Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 22 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Skolsäkerhet
InläggPostat: fre 23 okt 2015, 07:39 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 05 maj 2012, 14:22
Inlägg: 4170
Hur tänker ni kring det här med skolmorden i Trollhättan? Hur förbereder man barnen på ett sätt som gör att dom maximerar sina chanser vid ett eventuellt dåd i skolan?
Jag har funderingar på att köpa dyneemaplattor för att sätta i ryggsäckarna. Dom väger lite och ser ut som ett sittunderlag, men stoppar en 44mag. Sen måste man väl börja gå igenom med barnen hur man agerar i en händelse att folk kommer in i skolan....lite som att man pratar med dom om att inte kliva in i främmande bilar.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skolsäkerhet
InläggPostat: fre 23 okt 2015, 08:59 
Offline
I vilken hand håller man sporken?
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 18 mar 2013, 17:08
Inlägg: 186
Mycket svårt!

Jag har haft ett par långa samtal med mina killar om uppmärksamhet och agerande.

Tror det är viktigare att alltid kontrollera nödutgångar och flyktvägar än att satsa på passiva skydd.

/L

MOD, tog bort lite som inte direkt tillförde diskussionen nåt OT


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skolsäkerhet
InläggPostat: fre 23 okt 2015, 09:24 
Offline
Är det en Twinkie?
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 12 jul 2011, 16:57
Inlägg: 385
Ort: dalarna
Det är nått jag funderat på sen dagismordet i Värmland. Till exempel ledde det till att vi tog dagis i utkanten av stan i ett villaområde. Sen kan egentligen vad som helst hända var som helst, tyvärr.

_________________
People say walking on water is a miracle, but to me walking peacefully on earth is the real miracle. -Thich Nhat Hanh


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skolsäkerhet
InläggPostat: fre 23 okt 2015, 09:33 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 05 maj 2012, 14:22
Inlägg: 4170
Det här är ju den nationella inriktningen på Active shooter response.

http://www.skolverket.se/om-skolverket/ ... %3Fk%3D426


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skolsäkerhet
InläggPostat: fre 23 okt 2015, 09:48 
Offline
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!

Blev medlem: sön 08 jun 2014, 18:36
Inlägg: 451
Viktigt är nog också att själv var uppmärksam på eventuella problem vid skolan och påpeka det för ansvariga där samt kommunpolitiker.

Ett problem vid just denna skola var att det var lätt för allmänheten att blanda sig med eleverna och därför så tar det längre respons innan ansvariga reagerar på obehöriga.
Nedanstående artikel publicerades samma dag som hatbrottet skedde, men innan på morgonen.
http://ttela.se/nyheter/trollhattan/1.4 ... pa-kronan-

Kommunpolitikerna (en del) tyckte det var viktigare att byggnaden var en kulturell mötesplats istället för att barnen skulle ha en säker skolmiljö.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skolsäkerhet
InläggPostat: fre 23 okt 2015, 10:01 
Offline
När folk är överens med mig har jag en känsla av att jag måste ha fel.
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 08 okt 2015, 08:06
Inlägg: 265
Analysera sannolikheten.
Här handlade det inte om en gärningsman med skjutvapen utan med kniv/svärd. Vi kan nog ändå tillskriva en viss tacksamhet om detta, trots händelsen, till Sveriges restriktiva hållning till skjutvapen bland folket. Dock skall man inte ignorera att en stor mängd illegala vapen kretsar runt bland kriminella, bland förorter och inte minst i segregerade skolor.

En regelrätt skolskjutning i Sverige är absolut ingen omöjlighet och skall inte borträknas, men den är förstås mycket mindre sannolik än i t.ex. USA.

Det jag reagerade på i detta fall var att gärningsmannen verkar ha låtit sig fotas med ungdomarna först och att flera av ungdomarna trodde att det handlade om ett Halloweenskämt. Detta är en mycket farlig situation, då det hela gått lugnt till i början. Gärningsmannens motiv var alltså långt ifrån uppenbart då han gick in på skolan.

Låt oss säga att han istället hade gått rakt genom entrén och direkt attackerat den första personen han såg. Motivet hade då varit uppenbart vid start, men han hade likväl kunnat skada fler.

Jag tror, och nu spekulerar jag, att vi som är vuxna har en större referensram för vad för människor vi skall akta oss för. Om jag talar för mig själv nu, så hade jag nog blivit dödad i det här dådet. Jag är relativt snäll och godtrogen, och jag hade nog också trott att det var fråga om någon utklädnad, någon "cosplay" eller elevspex. Hade det varit ett skjutvapen han bar på hade jag/dem nog reagerat annorlunda, men här är en viktig skillnad: Hur många av oss idag ser ett svärd som ett livsfarlig vapen, och inte som en leksak/rekvisita?

Ta följande tankar:
- Du ser en man med en pistol på gatan. Vad är din första reaktion? Att den är äkta och att han avser skada någon, eller att det är en leksak/rekvisita?
- Du ser samma man med ett svärd på gata. (samma frågor).

Det här är otroligt svårt. Hur lär man barn, eller sig själv, att snabbt inse att en sådan här situation handlar om en galning och inte ett skämt?

_________________
“...some men aren't looking for anything logical, like money. They can't be bought, bullied, reasoned, or negotiated with. Some men just want to watch the world burn.” - M. Caine


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skolsäkerhet
InläggPostat: fre 23 okt 2015, 10:14 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 05 maj 2012, 14:22
Inlägg: 4170
Att prata om att sånt här händer är ju det första steget till upplysning för barnen... och då går Malin Alfvén ut och säger att man ska vänta in barnens frågor och inte ta första steget. Jag tycker det är fel, -inte alla barn klämmer ur sig det dom går och oroar sig för, och då ligger ju frågorna obesvarade...

Vad gäller risken för skolskjutningar så är ju Sverige ett relativt välbeväpnat land, där vi nog på sikt kan se fler såna här saker... Hur många hushåll i norrlands inland ståtar inte med ett välfyllt vapenskåp. Det är bara en tidsfråga tills att nån unge fattar galoppen och tar beslutet att använda pappas älgstudsare på dom som hen anser vara ovärdiga ett liv.

Sen har ju samhällsdebatten och klimatet överlag hårdnat, med näthat och en retorik som riskerar att "nutcases" går över gränsen och känner sig rättfärdigade att handla.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skolsäkerhet
InläggPostat: fre 23 okt 2015, 10:38 
Offline
Är det OK att klappa björnen?
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 03 okt 2015, 20:47
Inlägg: 202
När det gäller den fysiska säkerheten i byggnader, så finns det bara en bra lösning, beväpnade omutliga vakter vid in och utpassager, den lösningen är dock långt borta i dagsläget.
I övrigt är det nog bara en öppen diskussion om den personliga säkerhetsmedvetenheten som kan ge ett försprång vid händelser av den här sorten. Det finns ingen "quick fix".


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skolsäkerhet
InläggPostat: fre 23 okt 2015, 10:55 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 05 maj 2012, 14:22
Inlägg: 4170
Nä, beväpnade vakter är lååångt bort.... Men man kan ju tänka sig tillträdesförbud för utomstående. Den aktuella skolan i Trollhättan verkar ju ha varit nån sorts projekt med öppna dörrar.

Sen finns ju en del annat som kan staga upp säkerheten också... bättre dörrar till klassrummen, insynsskydd i klassrummen, effektiva larmsystem/kommunikationssystem, och utbildning till lärarna.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skolsäkerhet
InläggPostat: fre 23 okt 2015, 12:41 
Offline
mattermosgourmet
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 05 apr 2010, 19:09
Inlägg: 845
Ort: Finland
Helt klart något som man bör finkänsligt ta och diskutera med sina barn och ta den diskussionen beroende på deras ålder. Med tonåringar kan man väl mera lägga ut korten och med mindre barn så behöver man kanske nu inte gå in på detaljer. Tidigare i år spreds ju denna historia:

http://www.telegraph.co.uk/men/the-filt ... tless.html

Kommer själv ihåg varningar från hemmet och skolan om "fula gubbar" då jag var skolbarn och visst har jag och frun vid lämpliga tillfällen omnämnt detta om att barnen inte ska börja prata med främmande och inte minst följa med dem någonstans eller stiga in i en bil för att få se "gulliga kattungar"/"hundvalpar"/"godis" etc, inte ens om vederbörande säger sig "ringa" mamma & pappa för att berätta att barnet kommer med för då luras nog denne iom. vi inte känner denne.

_________________
För mina barns skull.
Gå inte förbi flickan med svavelstickorna utan att ta någon notis om henne...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skolsäkerhet
InläggPostat: fre 23 okt 2015, 12:43 
Offline
När folk är överens med mig har jag en känsla av att jag måste ha fel.
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 08 okt 2015, 08:06
Inlägg: 265
Ongrid skrev:
Nä, beväpnade vakter är lååångt bort.... Men man kan ju tänka sig tillträdesförbud för utomstående. Den aktuella skolan i Trollhättan verkar ju ha varit nån sorts projekt med öppna dörrar.

Sen finns ju en del annat som kan staga upp säkerheten också... bättre dörrar till klassrummen, insynsskydd i klassrummen, effektiva larmsystem/kommunikationssystem, och utbildning till lärarna.


Nu är väl den svenska skolan en öppen verksamhet över lag, vilket jag och många andra både är stolta och tacksamma över. Skolan är och har varit som ett offentligt rum som har fungerat tryggt mot yttre hot över lag och tid.

Detta är enligt mig väldigt värdefullt, och när vi börjar tala om gårdagens vidriga gärning är det lätt att börja idka på ökade åtgärder och beskydd. Jag tycker dock att vi måste sansa oss och se till det stora perspektivet. Det har nu hänt i Sverige för första gången, men det är fortfarande enbart en enskild händelse.

Att invagga elever och ungar i känslan av ständigt yttre hot är inte heller det en felfri lösning. Jag vet att samma fråga, ungefär, diskuteras kring dagis och fritids i dagsläget, men anledningar av kidnappningar och pedofiler.

Dock vädjar jag till alla att tänka efter vad priset för det öppna samhället är. Vi bör akta oss för att stänga in oss och öka vår misstro och rädsla utåt. Här finns mycket att lära av amerikansk kultur kring de lägre samhällsklasserna.

Vill vi avdela resurser vore det klokt att polis, psykiatri och skola fick mer resurser till att finna individer likt dessa (då jag skattar det nu, tidigt, att gärningsmannen inte är psykiskt frisk) och sätta in åtgärder. Detta vore troligen billigare och mer effektivt än att anbringa fysisk säkerhet kring alla landets skolor.

Detta är som sagt politik, och vad vi skall betala i skatt och vad pengarna går till är upp till dig och mig via våra röstsedlar.

Vad vi själva kan göra är att uppfostra våra barn i en medvetenhet och ge dem verktyg till att vara såväl misstänksamma som uppmärksamma, men för den delen ej rädda. Att vara invaggad i rädsla är inte samma sak som att vara beredd och uppmärksam. Men även här är det fråga om sammanhållning och gruppkultur barn emellan. Lär dem att ge akt på människor som de inte känner igen på skolan. Lär dem att direkt säga till lärare och andra om de ser maskerade personer eller något som inte passar in.

Men, vagga in barnen i ett medvetet lugn och inte i en uppspelt rädsla.

_________________
“...some men aren't looking for anything logical, like money. They can't be bought, bullied, reasoned, or negotiated with. Some men just want to watch the world burn.” - M. Caine


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skolsäkerhet
InläggPostat: fre 23 okt 2015, 12:58 
Offline
En är ingen, två är en. Tre? Ehh...

Blev medlem: tor 20 aug 2015, 15:53
Inlägg: 113
När det gäller att prata med sina barn om det som hände så tror jag att det är viktigt att man visar att man är beredd att lyssna och prata med sitt barn om det som hände i Trollhättan men utan att vara för påflugen. Barnet kommer att komma med frågor och funderingar om det vet att man finns där. Att försöka lära sitt barn hur man ska agera i en sån situation tror jag är väldigt svårt. Det krävs massor av träning för att få reflexer och ett inövat beteende att fungera som man vill.

Det som är intressant när liknande händelser skett tidigare är att debatten om åtgärder alltid utgår från att man ska ha bättre säkerhet och hårdare regler. Det verkar läggas väldigt lite fokus på att låta gärningsmannens anhöriga berätta om vad de märkte för varningssignaler och hur de tror att man kunde uppfattat signaler tidigare och kanske kunnat få den hjälp som behövdes för att en tragedi aldrig skulle behöva inträffa. Det är väl egentligen ganska naturligt att vi tänker så. Det är lättare att tänka den ändå hemska tanken: "Hur skyddar eller förbereder jag mitt barn om han eller hon hamnar i en liknande situation" än att tänka den ändå hemskare tanken: "Hur ska jag göra för att mitt barn aldrig ska vara den som ställer till en sån situation".

_________________
Min blogg: http://www.forberedd.wordpress.com


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skolsäkerhet
InläggPostat: fre 23 okt 2015, 13:59 
Offline
Är det röda det som pekar mot norr?
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 11 nov 2013, 14:04
Inlägg: 29
Woodsmoke skrev:
Analysera sannolikheten.
Här handlade det inte om en gärningsman med skjutvapen utan med kniv/svärd. Vi kan nog ändå tillskriva en viss tacksamhet om detta, trots händelsen, till Sveriges restriktiva hållning till skjutvapen bland folket. Dock skall man inte ignorera att en stor mängd illegala vapen kretsar runt bland kriminella, bland förorter och inte minst i segregerade skolor.

En regelrätt skolskjutning i Sverige är absolut ingen omöjlighet och skall inte borträknas, men den är förstås mycket mindre sannolik än i t.ex. USA.

Det jag reagerade på i detta fall var att gärningsmannen verkar ha låtit sig fotas med ungdomarna först och att flera av ungdomarna trodde att det handlade om ett Halloweenskämt. Detta är en mycket farlig situation, då det hela gått lugnt till i början. Gärningsmannens motiv var alltså långt ifrån uppenbart då han gick in på skolan.

Låt oss säga att han istället hade gått rakt genom entrén och direkt attackerat den första personen han såg. Motivet hade då varit uppenbart vid start, men han hade likväl kunnat skada fler.

Jag tror, och nu spekulerar jag, att vi som är vuxna har en större referensram för vad för människor vi skall akta oss för. Om jag talar för mig själv nu, så hade jag nog blivit dödad i det här dådet. Jag är relativt snäll och godtrogen, och jag hade nog också trott att det var fråga om någon utklädnad, någon "cosplay" eller elevspex. Hade det varit ett skjutvapen han bar på hade jag/dem nog reagerat annorlunda, men här är en viktig skillnad: Hur många av oss idag ser ett svärd som ett livsfarlig vapen, och inte som en leksak/rekvisita?

Ta följande tankar:
- Du ser en man med en pistol på gatan. Vad är din första reaktion? Att den är äkta och att han avser skada någon, eller att det är en leksak/rekvisita?
- Du ser samma man med ett svärd på gata. (samma frågor).

Det här är otroligt svårt. Hur lär man barn, eller sig själv, att snabbt inse att en sådan här situation handlar om en galning och inte ett skämt?


Enligt den här artikeln http://www.expressen.se/gt/vi-trodde-han-klatt-ut-sig-infor-halloween/ så skedde första attacken i entrén. Han gick sedan uppför trappan och lät sig där fotograferas med några elever innan han fortsatte sina attacker. Troligtvis så trodde man att det var en plojgrej då man inte sätt vad som hänt i entrén.

När vi pratade om det hemma så började barnen fundera över hur säker deras placering i klassrummet. Nu får de tyvärr inte välja själva var de ska sitta, men det är väl bra att de funderat över alternativa flyktvägar.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skolsäkerhet
InläggPostat: fre 23 okt 2015, 14:41 
Det beror ju givetvis på hur gamla barnen är, men det är alltid bra att tänka sig igenom hur man skulle kunna handla i en liknande situation. Att försöka handla kallt, kanske gömma sig, låsa om sig eller ta till flykten beroende på hur situationen är och var man befinner sig. En fördel är att skolorna ska vara lätta att ta sig ur ur brandsynpunkt, så fönstervägen kan vara en bra väg bort från faran. Att tänka på sådana utvägar. Det är långt ifrån säkert att en förövare har någon större lokalkännedom. Visst kan det röra sig om en (tidigare) elev, men den personen har sannolikt inte allt under kontroll...

Att alltid ha en reflex att se var nödutgångar och andra reservvägar finns när man är i nya lokaler är något som alla borde ha. Jag vet var de finns på Ikea etc.

Beväpnade vakter är långt bort, men skolorna kommer nog att behöva tänka igenom säkerheten lite, utan att de blir befästningar. När vi bodde i Frankrike fanns det alltid vakter på skolan och utomstående, som föräldrar, skulle legitimera sig. Om man hade ett ärende till skolan när det hade ringt in, visade man leg och skrev in sig. En anledning till dessa vakter är att skolan har hela ansvaret för barnens säkerhet under skoltiden och därmed fick heller inte barnen lämna skolan utom tillstånd under skoldagen. I så fall skulle det finnas ett skriftligt tillstånd hemifrån.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skolsäkerhet
InläggPostat: fre 23 okt 2015, 15:15 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 05 maj 2012, 14:22
Inlägg: 4170
Det bästa skyddet vi har mot galningar och extremism är en ökad samvaro i samhället. Att verkligen ta sig tiden att prata med grannar och ha en öppen attityd mot andra. Just marginalisering och ensamhet innebär ju en möjlighet för folk att gå under radarn väldigt länge.
Om vi hinner identifiera dårarna så kanske vi hinner agera innan saker händer ibland.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 22 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet