Lurker skrev:Vi ska inte glömma att det är den enskilde polismannens sak att ta ställning till om ett knivinnehav ska rapporteras eller ej. Huruvida den rapporterade är skyldig eller ej är upp till tingsrätten.
Förutsättningar för beslut om rapporteftergift
3 § Av 9 § andra stycket polislagen (1984:387) framgår att rapporteftergift
får lämnas endast om
1. brottet med hänsyn till omständigheterna i det särskilda fallet är obetydligt
och
2. det är uppenbart att brottet inte skulle föranleda annan påföljd än
böter.
T-72 skrev:Nästan dagligen vaknar man att läsa om ytterligare knivmord här i Sverige. Känns som att ovanlig många går runt med kniv på sig. Sånt brukar resultera i strängare lagar eller hårdare tolkning av nuvarande. Kanske dags att tänka på vad man har på sig iom Polisen kommer att få nya order från ledningen.
Lurker skrev:Det beror på vad man har tänkt använda kniven till. Är tanken att man ska använda kniven för någon form av självförsvar så är det verkligen läge på att tänka om och tänka rätt.
Spike skrev:Lurker skrev:Det beror på vad man har tänkt använda kniven till. Är tanken att man ska använda kniven för någon form av självförsvar så är det verkligen läge på att tänka om och tänka rätt.
Det är väl alltid händigt att ha en kniv nära till hands. Sedan är det omöjligt att förutse var som kommer ske under dagen, och då kan det väl vara bra att ha med sig kniven som försäkring. T.ex. om det sker en olycka och man snabbt måste skära av något. Kanske inte så troligt, men samtidigt preppar man väl för det otroliga.
Det jag tänker kring självförsvar är att kniven skulle användas i absoluta nödvärn där ens egna liv står på spel. Alltså bara som en försäkring om något skulle hända. Samtidigt är jag kluven då jag aldrig slåss och kniv känns som ett olämpligt tillhygge för självförsvar. Men jag kan inte förneka att det skulle kännas tryggare om man var beväpnad på något sätt när man pendlar ganska sent på kvällen i kollektivtrafiken i förorten.
Hur ser du på saken Lurker, eller någon annan för den delen?
Lurker skrev:Väldigt off topic, men med viss bäring på tidigare inlägg:
En kniv kan vara ett ruskigt vapen, men för självförsvar är den verkligen jättedålig.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst