Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 12 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Fel information i Hitta Vilse-utbildning, eller nya regler?
InläggPostat: fre 03 okt 2008, 13:38 
Offline
Konservöppnaren är min käraste ägodel.

Blev medlem: sön 31 aug 2008, 21:51
Inlägg: 215
http://www.dalademokraten.se/Nyheter/Sm ... sitt-trad/

På minst tre olika ställen i texten upplyses man om att EN pinne på stigen är en internationell signal.

Jag säger som Brasse: FEL, FEL, FEL, FEL, FEL.

I all annan räddnings- och överlevnadslitteratur så är det TRE av något som gäller. Enligt Civils egen "Hitta Vilse"-flashgrej med älg så sägs det ju också att det är TRE som gäller.

Så går det när man skickar folk på kurs som inte har intresse. En Survival-ÖP (jfr MÖP) skulle inte bommat en så enkel grej.

Jag har kommenterat artikeln och mailbombat Civil och DD om detta flagranta och fatala felgrepp.

Dessutom saknar jag den ypperliga lösning de har i Kanada. En rulle märkband. Bind ena änden i kramträdet, dra ut rullen så långt det går. Knyt fast där och gå tillbaka. Det är lättare att hitta tjugo meter band i skogen än en kille som sover under ett träd.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 03 okt 2008, 14:14 
Offline
Chefen

Blev medlem: lör 20 jan 2007, 04:09
Inlägg: 2477
Ort: Sveriges Lärosäte
Riktigt Illa. Dags att begära rättelse i starka ordalag.

Edit; Nu har jag också kommenterat artikeln. Inte särskilt matnyttig för övrigt, men bra att ämnet tas upp.

_________________
Hoping for the best but expecting the worst.

Den förberedde överlever.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 03 okt 2008, 15:41 
Offline
Har proppen gått? Det lyser inte hos grannarna heller.
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 29 jun 2008, 02:58
Inlägg: 66
Hur ofta går barn egentligen vilse. Barn idag vistas ju så gott som aldrig i skogen utom med utflykter med 3 överbeskyddande vuxna per unge. Barn får ju för fan inte ens klättra i träd idag för dagispersonal.

Om man inte bor i Norrland så är det väl bara att gå i en riktning för efter några timmar hittar man ju ändå någon väg förr eller senare.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 03 okt 2008, 16:15 
Offline
Chefen

Blev medlem: lör 20 jan 2007, 04:09
Inlägg: 2477
Ort: Sveriges Lärosäte
Det behöver inte vara mycket skog för att kunna gå vilse ordentligt, så ordentligt att man inte blir hittad i tid. Hur vet man förresten att man går rakt i en riktning och inte i cirklar?
Att barnen överbeskyddas är ett faktum uppkommet ur vår låga nativitet och extrema dödsfruktan.

_________________
Hoping for the best but expecting the worst.

Den förberedde överlever.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Fel info..
InläggPostat: fre 03 okt 2008, 18:51 
Offline
Konservprovsmakare
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 18 sep 2008, 19:21
Inlägg: 58
Ort: s
LOL.. vad man skulle få leta försvunna personer i skogen om man följde rådet om en pinne.

_________________
Prior Planning, Prevents Piss Poor Performance.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: fel info..
InläggPostat: fre 03 okt 2008, 18:56 
Offline
Konservprovsmakare
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 18 sep 2008, 19:21
Inlägg: 58
Ort: s
Alla drar åt något håll i skogen, mer eller mindre. vilket till slut blir en cirkel, om man nu inte har sin kompass till hands så får man nöja sig med den "svenska kompassen" en 4 meter lång stör för att hålla kursen om man nu tänker gå.

_________________
Prior Planning, Prevents Piss Poor Performance.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: fel info..
InläggPostat: ons 29 okt 2008, 11:03 
Offline
Om jag kan bugga? Ut eller in?

Blev medlem: mån 16 jun 2008, 10:29
Inlägg: 521
Ort: Borås
Snox skrev:
Alla drar åt något håll i skogen, mer eller mindre. vilket till slut blir en cirkel, om man nu inte har sin kompass till hands så får man nöja sig med den "svenska kompassen" en 4 meter lång stör för att hålla kursen om man nu tänker gå.


Håller med dig där. Kanske kan man utveckla det till att om barn nu ska kunna riskera att få gå själva i skog o mark har just kunskapen om "störens magiska kraft". Eg så borde ju allt och alla kunna hitta en väg eller annat om man som tidigare nämts i tråden bara ser till att hålla riktiningen och gå på. Skador gör det såklart kanske ej möjligt.

Kanske blir det såhär:
Lilla Olle i skogen vilse gick... Dagis/skolklassen utom sikte. Olle vet att om han finner en pinne och gör en "stör" av den och sen väljer ett håll att gå åt så kommer allt att ordna sig. Det har mamma och pappa sagt - och han har själv fått visa pappa att han faktiskt kan med! ;-)

Olle finner en pinne.
Olle gör en stör av den
Med pinnen håller Olle riktningen lättare.
Olle går o går o går. 5 minuter eller 20 timmar senare kommer han fram till VÄGEN.
Olle vewt att NU ska han stanna vid/på vägen. Inte mitt i såklart men aldrig mera lämna vägen.
Olle går en bit längs vägen men kommer inte till nått. tröttnar kanske.
Olle lägger sig vid dikeskanten trött som han är. Stören lägger han tvärs över vägen. Någon annan pinne med kanske. Kanske lite sten eller ett par julgranstoppar fixar till ett märke åt pappa att hitta, för han letar ju efter Olle.

några minuter eller någon timme senare så passerar en av alla de bilar som åker på varje meter på ALLA vägar i närheten av där Olle senast sågs och förmodas befinna sig.
Olle räddas.

-----------------------

Kart exempel:

Gröna kartan nr 554 (Vårgårda) har på sina håll glest med vägar, men ingenstans ser jag att det går att gå längre än 11-12 km UTAN att stöta på en väg on man håller sig någorlunda i samma riktning.
Nr 543 (Borås) verkar ha lite mer tätt mellan vägarna.

Kan man med störens hjälp se till att iaf går i en större cirkel än annars så räcker det om stören ökar Olles cirkel till MINST 3 km i diameter så kan han i princip inte gå ett helt varv utan att stöta på en vägstump på iaf DEN delen av vårt land, jag har inte fler gröna kartor tillgängliga här och nu.

Stannar Olle (vilket iofs inte är fel!!!!) så klarar inte ett fåtal personer att hitta honom snabbt. Skallgång med mycket folk och gärna även hundar krävs. Helikopter med värmekamera önskvärt såklart.

Ett fåtal personer kan dock patrullera samma områdes vägar med relativt korta pauser mellan varje passage på varje enskillt ställe. Självklart ser man bara vägens närområde men det är ju meningen med. Man ska se Olle som trött somnat intill vägen.

Usch vad mycket text det blev för en sån simpel sak eg... Nåja.
Mvh PP


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 29 okt 2008, 12:37 
Offline
Chefen

Blev medlem: lör 20 jan 2007, 04:09
Inlägg: 2477
Ort: Sveriges Lärosäte
Vackert och sant i princip söder om mälaren och längs kusten, sant med modifikation norrut.
Slog mig en teknisk lösning på det hela nu. Små radiodongel runt halsen på alla barn och en större runt halsen på fröken, Frökens Dongel har siffror på hur många Dongels den ansvarar för och namnen på dessas bärare, kommer någon dongel mer än hundra (eller tvåhundra eller vad man nu väljer) meter från frökens börjar frökens dongel att pipa och blinka och säga vem som saknas samtidigt som barnets Dongel börjar tjuta och blinka. På så vis vet både barn och fröken att det är vilsevarning och signalerna får förhoppningsvis letandet att bli enkelt.

_________________
Hoping for the best but expecting the worst.

Den förberedde överlever.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 29 okt 2008, 14:51 
Offline
Undrar vad min nästa titel blir...

Blev medlem: tor 18 sep 2008, 10:40
Inlägg: 174
Medelavståndet till väg är i södra sverige ca 300 m, i norra sverige är siffran ca: 500 m. Avstånden gäller för skogsmark.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 29 okt 2008, 15:01 
Offline
Chefen

Blev medlem: lör 20 jan 2007, 04:09
Inlägg: 2477
Ort: Sveriges Lärosäte
Storm skrev:
Medelavståndet till väg är i södra sverige ca 300 m, i norra sverige är siffran ca: 500 m. Avstånden gäller för skogsmark.


Medelavståndet är statistik, inte sanning. Skillnaden mellan statistik och sanning är det som dödar. Ta en stör och vandra är en jättebra ide på de flesta håll, men på en del håll krävs någonting mer än det för att få tillräcklig säkerhet.

_________________
Hoping for the best but expecting the worst.

Den förberedde överlever.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 29 okt 2008, 18:06 
Offline
Undrar vad min nästa titel blir...

Blev medlem: tor 18 sep 2008, 10:40
Inlägg: 174
Det som dödar är möjligtvis att lita blint på statistik. Jag säger inte att man skall gå 3 respektive 500 meter och sedan ge upp och dö.

Sen är det ju även så att friluftsliv normalt sett utövas i vägrikare trakter.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 29 okt 2008, 19:16 
Offline
Chefen

Blev medlem: lör 20 jan 2007, 04:09
Inlägg: 2477
Ort: Sveriges Lärosäte
Storm skrev:
Det som dödar är möjligtvis att lita blint på statistik. Jag säger inte att man skall gå 3 respektive 500 meter och sedan ge upp och dö.

Sen är det ju även så att friluftsliv normalt sett utövas i vägrikare trakter.

Det är bra det. Jag Tror att tanken med Stören är jättebra, men att vi behöver påpeka att det behövs något mer, särskilt i vägfattig terräng i norrland, där i och för sig barnen ofta är bättre rustade med erfarenhet än de är i syd.

_________________
Hoping for the best but expecting the worst.

Den förberedde överlever.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 12 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet