Björngrillarn skrev:Beror som sagt helt på vad som faktiskt är i vattnet.
Är det "naturliga" ämnen som gör vattnet obra (bakterier osv) lär nog ångkokning gå galant, men jag är inte så säker på att jag litar på att gifter och kemikalier neutraliseras, om dessa har kokpunkter under vatten...
Björngrillarn skrev:Beror som sagt helt på vad som faktiskt är i vattnet.
Är det "naturliga" ämnen som gör vattnet obra (bakterier osv) lär nog ångkokning gå galant, men jag är inte så säker på att jag litar på att gifter och kemikalier neutraliseras, om dessa har kokpunkter under vatten...
drbengt skrev:Björngrillarn skrev:Beror som sagt helt på vad som faktiskt är i vattnet.
Fast misstänker man gifter och kemikalier i vattnet så finns där ju inget filter i världen som hjälper tillfredsställande. Jag skulle säga att där finns inget bättre filter än att destillera vatten eller som i detta fallet använda ångan innan kondensering.
Björngrillarn skrev:Har försökt Googla lite kring ämnet kontaminerat vatten och ångkokning, men hittills inte hittat något vettigt...
somvanligt skrev:Björngrillarn skrev:Har försökt Googla lite kring ämnet kontaminerat vatten och ångkokning, men hittills inte hittat något vettigt...
Jag undrar också över detta. Om inte andra medel står till buds, fungerar det att ställa en gammal kaffekanna med exempelvis havsvatten i på elden och koppla en slang med ångan till en vattenflaska?
pre skrev:Javisst. Så länge det inte är kemiskt kontaminerat.
Klaas skrev:pre skrev:Javisst. Så länge det inte är kemiskt kontaminerat.
Nja kanske, har provat att destillera fram sprit från mäsk (länge sedan preskiberat) och dom problemen jag upplevde vara att om det stormkokade så kunde vätska och inte bara ånga komma med vilket gör att renheten minskar. Vidare så har ånga väldigt mycket energi vilket kräver effektiv kylning för att kondensera. Att stoppa en slang i en flaska funkar bara en kort stund sedan har slangen och flaskan värmts upp så mycket att kyleffekten upphört. Det fungerar om flaskan är av metall, aluminium förslagsvis, hyfsat stor (över en liter), och nedsänkt i antingen kallt vatten som omsätts från en kran eller kanske en stor vattentunna. Slangen jag använde var drygt en meter.
Kannan såg ut så här.
Återvänd till Matlagning/matberedning
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster