Lite extra verktyg i bilen är aldrig fel heller!
Hjälpte en stackare som stod på motorvägen mellan två större orter att byta däck. Hans originalverktyg hade gått av när han försökte få loss hjulbultarna, vilka var galet hårt åtdragna med maskin av däckverkstad. Där stod han med bilen upphissad på domkraft, som naturligtvis använde samma verktyg för att manövrera domkraften och demontera hjulbultarna. Han hade stått där en bra stund, i tät trafik, utan att någon hade stannat.
Jag hade som tur var lite extra verktyg i bilen, så jag bytte däcket åt honom på fem minuter. Jag hade t.o.m. en 12V-kompressor, men reservhjulet hade tillräckligt med luft denna gång (kollade med elektronisk däcktrycksmätare) för att köra vidare till en mack ca 15 km längre fram och fylla på det där för vidare färd.
Det jag har i bagaget, förutom originalverktygssatsen, är normalt:
* Teleskopiskt hylsskaft med 1/2" fäste.
* Ett tiotal hylsor till ovanstående.
* Elektronisk däcktrycksmätare.
* 12V-kompressor (bara för nödfall, då den typen av maskiner oftast har mycket få gångtimmar).
* 10 meters rundsling och två stora schackel (som bogserlina).
* Startkablar, modell grövre (50 mm² om jag inte minns fel).
* Snöspade (vintertid), K.L.A.S. (sommartid).
* Diverse vätskor och oljor.
Reservdunk ska jag skaffa en ny, då den gamla blev otät. Denna gång ska jag nog köpa en rostfri 5 l för marinbruk, istället för de usla plastdunkarna som läcker och går sönder. I bagaget finns även lite kläder, och inte sällan en extra kniv. Brukar köpa Hultafors varianter på moraknivar, som de själva kallar "hantverkarkniv" respektive "grovkniv". Lite mer förband och plåster samt en eller ett par brandsläckare (stor i bagaget, liten i kupén) tänkte jag skaffa också.
Lite OT på slutet kanske, men det kostar jag på mig.