Swedish Survivalist

Är du förberedd?


Kategoriregler


Ekonomi, valutor, ädelmetaller, alternativa sparformer etc.

Hittar du trådar i dessa ämnen på andra platser på forumet, anmäl gärna och be mod flytta trådarna till denna avdelning.



Ny tråd Svara på tråd  [ 76 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Upprop för kontanter
InläggPostat: sön 27 dec 2015, 23:04 
Offline
Jag behöver inte springa fortare än lejonet som jagar oss, bara fortare än dig.
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 25 jan 2015, 23:44
Inlägg: 405
joffa skrev:
Hur är det nu med dom nya sedlarna, själv hamstrar jag faktiskt lite :oops: för jag tror att det trycks i betydligt mindre antal och takt än dom gamla, bara för att minska mängden kontanter, eller tänker jag fel?

Alltså, spara pengar är ju aldrig fel, men jag sparar för att jag tror det blir brist på kontanter, särskilt sedlar.


Jag har bara lyckats få tag på de nya tjugorna och dom stoppar jag undan.
Får bara gamla sedlar i bankomaten. Inte helt lätt att försöka byta ut femhundringarna som jag har sparat undan. Det går ju inte att växla på banken heller. :?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Upprop för kontanter
InläggPostat: sön 27 dec 2015, 23:11 
Hittills fått ihop 6 tvåhundralappar, resten av reserven ligger som hundralappar eftersom de är giltiga ett längre tag. Tigger till mig tvåhundringar så ofta jag kan.

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Upprop för kontanter
InläggPostat: sön 27 dec 2015, 23:37 
Offline
Konservöppnaren börjar bli utsliten. Igen!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 19 jan 2010, 14:56
Inlägg: 2646
Här är det ingen brist. Beror nog på var i landet man bor. Jag får nog nya sedlar i växel åtta av tio gånger.
Är man lite social av sig kan man ofta växla med den trevliga person i kassan när man får en "crisp" ny sedel i växel. Ännu lättare om man känner personen i kassan.
Dock är det ovanligt med nya sedlar i bankomaterna, det håller jag med om.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Upprop för kontanter
InläggPostat: mån 28 dec 2015, 00:09 
takiman skrev:
Här är det ingen brist. Beror nog på var i landet man bor. Jag får nog nya sedlar i växel åtta av tio gånger.
Är man lite social av sig kan man ofta växla med den trevliga person i kassan när man får en "crisp" ny sedel i växel. Ännu lättare om man känner personen i kassan.
Dock är det ovanligt med nya sedlar i bankomaterna, det håller jag med om.


"min" bankomat spottar alltid ut 2 nya 200-lappar om jag tar ut 400kr och har gjort så någon månad
Annars bara strösedlar av 50 och 20 lappar


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Upprop för kontanter
InläggPostat: tis 29 dec 2015, 08:50 
Offline
Jag behöver inte springa fortare än lejonet som jagar oss, bara fortare än dig.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 31 okt 2015, 07:19
Inlägg: 421
Har någon månads utgifter i kontanter, så den som kommer på hur man växlar dom till nya sedlar får gärna säga till. Annars får det bli växling till dollar/euro men slipper gärna växlingsavgiften!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Upprop för kontanter
InläggPostat: tis 29 dec 2015, 09:32 
annvänd dom , plocka undan vad du får i nya sedlar och om ett år kan du ha dina nya sedlar i madrassen igen


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Upprop för kontanter
InläggPostat: ons 30 dec 2015, 22:10 
Offline
Kreditkortsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 04 sep 2014, 19:44
Inlägg: 133
Ort: classified information
Betalar nästan jämt med kontanter så jag får en hel del i växel. Men attans vad sällsynta de nya sedlarna är. Idag fick jag min första 200 kr sedel. 3 st 50 kr sedlar fick jag förra veckan och 8 st 20 kr sedlar har trillat in de senaste månaderna. I denna takt lär det inte gå att få ihop några större summor innan det smäller. Hade inte tänkt spara på småsedlarna men nu håller jag stenhårt i alla valörer. (:)

_________________
Jag preppar för en situation där samhället inte kan garantera medborgarnas säkerhet och grundläggande behov.

Svalbard Global Seed Vault


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Upprop för kontanter
InläggPostat: tor 21 jan 2016, 19:19 
http://www.nyteknik.se/tekniknyheter/article3957418.ece

ser inte bra ut


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Upprop för kontanter
InläggPostat: tor 21 jan 2016, 19:29 
Offline
Finns staden kvar?
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 16 dec 2015, 18:01
Inlägg: 986
Ort: Norrbotten
grym skrev:


Det största hindret för kontanthandel är den sannolikt minskade sedelmängden, men den stora omställningen kommer när de stora affärskedjorna blir kontantfria.

_________________
Sverige som fritt land är kört, agera därefter!
3-3-3 Radio plan.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Upprop för kontanter
InläggPostat: tor 21 jan 2016, 20:46 
Hmm... Man får kanske prioritera om och köpa på sig lite extra silvermynt innan den momsfria eran är över. Då kan man i alla fall göra affärer med (en del) andra privatpersoner utan att blanda in banker.

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Upprop för kontanter
InläggPostat: ons 03 feb 2016, 20:59 
Offline
Jag har en ficklampa. Tror jag ...

Blev medlem: ons 25 nov 2015, 16:52
Inlägg: 18
Se även:

http://www.di.se/artiklar/2016/2/2/ny-l ... butikerna/


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Upprop för kontanter
InläggPostat: ons 03 feb 2016, 21:12 
Offline
The grey man

Blev medlem: tor 15 nov 2012, 23:50
Inlägg: 1917
Har märkt att det börjar dyka upp mer o mer nya sedlar. Framför allt tjugorna är oftast nytryckta :D . Hade några nya 1000 kroners i min ägo men växlade bort dem relativt fort!
Nu dax o börja bli av med mynt.... Har lyckats samla ihop en hel del trots jag inte jobbar som P- vakt :D .

Urd


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Upprop för kontanter
InläggPostat: ons 03 feb 2016, 21:14 
Jiwanjatl skrev:


Det där kändes ju riktigt jobbigt.

Undrar vad skuggvalutan för den alternativa ekonomin kommer att bestå av. Tjänster och vissa varor förstås men för sånt där man inte kan använda dem. Typ när Bosse vill köpa lite svartjobb på huset till ett värde av 50 papp, hur betalar Bosse det? Något kommer att dyka upp, undrar vad.

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Upprop för kontanter
InläggPostat: ons 03 feb 2016, 23:13 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 21 dec 2011, 02:31
Inlägg: 4413
MulenDag skrev:
Jiwanjatl skrev:


Det där kändes ju riktigt jobbigt.

Undrar vad skuggvalutan för den alternativa ekonomin kommer att bestå av. Tjänster och vissa varor förstås men för sånt där man inte kan använda dem. Typ när Bosse vill köpa lite svartjobb på huset till ett värde av 50 papp, hur betalar Bosse det? Något kommer att dyka upp, undrar vad.

/MD


Bitcoin? Fungerar väldigt fint till mycket. Omöjligt att spåra om man använder det rätt.

Utvecklingen är mycket oroande.

_________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen...

Prepperwikin - wiki.prepper.nu

Credo Putin mentitur.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Upprop för kontanter
InläggPostat: lör 13 feb 2016, 22:22 
Offline
Jag har en ficklampa. Tror jag ...

Blev medlem: ons 25 nov 2015, 16:52
Inlägg: 18
En intressant artikel i SvD:

http://www.svd.se/ica-kort-for-flyktingar-vaxer

Den handlar om ICA-bankens kort till asylsökande, men berör ändå delvis frågan om kontarer, eller snarare frånvaron av sådana:

Citera:
Utan namn och bankkonto kan exempelvis ett vittne få sin vittnesersättning eller en gästforskare utan svensk adress få sitt stöd. Behovet speglar att kontanthanteringen har minskat i samhället, samtidigt som behoven kvarstår eller till och med ökar.


Mot bakgrund av att Riksbankens sedlar och mynt utryckligen enligt svensk lag är gällande betalningsmdedel här i landet, är det ju rätt absurt att man inte skall kunna få genomföra en utbetalning i kontanta medel. Den stora styrkan i kontanter är ju att vem som helst skall kunna genomföra en ekonomisk transkation, utan några "anslutningskrav" – man behöver inte ladda ner någon app, inte ha något konto någonstans, inte ha ett svenskt personnummer, man behöver inte ens äga en smartphone, och de fungerar även när det är störningar i data- eller telesystemen – till och med om man inte laddat smartphonen på några timmar och batteriet håller på att ta slut...


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 76 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet