ett snedtak över för att slippa värsta snön , under det taket förvarades hästens foder och torr tändved .
Byggs lätt med rundvirke typ ved , mossa och torv samt lite näver att täta taket med .

Om det är flyttbart så har jag två mini modeller av norrlandsvagnen . En med en skrubb på baksidan och en med ett längre utrymme under sätet för yttre förvaring

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 1 pers absolut nödBOL 2
InläggPostat: mån 06 apr 2015, 22:53 
Offline
I vilken hand håller man sporken?
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 14 dec 2012, 21:54
Inlägg: 187
Ort: Det ljusa Småland
Såg instruktion hur man bygger en isolerad hundkoja och tänkte på denna tråden:

https://threeandahalfhusky.wordpress.co ... -for-steg/

I princip bör man kunna göra en liknande för eget bruk med lite andra mått och dimensioner :-)

Eftersom man är lite "klenare" än en hund kanske man ska ta 10 cm istället för 3 cm isolering.. ?

_________________
Bättre att vara förberedd på det som inte händer, än oförberedd på det som sker


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 1 pers absolut nödBOL 2
InläggPostat: tor 09 apr 2015, 14:08 
Offline
Jag har en ficklampa. Tror jag ...

Blev medlem: sön 22 mar 2015, 09:19
Inlägg: 13
Läste i nån tidning idag att studenter får bo i ombyggda container på 26kvm, så kanske det kan vara något? Sen såg jag detta projekt här projekt-volvo-v70-t7184.html Finns det någon fortsättning på det tro? Jag har en liknande bil, dock inte Volvo.

Förresten! http://www.hemhyra.se/orebro/erik-i-ore ... -i-en-lada
Och http://flerhem.nu/han-bor-i-en-lada/
En till http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18800036.ab


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 1 pers absolut nödBOL 2
InläggPostat: tor 09 apr 2015, 17:45 
Offline
Jag har en ficklampa. Tror jag ...

Blev medlem: sön 22 mar 2015, 09:19
Inlägg: 13
Om man ser "mikro-BOL" som en investering man kan flytta dit man vill kan det vara värt att köpa fem st formplywood typ denna https://www.byggmax.se/skivmaterial/byg ... wood-p1004 och lite 45mm regel. Med detta bygger man en 250x120x120cm låda med rostfria skruv. Kanter målas och tätas, lite regel i lätt vinkel på taket och korrugerad alu på så att det sticker ut en bit runt om. Lucka, två små fönster, tunn plywood på insidan som målas.

Egentligen en trevlig sak att lyfta upp på ett släp och transportera dit man vill. Inredning är en annan sak, men även där har jag en del idéer. Jag gissar på 5000:- så är det tätt, varmt och fint.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 1 pers absolut nödBOL 2
InläggPostat: tor 09 apr 2015, 20:28 
Offline
When your mind say impossible, possible still has a lot left
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 24 jul 2014, 14:49
Inlägg: 3199
Ort: Mälardalen
Korrugerad alu är overkill, det finns korrugerad plast för uterum, växthus mm som är ännu billigare.

_________________
Mindset of a winner: "The desire to win is important, but the will to prepare is vital."


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 1 pers absolut nödBOL 2
InläggPostat: sön 12 apr 2015, 00:48 
Offline
I vilken hand håller man sporken?
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 14 dec 2012, 21:54
Inlägg: 187
Ort: Det ljusa Småland
Korrugerad plåt är ju billig och bra och totalviktmässigt blir det nog ingen större skillnad mot plast eller aluminium.

Vad ska man ha för isolering och hur mkt? Cellplast?? 1 dm? Andra skikt? Vindspärr?

Jag tänker mig att man vill ha ventilationen nära huvudet då det är där man vill ha mest luftomsättning.
Är det rätt tänkt?

Jag känner mig riktigt sugen på att göra en liten koja, kanske med en liten solpanel på ? :-)

_________________
Bättre att vara förberedd på det som inte händer, än oförberedd på det som sker


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 1 pers absolut nödBOL 2
InläggPostat: sön 12 apr 2015, 01:32 
Offline
Jaharru, du köper 6 burkar vita bönor?. Höhöhö

Blev medlem: tis 20 nov 2012, 22:18
Inlägg: 124
Gnovald skrev:
Riktigt smart idé det med en släpkärra. Och om man bygger den av ett befintligt släp med glasfiberhus så får man ju vattentätt tak och väggar på köpet...

Appropå glasfiber så är en standardmetod när man bygger glasfibergrejer att där det behövs göra en sandwichkonstruktion, två lager glasfiberarmerad plats med en lättviktskärna mellan. Det ger nästan samma styvhet som om det hade varit massiv glasfiberarmerad plast hela tjockleken, men med betydligt lägre vikt och materialåtgång. Ursprungligen använde man balsaträ, men idag är polyuretanskum såvitt jag vet det vanligaste - ett känt märke heter divinycell.

De släp med glasfiberkåpa jag kollat på senare tid har haft ~10mm tjock skumkärna över sisådär halva taket för att styva upp det. Isolationsmässigt gör väl en så liten del av den totala ytan ingen större nytta, men om man t.ex. beställer ett nytillverkat släp bör man rimligtvis för en inte allt för saftig extrakostnad kunna specialbeställa kåpan med sådan skumkärna på alla ytor där det är genomförbart, kanske även välja extra tjockt när man ändå håller på. På ungefär samma vis går det plasta dit ett lager cellplast och glasfiber innanför det inuti en befintlig kåpa, men materialet är inte helt billigt att köpa (inte för medelsvensson som köper måttliga mängder från båttillbehörsaffärer i alla fall, företag som förbrukar tonvis köper för helt andra priser - och det är där medelsvensson har chans att köpa för acceptabla priser).

Hur som helst: Det går få en del isolering inbyggd i en glasfiberkåpa utan att frångå normal konstruktion för glasfiberprylar särskilt mycket. Ifall man vill att det där släpet på garageuppfarten som man kör prylar i varannan månad ska kunna fungera till annat också, utan att det syns att det är specialanpassat på något vis... :notme:


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 1 pers absolut nödBOL 2
InläggPostat: sön 12 apr 2015, 07:31 
jag har funderat på lösningen med fem byggskivor
hadde jag gjort den hadde jag haft 95mm gyllfiber som isolering

byggskivorna längst in, då håller det när man rör sig därinne
ångspärr utanpå byggskivorna
sedan ram längst ut i 95x45 reglar, även en mitt på

sedan isolering, och utanpå det, vindpapp,

jag hadde satt oljehärdad masonit eller bättre som ytterskickt, lyxvariant formplyfa
eller spontat virke

dörr på ena gavlen, två fönster
gjort plats för en liten kamin med inluften i dirket anslutning till kaminen, kalluft in värms direkt
om möjligt värmeväxlare på inluft/utluft

tak i plåt, håller fan så mycket bättre
gjort det med minst 22.5 graders lutning, troligen bara höjt plåten på ena långsidan, då har man ett litet förråd under plåten ute med

allt ska upp minst en 30 cm från backen
så dom 95x45 ska ut nedåt som fötter

ytbehandlas med tjära eller kallasfalt


Top
  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 29 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet