Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 29 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Erfarenheter från knivdåd
InläggPostat: lör 21 mar 2015, 01:51 
Offline
Sometimes I just hate it when I'm right.
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 05 jun 2014, 23:51
Inlägg: 659
Läste just en mycket intressant artikel om hur en person blev angripen av en knivbeväpnad galning på ett tunnelbanetåg. Bland de värsta mardrömsscenarion man kan föreställa sig. Gärningsmannen hade innan dödat 4 personer och knivhuggit och skadat flera.

Några korta reflektioner innan det är läggdags:
1. Gärningsmannen skadades aldrig av kniven. Många här hävdar titt som tätt att personer som använder kniv själva skadas av dessa. Mjae...
2. Trots att offret blev stucken flera gånger, bland annat tre gånger i bakhuvudet och även i handen/armen så fortsatte han sitt offensiva försvar med oförminskad styrka. Det hade dock inte varit orimligt att han avlidit efteråt.
3. Mental förberedelse är ett hjälpmedel även utan praktiskt övning. I det här fallet handlade det om att offret sett på UFC. Mental inställning och en uppfattning om vad som är bra och vad som är mindre bra är värdefullt även utan träning. Naturligtvis kommer det dock aldrig kunna ersätta träning.
4. Räkna inte med att du får första hjälpen från vittnen eller ens polisen.
5. Knivens begränsade förmåga att slå ut motståndaren gör den olämplig för nödvärn.

http://www.cracked.com/article_21830_co ... ictim.html

_________________
Tröskeleffekten syftar till att skapa en så hög tröskel att en angripare ska anse att det vore för dyrbart att påbörja ett angrepp.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Erfarenheter från knivdåd
InläggPostat: tor 26 mar 2015, 17:01 
Offline
Om jag kan bugga? Ut eller in?

Blev medlem: tor 26 mar 2015, 12:10
Inlägg: 502
Jätteintressant artikel!

Jag har gått en "knivutbildning" från några kampsportare som tränar bl.a. poliserna i självförsvar mot kniv. (Det var på den tiden jag tränade kampsport för att klara mig bättre i en skarp situation.)

Lärarna på kursen var själva kampsportare men sa att de aldrig frivilligt skulle gå in i en sådan fight. Oddsen är för dåliga. Det fick mig att tänka till lite. Inte ens dessa - supertränade - killarna skulle ge sig in i en knivfight.

Så spring om du kan.

Måste du slåss så försök slå motståndaren hårt på näsan. De sa att många förövare ofta tappade kniven av ett nässlag. Om inte annat blev de tårögda och tappade kamplusten.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Erfarenheter från knivdåd
InläggPostat: mån 30 mar 2015, 18:09 
Offline
Min ryggsäck är nog för liten...

Blev medlem: tor 26 jun 2014, 21:28
Inlägg: 44
Jag har gått många utb i bl.a. försvar mot kniv samt även utbildat i det, och det bästa självförsvaret är att springa om man har den möjligheten. Har man inte den så kommer du bli mer eller mindre skadad då det är väldigt svårt att undvika det helt. Det som avgör hur mycket och vart är din förmåga att försvara dig samt motståndarens förmåga att hantera kniv. En motiverad motståndare är svårt att klara sig helt oskadd från. Jag har dock lite betänkligheter med att slå på näsan som första försvar, det första är att få kontroll över kniven/handen som håller kniven!! Sen finns det olika saker att göra för att avväpna mm och slå mot näsan är inte det första jag skulle rikta mina slag mot i ett sånt läge. Komihåg att du "alltid" blir skuren och dom allra flesta hugg kommer från sidan i maghöjd och oftast inte bara ett utan flera i snabb följd. Sen håller jag inte med om att kniv inte är ett bra försvarsvapen, vet du vart du ska snitta eller sticka så slår du ut en motståndare snabbt och det behöver inte vara direkt dödande.
Min erfarenhet i skarpt läge är "bara" försvar mot trasig flaska och kanyl när det gäller stickvapen.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Erfarenheter från knivdåd
InläggPostat: tor 23 jul 2015, 10:22 
Offline
Inte utan mina marshmallows!

Blev medlem: mån 20 jul 2015, 17:47
Inlägg: 166
Känns som att ett spjut vore mer användbart vid riktig laglöshet. Längre räckvid, större chans att stoppa motståndaren, och lätt att tillverka. Bara att binda fast en kniv på passande skaft (pinne, moppskaft, paraply etc).

Skall man döda någon med kniv snabbt så måste man i princip såga igenom halsen, vilket förutsätter att du har kontroll över din motståndare.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Erfarenheter från knivdåd
InläggPostat: fre 24 jul 2015, 10:55 
Offline
1998 var en fin årgång för vita bönor!

Blev medlem: tis 30 dec 2008, 01:23
Inlägg: 158
Knivförsvar är att kontrollera knivarmen och slå mot hals. I WROL/SHTF är det väl visserligen Speer Gold Dot snarare, men det är inte relevant medans det finns "Grovt Vapenbrott" att begå.

Har någon dragit kniv mot mig har de redan beslutat hur långt striden skall gå, och jag har inga betänkligheter kring att sanera dem ur genpoolen. Jag blir skadad, ja, det går inte att undvika i ett knivslagsmål, men jag slåss för att vinna.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Erfarenheter från knivdåd
InläggPostat: tor 24 sep 2015, 14:34 
Offline
Kreditkortsberoende

Blev medlem: sön 08 maj 2011, 14:17
Inlägg: 132
Mycket intressant artikel!

Jag brukar alltid ha med mig pepparspray. Otroligt bra uppfinning! Varför är det en bra uppfinning?
Dels så syns det inte att man är "beväpnad", och dels så svider det så in i helvete om man får det i ögonen. Även om en person som var hög som ett troll skulle försöka angripa dig så får den personen ett rejält problem om den blir pepparsprayad...

:)

_________________
Silver i fickan och tryck i nävarna!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Erfarenheter från knivdåd
InläggPostat: tor 24 sep 2015, 14:44 
Offline
Min ryggsäck är nog för liten...

Blev medlem: tor 26 jun 2014, 21:28
Inlägg: 44
Nja pepparsprej är riktigt bra saker ( har testat den själv) men ha inte en övertro på det, det finns dom som klarar den samt är dom riktigt påtända känner dom ingen smärta eller betydligt mindre.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Erfarenheter från knivdåd
InläggPostat: tor 24 sep 2015, 14:46 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Du kanske skulle testa det här :lol:


_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Erfarenheter från knivdåd
InläggPostat: tor 24 sep 2015, 17:59 
Offline
Sometimes I just hate it when I'm right.
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 05 jun 2014, 23:51
Inlägg: 659
Det finns två problem med pepparspray:
1. Det är "brott mot vapenlagen" att bära det utan licens.
2. Det fungerar inte alltid. Vet folk som i opåverkat tillstånd är nästan oberörda.

_________________
Tröskeleffekten syftar till att skapa en så hög tröskel att en angripare ska anse att det vore för dyrbart att påbörja ett angrepp.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Erfarenheter från knivdåd
InläggPostat: tor 24 sep 2015, 18:47 
Offline
Är det en Twinkie?

Blev medlem: mån 27 dec 2010, 11:26
Inlägg: 361
Carnivora skrev:
Några korta reflektioner innan det är läggdags:

4. Räkna inte med att du får första hjälpen från vittnen eller ens polisen.


Nedanstående artikel är läsvärd också. Handlar om en kvinna som blev attackerad. Ingen brydde sig, eller ville lägga sig i. Så hade det varit en man som blivit attackerad hade det nog inte ens blivit en artikel om det...

Citera:
For more than half an hour 38 respectable, law‐abiding cit­izens in Queens watched a killer stalk and stab a woman in three separate attacks in Kew Gardens.

Twice the sound of their voices and the sudden glow of their bedroom Iights interrupted him and frightened him off. Each time he returned, sought her out and stabbed her again. Not one person telephoned ‐ the po­lice during the assault; one wit­ness called after the woman was dead.

http://www.nytimes.com/1964/03/27/37-wh ... .html?_r=0

_________________
"”Medelklassen oroas. Deras rädsla är att de kommer leva ett sämre liv än deras föräldrar, och att de kommer att få se sina barn falla på den sociala stege som blivit allt svårare att klättra på”"


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Erfarenheter från knivdåd
InläggPostat: fre 25 sep 2015, 19:18 
Offline
Kreditkortsberoende

Blev medlem: sön 08 maj 2011, 14:17
Inlägg: 132
Det är inte olagligt att köpa och bära den pepparspray som finns att köpa i vanliga färgaffärer. Eller "skyddsspray" som kidsen säger...

Men givetvis ska man vara så stark att man klarar av att knocka en person om det behövs.

_________________
Silver i fickan och tryck i nävarna!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Erfarenheter från knivdåd
InläggPostat: fre 25 sep 2015, 19:31 
Offline
Sometimes I just hate it when I'm right.
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 05 jun 2014, 23:51
Inlägg: 659
Skyddsspray är inte pepparspray. Såhär ser lagen ut:

https://polisen.se/Stockholms_lan/Lagar ... -med-mera/

Pepparspray
Enligt 1 kap. 3 § e) vapenlagen (1996:67) omfattas tårgasanordningar och andra jämförliga anordningar, till exempel pepparspray, av vapenlagen. Det fordras alltså polisens tillstånd att få ha sådana anordningar. Att införa dem i landet kräver införseltillstånd, som också ges av polisen. Tillståndsgivningen är mycket restriktiv.

_________________
Tröskeleffekten syftar till att skapa en så hög tröskel att en angripare ska anse att det vore för dyrbart att påbörja ett angrepp.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Erfarenheter från knivdåd
InläggPostat: ons 24 jan 2018, 11:08 
Offline
There's no fate but what we make for ourselves
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 29 sep 2017, 17:06
Inlägg: 629
Carnivora skrev:
5. Knivens begränsade förmåga att slå ut motståndaren gör den olämplig för nödvärn.

Kniv har alltid varit och förblir ett mordvapen.

_________________
We know some people do incredibly stupid and unpredictable things. But if we haven’t planned for that incredibly stupid or unpredictable thing, maybe we end up being the stupid person, and a victim of the unpredicted thing.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Erfarenheter från knivdåd
InläggPostat: ons 24 jan 2018, 11:41 
Offline
My mommy always said there were no monsters - no real ones - but there are.
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 05 okt 2016, 15:22
Inlägg: 622
Ort: Urban sprawl
Kniv fungerar uppenbarligen bättre offensivt än defensivt. En annan sak som fungerar i en knivig (förlåt) situation är 100 meter på 10 blankt. Knepigt om man befinner sig på en buss, ett pendeltåg, i en rulltrappa eller annat trångt utrymme. Är man dessutom ålderspensionär med litet ledvärk så gör inte det saken bättre.

Beträffande polis som inte kan/vill hjälpa till så finns det närmare exempel än NYC. Tyvärr bakom betalvägg. Artikeln diskuteras närmare i en tråd på Facebook men jag vågar inte länka dit. Här är länken till Sydsvenskan för den som kan läsa: https://www.sydsvenskan.se/2018-01-23/f ... till-vapen


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Erfarenheter från knivdåd
InläggPostat: ons 28 feb 2018, 17:18 
Offline
Har lärt mig äta med spork!

Blev medlem: fre 06 okt 2017, 15:21
Inlägg: 195
Intressant tråd med många tänkvärda saker.Att få någon första hjälpen av ev vittnen eller polis tror jag inte att man kan räkna med.
Det verkar inte längre vara säkert att någon ringer polisen under pågående våldsbrott..
Läste om något fall för inte så länge sedan där en kvinna blev överfallen och folket gick bara förbi och låtsades inte se :smack:
Jag tror att det var i någon halvstor stad i Sverige :hm:

Hur bra är de självförsvars sprayerna som man kan köpa i Sverige då?,är det något att ha?
Eller är de bara som spraydeodoranter?
Är det någon som har erfarenhet av dessa?


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 29 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet