Ongrid skrev:
Nä, beväpnade vakter är lååångt bort.... Men man kan ju tänka sig tillträdesförbud för utomstående. Den aktuella skolan i Trollhättan verkar ju ha varit nån sorts projekt med öppna dörrar.
Sen finns ju en del annat som kan staga upp säkerheten också... bättre dörrar till klassrummen, insynsskydd i klassrummen, effektiva larmsystem/kommunikationssystem, och utbildning till lärarna.
Nu är väl den svenska skolan en öppen verksamhet över lag, vilket jag och många andra både är stolta och tacksamma över. Skolan är och har varit som ett offentligt rum som har fungerat tryggt mot yttre hot över lag och tid.
Detta är enligt mig väldigt värdefullt, och när vi börjar tala om gårdagens vidriga gärning är det lätt att börja idka på ökade åtgärder och beskydd. Jag tycker dock att vi måste sansa oss och se till det stora perspektivet. Det har nu hänt i Sverige för första gången, men det är fortfarande enbart en enskild händelse.
Att invagga elever och ungar i känslan av ständigt yttre hot är inte heller det en felfri lösning. Jag vet att samma fråga, ungefär, diskuteras kring dagis och fritids i dagsläget, men anledningar av kidnappningar och pedofiler.
Dock vädjar jag till alla att tänka efter vad priset för det öppna samhället är. Vi bör akta oss för att stänga in oss och öka vår misstro och rädsla utåt. Här finns mycket att lära av amerikansk kultur kring de lägre samhällsklasserna.
Vill vi avdela resurser vore det klokt att polis, psykiatri och skola fick mer resurser till att finna individer likt dessa (då jag skattar det nu, tidigt, att gärningsmannen inte är psykiskt frisk) och sätta in åtgärder. Detta vore troligen billigare och mer effektivt än att anbringa fysisk säkerhet kring alla landets skolor.
Detta är som sagt politik, och vad vi skall betala i skatt och vad pengarna går till är upp till dig och mig via våra röstsedlar.
Vad vi själva kan göra är att uppfostra våra barn i en medvetenhet och ge dem verktyg till att vara såväl misstänksamma som uppmärksamma, men för den delen ej rädda. Att vara invaggad i rädsla är inte samma sak som att vara beredd och uppmärksam. Men även här är det fråga om sammanhållning och gruppkultur barn emellan. Lär dem att ge akt på människor som de inte känner igen på skolan. Lär dem att direkt säga till lärare och andra om de ser maskerade personer eller något som inte passar in.
Men, vagga in barnen i ett medvetet lugn och inte i en uppspelt rädsla.