Swedish Survivalist

Är du förberedd?

Ny tråd Svara på tråd  [ 100 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 3, 4, 5, 6, 7  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Jägarexamen, svårt att ta?
InläggPostat: mån 27 jul 2015, 21:54 
Är det röda det som pekar mot norr?

Har suttit nu ett tag och jämfört lite mellan

1: E-jakt - 1995:-
2: Beställa samma hem fast i bokform - 745:-

Vad jag undrar är om det finns någon extra fördel med att ta detta på E-jakt gentemot bokform.

Visst, med bokform får du ju hem böckerna samt ljudbok, men du är ändå tvungen att sitta med böckerna i handen och studera på så sätt. Ett enklare system är ju den digitala varianten då du kan ta med dig på plattan etc och du får det mera "enkelt" serverat på skärmen känns det som jämfört med återigen, en bok.

Jag har väl aldrig varit någon direkt fantast av att studera via böcker, men nu talar vi ju om ett begränsat antal böcker trots allt och inte kurslitteratur för flera år.

Så i detta valet, vad skulle ni satsat på? Är det värt de 1995:- bara för att det är digitalt samt ingår att du kan ta snabb-prov som du får rättat direkt?

InläggPostat: mån 27 jul 2015, 22:04 
beror nog helt på dig själv, jag gillar att läsa böcker och tar hellre det än något annat
det jag läser lär jag mig fortast, bara jag förstår det

andra gillar filmer på tuben
andra interaktiva datorprogram

jag hadde tagit böckerna ;)

InläggPostat: mån 27 jul 2015, 22:58 
Grihm skrev:

Vad jag undrar är om det finns någon extra fördel med att ta detta på E-jakt gentemot bokform.

Visst, med bokform får du ju hem böckerna samt ljudbok, men du är ändå tvungen att sitta med böckerna i handen och studera på så sätt. Ett enklare system är ju den digitala varianten då du kan ta med dig på plattan etc och du får det mera "enkelt" serverat på skärmen känns det som jämfört med återigen, en bok.

Jag har väl aldrig varit någon direkt fantast av att studera via böcker, men nu talar vi ju om ett begränsat antal böcker trots allt och inte kurslitteratur för flera år.

Så i detta valet, vad skulle ni satsat på? Är det värt de 1995:- bara för att det är digitalt samt ingår att du kan ta snabb-prov som du får rättat direkt?

Bokpaketet absolut :up:
Bra att ha som referenslitteratur. Tog en intensivkurs själv (ingen kurslitteratur) men köpte bokpaketet efteråt
Kör nägra testprov http://jagareforbundet.se/utbildning/testa-dina-kunskaper/
Ganska representativt förutom att dom av någon anledning lagt in väldigt mycket hundfrågor.
Teoriprovet kommer du klara som en dans

InläggPostat: mån 27 jul 2015, 23:17 
Jamen ett par stearinljus är ju alltid trevligt att ha!

Grihm skrev:

Jag tog min jägarexamen med hjälp av E-jakt och tyckte det var helt kanon. Jag skulle definitivt använda det igen, framför vanliga böcker. Det är inte bara "all text" som ska läsas. E-jakt ger dig rätt mycket mer som du aldrig får i vanliga böcker. Interaktivt där du kan markera för delar du läst och känner dig färdig med. Jättebra sätt att hålla koll på framstegen och hur mycket du har kvar procentuellt. Där fanns bra sammanfattningar efter varje kapitel. Testprov, filmsekvenser, bildspel (typ powerpoint) med jättebra sammanfattande info om de viktigaste datumen för året när vad är lovligt var, vilka kalibrar som används/ får användas till vad osv osv.

Så mitt högst subjektiva inlägg i frågan är: Helt klart E-jakt :up:

PS. Jag tog mig även tid att "Copy/Paste" allt material (text och bilder) när jag läste det i datorn och har det nu i ett fint word-dokument utskrivet i en pärm för referensläsning när jag vill uppdatera mig på något. Men det är ju kanske lite overkill vad gäller tidsåtgång :bandit:

InläggPostat: tis 28 jul 2015, 03:12 
Är det röda det som pekar mot norr?

Blir att börja med jägarexamens app som finns till mobilen och plattan, sen får vi se vad som känns mest behövligt =)
Böcker ja...alltid bra att ha liggandes. Hade E-jakten haft att du fick behålla litteraturen efter sina 6 månaders giltighetstid så hade det nog varit en done deal.

InläggPostat: lör 23 jan 2016, 21:42 
Var i hela friden är stormköket?

Jag sitter här med

* Studiehandledning - Frågor och svar
* Jägarskolan
* Lagen
* Jägarskolan DVD
* Jägarskolan Bra att lyssna på
* Jägarskolans App
* Jägarskolan Testa dig själv på nätet

Min undran av er som tagit ert teoriprov, är hur i ena in i blåbärsriset ni klarade av alla dessa hund och fågelfrågor.
Det är ju tonvis på tonvis och jag är nog mest stressad då jag bara suttit aktivt ett par dagar nu och läst, men det känns som den biten blir lite tjock att hantera.

Någon som har några bra tips?

InläggPostat: lör 23 jan 2016, 21:54 
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Prata med de som jagar med hund . Försök att få följa med ut på olika typer av jakt med hund .
Jag hade jakthundar redan innan och födde upp skogshöns så de frågorna var de enklaste .
Beror kanske lite på vilka intressen man har

InläggPostat: lör 23 jan 2016, 21:59 

Dweomer skrev:
Prata med de som jagar med hund . Försök att få följa med ut på olika typer av jakt med hund .
Jag hade jakthundar redan innan och födde upp skogshöns så de frågorna var de enklaste .
Beror kanske lite på vilka intressen man har

Får kika lite i området.
Själv ligger kunskaperna mest kring överlevnad och vistandes i skogen och att klara sig på det man har. Röra sig tyst, röra sig effektivt och allmänt sådant. Skjuta har jag gjort förr och det är inga problem, men just alla dessa fåglar och hundar, det känns som en pärs. Givetvis viktigt att lära sig, men alla har ju lättare för vissa saker än andra.

InläggPostat: lör 23 jan 2016, 22:03 
Fågelfrågorna är dom knepigaste tyckte jag men i praktiken kan du missa alla men ändå bli godkänd.
I verkligheten kanske du missar en eller två av dom vilket är noll problem.
Hundfrågor mins jag inte mycket om. Kom max ett par frågor.
Teoriprovet ÄR inte så svårt. Var bekymrad före provet men insåg det inte var något problem alls.
Ingen missade teorin av min grupp på ca 20 personer

InläggPostat: lör 23 jan 2016, 22:10 

Exodus skrev:
Fågelfrågorna är dom knepigaste tyckte jag men i praktiken kan du missa alla men ändå bli godkänd.
I verkligheten kanske du missar en eller två av dom vilket är noll problem.
Hundfrågor mins jag inte mycket om. Kom max ett par frågor.
Teoriprovet ÄR inte så svårt. Var bekymrad före provet men insåg det inte var något problem alls.
Ingen missade teorin av min grupp på ca 20 personer

Det låter betryggande.

Min plan är att gå igenom alla provexempel i studiehandboken. Sedan göra om dem tills jag känner att de sitter så bra som möjligt. Komplettera varje kväll med testfrågor på jägarsidan och på mobil appen. Vill känna mig så säker som möjligt innan jag tar mitt prov. Vet att jag omöjligtvis kommer kunna memorera ALLA fåglar och hundar utantill, men hellre att jag är lite osäker på det än på något gällande själva avlossande utav ett skott eller vilket djur jag får och inte får skjuta på etc.

Jägare är inget man blir på en helg, och det förstår man verkligen tankesättet bakom.

InläggPostat: lör 23 jan 2016, 22:16 
Morgonkaffe skrev:
Jägare är inget man blir på en helg, och det förstår man verkligen tankesättet bakom.

Nej jägare blir man absolut inte på en helg men jägarexamen på en helg är fullt möjligt, men det är en helt annat sak

InläggPostat: sön 24 jan 2016, 13:12 
Jag har en ficklampa. Tror jag ...

Jägarexamen är relativt lätt att ta.
Men att bli en duktig jägare däremot, det tar väldigt lång tid.

Själv gick jag en kurs på 6 månader för att lära mig maximalt, var riktigt bra.

InläggPostat: sön 24 jan 2016, 13:57 
Praeparatio est superesse
Användarvisningsbild

vi hade tre som inte klara provet. dessa fick dock sitta kvar 10 minuter efter och gå igenom frågorna och vips så va de klara med..
kan tycka att de vore bättre med just fåglarna att istället för att lära sig alla fåglar man inte får skjuta. vilket är de flesta.. så borde man lägga ner lite tid på de man får skjuta och sen lägga mer tid på hur man hanterar vapen. räknar av kulbanan, höjder att hålla beroende på olika kultyper osv. det är nog så viktigt att lära sig och det tas knappt upp alls.

InläggPostat: sön 24 jan 2016, 15:26 
Fördelen med att gå den långa kvällskursen är att du får lite kontakt med andra jägare. Jaktmark är inte lätt att hitta utan kontakter eller en fet plånbok.

InläggPostat: sön 24 jan 2016, 17:46 

Just jaktmarken besvärar mig inte allt för mycket. Jag kommer vara på skjutbanan en hel del, jag kommer fortsätta gå i skogarna och ta upp spårning igen mera ordentligt. Skulle jag inte ha chansen att stå på ett pass än på ett år eller så så gör det inte så mycket. För mig är det mera att jag vet att jag kommer vara godkänd "att jaga" och att jag besitter de kunskaperna. Givetvis lockar jaktpasset en hel del med, men det är för mig bara en del i allt =)

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 100 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 3, 4, 5, 6, 7  Nästa