Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 15 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Fördelning av lager- hemmet/BOL
InläggPostat: tor 30 apr 2015, 09:16 
Offline
Luktar inte fotogenkök illa?
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 27 aug 2014, 16:01
Inlägg: 71
Ort: Mellersta Norrland
Vi har för en kort tid sedan investerat i ett skogstorp. En given BOL med eget naturvatten.
Önskar era tankar på det lager jag har hemma vilket jag nu börjat flytta större delen av till BOL.
Hur mycket kvar hemma, något särskilt som "måste" finnas på båda platserna. Tex har vi direktverkande el hemma så alternativ värmekälla blir kvar, i torpet finns 5 olika kaminer/spisar/bakugn samt eldplats utomhus.
Tankar emottages.

_________________
inte bara gandalf och vargen är grå, jag lika så...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fördelning av lager- hemmet/BOL
InläggPostat: tor 30 apr 2015, 10:04 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 21 dec 2011, 02:31
Inlägg: 4413
Mr_Stigson skrev:
Vi har för en kort tid sedan investerat i ett skogstorp. En given BOL med eget naturvatten.
Önskar era tankar på det lager jag har hemma vilket jag nu börjat flytta större delen av till BOL.
Hur mycket kvar hemma, något särskilt som "måste" finnas på båda platserna. Tex har vi direktverkande el hemma så alternativ värmekälla blir kvar, i torpet finns 5 olika kaminer/spisar/bakugn samt eldplats utomhus.
Tankar emottages.


Ja, det är en bra fråga. Allt beror väl på hur länge man tror man blir kvar hemma innan man blåser iväg till BOL och på vilka möjligheter man har att transportera sina lager vid en kris...

Jag har fördelningen 70/30, där 70 är i hemmet och 30 i BOL, men det gäller inte allt. Matvaror och bränslen finns nog snarare tvärtom, 30/70, och i hemmet förvarar jag mycket av sådant jag anser är stöldbegärligt, sådant jag kan använda nu idag och sådant som inte tål lite sämre lagringsförhållanden (t.ex. mycket av elektroniken, sjukvårdsmateriel etc.).

_________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen...

Prepperwikin - wiki.prepper.nu

Credo Putin mentitur.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fördelning av lager- hemmet/BOL
InläggPostat: tor 30 apr 2015, 10:32 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 05 maj 2012, 14:22
Inlägg: 4170
Jag har stora delar av roterbara lager i hemmet, och kan rätt snabbt transportera ut prylarna till BOL.
Det som är mera stationära förnödenheter såsom elverk och liknande finns i dublett på båda ställena.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fördelning av lager- hemmet/BOL
InläggPostat: tor 30 apr 2015, 11:07 
Offline
When your mind say impossible, possible still has a lot left
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 24 jul 2014, 14:49
Inlägg: 3199
Ort: Mälardalen
Det bör inte finnas något i hemmet som är av större betydelse för ens överlevnad.
Behöver man dra, så bör man inte hindras av bulk.

Sen bor jag i en lägenhetsholk, dvs finns inte en chans att jag vill sitta här i onödan och jag anser att alla som bor i lägenhet bör bugga ut så fort de bara kan om så behövs för när grannarna börjar elda för att laga mat eller hålla värmen är det en ÖVERHÄNGANDE risk för att huset brinner ner.... blir det stökigt så är jag helt enkelt inte kvar i mitt boende alls utan förflyttar mig till ett säkrare boende med bättre evakueringsmöjligheter och skydd så fort jag ser minsta antydan till orosmoln.

Idag är jag nere på bug out bag nivå men jag kommer avancera det ännu mer så att jag kan dra enbart med kläderna jag har på kroppen, allt pga grey man tanken och att jag bor i en storstad där man under pågående oroligheter inte vill gå omkring bland folk och se ut som att man har något någon annan kan tänkas vilja ha.

Sen är det en fråga om opsäk.
Ju mer jag lärt mig detso mindre anser jag att man som prepper över huvud taget bör ha sina förråd i hemmet eller i ett boende kopplat till sin person - alls, därför kör jag enligt tanken, släpp allt, försvinn, gå tidigare än andra.

_________________
Mindset of a winner: "The desire to win is important, but the will to prepare is vital."


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fördelning av lager- hemmet/BOL
InläggPostat: tor 30 apr 2015, 11:14 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 05 maj 2012, 14:22
Inlägg: 4170
Citera:
Det bör inte finnas något i hemmet som är av större betydelse för ens överlevnad.


Det är ju ett väldigt snävt scenario som denna tanke innefattar... Jag har rätt stora tillgångar i hemmet, och räknar med att kunna försörja mig själv under en längre tid utan att röra på mig. Men så bor jag inte i en storstad, och har dessutom medel att försvara mig med om någon vill knycka mina prylar.
För alla Bug in scenarion är ju förråd i hemmet rätt så viktiga.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fördelning av lager- hemmet/BOL
InläggPostat: tor 30 apr 2015, 11:22 
Offline
Om jag kan bugga? Ut eller in?

Blev medlem: tor 26 mar 2015, 12:10
Inlägg: 502
Beror ju på hur man bor till vardags.

Jag räknar mer med bug in då jag har för stor familj att enkelt dra även om det finns några scenarier på hur man kan evakuera om det blir riktigt illa.
Tanken att sitta fast med familjen i en bilkö vid en katastrof är inte så tilltalande.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fördelning av lager- hemmet/BOL
InläggPostat: tor 30 apr 2015, 11:31 
Offline
When your mind say impossible, possible still has a lot left
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 24 jul 2014, 14:49
Inlägg: 3199
Ort: Mälardalen
Ongrid skrev:
Citera:
Det bör inte finnas något i hemmet som är av större betydelse för ens överlevnad.


Det är ju ett väldigt snävt scenario som denna tanke innefattar... Jag har rätt stora tillgångar i hemmet, och räknar med att kunna försörja mig själv under en längre tid utan att röra på mig. Men så bor jag inte i en storstad, och har dessutom medel att försvara mig med om någon vill knycka mina prylar.
För alla Bug in scenarion är ju förråd i hemmet rätt så viktiga.


Jag har så klart lite lagringsbar nödmat i hemmet också för kortare stök, tex hamnstrejker eller liknande.. men jag ser inte på något vis mitt hem som min borg utan snarare som något som oavsett om det är en villa eller en lägenhet kommer att plundras vid ett större sammanbrott.

Är man ensam eller i en mindre grupp så hur man ska kunna försvara sina förråd ser jag inte alls, vem som helst med en .308 och ett hyfsat billigt sikte tar en ju vid vedhögen när de så önskar så det här med att bygga en massa infrastruktur runt sitt boende och tro att man har det kvar om det blir allvarliga oroligheter begriper jag inte. Så fort en grupp som är starkare anser att vad stationära resurser man har är deras så blir det sannolikt så att boendet förloras och skulle man avskräcka dem från att regelrätt ta det, kanske genom att fälla ett par av dem så är risken nästan 100% att de väljer att hämnas genom att bränna ner kåken för en. Det är dock en helt annan sak om man är ett väl sammansatt gäng med kunskap, rutin och materiel för att kunna försvara sig och som bor på en väl vald plats, då kan jag börja se möjligheter men generellt så tror jag 99 av 100 preppers dessvärre bara är lagerhyllor åt någon annan.

Pratar så klart inte om hur just du har det, vet inte något om din beredskap, utan pratar om hur jag ser saker i allmänhet.

_________________
Mindset of a winner: "The desire to win is important, but the will to prepare is vital."


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fördelning av lager- hemmet/BOL
InläggPostat: tor 30 apr 2015, 11:49 
Jag skulle säga att man ska ha prepp för minst en månad i ordinarie bostad.

Är man den som drar tidigt kanske det inte behövs, frågan är om man verkligen drar tidigt eller om det är in avsikt som inte blir av då man inte inser allvaret förrän det är för sent. Den andra vägen är väl att vänta ut kaoset och dra när det lugnat sig. Kallt kan man väl räkna med att det tar en månad. Klarar man sig till dess och tar sig igenom det som blivit så är väl en tids bugin följt av förflyttning ok.

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fördelning av lager- hemmet/BOL
InläggPostat: tor 30 apr 2015, 12:34 
Offline
When your mind say impossible, possible still has a lot left
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 24 jul 2014, 14:49
Inlägg: 3199
Ort: Mälardalen
MulenDag skrev:
Jag skulle säga att man ska ha prepp för minst en månad i ordinarie bostad.

Är man den som drar tidigt kanske det inte behövs, frågan är om man verkligen drar tidigt eller om det är in avsikt som inte blir av då man inte inser allvaret förrän det är för sent. Den andra vägen är väl att vänta ut kaoset och dra när det lugnat sig. Kallt kan man väl räkna med att det tar en månad. Klarar man sig till dess och tar sig igenom det som blivit så är väl en tids bugin följt av förflyttning ok.


Bor man mitt i smeten med bara öppen asfalt och betong runt sig och det blir oroligheter som gör att det är riktigt farligt att gå ut så kan det absolut vara så att nån fastnar och måste bugga in. Bor man däremot så en escape finns där man nattetid kan smyga iväg hyfsat osedd så fungerar det ju att bara försvinna även vid rejäla oroligheter.

_________________
Mindset of a winner: "The desire to win is important, but the will to prepare is vital."


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fördelning av lager- hemmet/BOL
InläggPostat: tor 30 apr 2015, 12:40 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 05 maj 2012, 14:22
Inlägg: 4170
Derzu Uzala skrev:
MulenDag skrev:
Jag skulle säga att man ska ha prepp för minst en månad i ordinarie bostad.

Är man den som drar tidigt kanske det inte behövs, frågan är om man verkligen drar tidigt eller om det är in avsikt som inte blir av då man inte inser allvaret förrän det är för sent. Den andra vägen är väl att vänta ut kaoset och dra när det lugnat sig. Kallt kan man väl räkna med att det tar en månad. Klarar man sig till dess och tar sig igenom det som blivit så är väl en tids bugin följt av förflyttning ok.


Bor man mitt i smeten med bara öppen asfalt och betong runt sig och det blir oroligheter som gör att det är riktigt farligt att gå ut så kan det absolut vara så att nån fastnar och måste bugga in. Bor man däremot så en escape finns där man nattetid kan smyga iväg hyfsat osedd så fungerar det ju att bara försvinna även vid rejäla oroligheter.


Så du har fördelningen sådan att du har noll procent i hemmet och hundra procent i BOL?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fördelning av lager- hemmet/BOL
InläggPostat: tor 30 apr 2015, 13:12 
Offline
When your mind say impossible, possible still has a lot left
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 24 jul 2014, 14:49
Inlägg: 3199
Ort: Mälardalen
Ongrid skrev:
Derzu Uzala skrev:
Så du har fördelningen sådan att du har noll procent i hemmet och hundra procent i BOL?


BOL upplägget låter vi vara osagt jag tror som sagt inte på att ha allt på en plats men jag bunkrar inte aktivt mat hemma längre alls heller.

Jag köper som vanligt mycket när det är billigt men så har jag alltid gjort och det gör att jag normalt har tillräckligt med ätbart hemma så jag klarar mig ett tag men det är ingen lagertanke i det.

_________________
Mindset of a winner: "The desire to win is important, but the will to prepare is vital."


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fördelning av lager- hemmet/BOL
InläggPostat: tis 24 nov 2015, 23:54 
Offline
Crocodile Dundee har mindre kniv än jag!

Blev medlem: tor 22 okt 2015, 10:40
Inlägg: 81
Nu har jag just börjat med lagring, men jag har och kommer att fortsättningsvis ha fördelningen: i hemmet (lägenhet) mat och förnödenheter för ca 1 vecka för 2 vuxna och 1 barn, i huvudsak för scenarion som inte är så allvarliga att bug out krävs. Det kan ju hända att strömmen går för en dag eller två och då kan det vara gott att ha lite förberedelse. Annars så är egentligen det mesta i min BOL, såväl verktyg, mat och annat. Tanken är att det ska gå att leva där ute i åratal om det krävs (vilket jag nästan längtar lite efter hehe..).

_________________
https://tacticalfitblog.wordpress.com/


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fördelning av lager- hemmet/BOL
InläggPostat: ons 25 nov 2015, 00:03 
Offline
Jag behöver inte springa fortare än lejonet som jagar oss, bara fortare än dig.

Blev medlem: mån 17 mar 2014, 15:31
Inlägg: 430
Jag har 90% i min BOL. I hemmet har jag grejer för typ 14 dagars bug in utan el samt skyddsutrustning för evakuering till BOL. Min ordinarie bostad ligger uselt till för många scenarion jag preppar för.Nära atombombsmål, för mycket folk vid pandemi, utsatt vid naturkatastrof osv men kan gå till jobb och bostaden ligger fint så får leva med riskerna. Men det gör att jag snarare satsar på att fly än gräva ner mig...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fördelning av lager- hemmet/BOL
InläggPostat: ons 25 nov 2015, 07:25 
Just nu är det väl cirka 25/75 i lägenhets/BOL-kvoten. Har kapacitet för tre veckor matmässigt (en månad om man snålar lite och är beredd att äta inkompletta rätter, typ mackor, den första tiden) i lägenheten. Därtill har jag lite diverse utrustning tillgänglig, såsom nödradio, BOB, osv . I BOL har jag matlager för tre månader (och detta siktas till att bli ett halvår), samt resten av mina utrustningsmässiga preps, dvs: verktyg, jaktvapen, fiskeutrustning, frön.

Att bugga in bör man försöka ha viss kapacitet till. Skulle vilja påstå att det antagligen är vanligare med strejker, mindre strömavbrott och annat som nu inte kräver omedelbar evakuering. Man har fortfarande ett jobb att gå till, och att då slippa köa till affärer och istället leva av det man har bunkrat är en stor fördel, särskilt om det blir lite oroligt bland folk.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fördelning av lager- hemmet/BOL
InläggPostat: tor 26 nov 2015, 12:26 
Offline
Greyman

Blev medlem: ons 03 sep 2014, 11:06
Inlägg: 362
Ort: Svedala
secce skrev:
Annars så är egentligen det mesta i min BOL, såväl verktyg, mat och annat. Tanken är att det ska gå att leva där ute i åratal om det krävs (vilket jag nästan längtar lite efter hehe..).


Hur tänker ni som har det mesta bunkrat i Bol? Jag menar att det mycket väl kan vara så att när man buggar ut och kommer till Bol (där man tänkt leva "tryggt") så kanske någon redan intagit den :-g
Så hela tanken med en Bol som safehouse som är avlägsen o avskild från annan bebyggelse, är lite knepig :hm: eftersom den kanske inte alls blir det safehouse man tänkt sig...

Känns som man skulle behöva ha sina lager utspridda på fler ställen vilket inte alls är så lätt :(
(Eller i en prepperby då) Några tankar bara...


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 15 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet