Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 12 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Hjärnan formbar - ens mindset påverkar mer än man trott
InläggPostat: tis 09 jun 2015, 20:05 
Offline
When your mind say impossible, possible still has a lot left
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 24 jul 2014, 14:49
Inlägg: 3199
Ort: Mälardalen
https://land.se/ny-hjarnforskning-du-ma ... -.facebook

Vilket torde påverka en hel del för överlevnadstänk.
Alltså inte bara i situationen utan att hjärnan alltså kan tränas till ett visst tänk.

_________________
Mindset of a winner: "The desire to win is important, but the will to prepare is vital."


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hjärnan formbar - ens mindset påverkar mer än man trott
InläggPostat: tis 09 jun 2015, 20:58 
bah

positiva tankar, på ett undergångsforum??

altså, vi vet att vi kan blir utrade från jorden yta på näst intill oändligt många sätt, vi planerar för krig, epedimer, zombieinvasioner, jordbävlingar,vulkanutbrott, tja, allt som inte är positivt i andras ögon :notme:

så vad ger articklen till oss? att vi kommer dör för att vi är förberedda?

bah, nu måste jag bli lite mer peppad, dags för lite doommetal, det ända som är så mörkt att det börjar bli utaviolett från andra sidan räknat :smack:


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hjärnan formbar - ens mindset påverkar mer än man trott
InläggPostat: tis 09 jun 2015, 21:00 
Offline
When your mind say impossible, possible still has a lot left
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 24 jul 2014, 14:49
Inlägg: 3199
Ort: Mälardalen
Den omvända grejjen mot positiva influenser borde då alltså vara att vi här på forumet ser saken nattsvartare och nattsvartare ju mer aktiva vi är och ju mer vi tänker på saken.

Rätt eller fel har inte med saken att göra, kan ju vara så att man även blir mer observant på problemen och har lättare för att identifiera dem men men... poängen är att ens inställning till livet i allmänhet påverkar mer än vad man tidigare trott.

_________________
Mindset of a winner: "The desire to win is important, but the will to prepare is vital."


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hjärnan formbar - ens mindset påverkar mer än man trott
InläggPostat: tis 09 jun 2015, 21:19 
Man mår bra att av att hjälpa andra. Det går fint att göra här på forumet. ;)


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hjärnan formbar - ens mindset påverkar mer än man trott
InläggPostat: ons 10 jun 2015, 09:43 
Offline
1998 var en fin årgång för vita bönor!

Blev medlem: tis 30 dec 2008, 01:23
Inlägg: 158
För mycket positivitet förblindar en mot problemen.

Å andra sidan gäller det motvända, men jag är hellre en bitter cyniker i en personlig förrådsbunker än ett leende lik.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hjärnan formbar - ens mindset påverkar mer än man trott
InläggPostat: ons 10 jun 2015, 09:57 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 21 dec 2011, 02:31
Inlägg: 4413
Eller så ruttnar du bort i din förrådsbunker, bitter, ensam och utan att fått den hjälp du behövde för att allt inte fanns i din bunker och du inte ville samarbeta/hjälpa till/ta emot hjälp...

Lagom är ofta bra (om inte alltid bäst). En sund nivå av misstänksamhet (i min värld är den nivån sannolikt aningen högre än genomsnittsmedborgarens) är nyttigt, men för mycket hindrar utveckling och framgång.

Observera att jag gärna har en förråds- och överlevnadsbunker den dagen jag hittar rätt ställe, men jag går gärna ut därifrån om jag inte måste vara där... :D

_________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen...

Prepperwikin - wiki.prepper.nu

Credo Putin mentitur.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hjärnan formbar - ens mindset påverkar mer än man trott
InläggPostat: ons 10 jun 2015, 13:22 
Offline
When your mind say impossible, possible still has a lot left
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 24 jul 2014, 14:49
Inlägg: 3199
Ort: Mälardalen
Om nån har en förrådsbunker så bygger jag gärna ett hus ovanpå. Ni får gärna sitta i bunkern och tjura så skickar jag ner en kasse mat då och då mot att jag får komma ner om vi börjar se svampmoln vid horisonten. ;)

_________________
Mindset of a winner: "The desire to win is important, but the will to prepare is vital."


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hjärnan formbar - ens mindset påverkar mer än man trott
InläggPostat: ons 10 jun 2015, 22:36 
Offline
Borgmästare i Jericho
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 17 mar 2015, 10:58
Inlägg: 241
Ort: Uppe i ett träd
Hahahaha, :lol: :lol: Det är sådana saker som får en att bli glad varje gång man kommer in på forumet :up:

_________________
Throw me to the wolves and i will return, leading the pack.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hjärnan formbar - ens mindset påverkar mer än man trott
InläggPostat: ons 10 jun 2015, 23:23 
Offline
Är det en Twinkie?
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 12 jul 2011, 16:57
Inlägg: 385
Ort: dalarna
Finns mycket forskning på inom detta. Jag har hållt på med mindfulness och yoga ett bra tag nu och det finns massor intressant att läsa.

_________________
People say walking on water is a miracle, but to me walking peacefully on earth is the real miracle. -Thich Nhat Hanh


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hjärnan formbar - ens mindset påverkar mer än man trott
InläggPostat: fre 12 jun 2015, 16:13 
Offline
1998 var en fin årgång för vita bönor!

Blev medlem: tis 30 dec 2008, 01:23
Inlägg: 158
Mitt inlägg var kanske inte helt seriöst i tonen. Men min poäng är att man idag gärna fokuserar för mycket på att tänka positivt. Absolut är överdrivet negativa tankar inte bra, men många verkar vilja fly från obehagliga tankar utan att reflektera över att det är så problem blir till stora problem.

Jag har absolut ingen bunker, och tror inte på att låsa in mig ensam. Men min poäng var att negativitet till den graden att man tänker över och förbereder, är att föredra framför positivitet där man missar signalerna för att avföringen kommer flyga.

När någon tycker att det är väldigt negativt tänk att tro på/förbereda för eventuella kollapser, så tycker jag de missat poängen, jag är hoppfull nog att satsa på att överleva det. Men jag är rätt säker på att det tänket inte behöver förklaras på just detta forumet.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hjärnan formbar - ens mindset påverkar mer än man trott
InläggPostat: fre 12 jun 2015, 16:37 
Offline
When your mind say impossible, possible still has a lot left
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 24 jul 2014, 14:49
Inlägg: 3199
Ort: Mälardalen
TheGreatCthulhu skrev:
Mitt inlägg var kanske inte helt seriöst i tonen. Men min poäng är att man idag gärna fokuserar för mycket på att tänka positivt. Absolut är överdrivet negativa tankar inte bra, men många verkar vilja fly från obehagliga tankar utan att reflektera över att det är så problem blir till stora problem.

Jag har absolut ingen bunker, och tror inte på att låsa in mig ensam. Men min poäng var att negativitet till den graden att man tänker över och förbereder, är att föredra framför positivitet där man missar signalerna för att avföringen kommer flyga.

När någon tycker att det är väldigt negativt tänk att tro på/förbereda för eventuella kollapser, så tycker jag de missat poängen, jag är hoppfull nog att satsa på att överleva det. Men jag är rätt säker på att det tänket inte behöver förklaras på just detta forumet.


Enligt den skalan så skulle jag nog påstå mig vara en hyfsat "negativ" människa! (:) :-g :mrgreen:

_________________
Mindset of a winner: "The desire to win is important, but the will to prepare is vital."


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hjärnan formbar - ens mindset påverkar mer än man trott
InläggPostat: fre 12 jun 2015, 21:02 
Man kan dels fundera på om det är troligt att det blir sämre tider, dels på om det går att göra något för att underlätta dessa sämre tider.

Alltså man kan vara pessimistisk när det gäller hur framtiden utvecklar sig för samhället i stort och samtidigt vara optimistisk rörande om man som individ/familj/grupp kommer att kunna hantera det på ett rimligt sätt. Exempelvis genom gjorda förberedelser på olika plan. Jag skulle vilja kalla detta för att jag är en optimistisk pessimist.

Sedan kan denna pessimism och optimism vara helt fel, men det är så mitt "mindset" rörande framtiden ser ut.

Att vara pessimist rörande framtiden och pessimist rörande hur man kommer att klara den, ligger inte för mig.

Att vara optimist rörande framtiden hade varit enkelt, men det skulle kräva självbedrägeri på en nivå jag inte klarar av.


Top
  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 12 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet