Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 57 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: trapping
InläggPostat: sön 03 aug 2008, 00:32 
Offline
Har proppen gått? Det lyser inte hos grannarna heller.

Blev medlem: tor 05 apr 2007, 12:31
Inlägg: 68
Här är en länk till information om trapping



http://www.agfc.com/hunting/furbearer/trapper.aspx


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 29 aug 2008, 20:38 
Offline
Luktar inte fotogenkök illa?
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 07 jul 2008, 17:30
Inlägg: 71
Ort: J
Tack!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Trapping
InläggPostat: tis 30 sep 2008, 19:04 
Offline
Konservprovsmakare
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 18 sep 2008, 19:21
Inlägg: 58
Ort: s
Trapping är något av det svåraste sätten att fånga mat på. med tanke på att det i snitt krävs 15 snaror för en fångst. hur många snaror bär ni med er i asken? det är givetvis bättre att sätta upp dom 3 som man brukar ha med, trots att utsikterna för att lyckas är mycket minimala.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Trapping
InläggPostat: tis 30 sep 2008, 19:45 
Offline
Chefen

Blev medlem: lör 20 jan 2007, 04:09
Inlägg: 2477
Ort: Sveriges Lärosäte
Snox skrev:
Trapping är något av det svåraste sätten att fånga mat på. med tanke på att det i snitt krävs 15 snaror för en fångst. hur många snaror bär ni med er i asken? det är givetvis bättre att sätta upp dom 3 som man brukar ha med, trots att utsikterna för att lyckas är mycket minimala.


I Asken kanske ingen, men i BOB:en är material till 15 snaror inte särskilt betungande.

_________________
Hoping for the best but expecting the worst.

Den förberedde överlever.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Trapping
InläggPostat: tis 30 sep 2008, 22:10 
Offline
Nybyggt utedass!

Blev medlem: tis 22 apr 2008, 23:53
Inlägg: 1587
Ort: Norra norrland
sprithitler skrev:
Snox skrev:
Trapping är något av det svåraste sätten att fånga mat på. med tanke på att det i snitt krävs 15 snaror för en fångst. hur många snaror bär ni med er i asken? det är givetvis bättre att sätta upp dom 3 som man brukar ha med, trots att utsikterna för att lyckas är mycket minimala.


I Asken kanske ingen, men i BOB:en är material till 15 snaror inte särskilt betungande.


Om ni verkligen vill se hur man tillverkar och sätter snaror samt de enklaste fällorna så rekommenderar jag att ni försöker hitta ''Woodsmaster Survival video'' Volume 5 på nätet... Halvgamla filmerna som är mycket amerikanska men visar bra hur man bär sig åt. Därefter är det bara att öva själv.

För övrigt... Trapping funkar kanonfint! Men kräver träning och kännedom om djurs beteende. Tänk på att folk har levt på det, både som föda och genom att sälja kött och skinn.

Edit: skrev fel avsnitt! ändrat nu.


Senast redigerad av smuggas lör 04 okt 2008, 17:26, redigerad totalt 2 gånger.

Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Trapping
InläggPostat: tis 30 sep 2008, 22:26 
Offline
Nybyggt utedass!

Blev medlem: tis 22 apr 2008, 23:53
Inlägg: 1587
Ort: Norra norrland
Snox skrev:
Trapping är något av det svåraste sätten att fånga mat på. med tanke på att det i snitt krävs 15 snaror för en fångst. hur många snaror bär ni med er i asken? det är givetvis bättre att sätta upp dom 3 som man brukar ha med, trots att utsikterna för att lyckas är mycket minimala.


15m 0.75mm mässingtråd, det väger inget i jämförelse med nyttan av det. :D Har fångat 2 vilt på 5 snaror, tre gånger på en månad!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 04 okt 2008, 09:09 
Offline
Konservprovsmakare
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 18 sep 2008, 19:21
Inlägg: 58
Ort: s
Det är bra jobbat. visst är det så att en spole tråd inte väger något. men av alla här.. hur många är egentligen "ute" och tränar dessa kunskaper?
inte många skulle jag tro. föredrar själv bössan :roll:
¨

_________________
Prior Planning, Prevents Piss Poor Performance.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 04 okt 2008, 12:17 
Offline
Nybyggt utedass!

Blev medlem: tis 22 apr 2008, 23:53
Inlägg: 1587
Ort: Norra norrland
Snox skrev:
Det är bra jobbat. visst är det så att en spole tråd inte väger något. men av alla här.. hur många är egentligen "ute" och tränar dessa kunskaper?
inte många skulle jag tro. föredrar själv bössan :roll:
¨


Det gör jag också :D Men det är billigt att träna på fällbygge och att lära sig se var djuren går nånstans, fler borde göra det.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 04 okt 2008, 13:10 
Offline
Chefen

Blev medlem: lör 20 jan 2007, 04:09
Inlägg: 2477
Ort: Sveriges Lärosäte
smuggas skrev:
Snox skrev:
Det är bra jobbat. visst är det så att en spole tråd inte väger något. men av alla här.. hur många är egentligen "ute" och tränar dessa kunskaper?
inte många skulle jag tro. föredrar själv bössan :roll:
¨


Det gör jag också :D Men det är billigt att träna på fällbygge och att lära sig se var djuren går nånstans, fler borde göra det.


Inzstämmer till fullo. Hellre femton uppatta snaror och ripa till frukost än ligga och lura med geväret på vilt som ändå kännt lukten av mig och håller sig borta. Snarorna låter dessutom inte PANG och hörs på kilometervis avstånd.

_________________
Hoping for the best but expecting the worst.

Den förberedde överlever.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 06 okt 2008, 19:55 
Offline
Konservprovsmakare
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 18 sep 2008, 19:21
Inlägg: 58
Ort: s
snara är kul..men fäller mer med bössan.. du chefen, appropå lukten,
provat att tvätta dig :D

_________________
Prior Planning, Prevents Piss Poor Performance.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 06 okt 2008, 21:21 
Offline
Nybyggt utedass!

Blev medlem: tis 22 apr 2008, 23:53
Inlägg: 1587
Ort: Norra norrland
Snox skrev:
snara är kul..men fäller mer med bössan.. du chefen, appropå lukten,
provat att tvätta dig :D


Faktum är att fällorna kräver nästa inget av dig själv i fråga om fysisk ansträngning, dom gör jobbet åt dig medan du pysslar med annat :D


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 04 nov 2008, 12:50 
Offline
Konservprovsmakare
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 18 sep 2008, 19:21
Inlägg: 58
Ort: s
snara kräver en fångst slinga, samt tid till att lokalisera deras vägar.
inget problem om du sätter dom inom "ditt område" där du förhoppningsvis har koll. bössa kräver "bara" rätt vind och en bit
öppen mark / vatten. du ska sedan promenera runt och kolla/ vittja
dessa snaror = kan bli svettigt :shock: . bössa är ståplats =
en promenad på ca 100 meter till bytet, om ens det..har aldrig fällt
ett byte på över 50 meter. :wink: ta nu detta på rätt sätt. jag vet att
alla inte har tillgång till bössa. men mellan bössa och snara.. bössa
varje gång. MEN jag kommer givetvis att använda snara också, MEN
i mindre utsträckning.

_________________
Prior Planning, Prevents Piss Poor Performance.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 04 nov 2008, 23:34 
Offline
Jamen ett par stearinljus är ju alltid trevligt att ha!

Blev medlem: mån 12 maj 2008, 21:38
Inlägg: 148
Ort: H
Tråd till snaror kan man alltid linda runt bärmesen på ryggan om man vill ha sådant med sig. Då behöver man inte ha en rulle i säcken som tar plats heller... och 15 meter glödgad tråd väger inte så mycket att det märks på packningsvikten.

Sen är det ju som Snox säger, att det inte är nåt LÄTT projekt alla gånger att snara nåt vilt... Är man under förflyttning, då handlar det mest om TUR om man får nåt... men klart bättre prova och misslyckas, istället för att inte ens ge snaran en chans.

_________________
Den bästa överlevnadsutrustningen har Du mellan öronen... men lite hjälpmedel från en BOB är inte illa det heller. :-D


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 25 apr 2009, 17:12 
Offline
Strömavbrott? Hjälp!

Blev medlem: sön 12 apr 2009, 13:44
Inlägg: 6
ja det är kanse inte så monga som tränar det där med att jaga med fällor eller att jaga med snara men för dom som inte har jägar exsamen eller inte tycker om bulrig jakt så är det det enda alterna tivet här i sverge i dag i och med att det inte är till låtet att jaga med pil och båge och fälla och snara är det enda sättet jag någon sin har jagat på och jag komer inte att skaffa mej en bössa för att jaga det är ingen jakt i mona ögon utan ren avlivning man och när det går åt helvete med sam hellet så funkar bössan bara den stunden som man har kulor till den sen är den bara död vikt medans en snara kan användas hur monga gonger som hälst och det går med fällorna med :)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 25 apr 2009, 18:47 
Offline
Nybyggt utedass!

Blev medlem: tis 22 apr 2008, 23:53
Inlägg: 1587
Ort: Norra norrland
dreammicke skrev:
ja det är kanse inte så monga som tränar det där med att jaga med fällor eller att jaga med snara men för dom som inte har jägar exsamen eller inte tycker om bulrig jakt så är det det enda alterna tivet här i sverge i dag i och med att det inte är till låtet att jaga med pil och båge och fälla och snara är det enda sättet jag någon sin har jagat på och jag komer inte att skaffa mej en bössa för att jaga det är ingen jakt i mona ögon utan ren avlivning man och när det går åt helvete med sam hellet så funkar bössan bara den stunden som man har kulor till den sen är den bara död vikt medans en snara kan användas hur monga gonger som hälst och det går med fällorna med :)


I en övelevnadssituation är alla medel att skaffa sig föda bra sätt. Jag kan hålla med om att fällor och snaror är mycket bra, men det kräver kunskap och djurens beteende samt träning i att bygga fällorna och att sätta snaror.

Än så länge är fällfångst helt fri så länge du har betalat jaktkortet (300:-) och har jakträtt på marken/tomten, du behöver inte ens jägarexamen, då kan man öva och fånga på riktigt, och det är den enda riktiga träningen!

http://www.jagareforbundet.se/lan/mittn ... fangst.asp

Pil och båge är bra medel att jag med, dessutom tyst, men enkelt är det inte.

Ammunition till jaktvapen väger och tar utrymme efter kaliber. 100 patroner i .22lr väger ungefär som en 50cl ölburk, med den kalibern jagar man effektivt småvilt på avstånd upp till 50m, vilket är ungefär dubbelt avstånd jämfört med bågjakt. Den som säger nej till jakt med gevär i en överlevnadssituation av ideologiska skäl har nog inte tänkt igenom saken ordentligt, förutsatt att man har tillgång till vapen förstås. Ett vanligt jaktgevär väger ungefär 3,5-4kg, en bra båge med pilar ungefär 3kg, skillnaden är inte så stor som man tror. Ett gevär har dessutom längre hållbarhet än en båge, mitt lilla gevär är redan 20 år gammalt och skjuter fem skott inom en femkrona på 80m.

När det gäller jakt i en överlevnadssitutaion är det inte sport längre, utan överlevnad.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 57 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet