Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 37 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Leva smått och gott
InläggPostat: mån 02 nov 2015, 11:41 
Offline
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 24 aug 2009, 09:31
Inlägg: 477
Blev det något byggt denna regniga sommar? En kulturgärning att rädda detta hus.

_________________
Survivalism är inte egoism, genom att sörja för dig och de dina frigör du resurser åt andra.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Leva smått och gott
InläggPostat: lör 07 nov 2015, 11:19 
Offline
Det stod ju "Välkommen" på mattan utanför dörren!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 03 jul 2011, 08:20
Inlägg: 1977
Jo jag har verkligen jobbat och hela innanmätet på huset är rivet. Mer än hälften av alla stolpar (väggreglar) som bär upp huset är skarvade. Mittstolparna som bär upp huset har fått nytt betongfundament och är skarvade. Ena stolpen är en stålbalk, fyrkant 100X100. Golvet är bortaget och material urgrävt till undersidan av kantbalken. Jag har slutat att räkna timmarna jag har lagt ner. Bilden nedan är roterad (får inte till den av nån anledning) men får symbolisera läget just nu, stampat jordgolv.

LÄNKTEXT

Skorstenen ska rivas och muras upp igen, det ska gjutas lite kantbalk och sen ska jag gjuta platta. Därefter blir det att börja bygga på allvar. Under vintern har jag satt in en stor Jötulkamin för att snabbt få upp värmen när det är kallt. Skorstensrvningen blir inte av föränn till våren. Då ska jag både gräva in VA och el också.

_________________
Ju mer säker jag är på att något är sant desto större är sannolikheten att jag har fel.
Jag stänger för möjligheten att ens överväga att jag har fel.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Leva smått och gott
InläggPostat: lör 07 nov 2015, 11:21 
Offline
Det stod ju "Välkommen" på mattan utanför dörren!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 03 jul 2011, 08:20
Inlägg: 1977
Som ni ser är alla inneväggar nerrivna så just nu kan man kalla planlösningen för öppen.

_________________
Ju mer säker jag är på att något är sant desto större är sannolikheten att jag har fel.
Jag stänger för möjligheten att ens överväga att jag har fel.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Leva smått och gott
InläggPostat: lör 07 nov 2015, 12:04 
Jösses! Imponerad! Men du, om du vetat från början, hade det varit enklare att riva och bygga nytt?

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Leva smått och gott
InläggPostat: lör 07 nov 2015, 12:35 
Offline
When your mind say impossible, possible still has a lot left
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 24 jul 2014, 14:49
Inlägg: 3199
Ort: Mälardalen
Kul att se bilderna, mycket jobb på gång där! :)

Du kommer säkerligen ha en bra dränering men en problempunkt jag ser om du gjuter platta är fuktvandring från plattan ut i syllen där jag inte kan se att du lagt in någon form av barriär mellan syll och betong (som alltså suger fukt som fan).

Med ventilerad grund så som huset förmodligen är byggt, så blir det en mindre fuktvandring upp genom syllen än med platta som alltså kan göra att du får problem med att syllen ruttnar. (inte nödvändigtvis, men kanske). Har du tid och ork, gör urtag ur grundmuren, hissa upp huset med domkraft ett par millimeter precis så du kan få asfaltremsa emellan.

Vet inte sen om du redan tänkt göra det men jag hade även satt hålplattor som förstärkning över skarven på allt du förlängt på motsatt sida mot var du har regel som sticker upp en bit i urtag bara för att återställa hållbarheten mot brytkrafter, i vissa vindförhållanden kan du får omväxlande vridande och brytande belastningar på bärande konstruktion och då kan det vara bra att vad som är bärande inte uteslutande är designat för vertikal last. https://www.byggmax.se/spik-och-skruv/b ... halplattor

_________________
Mindset of a winner: "The desire to win is important, but the will to prepare is vital."


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Leva smått och gott
InläggPostat: lör 07 nov 2015, 16:47 
Offline
Det stod ju "Välkommen" på mattan utanför dörren!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 03 jul 2011, 08:20
Inlägg: 1977
Derzu Uzala skrev:
Kul att se bilderna, mycket jobb på gång där! :)

Du kommer säkerligen ha en bra dränering men en problempunkt jag ser om du gjuter platta är fuktvandring från plattan ut i syllen där jag inte kan se att du lagt in någon form av barriär mellan syll och betong (som alltså suger fukt som fan).

Med ventilerad grund så som huset förmodligen är byggt, så blir det en mindre fuktvandring upp genom syllen än med platta som alltså kan göra att du får problem med att syllen ruttnar. (inte nödvändigtvis, men kanske). Har du tid och ork, gör urtag ur grundmuren, hissa upp huset med domkraft ett par millimeter precis så du kan få asfaltremsa emellan.

Vet inte sen om du redan tänkt göra det men jag hade även satt hålplattor som förstärkning över skarven på allt du förlängt på motsatt sida mot var du har regel som sticker upp en bit i urtag bara för att återställa hållbarheten mot brytkrafter, i vissa vindförhållanden kan du får omväxlande vridande och brytande belastningar på bärande konstruktion och då kan det vara bra att vad som är bärande inte uteslutande är designat för vertikal last. https://www.byggmax.se/spik-och-skruv/b ... halplattor


Den del av ytterväggen som du ser är inte klar ännu. Jag kommer att byta hela syllen och isolera med syllpapp för att undvika just det problemet. Jag kommer även att ha plattan fritt från kantbalken och en isolering mellan kantbalk och platta. Plattan kommer dessutom att hamna ovanför kantbalken. Jag har funderat väldigt mycket över hur jag ska göra detta och läst allt jag kommit över. Dessutom kanske jag ändrar mig igen innan slutet :hm:

Du behöver inte oroa dig över skarvarna, det är överdimensionerat som fan men hörnstolparna hade jag tänkt förstärka precis så.

Det som är intressant är att nu när jag riktat upp hela huset så skiljer det endast två centimeter diagonalt över golvet från hörn till hörn på övervåningen.

_________________
Ju mer säker jag är på att något är sant desto större är sannolikheten att jag har fel.
Jag stänger för möjligheten att ens överväga att jag har fel.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Leva smått och gott
InläggPostat: lör 07 nov 2015, 16:49 
Offline
Det stod ju "Välkommen" på mattan utanför dörren!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 03 jul 2011, 08:20
Inlägg: 1977
MulenDag skrev:
Jösses! Imponerad! Men du, om du vetat från början, hade det varit enklare att riva och bygga nytt?

/MD


Jag visste redan från början att det skulle bli mer jobb att renovera än att bygga nytt :smack: Men eftersom vi gillade huset så bestämde vi oss för att göra så här. I praktiken blir det ett nytt hus med ett gammalt skal och återanvända dörrar och fönster.

_________________
Ju mer säker jag är på att något är sant desto större är sannolikheten att jag har fel.
Jag stänger för möjligheten att ens överväga att jag har fel.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 37 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet