Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 110 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Tankar om BOL...
InläggPostat: tis 23 jun 2015, 20:50 
Hm... :hm:

Om T innebär en rejäl populationsminskning kan man anta att samhället i stort, staten och penningsystemet helt slutar att fungera. Då kan mark kanske vara tillgänglig bara genom att ockupera den och försvara den. Inga pengar inblandade. Inte lönt att spara på banken eller fonder för ett sådant scenario... :smack:

Om T innebär att penningsystemet, äganderätt och staten fortsätter att fungera, men mycket annat krånglar, så är jag inte klar över vad som skulle kunna leda till att odlingsbar mark och skog skulle förlora i värde. Om andra värden fördärvas så borde det innebära att värdet på odlingsbar mark och skog stiger jämfört med annat. Inte faller.

För att odlingsbar mark och skog skall falla i värde så har jag svårt att det kan ske annat än om något annat stiger rejält i värde. Det är det vi sett/ser när det gäller fastigheter, lägenheter och mark i städer och inte minst nära storstäder. Där har markpriser och priser på lägenheter och hus stigit mycket snabbare än mycket annat. Och i jämförelse har odlingsbar mark och skog blivit billigare.

För att motsvarande skall kunna ske på nytt så behöver alltså något annat stiga i värde så att folk vill göra sig av med sin gård /torp på landet med odlingsbar mark och skog för att hellre satsa på det där andra. Och där de som äger det som stiger i värde kan skaffa sig en stor och fin gård och tycka det är billigt. Jag har svårt att se vad det skulle kunna vara i samband med alla typer av T jag kan föreställa mig.

Det kan iofs vara saker som radioaktivt nedfall eller enorma skogsbränder eller omfattande svampangrepp på skogen som gör att markens och skogens värde minskar. Eller klimatförändring, malaria eller översvämning. Att oanvändbar mark eller uppbränd skog är billig är kanske rätt rimligt, men den är knappast ett sätt att öka tryggheten heller...

Fast det är klart, det är nog rätt billigt att köpa en gård i Syrien idag... ;)


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tankar om BOL...
InläggPostat: tis 23 jun 2015, 20:59 
Offline
When your mind say impossible, possible still has a lot left
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 24 jul 2014, 14:49
Inlägg: 3199
Ort: Mälardalen
Om SHTF ej inträffar så tror jag att odlingsbar mark kommer råka ut för ett prisfall inom ett par decennium när aquaphonics och köttfarmer börjar vinna marknadsandelar. Det är jämförelsevis skitbilligt att bygga en stor avkastning med sådan teknik jämfört med att odla mark, vinsterna är mycket större så det kommer inte ta länge innan vi ser många grödor flytta in i sådana artificiella "kuvöser".

Om SHTF inträffar innan, då är det en helt annan sak.

_________________
Mindset of a winner: "The desire to win is important, but the will to prepare is vital."


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tankar om BOL...
InläggPostat: tis 23 jun 2015, 21:27 
Ja, det skulle kunna vara en möjlighet. Att städerna i princip gör sig självförsörjande på mat och bränsle och tar hand om/återvinner det mesta av sitt avfall. Ingen omöjlighet, tekniken finns nog redan. Det skulle nog kunna leda till att priserna på mark och skog faller.

Då är frågan om man vill ha en billig gård på landet eller bo i tätort i ett hus med växthus och solceller på taket istället...

Kanske man gör det mesta av landsbygden till skyddat naturreservat där ingen får bo permanent? (:)


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tankar om BOL...
InläggPostat: tis 23 jun 2015, 21:39 
Offline
When your mind say impossible, possible still has a lot left
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 24 jul 2014, 14:49
Inlägg: 3199
Ort: Mälardalen
Skogsbonde skrev:
Då är frågan om man vill ha en billig gård på landet eller bo i tätort i ett hus med växthus och solceller på taket istället...


Jag vill bo på en billig gård på landet med växthus och solceller på taket fast med odlingsbar mark som backup! :D

_________________
Mindset of a winner: "The desire to win is important, but the will to prepare is vital."


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tankar om BOL...
InläggPostat: tis 23 jun 2015, 21:45 
Derzu Uzala skrev:
Jag vill bo på en billig gård på landet med växthus och solceller på taket fast med odlingsbar mark som backup! :D


Check! :up: ;)


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tankar om BOL...
InläggPostat: fre 26 jun 2015, 23:56 
Offline
Står vid glasåtervinningen och tigger burkar.
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 13 sep 2010, 10:38
Inlägg: 2936
Ort: Somewhere over the rainbow...
Ok, jag kan fylla i med att jag inte heller hittat något vettigt ställe.
Börjar kännas akut att hitta något vettigt nu då jag är milt sagt less (läs riktigt djäkla spyless! :!: ) på provisoriska boende jag haft hittills.

Hemnet och liknande ger mig bara huvudvärk, har letat där i flera år nu, det är ganska värdelöst för det jag söker uppenbarligen.

Jag söker en riktig gård som ligger långt från allmänna vägar (och i allafall minst ca 100 meter från enskild väg som inte går att stänga av och helst absolut minst samma avstånd till närmsta grannfastighet.). Jag vill ha en sammanhållen gårdsbild med rejäla ekonomibyggnader (minst en hyggligt STOR sådan är ett krav i mitt fall då jag behöver ytan till verksamhet, logen är viktigast egentligen i mitt fall, behöver inte vara godkänd, bara ytan finns där att bygga vidare kring...) som ligger samlade med bostadshuset/en utan genomkorsande byvägar eller liknande emellan.

Ser gärna att det inte är alltför litet i mitt fall samt att det är iaf något tiotal hektar skogsmark med samt att värdet ligger i skogsmarken.

Måste vara klassad som lantbruksenhet (krav).

Endast mycket billiga objekt av intresse.

_________________
Let's find out! SWEXIT!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tankar om BOL...
InläggPostat: lör 27 jun 2015, 00:09 
Mizzarrogh skrev:
Hemnet och liknande ger mig bara huvudvärk, har letat där i flera år nu, det är ganska värdelöst för det jag söker uppenbarligen.


Kanske fel pengar men du har väl sett dendär med snickeriverkstaden, tänkte lite på dig men den ligger inte så himla bra. Var där och kikade men för mycket runt omkring.

Själv har jag modesta krav. :roll:
Å
30+ ha varav 6+ åker
Vid eller i by som är tyst/övergiven
Helst i Gävleborg eller Dalarna

Men nu är jag faktiskt på gång med ett ställe som inte har mycket rätt , men än mindre fel. Som jag började tråden är tanken att komma in i byn och försöka komma över mer sen.

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tankar om BOL...
InläggPostat: lör 27 jun 2015, 11:05 
Offline
Är det en Twinkie?
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 14 maj 2015, 11:29
Inlägg: 372
Hur tänker ni om kostnader för BOL? Nu menar jag inte bara inköpskostnaden för den beror ju på läget, vad man är ute efter och vad man har råd med. Underhållskornaden är ju inte försumbar. På en exempelbild såg vi ett tak som måste läggas om, det är inte ovanligt med ruttna fönster som akut måste åtgärdas, ytterpaneler måste bytas osv. Tillkommer elkostnaden, skatt mm.

Om man köpt en gård så krävs ju en del verktyg och maskiner. Har man tur så kanske en del ingår, men har man otur så är allt lösöre redan sålt och man måste köpa in traktor, plog, farmartank(ar) + massa andra maskiner som vi stadsbor inte ens kan hantera :oops:

Vissa maskiner och redskap kanske inte är så dyra men fraktkostnaden till BOL är inte försumbar. Hur tänker ni alltså kring fördelningen av olika kostnader i kategorierna:
a) Inköp BOL
b) Årlig driftskostnad (el+skatt mm)
c) Utvändigt underhåll (totalt för första 3 åren) tak, fönster, paneler mm
d) Invändigt underhåll (totalt för första 3 åren ) Dvs göra det beboeligt, målning, något golv kanske behöver läggas om mm.
e) Inköp av maskiner och verktyg.
f) Lägga upp preppinglager. 6 m3 diesel kanske kostar närmre 100000:-

Själv tänker jag så här:
a) 1000000:-
b) 30000:- /år
c) 0:- (lägger hellre denna kostnad på a) )
d) 50000:- (detta är max lägger så klart hellre mindre )
e) 75000:-
f) 250000:-

Jag tycker att f) är viktigast ur ett kortsiktigt perspektiv (2-3 år)
Tror inte gården kan generera 1 enda krona i vinst de första åren såvida man inte har mycket skog som man kan sälja av.

Med vänlig hälsning
Berra
:)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tankar om BOL...
InläggPostat: lör 27 jun 2015, 11:17 
grovt räknat sä tänker jag såhär om allt sm inte är små enkla saker

dubbla det varan kostar innan du är färdig med det

ex ficklampa behöver batterier och laddare
hus behöver alla årliga avgifter, renoveringar och arbete + allt runt om

då köper man inte något som man inte har råd att ha och annvända


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tankar om BOL...
InläggPostat: lör 27 jun 2015, 11:29 
Offline
Är det en Twinkie?
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 14 maj 2015, 11:29
Inlägg: 372
grym skrev:
grovt räknat sä tänker jag såhär om allt sm inte är små enkla saker

dubbla det varan kostar innan du är färdig med det

ex ficklampa behöver batterier och laddare
hus behöver alla årliga avgifter, renoveringar och arbete + allt runt om

då köper man inte något som man inte har råd att ha och annvända

I mitt tankeexempel ovan kostade BOL 1 miljon i inköp och kostnaden för de 3 första åren var 0,5 miljoner för att få det som man vill ha det. Du är alltså mer pessimistisk (realistisk?) och menar att man måste budgetera för 1 miljon i extrakostnader. Jag säger inte emot. Jag har ju inte räknat in kostnad för 3-fas dieselelverk, solcellspaneler, 4-hjulsdriven BOV mm. Tar man med detta så är du helt rätt ute.

Med vänlig hälsning
Berra
:oops:


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tankar om BOL...
InläggPostat: lör 27 jun 2015, 12:06 
jag är alltid pessimistisk i uträkningar som jag inte räknar ordentligt på

fördelen är att jag nästan alltid kan göra saker billigare, och då har pengar på banken istället för lån därifrån


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tankar om BOL...
InläggPostat: lör 27 jun 2015, 14:19 
Offline
Står vid glasåtervinningen och tigger burkar.
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 13 sep 2010, 10:38
Inlägg: 2936
Ort: Somewhere over the rainbow...
MulenDag skrev:
Mizzarrogh skrev:
Hemnet och liknande ger mig bara huvudvärk, har letat där i flera år nu, det är ganska värdelöst för det jag söker uppenbarligen.


Kanske fel pengar men du har väl sett dendär med snickeriverkstaden, tänkte lite på dig men den ligger inte så himla bra. Var där och kikade men för mycket runt omkring.

Själv har jag modesta krav. :roll:
Å
30+ ha varav 6+ åker
Vid eller i by som är tyst/övergiven
Helst i Gävleborg eller Dalarna

Men nu är jag faktiskt på gång med ett ställe som inte har mycket rätt , men än mindre fel. Som jag började tråden är tanken att komma in i byn och försöka komma över mer sen.

/MD


Nä, det måste jag kolla, men om det är det vita torpet så var det något tjall med läget eller någonting i den stilen om jag inte minns fel när jag kollade på kartor och flygbilder.
Skall kolla igen... :up:

Edit, sedan jag flyttade in i min jobblägenhet har jag satt det som ett grundkrav att det ligger långt från hårt trafikerade vägar...
Har inte kunnat sova där en enda natt sedan jag flyttade in... Jag kan inte ens arbeta där dagtid. Ändå är jag inte så känslig mot billjud.
Dylika fastigheter klassar jag numera som helt obrukbara.

_________________
Let's find out! SWEXIT!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tankar om BOL...
InläggPostat: lör 27 jun 2015, 15:57 
Offline
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 24 aug 2009, 09:31
Inlägg: 477
Efter att ha läst Jonstads "Kollaps" siktar jag på att organisera mig som en av de romare som bäst klarade omställningen vid tiden för imperiets fall. Det vill säga, ett boende i tätort/stad där jag kan tjäna bra med pengar innan kollapsen, sedan parallellt ett lantställe/boende/bol utanför staden där man kan dra sig tillbaka undan kaos och odla, föda upp djur, fiska och jaga.

För BOLen gäller att det ska vara i anslutning till ett mindre samhälle/by där jag känner de boende, och med tillgång till järnväg i närheten för att ändå kunna dra nytta av de transporter som kommer fungera (Lastbil/bil kan man glömma när peak oil slår till).

_________________
Survivalism är inte egoism, genom att sörja för dig och de dina frigör du resurser åt andra.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tankar om BOL...
InläggPostat: ons 08 jul 2015, 16:38 
Offline
Står vid glasåtervinningen och tigger burkar.
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 13 sep 2010, 10:38
Inlägg: 2936
Ort: Somewhere over the rainbow...
Det är verkligen **extremt** frustrerande att leta vettiga objekt över huvud taget, oavsett om det gäller en "traditionell" BOL eller om man har liknande krav för mer permanent boende...
Har sedan något år insett att det inte är en fritidsgrej utan ett heltlidsjobb att leta har nu suttit säkert 16 timmar/dag i en vecka och det är mer än mitt psyke klarar... Har både skållat mig med hett vatten och seriöst funderat att hoppa ut genom fönstret sedan igår natt, försökt tvinga mig att ta paus en tid och varva ned men det hjälpte marginellt, varje "tom" dag känns nu som ett rent djäkla slöseri med tid då det kommer att vara stendött igen efter högsäsongen och ytterliga 7 månader med skit och tids slöseri, känns verkligen som att jag måste försöka utnyttja högsäsongen till max. Det fins inga alternativ till detta för mig och skulle egentligen ha haft det ordnat redan för ett par år sedan så att jag kan sätta upp grejer för min försörjning och annat, inte minst. Det är rent ut sagt ett djäkla skit att försöka lappa ihop en massa provisoriska grejer för att få allt att fungera, maskinerna står ute under presenningar osv... Fan mer än mitt psyke pallar nu innan det blir ambulansfärd in snart... Samtidigt finns inga andra alternativ än att försöka får det att fungera. Lätt att vara efterklok och tänka på de objekt som kändes "nästan rätt" förr men detdär med nästan... Måste nog seriöst ta en paus från detta i allafall, man just nu känns det totalt uteslutet att släppa detta helt under mer än någon dag.

Måste bara skriva av mig. litet... Nu känns det litet bättre. Men seriöst, detta är nog bland de värsta projekt jag någonsin gett mig in på i hela mitt liv; att leta!!! :smack:

_________________
Let's find out! SWEXIT!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tankar om BOL...
InläggPostat: ons 08 jul 2015, 17:04 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 21 dec 2011, 02:31
Inlägg: 4413
Mizzarrogh skrev:
Det är verkligen **extremt** frustrerande att leta vettiga objekt över huvud taget, oavsett om det gäller en "traditionell" BOL eller om man har liknande krav för mer permanent boende...
Har sedan något år insett att det inte är en fritidsgrej utan ett heltlidsjobb att leta har nu suttit säkert 16 timmar/dag i en vecka och det är mer än mitt psyke klarar... Har både skållat mig med hett vatten och seriöst funderat att hoppa ut genom fönstret sedan igår natt, försökt tvinga mig att ta paus en tid och varva ned men det hjälpte marginellt, varje "tom" dag känns nu som ett rent djäkla slöseri med tid då det kommer att vara stendött igen efter högsäsongen och ytterliga 7 månader med skit och tids slöseri, känns verkligen som att jag måste försöka utnyttja högsäsongen till max. Det fins inga alternativ till detta för mig och skulle egentligen ha haft det ordnat redan för ett par år sedan så att jag kan sätta upp grejer för min försörjning och annat, inte minst. Det är rent ut sagt ett djäkla skit att försöka lappa ihop en massa provisoriska grejer för att få allt att fungera, maskinerna står ute under presenningar osv... Fan mer än mitt psyke pallar nu innan det blir ambulansfärd in snart... Samtidigt finns inga andra alternativ än att försöka får det att fungera. Lätt att vara efterklok och tänka på de objekt som kändes "nästan rätt" förr men detdär med nästan... Måste nog seriöst ta en paus från detta i allafall, man just nu känns det totalt uteslutet att släppa detta helt under mer än någon dag.

Måste bara skriva av mig. litet... Nu känns det litet bättre. Men seriöst, detta är nog bland de värsta projekt jag någonsin gett mig in på i hela mitt liv; att leta!!! :smack:


Eller så sänka ambitionsnivån en aning och sluta vela? Nu menar jag inte att du velar och jag har inte riktigt koll på din ambitionsnivå, men det är ju så att även jag letar och vet att det är lätt att snöa in på sina "krav". Jag kastar sten i glashuset nu, för jag ägnar också mycket tid och frustration till att söka och inte f*n kommer jag till skott heller. :D

_________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen...

Prepperwikin - wiki.prepper.nu

Credo Putin mentitur.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 110 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet