Situational awareness och hjälpa andra

Har du varit i en överlevnadssituation? dela med dig av dina erfarenheter.

Re: Situational awareness och hjälpa andra

Inläggav Aftersearch » fre 06 maj 2016, 07:21

Jättebra jobbat, det som är viktigast är som tidigare skrivits att agera och våga ta initiativ! Då brukar det lossna även för andra runt omkring.

Civilförsvarsförbundet har jättebra utbildningar i HLR / Första hjälpen och man bör gå dem regelbundet för att hålla det aktuellt.

Än en gång bra jobbat och du kan stryka "Besöka Ullared" från listan att göra innan man dör... ;)
Hopp är ingen strategi och tur är ingen faktor.

Ibland bloggar jag mer och ibland mindre på http://aftersearch.wordpress.com
Användarvisningsbild
Aftersearch
Fredag
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: mån 29 okt 2012, 22:08
Ort: Söder

Re: Situational awareness och hjälpa andra

Inläggav Derzu Uzala » fre 06 maj 2016, 09:34

Lars skrev:Nu till en fundering:
Med tanke på den stora risken att de som befinner sig vid en trafikolycka i sin tur blir påkörda, tänker inte minst på de tre brandmän som mist livet på vägen i år, vad kan man själv göra innan blåljus anländer? Jag har inga problem att offra min kombi som sköld vid olycka, men hur skall jag ställa upp den?
Tvärs över syns lyset dåligt nattetid, och man vill väl inte blända genom att ställa sig mot trafiken? Självklart töms bilen.
Hur tänker ni?



Jag skulle smälla igång varningsblinkers, samt dimljus bak, sedan parkera mitt fordon 45 grader, alltså som en sned barriär. Färdbelysning lämnad påslagen.

Detta gör att flest varningsblinkers (4st) syns oavsett från vilket håll trafiken kommer. Bakifrån lyser även ett extra starkt dimljus samt färdbelysning i bägge ändar. Hade även tänt innerbelysningen samt öppnat dörren då det ofta sitter en reflex (ibland även ljus) på många bildörrars bakkant som då med öppen dörr hamnar så att den också syns för bilar som närmar sig.

Positionen på bilen säger även till alla förare som närmar sig att något inte alls är som det ska.

Barriären parkeras där situationen bestämmer men minst 10 meter innan olyckan, gärna mer om det är praktiskt möjligt att täcka upp bra.

Sen hade jag greppat förbandslådan och sprungit fram för HLR.

Passagerare eller nästa som anländer till platsen hade jag beordrat att sätta sin varningstriangel +100m innan olyckan och min varningstriangel som en förlängning av barriären ovanför fordonet så att någon dumjävel som avser rundar fordonet och mosa oss kanske i alla fall ser en triangel ivägen som får denne på andra tankar.

Går det att använda olycksfordonens varningstrianglar så hade det också gjorts och placerats som en visuell markering förbi olyckan så som polisen brukar lägga ut bengaliska eldar/bloss och visa hur folk ska köra för att komma förbi. (att ha några sådana, eller led puckar som ger blixtljus i bilen är ingen dum idé)
Mindset of a winner: "The desire to win is important, but the will to prepare is vital."
Användarvisningsbild
Derzu Uzala
When your mind say impossible, possible still has a lot left
 
Inlägg: 3199
Blev medlem: tor 24 jul 2014, 14:49
Ort: Mälardalen

Re: Situational awareness och hjälpa andra

Inläggav MulenDag » fre 06 maj 2016, 22:41

Har dubbla varningstrianglar, varselvästar (flera efter att ha sett hur folk irrar omkring vid en olycksplats) och LED orange blixtpuck i bilen. Tipset om att parkera lite snett med dimbakljus på var bra, memorerar det. Väljer nog dimljus eller halvljus fram. Inte fel att ställa en varningstriangel på mötande körbana vid smal väg heller.

/MD
MulenDag
 

Re: Situational awareness och hjälpa andra

Inläggav Lars » lör 07 maj 2016, 00:00

MulenDag skrev:Har dubbla varningstrianglar, varselvästar (flera efter att ha sett hur folk irrar omkring vid en olycksplats) och LED orange blixtpuck i bilen. Tipset om att parkera lite snett med dimbakljus på var bra, memorerar det. Väljer nog dimljus eller halvljus fram. Inte fel att ställa en varningstriangel på mötande körbana vid smal väg heller.
/MD


Att sätta ut trianglar även i motsatt riktning har jag missat helt, men dubbla trianglar har jag ju. Dessutom pimpat dörrposter, insidan bagagelucka/motorhuv med reflextejp.
Sen får man såklart vara beredd att flytta på sin sköld när blåljusen ska komma fram.
Användarvisningsbild
Lars
Konservprovsmakare
 
Inlägg: 56
Blev medlem: tis 03 maj 2016, 13:58
Ort: Liten svensk stad

Föregående

Återvänd till Erfarenheter

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster