Derzu Uzala skrev:
Kul att se bilderna, mycket jobb på gång där!

Du kommer säkerligen ha en bra dränering men en problempunkt jag ser om du gjuter platta är fuktvandring från plattan ut i syllen där jag inte kan se att du lagt in någon form av barriär mellan syll och betong (som alltså suger fukt som fan).
Med ventilerad grund så som huset förmodligen är byggt, så blir det en mindre fuktvandring upp genom syllen än med platta som alltså kan göra att du får problem med att syllen ruttnar. (inte nödvändigtvis, men kanske). Har du tid och ork, gör urtag ur grundmuren, hissa upp huset med domkraft ett par millimeter precis så du kan få asfaltremsa emellan.
Vet inte sen om du redan tänkt göra det men jag hade även satt hålplattor som förstärkning över skarven på allt du förlängt på motsatt sida mot var du har regel som sticker upp en bit i urtag bara för att återställa hållbarheten mot brytkrafter, i vissa vindförhållanden kan du får omväxlande vridande och brytande belastningar på bärande konstruktion och då kan det vara bra att vad som är bärande inte uteslutande är designat för vertikal last.
https://www.byggmax.se/spik-och-skruv/b ... halplattorDen del av ytterväggen som du ser är inte klar ännu. Jag kommer att byta hela syllen och isolera med syllpapp för att undvika just det problemet. Jag kommer även att ha plattan fritt från kantbalken och en isolering mellan kantbalk och platta. Plattan kommer dessutom att hamna ovanför kantbalken. Jag har funderat väldigt mycket över hur jag ska göra detta och läst allt jag kommit över. Dessutom kanske jag ändrar mig igen innan slutet
Du behöver inte oroa dig över skarvarna, det är överdimensionerat som fan men hörnstolparna hade jag tänkt förstärka precis så.
Det som är intressant är att nu när jag riktat upp hela huset så skiljer det endast två centimeter diagonalt över golvet från hörn till hörn på övervåningen.