Mr_Stigson skrev:Vi har för en kort tid sedan investerat i ett skogstorp. En given BOL med eget naturvatten.
Önskar era tankar på det lager jag har hemma vilket jag nu börjat flytta större delen av till BOL.
Hur mycket kvar hemma, något särskilt som "måste" finnas på båda platserna. Tex har vi direktverkande el hemma så alternativ värmekälla blir kvar, i torpet finns 5 olika kaminer/spisar/bakugn samt eldplats utomhus.
Tankar emottages.
Det bör inte finnas något i hemmet som är av större betydelse för ens överlevnad.
Ongrid skrev:Det bör inte finnas något i hemmet som är av större betydelse för ens överlevnad.
Det är ju ett väldigt snävt scenario som denna tanke innefattar... Jag har rätt stora tillgångar i hemmet, och räknar med att kunna försörja mig själv under en längre tid utan att röra på mig. Men så bor jag inte i en storstad, och har dessutom medel att försvara mig med om någon vill knycka mina prylar.
För alla Bug in scenarion är ju förråd i hemmet rätt så viktiga.
MulenDag skrev:Jag skulle säga att man ska ha prepp för minst en månad i ordinarie bostad.
Är man den som drar tidigt kanske det inte behövs, frågan är om man verkligen drar tidigt eller om det är in avsikt som inte blir av då man inte inser allvaret förrän det är för sent. Den andra vägen är väl att vänta ut kaoset och dra när det lugnat sig. Kallt kan man väl räkna med att det tar en månad. Klarar man sig till dess och tar sig igenom det som blivit så är väl en tids bugin följt av förflyttning ok.
Derzu Uzala skrev:MulenDag skrev:Jag skulle säga att man ska ha prepp för minst en månad i ordinarie bostad.
Är man den som drar tidigt kanske det inte behövs, frågan är om man verkligen drar tidigt eller om det är in avsikt som inte blir av då man inte inser allvaret förrän det är för sent. Den andra vägen är väl att vänta ut kaoset och dra när det lugnat sig. Kallt kan man väl räkna med att det tar en månad. Klarar man sig till dess och tar sig igenom det som blivit så är väl en tids bugin följt av förflyttning ok.
Bor man mitt i smeten med bara öppen asfalt och betong runt sig och det blir oroligheter som gör att det är riktigt farligt att gå ut så kan det absolut vara så att nån fastnar och måste bugga in. Bor man däremot så en escape finns där man nattetid kan smyga iväg hyfsat osedd så fungerar det ju att bara försvinna även vid rejäla oroligheter.
Ongrid skrev:Derzu Uzala skrev:Så du har fördelningen sådan att du har noll procent i hemmet och hundra procent i BOL?
secce skrev:Annars så är egentligen det mesta i min BOL, såväl verktyg, mat och annat. Tanken är att det ska gå att leva där ute i åratal om det krävs (vilket jag nästan längtar lite efter hehe..).
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst