Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 17 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Preppern är död...
InläggPostat: ons 10 feb 2016, 23:24 
Offline
Finns staden kvar?
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 16 dec 2015, 18:01
Inlägg: 986
Ort: Norrbotten
Preppern är död när TSHTF! Har ni tänkt på det? Har ni planer för livet efter detta? ;)
Preppern har uppfyllt sitt åtagande när väl katastrofen haft sin gång, och efter faktum inträffat så... ja, vad? Då är alla likställda, eller ligger vi lite före andra, eller gör vi verkligen det?

Vi är så inställda på att katastrofen/krisen/kriget kommer att vi är beredda..! Men, då den inträffat, vi överlevt och vi står där helskinnade, men sen då? Klara vi livet efter konservernas tid, klarar vi att odla för överlevnad, kan vi verkligen stjäla för att överleva?

Hur gör ni när alla är likställda, lika mycket värda, när era konserver förbrukats och vattnet är slut?

Hur gör ni sen, när kriget är över, alla måste jobba, bli tiggare, eller dö av svält, och har vi den mentala förberedelsen, eller lägger vi för stor vikt vid utrustning, prylar och teori, kan vi verkligen nåt?

Efter katastrofen kommer dom stora frågorna, eller har vi dom redan ställda och svarade?

Jag har inte svaren, jag bara frågar... https://www.youtube.com/watch?v=tldq-crFMsQ lite lång video, men sevärd, och i slutet kommer klämmen!

_________________
Sverige som fritt land är kört, agera därefter!
3-3-3 Radio plan.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Preppern är död...
InläggPostat: ons 10 feb 2016, 23:47 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 05 maj 2012, 14:22
Inlägg: 4170
Det är väl lite av en definitionsfråga... prepper vs survivalist.
Men preppern är väl främst inställd på en tillfällig kris, medans en survivalist klarar att ställa om livet efter SHTF. Men jag tror ingen är renodlad. Jag har en del prepps, men skulle nog greja ett liv efter att samhället brakar rätt så ok.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Preppern är död...
InläggPostat: ons 10 feb 2016, 23:52 
Om det inte finnas annat att äta och jag har förbrukat alla mina konserver, frystorkat och MRE så finns det tyvärr inte så många oförberedda kvar på jordens hitta att vara jämlik med. Vem ska jag då stjäla ifrån?
Vist finns det en och annan med några fler konserver än jag men inte många, förmodligen mindre än 5% av befolkningen. Men när vi är så få då är varje enskild individ värdefull och kooperation är viktigare än något annat. Då är det inge längre brist på resurser eller mark...


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Preppern är död...
InläggPostat: ons 10 feb 2016, 23:53 
Offline
Finns staden kvar?
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 16 dec 2015, 18:01
Inlägg: 986
Ort: Norrbotten
Ongrid skrev:
Det är väl lite av en definitionsfråga... prepper vs survivalist.
Men preppern är väl främst inställd på en tillfällig kris, medans en survivalist klarar att ställa om livet efter SHTF. Men jag tror ingen är renodlad. Jag har en del prepps, men skulle nog greja ett liv efter att samhället brakar rätt så ok.


Hoppas att du sett videon? Alla som har jobbat inom dina yrken vet att allt är osäkert.

_________________
Sverige som fritt land är kört, agera därefter!
3-3-3 Radio plan.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Preppern är död...
InläggPostat: tor 11 feb 2016, 00:02 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 05 maj 2012, 14:22
Inlägg: 4170
northwise skrev:
Ongrid skrev:
Det är väl lite av en definitionsfråga... prepper vs survivalist.
Men preppern är väl främst inställd på en tillfällig kris, medans en survivalist klarar att ställa om livet efter SHTF. Men jag tror ingen är renodlad. Jag har en del prepps, men skulle nog greja ett liv efter att samhället brakar rätt så ok.


Hoppas att du sett videon? Alla som har jobbat inom dina yrken vet att allt är osäkert.


Ja, jag såg videon, men tycker väl att det inte belyser frågan du la om huruvida prepps hjälper sen man gjort av med konserverna. Jag tror det är en så individuell fråga att det inte går att generalisera. Vissa är nog fullt kapabla, andra helt ofärdiga. Sen vet jag inte vilka av mina yrken du menar.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Preppern är död...
InläggPostat: tor 11 feb 2016, 00:15 
Offline
Finns staden kvar?
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 16 dec 2015, 18:01
Inlägg: 986
Ort: Norrbotten
Det är just individen och personligheten som avgör vilken kategori överlevare man kommer att tillhöra post shtf, det kan bara framtiden visa, likaså om man över huvud taget överlever första fasen eller inte, allt kommer att visa sig med tiden.

Det som gäller är att ens personlighet förändras inte oavsett omständigheter, man är "in i märgen" den man är, personligheten hänger med alltså, oavsett.

På gott eller ont, alla vet hur snäll man är, egentligen.

_________________
Sverige som fritt land är kört, agera därefter!
3-3-3 Radio plan.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Preppern är död...
InläggPostat: tor 11 feb 2016, 00:25 
Offline
Finns staden kvar?
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 16 dec 2015, 18:01
Inlägg: 986
Ort: Norrbotten
Ongrid skrev:
Det är väl lite av en definitionsfråga... prepper vs survivalist.
Men preppern är väl främst inställd på en tillfällig kris, medans en survivalist klarar att ställa om livet efter SHTF. Men jag tror ingen är renodlad. Jag har en del prepps, men skulle nog greja ett liv efter att samhället brakar rätt så ok.


Den frågan finns inte ens, Preppern i Sverige är just Prepper, ordet "survivalist" är föråldrat, det gäller inte längre, inte ABBA heller om det gäller.

_________________
Sverige som fritt land är kört, agera därefter!
3-3-3 Radio plan.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Preppern är död...
InläggPostat: tor 11 feb 2016, 00:26 
Intressant och knepig fråga. Det är väl som Ongrid skriver beroende på om man förbereder sig för övergående kriser eller bestående förändringar. Vad man förbereder sig på beror i sin tur på vilken framtid man ser. MSB-preppern ser, antar jag, ett stabilt fungerande samhälle som hickar till ibland men återgår till vad det varit. Doomern förbereder för TEOTWAWKI på något sätt men så fort man försöker titta bortom själva händelsen blir det väldigt svårt och ingen kan förbereda för allt. Tror att få kan förbereda för mer än någon enstaka framtidsbild.

Jag vet inte riktigt hur andra tänker så jag får utgå från mig själv. Jag tänker mig någon slags kollaps, redan där brister det eftersom jag inte kan hantera mer än något enstaka scenario. Jag tänker mig i alla fall en relativt långsam kollaps. Något tiotal år åtminstone innan allt fallit samman. Under den tiden tänker jag mig att det inträffar ett flertal kriser. Kanske en ekonomisk krasch, ett begränsat krig, energibrist. Jag tänker mig i alla fall att jag preppar mig igenom kriserna och landar i nån slags delvis självhushållning.

Det långtidsscenario jag tänker mig som troligast är ganska suddigt när jag försöker betrakta det lite noggrannare. Ont om mat, handel och energi ingår. Det som inte får ingå är radioaktiv kontaminering från krig, övergivna reaktorer eller avfallslager. Inte heller meteoritvinter eller toxisk jord från övergivna kemiska industrier. Ekologisk kollaps har jag heller inga planer för.

Det är förfärande många utvecklingarjag saknar planer för, det beror helt enkelt på att jag inte vet hur jag ska förbereda för dem eller saknar möjligheter att förbereda för dem. Så det jag förbereder för är skärningen av det jag klarar och det jag håller för sannolikt när jag spanar framåt i tiden.

Kommer jag att dö p.g.a. felplanering, i många fall tveklöst ja, i några fall kanske inte. Kommer folk att samarbeta eller bli rabiata djur? Jag tror det blir en period av kaos följt av en period av döende och förhållandevis lugn, därefter en period av samarbete. Eller samarbete, kalla det organisation istället.

Vi människor, majoriteten, lever hellre med drakoniska och orättvisa regler som följs än rättvisa och vänliga regler som inte följs - om man spetsar till det lite. Antagligen kommer starka/våldsamma personer att utnyttja det för att skapa något. Med tiden måste dock även en rövarhövding få till ett fungerande samhälle om det inte längre finns något att röva och då uppstår någon slags ordning.

Som vanligt irrar tankarna iväg och jag hamnar lite utanför ämnet men det mesta ligger väl i närheten i alla fall.

Summan av kardemumman är väl att alla som råkar ut för något de inte förberett sig för råkar illa ur eller riskerar att råka illa ut. Därför handlar det väl om vad man förmår - avseende kunskap, resurser och insikt - att förbereda sig för?

/MulenDag


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Preppern är död...
InläggPostat: tor 11 feb 2016, 02:40 
Offline
Kreditkortsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 04 sep 2014, 19:44
Inlägg: 133
Ort: classified information
Jag tror att en serie händelser utlöser katastrofen i rätt snabb takt. Min käpphäst är att egentligen spelar det ingen roll vad som blir den utlösande faktorn. Från kaos och anarki till ett döende pga brist på rent vatten, föda, hälsovård, hygien och oförmågan att hålla värme.

Trots att jag har en nattsvart syn över hur detta kommer att gå till så tror jag ändå att samhället kommer igång igen. Under denna uppbyggnadstid kommer det fortfarande vara oroligt innan det åter blir stabilt. Det kommer inte vara många som får uppleva detta då det rör sig om flera år innan mat och andra förnödenheter kan produceras i större skala. Kan man producera egen mat så ser det ljusare ut. Men fortfarande har vi årstider i Sverige och en katastrof får inte ske på försommaren för då tar det 1 ½ år innan det går att skörda nästa gång. Om man har extra fröer vill säga.

Min prepping utgår från att undvika kontakt och ha de resurser för att hålla mig vid liv på ett ställe där det finns så lite människor som möjligt. Jag tror inte på samarbete men kan ändå tänka mig en egen liten SHTF-grupp.

Men jag har ingen plan över hur jag ska överleva ett kärnvapenkrig, supervulkanutbrott , alieninvasion mm, eller om Melodifestivalen utökas till 52 deltävlingar. Men summa summarum rent krasst; ju mer resurser du har och kan producera desto längre överlever du. Förhoppningsvis så länge att samhället hinner kommer igång igen. It ain't over till the fat lady sings. Jag kämpar så länge jag kan andas. :-g

_________________
Jag preppar för en situation där samhället inte kan garantera medborgarnas säkerhet och grundläggande behov.

Svalbard Global Seed Vault


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Preppern är död...
InläggPostat: tor 11 feb 2016, 14:13 
Preppers förbereder sig inför kommande kriser. Typiskt förändringar till det sämre. När detta inträffar upphör troligen många av preppen och istället utnyttjas preppen för att förbättra situationen. Plocka ut ur lager eller flytta till BOL.

Om denna förändring inte är tillfällig utan det nya normala tillståndet kan preppande mycket väl starta på nytt. Lägga överskott på lager och leta upp plats att fly till i ett nytt krisläge. Förmodligen blir detta preppande ändå viktigare eftersom man då kan anta att samhället i stort har fullt upp redan.

I praktiken kan detta handla om att odla mer än nödvändigt för att kunna byta till sig resurser eller för att gräva ner i undangömda stukor. Eller hugga mer ved än ett ett årsbehov. Samla "skrot" att reparera eller utnyttja som resurs. Eller bryta mer mark eller gräva brunn. Installera vedspis/kamin mm.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Preppern är död...
InläggPostat: tor 11 feb 2016, 14:17 
Offline
Aftonbladet vill nog aldrig intervjua mig igen
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 31 dec 2015, 19:58
Inlägg: 1089
Ort: Västra Götalands län
Om preppers/survivalister dör är vi tillbaka på:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Barna_Hedenh%C3%B6s
tid snabbare än någon hinner säga "PROGRAMUTVECKLINGSERFARENHET"

_________________
3-3-3 Radio Plan


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Preppern är död...
InläggPostat: tis 08 mar 2016, 14:59 
Offline
Hade jag inte några värmeljus här någonstans?

Blev medlem: ons 09 sep 2015, 13:48
Inlägg: 8
Att preppa behöver väl inte enbart innebära att samla konserver på hög? Min prepp består till stor del av att lära mig saker. Odling, djurhållning, sjukvård, mm. Allt jag kan komma på som kan vara av användning. Att skaffa mig ett (förhoppningsvis) användbart kontaktnät. Även att på sikt skaffa mig förutsättningar att kunna stanna där jag bor (om det är möjligt) och där ha förutsättningarna att försörja mig själv och mina närmaste. Visst skulle jag vilja ha plats att kunna bunkra mat för många månader, men precis som TS konstaterar så "sen då?". För ett längre scenario så tror jag inte riktigt på det.

_________________
Du klarar dig inte bättre än du förberett dig för.
https://prepppamittsatt.wordpress.com/


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Preppern är död...
InläggPostat: ons 09 mar 2016, 00:25 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Jag preppar för det långsiktiga . Dvs jag söker kunskaper och erfarenheter/färdigheter som gör att jag kan klara allt som har med odling och djurhållning att göra . Jag försöker att lägga upp strategier för olika svåra scenarion och kunskaper för att komma över dem . Från att i början kunna köra traktorn på diesel för att sedan starta bensinaren på gengas och dieseln på matolja . Och om det inte räcker så spänna hästarna före maskinerna .
Att från konserver och torrmat gå över till egenodlat och på hemmagården förädlade varor .
Slakta egna djur .

Föröka att inte måla in mig i hörnet utan ha så många ben som möjligt att stå på och intressera mig för alla de olika lösningarna som kan finnas från hög tek till lägsta bas tek

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Preppern är död...
InläggPostat: ons 09 mar 2016, 09:34 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 25 feb 2013, 23:45
Inlägg: 716
Ort: Östra kolonierna
Inslaget av långsiktiga förberedelser ökar över tid för min del, eller så vill jag i alla fall tro att det är. Investerar i maskiner och verktyg som drivs för hand och håller hög kvalitet. Jag vet tex att jag kommer att ha ved och kunna snickra ihop saker hjälpligt även efter det som komma skall. Jag jobbar med odling och försöker utöka efter hand och likaså är jakt och slakt viktigt. Jag har börjat med biodling och en stor anledning är att kunna ha en bytesvara.

Det finns stora brister i mina förberedelser. Omhändertagande/konservering behöver jag lära mig mer om, fröhantering är en annan sak. Jag inbillar mig ändå att vi har bättre förutsättningar an de flesta.

Swedala

_________________
“You can't run away forever, but there's nothing wrong with getting a good head start.” - Meat Loaf


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Preppern är död...
InläggPostat: mån 11 jul 2016, 14:22 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet

Blev medlem: ons 13 aug 2014, 21:21
Inlägg: 715
Jeg synes Ongrids første innlegg beskriver godt de tankene jeg har rundt dette. Dersom teotwawki scenario inntreffer, så gir bare lager en buffer og kanskje et forsprang overfor resten, men før eller senere må man kunne klare mer enn å leve av lageret. Jeg tenker som så at det må være høy prioritering fra nær sagt første stund å opprettholde matlagerets størrelse for fremtiden. Ser man ingen løsning på krisen, så er det nok fatalt å lene seg tilbake og fortsette å spise så likt som før til lageret er tomt.

For det første så tror jeg at det vil være viktig i forhold til å klare å omstille oss, det å gå fra at lav og tang skal ha like stor plass i kostholdet som fastfood har i dag skjer nok ikke over natta :lol: . Dernest er det jo i et slikt scenario at et matlager virkelig har sin verdi; i motsetning til i dag vil det være livsviktig å ha en reserve når fødetilgang fra natur og jordbruk svikter. Målet må derfor være å opprettholde matlageret og gradvis bytte det ut med et lager man har bygget av det man klarer å skaffe på en relativt bærekraftig måte, om man da ikke satser på en nomadisk tilværelse.

Dweomer skrev:
Jag preppar för det långsiktiga . Dvs jag söker kunskaper och erfarenheter/färdigheter som gör att jag kan klara allt som har med odling och djurhållning att göra .
Jeg tror at dette, i kombinasjon med å høste av naturen vil være alfa og omega for å klare et teotwawki scenario. Det i kombinasjon med evnen til å klare en ekstrem omstilling i levestandard. At det blir mindre energiinntak og mer slit tror jeg man bare må evne for å overleve. Jeg har både hørt og lest flere preppere som har uttrykt at dersom det skjer en irreversible katastrofe, så er det ikke det de prepper for og da kan det egentlig være det samme...og det kan de jo gjøre med all rett. Ønsker man derimot å preppe for de mest ekstreme scenario, så er kunnskap og erfaring nesten alt. Utstyr og gadgets kan hjelpe mye på veien og selvsagt også i et visst monn være uvurdelig, men ikke alene. Du må evne å skaffe mat og vann utover det du har lagret.

Her har jeg bare reflektert rundt prepperens død i lys av mat og vann, men det vil jo også være andre faktorer som må ivaretas om man skal unngå død. Evne til å stå i mot fiendtlighet, helse og sykdom, skydd og varme, det vil nok være mange faktorer som vi i dag ser på som selvfølgelige som kan bli livstruende.

At jeg ser for meg at vi kommer til en slik fremtid skal jeg ikke si, men at jeg ønsker at vi skal kunne evne å overleve en slik fremtid står jeg inne for.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 17 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet