Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 65 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Biltemas vattendunkar
InläggPostat: fre 01 apr 2016, 22:34 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 21 nov 2015, 02:38
Inlägg: 712
Ort: Linköping
Hejsan! :)
Vet ni vad det är för yttermått på biltemas 20liters vattendunk? http://www.biltema.se/sv/Fritid/Friluftsliv-och-camping/Kok-och-vatten/Vattendunk-2000023717/?artId=88421
Jag har ett litet smalt outnyttjat utrymme som jag kanske kan använda mig utav.. Har jag tur så kanske det får plats en 20liters dunk imellan och sedan kanske kan ha två eller tre på höjden om jag har tur. :hm:
//Blondie

_________________
Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Att det blir som det blir, beror på att man gör som man gör, om man inte hade gjort som man gjort, så hade det inte blivit som det blev. ;)

2 varningar


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Biltemas vattendunkar
InläggPostat: fre 01 apr 2016, 22:58 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: sön 09 okt 2011, 16:23
Inlägg: 2065
hey blondie :D

https://www.youtube.com/watch?v=gZNZYOQ_tt8

Den bjöd du på.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Biltemas vattendunkar
InläggPostat: fre 01 apr 2016, 23:00 
Vet inte måtten, men ett tips: 20 l-dunkar blir väldigt tunga eller ohanterliga. Allt som är tyngre än typ havregryn blir helt ohanterligt. För ökad hanterbarhet har jag mer och mer gått över från 10 l-dunkar till 5 l-dunkar.

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Biltemas vattendunkar
InläggPostat: fre 01 apr 2016, 23:07 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 21 nov 2015, 02:38
Inlägg: 712
Ort: Linköping
skogsstjärnan skrev:
hey blondie :D

https://www.youtube.com/watch?v=gZNZYOQ_tt8

Den bjöd du på.

ha ha ha.... Men det är inte outnyttjat. ;)

_________________
Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Att det blir som det blir, beror på att man gör som man gör, om man inte hade gjort som man gjort, så hade det inte blivit som det blev. ;)

2 varningar


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Biltemas vattendunkar
InläggPostat: fre 01 apr 2016, 23:10 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: sön 09 okt 2011, 16:23
Inlägg: 2065
beror väl på sträckan eller på personen som axlar (bokstavligt talat) vikten.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Biltemas vattendunkar
InläggPostat: fre 01 apr 2016, 23:14 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 21 nov 2015, 02:38
Inlägg: 712
Ort: Linköping
MulenDag skrev:
Vet inte måtten, men ett tips: 20 l-dunkar blir väldigt tunga eller ohanterliga. Allt som är tyngre än typ havregryn blir helt ohanterligt. För ökad hanterbarhet har jag mer och mer gått över från 10 l-dunkar till 5 l-dunkar.

/MD

Jag tackar för tipset :)
Tanken är att ha några 20liters och sedan flera 10liters.. Så måtten på 10liters är ju intressant oxå.
Nu har jag några saftdunkar och ett gäng 2liters petflaskor.. Så jag tänkte göra vattenlagringen lite mer effektiviserad.. 20Liters som bara står, och sedan 10liters att hämta mer vatten i vartefter det tar slut.. Olika storlekar kan ju vara bra att ha oxå, även om 20liters är lite otympliga. Eller tycker du att jag är helt galet ute? :hm:

Edit: Tanken är även att ha tappkran som passar dunkarna.. Så den dagen det måste nyttjas så kan ju dunken ligga på diskbänken lite smidigt.

_________________
Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Att det blir som det blir, beror på att man gör som man gör, om man inte hade gjort som man gjort, så hade det inte blivit som det blev. ;)

2 varningar


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Biltemas vattendunkar
InläggPostat: fre 01 apr 2016, 23:30 
Jag skulle nog prova med en dunk fylld med vatten, om det var vatten du tänkte, och släpa den ett par ggr från hämtstället till huset och upp till den höjd där de är tänkta att ligga. Nu är jag ju lite klen så det kanske går bra för andra men varken jag eller frun trivs med tunga dunkar. Bara att släpa en 10 l med makaroner (som är ganska lätta per liter) in i huset och upp på köksbänken och tippa i litermåttet inför makaronkoket är rätt trassligt, speciellt om det är halt ute och kallt inne så man är lite valhänt.

Men, det är olika för oss alla. :mrgreen:

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Biltemas vattendunkar
InläggPostat: fre 01 apr 2016, 23:45 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 21 nov 2015, 02:38
Inlägg: 712
Ort: Linköping
MulenDag skrev:
Jag skulle nog prova med en dunk fylld med vatten, om det var vatten du tänkte, och släpa den ett par ggr från hämtstället till huset och upp till den höjd där de är tänkta att ligga. Nu är jag ju lite klen så det kanske går bra för andra men varken jag eller frun trivs med tunga dunkar. Bara att släpa en 10 l med makaroner (som är ganska lätta per liter) in i huset och upp på köksbänken och tippa i litermåttet inför makaronkoket är rätt trassligt, speciellt om det är halt ute och kallt inne så man är lite valhänt.

Men, det är olika för oss alla. :mrgreen:

/MD

Ja det är vatten som är på tapeten. Jag har 10m från badrummet till den tilltänkta lagringsplatsen och 7meter från lagringsplatsen till köket.. Så 20kg klarar jag den biten. Men för att hämta på annan plats om kommunen kör ut vattentankar, så väljer jag 10liters dunkarna.. annars blir det på tok för tungt. :roll:

_________________
Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Att det blir som det blir, beror på att man gör som man gör, om man inte hade gjort som man gjort, så hade det inte blivit som det blev. ;)

2 varningar


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Biltemas vattendunkar
InläggPostat: ons 10 jan 2018, 11:26 
Offline
There's no fate but what we make for ourselves
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 29 sep 2017, 17:06
Inlägg: 629
Denna har jag. http://www.biltema.se/sv/Bygg/VVS/Verkt ... 000023718/
Jag funderar på om det är uttänkt att luften ovanför vattengränsen är avsiktlig för att vattnet ska kunna expandera p p g frysning eller för att de ska vara staplingsbara. Jag har delvis fryst vattnet i en full sådan utan problem, men vad tror ni risken för att den kommer spricka, kanske över tid om plasten blir degraderad? Läste någonstans att att om det blir svårt att frysa allt vatten om dunken är full och locket tätt. Stämmer det?

_________________
We know some people do incredibly stupid and unpredictable things. But if we haven’t planned for that incredibly stupid or unpredictable thing, maybe we end up being the stupid person, and a victim of the unpredicted thing.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Biltemas vattendunkar
InläggPostat: ons 10 jan 2018, 23:25 
vattnet har inte svårt för att frysa, men expanderar utanför dunken, ;)

inne så lär den hålla, degenereringen är oftast utfört av solljus och till liten del ozon


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Biltemas vattendunkar
InläggPostat: tor 11 jan 2018, 00:51 
Offline
There's no fate but what we make for ourselves
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 29 sep 2017, 17:06
Inlägg: 629
grym skrev:
vattnet har inte svårt för att frysa, men expanderar utanför dunken, ;)

Så...innanför dunken så expanderar den inte? :?

_________________
We know some people do incredibly stupid and unpredictable things. But if we haven’t planned for that incredibly stupid or unpredictable thing, maybe we end up being the stupid person, and a victim of the unpredicted thing.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Biltemas vattendunkar
InläggPostat: tor 11 jan 2018, 09:26 
Offline
Finns staden kvar?

Blev medlem: mån 27 jun 2016, 21:31
Inlägg: 981
Grym menar att vatten som fryser i en överfylld dunk expanderar så mycket att det spränger dunken så du hittar det på utsidan. Om du har tur så är det fortfarande frusit även på utsidan.
Men fyll dunkar lagom typ till 90% av totala volymen är nog 19-20 liter i biltemas 20 liters DIN/ISO dunkar så tål dom att frysa. Ett problem kan dyka upp och det är om du öppnar en varm fylld dunk på sommaren. Sen krymper vatten och luften när det blir kallt utan att frysa då kan billiga dunkar implodera och bli ”veckade” som sen kan spricka i dessa försvagade veck.
Har inte sett detta i verkligheten. Men du ser effekten om du tar en tom 25 cl PET flaska som du blåser in varm luft från tex hårtorken och skruvar åt korken ordentligt och sen in kylen.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Biltemas vattendunkar
InläggPostat: tor 11 jan 2018, 10:03 
Offline
-
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 03 jun 2014, 21:28
Inlägg: 2012
Ort: Skåne
För att minska påverkan av fryssprängd dunk så kan man ju kanske ställa de i någon form av kar som kan ta upp och behålla vattnet om det skulle börja läcka?
Det är ju lite overkill, men om man är orolig :hm:
Själv har jag vattenflaskor som på årsbasis fryser och så här långt inte har börjar läcka.

//Tank

_________________
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Biltemas vattendunkar
InläggPostat: tor 11 jan 2018, 12:50 
Offline
There's no fate but what we make for ourselves
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 29 sep 2017, 17:06
Inlägg: 629
Normalt står de på vinden, men nu plockade jag ner dom pga frysning med teoretisk sprickrisk som konsekvens och för att börja med att tina en stor isklump om elen försvinner nu i vintertid är riktigt suboptimalt. Jag får nog ställa en dunk ute för att frysa den avsiktligt för att se vad som händer, men jag tror nog också att de håller. Smakade vattnet i min första dunk som hela tiden stått inomhus, sen oktober tror jag, och det var något fadd smak men i övrigt helt ok. Den dunken preppade jag inte överhuvudtaget dock. Köpte bara i affären, hällde i vatten och ställde i garderoben. Jag ska rengöra den och de andra dunkarna vid rotation och sen ska de stå betydligt längre. Om frysningsexperimentet går väl så låter jag dom förbli på vinden framöver och börjar vid kris använda det inomhus lagrade vattnet medan jag tinar.

_________________
We know some people do incredibly stupid and unpredictable things. But if we haven’t planned for that incredibly stupid or unpredictable thing, maybe we end up being the stupid person, and a victim of the unpredicted thing.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Biltemas vattendunkar
InläggPostat: tor 11 jan 2018, 22:16 
ställ dom i en plastpåse, prova att dom är vattentäta ;)

vill man prova effekten av krympning så spola och skak runt varmvatten i en dunk och dra på locket, kanske 5% fyllt


Top
  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 65 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet