Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Vardags/friluftsskor
InläggPostat: mån 18 jan 2016, 09:21 
Offline
Är varmvattnet slut?

Blev medlem: sön 27 jan 2013, 14:23
Inlägg: 19
Nu behöver jag hjälp med val av skor!

Jag har haft Viking av olika modeller i många år. Alltid med Gore-Tex.
Dessa har hållt bra och varit sköna, dock känts aningen klumpiga.
Dessutom börjar jag tröttna på deras modeller.

Köpte mig Ett par Salomon Xa Pro GTX 3D, (tror jag det rätta namnet är) i våras. Dessa höll i 4 månader sen började sulan separera sig från resten av skon.
Kollade upp garantin och där verkar det som att det är i princip omöjligt att få ett par nya skor.
Dom verkar bara hävda felaktigt användande eller normalt slitage.
Dessutom var man tvungen att returnera i orginalkartong! Helt sanslöst!
Denna var ju så klart förbrukad.

Dock var det dom bekvämaste skorna jag använt och jag har även ett par löparskor från Salomon som jag är grymt nöjd med.
Jag har inte hittat några andra recensioner av denna sko där sulan har lossat. Dock verkar det vara vanligt att det går hål i skon på ovansidan mellan skosnöre och tårna.
Har någon här mer och bättre erfarenhet av denna sko?
Jag är grymt sugen på att köpa ett nytt par men som ni förstår så tar det i mot.
Just nu har jag ett par Viking Anaconda men dessa känns lite klumpiga och snörningen är trög att öppna ibland. Annars är det en smidig snabbsnörning på denna sko som verkrat vara god kvalitet på.

Tar gärna emot tips på andra skor. Gärna Gore-tex, snabbsnörning och bra stöd för hålfoten.
Och så klart av bra kvalitet. Jag hatar att behöva byta ut saker som ej är färdiganvända!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vardags/friluftsskor
InläggPostat: mån 18 jan 2016, 10:25 
Offline
Aftonbladet vill nog aldrig intervjua mig igen
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 31 dec 2015, 19:58
Inlägg: 1089
Ort: Västra Götalands län
Den här tråden kommer nog massproducera tips men jag kan tipsa om:
Grey Inov8 Roclite 400 Gore-Tex
Bild
Burits av bla Bear Grylls i hans tv-serier.
De är otroligt lätta, gore-tex, saknar snabbsnörning men är ändå snabba på och av skriker kvalitet. Haft mina i ett par år nu endast lite skav längst fram på tån där gummerad yta slitits pga gruset vid träning. Används till träning och vardags.

Asolo fsn 95 gtx
Bild
Används av SF.
Bästa allround kängan jag haft täckt alla mina behov och har vårdats väl. Bra kvalitet endast lite skav på snören efter att par år med dessa, håller tät hittills.

_________________
3-3-3 Radio Plan


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vardags/friluftsskor
InläggPostat: mån 18 jan 2016, 10:41 
Offline
Behöver jag verkligen mer än en kniv?

Blev medlem: ons 07 okt 2015, 08:34
Inlägg: 98
Haglöfs Roc Icon GT


Bild

Traskat runt mycket i dessa, väldigt nöjd


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vardags/friluftsskor
InläggPostat: mån 18 jan 2016, 11:20 
Offline
Det stod ju "Välkommen" på mattan utanför dörren!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 03 jul 2011, 08:20
Inlägg: 1977
Jag råkade på ett par Red Wing på rea ifjol. 60% var de nedsatta. Egentligen behövde jag inga skor då men de var av så bra kvalitet att jag köpte dem ändå och nu är det bara dom jag använder till vardags. Inte Goretex, utan bara läder av bra kvalitet rakt igenom. Dessutom är dom snygga i motsats till andra skor av samma typ.
Bild

_________________
Ju mer säker jag är på att något är sant desto större är sannolikheten att jag har fel.
Jag stänger för möjligheten att ens överväga att jag har fel.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vardags/friluftsskor
InläggPostat: mån 18 jan 2016, 11:30 
Offline
Konservöppnaren börjar bli utsliten. Igen!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 19 jan 2010, 14:56
Inlägg: 2646
Bra köp Rakkuraj. :up: Red Wing har jag talat mig varm för här tidigare. :)
Jag är (var mer förut) lite av en skonörd och har jag några Red Wing jag med. Ett par lite grövre och ett par lite mer dressade
(Classic Moc och Brogue Ranger som jag lät sulas om)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vardags/friluftsskor
InläggPostat: mån 18 jan 2016, 15:17 
Offline
When your mind say impossible, possible still has a lot left
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 24 jul 2014, 14:49
Inlägg: 3199
Ort: Mälardalen
Falcon skrev:
Nu behöver jag hjälp med val av skor!

Jag har haft Viking av olika modeller i många år. Alltid med Gore-Tex.
Dessa har hållt bra och varit sköna, dock känts aningen klumpiga.
Dessutom börjar jag tröttna på deras modeller.

Köpte mig Ett par Salomon Xa Pro GTX 3D, (tror jag det rätta namnet är) i våras. Dessa höll i 4 månader sen började sulan separera sig från resten av skon.
Kollade upp garantin och där verkar det som att det är i princip omöjligt att få ett par nya skor.
Dom verkar bara hävda felaktigt användande eller normalt slitage.
Dessutom var man tvungen att returnera i orginalkartong! Helt sanslöst!
Denna var ju så klart förbrukad.

Dock var det dom bekvämaste skorna jag använt och jag har även ett par löparskor från Salomon som jag är grymt nöjd med.
Jag har inte hittat några andra recensioner av denna sko där sulan har lossat. Dock verkar det vara vanligt att det går hål i skon på ovansidan mellan skosnöre och tårna.
Har någon här mer och bättre erfarenhet av denna sko?
Jag är grymt sugen på att köpa ett nytt par men som ni förstår så tar det i mot.
Just nu har jag ett par Viking Anaconda men dessa känns lite klumpiga och snörningen är trög att öppna ibland. Annars är det en smidig snabbsnörning på denna sko som verkrat vara god kvalitet på.

Tar gärna emot tips på andra skor. Gärna Gore-tex, snabbsnörning och bra stöd för hålfoten.
Och så klart av bra kvalitet. Jag hatar att behöva byta ut saker som ej är färdiganvända!


Jag är inne på mitt 3:e eller 4:e par, dessa skor är mina "daily drivers" och jag går i dem året om, just pga komforten och att de klarar spontana besvär i både snö och lera helt utmärkt.
Det är i mina ögon dock en halvkass sko att bära tungt med men så länge man har lätt packning så är de utmärkta, speciellt om man som jag behöver klättra och krångla lite både i jobbet och på fritiden.
Ang hållbarheten så brukar sulan nötas ut efter ca 1 år för mig, dvs det är "dubben" som går åt. I övrigt håller de bra. Kan dock bero på hur de används, om du verkligen jävlas med dem så kan jag tänka mig att de inte håller lika bra men jag har inte sett några tendenser till att sulan skulle släppa på mina.

_________________
Mindset of a winner: "The desire to win is important, but the will to prepare is vital."


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet