Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 178 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 ... 12  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Saker som GICK att lagra jättelänge!
InläggPostat: sön 14 feb 2016, 00:15 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet

Blev medlem: ons 13 aug 2014, 21:21
Inlägg: 715
Ikke jättelange dette eller, men åpnet en dunk (10l) med rapsolje i går. Ingen usmak på oljen og ingen usmak på kyllingen vi friterte. Best før 09.14


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Saker som GICK att lagra jättelänge!
InläggPostat: sön 14 feb 2016, 11:14 
Nyligen konsumerat:

En skvätt sirap som gick ut 2010 var helt ok.

En burk (glas) med riven selleri som gick ut 2013 var helt ok. Den hamnade i en sallad som bara jag hade tänkt äta, för säkerhets skull, men alla ville smaka och sedan dess letar vi nu efter selleri på burk...


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Saker som GICK att lagra jättelänge!
InläggPostat: fre 01 apr 2016, 22:24 
Upptäckte gammalt öl i förrådet häromdagen: några flaskor Duval som gick ut 0813 stod och dammade i ett hörn. Har just druckit upp ett glas och mår prima. Kände ingen skillnad mot färskare vara. Kanske dålig ölkännare.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Saker som GICK att lagra jättelänge!
InläggPostat: fre 01 apr 2016, 23:59 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet

Blev medlem: ons 13 aug 2014, 21:21
Inlägg: 715
Om det var øl med høy sødme og alkoprosent så har det lang holdbarhet. Noen lagrer det på samme måte som vin. Jeg har selv forsøkt det, men...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Saker som GICK att lagra jättelänge!
InläggPostat: lör 02 apr 2016, 10:57 
Crusoe skrev:
Om det var øl med høy sødme og alkoprosent så har det lang holdbarhet. Noen lagrer det på samme måte som vin. Jeg har selv forsøkt det, men...


Då ska jag hålla på de återstående som gick ut 2013... hittade min favorit, trappistölet Orval med bäst före 2020. Borde också gå att lagra då. Jag är mycket flitigare på att tulla på vinförrådet än ölförrådet. Spritförrådet växer för varje utlandsresa. Det hinkar jag i mig vid SHTF eller byter bort.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Saker som GICK att lagra jättelänge!
InläggPostat: lör 09 apr 2016, 00:13 
Hittade några flaskor Guinness som gick ut i juni 2012. Finfint, om än mindre skummande. Ska lagra det också.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Saker som GICK att lagra jättelänge!
InläggPostat: lör 09 apr 2016, 02:11 
Offline
Chefen

Blev medlem: lör 20 jan 2007, 04:09
Inlägg: 2477
Ort: Sveriges Lärosäte
Åtta år gamla glaskonserver potatis gick bra häromåret. Tretton år gammal veteöl (slottskällan vit) som lagrats i jordkällare var lite tråkig, hade tappat komplexitet, men fullt drickbart med en frisk och fruktig smak.
Hittade sex år gammal älgbiff i en av fransarna i vintras, smakade mums.
Händer ibland när jag varit hemma för lite att jag har fem-sex veckor gammal standardmjölk i kylen, brukar smaka gott (+2 grader i min kyl).

_________________
Hoping for the best but expecting the worst.

Den förberedde överlever.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Saker som GICK att lagra jättelänge!
InläggPostat: lör 09 apr 2016, 09:54 
Offline
Har proppen gått? Det lyser inte hos grannarna heller.
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 23 mar 2016, 10:57
Inlägg: 70
Detta är en bra tråd, på flera sätt:

1. Det är lärorikt att ta del av praktisk erfarenhet av hur länge långtidsförvarad 'prepping'-orienterad mat faktiskt kan hålla sig -- ofta många år längre än datummärkningen.

2. Av miljöskäl kan jag bli vansinnig på alla som slänger fullt ätbar färsk-mat, bara för att några dagar efter bäst-före har passerat!

Hursomhelst, igår åt hela familjen hemlagad pizza, som bl a innehöll Grillad Paprika från en glasburk som tillverkats 3 oktober 2009, och hade Bäst-Före-datum 3 oktober 2012. Denna paprika var alltså 6 1/2 år gammal, och 3 1/2 år 'för gammal'. Needless to say, den smakade fortfarande alldeles utmärkt, och (ta i trä ;) ) ingen i familjen har ännu blivit sjuk, drygt ett halvt dygn senare. Surprise.

Bild på paprikaburken:

Bild

_________________
"Bästa tillfället att plantera ett träd är för 20 år sedan. Det näst bästa är idag."


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Saker som GICK att lagra jättelänge!
InläggPostat: lör 09 apr 2016, 10:49 
Offline
Har lärt mig äta med spork!

Blev medlem: lör 30 jan 2016, 11:57
Inlägg: 198
Ort: Sundsvall
Mustasch skrev:
Detta är en bra tråd, på flera sätt:

1. Det är lärorikt att ta del av praktisk erfarenhet av hur länge långtidsförvarad 'prepping'-orienterad mat faktiskt kan hålla sig -- ofta många år längre än datummärkningen.


Håller med. Datummärkning har oftast inget alls med verkligheten att göra utan kommer av idiotiska regelverk.
Salt till exempel, varför har den ett bäst före datum? Det höll några miljoner år i marken, sedan grävde vi upp det och paketerade, då plötsligt kan det "bli dåligt".
Det är väl helt enkelt att någon stockholmare eller EU-nisse kom på att allt som är till för att ätas måste märkas med ett bäst före datum.

Samma med läkemedel. Bäst föret betyder oftast inte att den på något sätt blir dåligt efter att datumet passerat, utan bara att det är så länge som företaget ifråga provat lagra och verifierat att medicinen fortfarande är verksam. Men eftersom man vill ut med en produkt på marknaden så fort som möjligt tar man naturligtvis kortaste möjliga testperiod.
Om man dessutom efter 15 år skulle konstatera att det inte är något fel på lagrad medicin, kommer man då att ändra bäst före? Tvivlar, eftersom de har jätteförtjänster på att apotek/sjukhus roterar sina lager. Säger ju sig självt, att om man ändrar från 2 till 10 års hållbarhet på förpackningen riskerar man att sälja 5 gånger mindre.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Saker som GICK att lagra jättelänge!
InläggPostat: lör 09 apr 2016, 11:11 
Offline
Skärmskyddsmäklare
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 03 apr 2016, 11:35
Inlägg: 303
Bokmalen skrev:
Mustasch skrev:
Detta är en bra tråd, på flera sätt:

1. Det är lärorikt att ta del av praktisk erfarenhet av hur länge långtidsförvarad 'prepping'-orienterad mat faktiskt kan hålla sig -- ofta många år längre än datummärkningen.


Håller med. Datummärkning har oftast inget alls med verkligheten att göra utan kommer av idiotiska regelverk.
Salt till exempel, varför har den ett bäst före datum? Det höll några miljoner år i marken, sedan grävde vi upp det och paketerade, då plötsligt kan det "bli dåligt".
Det är väl helt enkelt att någon stockholmare eller EU-nisse kom på att allt som är till för att ätas måste märkas med ett bäst före datum.

Samma med läkemedel. Bäst föret betyder oftast inte att den på något sätt blir dåligt efter att datumet passerat, utan bara att det är så länge som företaget ifråga provat lagra och verifierat att medicinen fortfarande är verksam. Men eftersom man vill ut med en produkt på marknaden så fort som möjligt tar man naturligtvis kortaste möjliga testperiod.
Om man dessutom efter 15 år skulle konstatera att det inte är något fel på lagrad medicin, kommer man då att ändra bäst före? Tvivlar, eftersom de har jätteförtjänster på att apotek/sjukhus roterar sina lager. Säger ju sig självt, att om man ändrar från 2 till 10 års hållbarhet på förpackningen riskerar man att sälja 5 gånger mindre.


Håller med till 110%.
Otrolig mängder mat och mediciner slängs varje dag i den industrialiserade världen, totalt i onödan.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Saker som GICK att lagra jättelänge!
InläggPostat: lör 09 apr 2016, 11:54 
Offline
Praeparatio est superesse
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 26 dec 2014, 01:19
Inlägg: 720
va försiktiga med mediciner bara.. en del sorter blir direkt giftiga efter att datumen gått ut.. finns flera trådar där det tas upp i olika omfattning.. :)

_________________
Semper in primis


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Saker som GICK att lagra jättelänge!
InläggPostat: sön 10 apr 2016, 22:45 
scorpio_xri skrev:
va försiktiga med mediciner bara.. en del sorter blir direkt giftiga efter att datumen gått ut.. finns flera trådar där det tas upp i olika omfattning.. :)


Bra input! Några som jag skrivit upp:
Medicin som efter utgångsdatum INTE funkar och ev. blir direkt farlig:
* Nitroglycerin
* Flytande antibiotika
* Insulin
* Melfloquine (Malariamedicin)

/MD - som inte hittar tråd om medicin som blir för gammal och farlig


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Saker som GICK att lagra jättelänge!
InläggPostat: mån 11 apr 2016, 21:03 
Offline
Jag behöver inte springa fortare än lejonet som jagar oss, bara fortare än dig.

Blev medlem: mån 17 mar 2014, 15:31
Inlägg: 430
scorpio_xri skrev:
va försiktiga med mediciner bara.. en del sorter blir direkt giftiga efter att datumen gått ut.. finns flera trådar där det tas upp i olika omfattning.. :)


Har du en lista på vilka det är som blir farliga?

Nitroglycerin för kärlkramp är ju en klassiker som blir helt verkningslöst. Själva nitroglycerinet dunstar nämligen ur tabletten/sprayet och kvar blir bara bindemedel. Sen finns där en uppsjö av preparat där den aktiva substansen är känslig för ljus/värme och bryts ned i rumstemperatur, känsligast för det är flytande beredningar tex antibiotika för barn och hostmedicin. Som tur är så går Cocilana-Etyfin att ersätta med Citodon och det går precis lika bra att krossa tabletter av antibiotika och truga i barnet.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Saker som GICK att lagra jättelänge!
InläggPostat: tis 12 apr 2016, 00:06 
Offline
Undrar vad min nästa titel blir...

Blev medlem: fre 03 jul 2009, 02:52
Inlägg: 172
drbengt skrev:
scorpio_xri skrev:
va försiktiga med mediciner bara.. en del sorter blir direkt giftiga efter att datumen gått ut.. finns flera trådar där det tas upp i olika omfattning.. :)


Har du en lista på vilka det är som blir farliga?

Nitroglycerin för kärlkramp är ju en klassiker som blir helt verkningslöst. Själva nitroglycerinet dunstar nämligen ur tabletten/sprayet och kvar blir bara bindemedel. Sen finns där en uppsjö av preparat där den aktiva substansen är känslig för ljus/värme och bryts ned i rumstemperatur, känsligast för det är flytande beredningar tex antibiotika för barn och hostmedicin. Som tur är så går Cocilana-Etyfin att ersätta med Citodon och det går precis lika bra att krossa tabletter av antibiotika och truga i barnet.


Hur menar du att Citodon kan ersätta Cocillana-Etyfin? Helt olika substanser och olika indikationer...
Är det så att de får liknande/samma verksamma substans efter nedbrytningen i levern (bortsett från paracetamolet då) som gör att man får den hostdämpande effekten man är ute efter med Cocillana-Etyfin? Och i så fall - vilka doser skall man ta?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Saker som GICK att lagra jättelänge!
InläggPostat: tis 12 apr 2016, 03:14 
Offline
Jag undrar vad Soylent Green är gjort av?
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 13 jul 2011, 20:15
Inlägg: 608
Ort: I mitten av Skåne!
kollade datum på min påse med vetemjöl i skafferiet, bäst före 2013.
Använder alltid upp det äldsta först. Smakade hur bra som helst.

_________________
"Det kan gå bra"


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 178 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 ... 12  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet