Jag hade liknande problem med min skorsten, anlitade en firma som förde ner ett rör (helsvetsade längder) inne i stocken och fyllde upp mellanrummet med något "cornflakes"liknande värmeisolerande medel och sedan göt en ny krona på plats.
Numera spelar det ingen roll att stocken är lite dålig på loftet och ute-delen, allt enl sotaren. +att en ev skorstenbrand inte längre är något att vara speciellt orolig för.
Nackdelen är att all spridningsvärme från stocken försvunnit pga isoleringen, dock så var min stock så beskaffad att den var smalare invändigt på bottendelen, så där gjordes en nerförd "stos-anslutning" som röret monterades på. Dvs nedersta 2 metrarna är den gamla/felfria original-stocken, med go' värmespridning
Detta gjordes för snart 20 år sen, och vill minnas det gick loss på ca 15kkr.
Var lite hälsosamt skeptisk till det hela i början så jag frågade "firman" om garantier mm, han sa att om det skulle va nått så hör av dig så fixar vi det, vi monterade det första röret på 60-talet - och det är lika fint än i dag.
En sak som sotaren bekräftade året efter, när det var sotningsdax.

(en annan "mer lokal" fördel är att jag inte längre behöver inleda varje eldnings-säsong med att vingla upp på taket för att stöta ner årets kaje-bo innan jag kan börja elda.

Mindre diameter och en sk kina-hatt på röret, så nu ser inte flygfäna hotell-möjligheterna hos mig längre..... )