Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 178 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 12  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Saker som GICK att lagra jättelänge!
InläggPostat: tor 11 sep 2014, 13:30 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet

Blev medlem: ons 13 aug 2014, 21:21
Inlägg: 715
Vet ikke om det kvalifiserer til jättelänge, men jeg kjøpte inn en del juledamer oster i voks i Sverige en tid før jul i fjor. De er lagret i kjelleren med opp mot 20*C på det varmeste i sommer. Best för er 18. juni. De er bedre nå enn når de var nye. Formen har endret seg noe, men om jeg tar av det ytterste laget så smaker det godt og vi er enda ikke syke. Har fremdeles tre igjen, så vi får se når det nærmer seg jul igjen...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Saker som GICK att lagra jättelänge!
InläggPostat: tor 11 sep 2014, 14:44 
Offline
Chefen

Blev medlem: lör 20 jan 2007, 04:09
Inlägg: 2477
Ort: Sveriges Lärosäte
Krossade tomater i tetra, tre år efter BF, inga bekymmer, pasta, fem år efter BF, inga bekymmer. Blåbärssoppa på pulver, sju år efter BF, inga bekymmer.
Tonfisk och fiskbullar, tio år eller mer efter bäst före, inga bekymmer.
Guldburk, ärtsoppa, tjugosju år efter produktionsdatum, inga bekymmer.
Drottningsylt, bortglömd längst in i skafferiet, sex år efter bäst före, smakade utmärkt.
Samtliga förvarade oöppnade, torrt och vid rumstemperatur.

Knäckebröd i öppnad förpackning några år efter bäst före, torrt, hårt, "dammig" och tråkig smak, slinker ner då och då när man inser att det är läget, då med pålägg, ofta 3-7 år gammal makrill.
Te, långt över bäst före (upp till tjugo år efter bäst före), mycket av smaken har försvunnit, särskilt vid öppnad förpackning, men drickbart och rentav njutbart.
Försvarets nödlivsmedel, förvarat torrt och vid rumstemperatur, smakade tjugo år efter produktion lika som tio år efter produktion, i min mening ganska njutbart, kräver gott om vatten.
Kaffe, färdigmalet, intakt vacuumförpackning, sju år efter bäst före, enligt de som drack det fullt drickbart men lite tråkigt.
Kaffe, pulver, oöppnad förpackning, flera år efter bäst före, enligt de som drack det ingen större skillnad mot nytt. Öppnad förpackning flera år efter bäst före, enligt de som drack det avslagen och nyanslös smak.

_________________
Hoping for the best but expecting the worst.

Den förberedde överlever.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Saker som GICK att lagra jättelänge!
InläggPostat: tor 11 sep 2014, 15:38 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet

Blev medlem: ons 13 aug 2014, 21:21
Inlägg: 715
Flott å lese sprithitler! God inspirasjon til å videreutvikle lageret!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Saker som GICK att lagra jättelänge!
InläggPostat: sön 19 okt 2014, 22:05 
Offline
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!

Blev medlem: sön 08 jun 2014, 18:36
Inlägg: 451
Ramen-nudlar. Utgångna runt 2011, helt ok men kanske lite sämre konsistens på nudlarna?


Soda-stream läskessens. Utgångsdatum juni 2013. Druckit två dagar i rad nu utan några problem och inget fel med smaken. Enda problemet är viss kristallbildning och att essensen blivit mer trögflytande.

Mjöl och rågsikt, utgånget 2011/2012. Inga större problem. Samma med bakpulvret som gick ut 2009.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Saker som GICK att lagra jättelänge!
InläggPostat: sön 19 okt 2014, 22:45 
Rapsolja i plastflaska som stått mörkt, under större delen av tiden även svalt, gick ut i maj 2013. Inga problem.

/MulenDag


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Saker som GICK att lagra jättelänge!
InläggPostat: mån 20 okt 2014, 09:30 
Offline
Jamen ett par stearinljus är ju alltid trevligt att ha!

Blev medlem: mån 13 jan 2014, 10:40
Inlägg: 144
När min farmor flyttade ur huset -99 hittades en flaska kolasås i skafferiet, öppnad och med utgångsdatum-86. Lite segare i konsistensen kanske men smaken var det inga fel på, det svåra post shtf blir väl att få tag glassen...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Saker som GICK att lagra jättelänge!
InläggPostat: mån 20 okt 2014, 15:46 
Offline
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!

Blev medlem: sön 08 jun 2014, 18:36
Inlägg: 451
Calex skrev:
Ramen-nudlar. Utgångna runt 2011, helt ok men kanske lite sämre konsistens på nudlarna?


Soda-stream läskessens. Utgångsdatum juni 2013. Druckit två dagar i rad nu utan några problem och inget fel med smaken. Enda problemet är viss kristallbildning och att essensen blivit mer trögflytande.

Mjöl och rågsikt, utgånget 2011/2012. Inga större problem. Samma med bakpulvret som gick ut 2009.

lite sjuklig just nu så jag tänkte äta lite nudelsoppa, samma omgång som ovan men nu så smakade det lite surt(?) och var inte lika gott så jag slängde det. Kanske smakar annorlunda för att jag är sjuk så är det olika per paket.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Saker som GICK att lagra jättelänge!
InläggPostat: tis 21 okt 2014, 22:51 
Offline
Crocodile Dundee har mindre kniv än jag!

Blev medlem: lör 18 okt 2014, 18:29
Inlägg: 81
Ort: Väst
Är lite kräsen i "fredstid" men har spärrar mot att kasta mat som kanske är bra. Gjorde en större utrensning i skafferier och källare av torrvaror och konserver som passerat bäst-före-datum. Försöker nu strukturera min rotering bättre så det blir färre utgångna varor. Har nu lagrat det utrensade i en lillstuga med baktanken att ha detta att byta med i ett krisläge, alternativt erbjuda det till mindre prioriterade "kompisars kompisar" som kanske dyker upp vid SHTF ;)
I värsta fall får man testa maten när normala förrådet börjar sina...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Saker som GICK att lagra jättelänge!
InläggPostat: tis 21 okt 2014, 22:56 
Offline
When your mind say impossible, possible still has a lot left
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 24 jul 2014, 14:49
Inlägg: 3199
Ort: Mälardalen
Vova skrev:
Har nu lagrat det utrensade i en lillstuga med baktanken att ha detta att byta med i ett krisläge, alternativt erbjuda det till mindre prioriterade "kompisars kompisar" som kanske dyker upp vid SHTF ;) I värsta fall får man testa maten när normala förrådet börjar sina...


Smart, har uteslutande kört på billig och tråkig mat själv för att kunna motivera att göra mig av med det som blir gammalt. På det där viset kanske man kan tänka om... hrrm... ska fnula på det, vettifaen om jag vill lägga mer pengar på prepping, har länge tyckt att jag gott kan överleva på skittråkig mat om det nu verkligen är NÖDLÄGE och det håller oneligen nere budgeten på högst hanterbara nivåer. Men att lagra som bytesvara eller ge bort är hur som helst ingen dålig tanke även om jag fortsätter med billigaste maten.

_________________
Mindset of a winner: "The desire to win is important, but the will to prepare is vital."


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Saker som GICK att lagra jättelänge!
InläggPostat: lör 07 mar 2015, 00:23 
Offline
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!

Blev medlem: sön 08 jun 2014, 18:36
Inlägg: 451
Bulgur. Bäst före 2010. Helt ok, kanske lite grötigare än vanligt.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Saker som GICK att lagra jättelänge!
InläggPostat: lör 07 mar 2015, 22:42 
Offline
Kreditkortsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 08 okt 2014, 14:17
Inlägg: 139
Ort: Stockholm
Försvarets nödproviant, tillverkningsdatum 1986, fungerade alldeles utmärkt :)

_________________
PRAEPARATUS SUPERVIVET
Tystlåtenhet, Försiktighet, Måttlighet och barmhärtighet


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Saker som GICK att lagra jättelänge!
InläggPostat: lör 27 jun 2015, 13:59 
Offline
Jag undrar vad Soylent Green är gjort av?
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 13 jul 2011, 20:15
Inlägg: 608
Ort: I mitten av Skåne!
Inte riktigt prepping, men åt idag ägg med bäst före datum 23 mars. Absolut inget fel på dom.

_________________
"Det kan gå bra"


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Saker som GICK att lagra jättelänge!
InläggPostat: lör 27 jun 2015, 15:40 
Offline
Är varmvattnet slut?

Blev medlem: tor 13 sep 2012, 16:58
Inlägg: 24
FCR2 skrev:
Inte riktigt prepping, men åt idag ägg med bäst före datum 23 mars. Absolut inget fel på dom.


Datummärkningen på ägg är lite intressant, eftersom den ska hålla EU standard och även vara giltig i varmare länder utanför kylskåp.
Förvaras dom svalt håller dom utan problem 6 månader längre än bäst före. :D

_________________
"it's not the knife you have, it's what you can make with it that matters!"


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Saker som GICK att lagra jättelänge!
InläggPostat: mån 29 jun 2015, 22:08 
Offline
Konservprovsmakare
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 13 apr 2015, 12:50
Inlägg: 63
FCR2 skrev:
Inte riktigt prepping, men åt idag ägg med bäst före datum 23 mars. Absolut inget fel på dom.


Ägg kan man lägga i vatten. Sjunker de är de färska, börjar de resa sig börjar de bli gamla. Flyter de så är det bäst att kasta det på nån politisk motståndare :)

_________________
Jag drömmer om en hemlig källare.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Saker som GICK att lagra jättelänge!
InläggPostat: mån 29 jun 2015, 22:15 
Offline
Är det en Twinkie?
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 14 maj 2015, 11:29
Inlägg: 372
Tog en Albyl koffein häromveckan från en burk i badrumsskåpet. Tyckte den hade en liten bismak så jag kollade datum på burken. Bäst före 1992. :oops:
Är inte så duktig på det här med att rotera förråden...

Med vänlig hälsning
Berra


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 178 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 12  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet