Lars skrev:
Nu till en fundering:
Med tanke på den stora risken att de som befinner sig vid en trafikolycka i sin tur blir påkörda, tänker inte minst på de tre brandmän som mist livet på vägen i år, vad kan man själv göra innan blåljus anländer? Jag har inga problem att offra min kombi som sköld vid olycka, men hur skall jag ställa upp den?
Tvärs över syns lyset dåligt nattetid, och man vill väl inte blända genom att ställa sig mot trafiken? Självklart töms bilen.
Hur tänker ni?
Jag skulle smälla igång varningsblinkers, samt dimljus bak, sedan parkera mitt fordon 45 grader, alltså som en sned barriär. Färdbelysning lämnad påslagen.
Detta gör att flest varningsblinkers (4st) syns oavsett från vilket håll trafiken kommer. Bakifrån lyser även ett extra starkt dimljus samt färdbelysning i bägge ändar. Hade även tänt innerbelysningen samt öppnat dörren då det ofta sitter en reflex (ibland även ljus) på många bildörrars bakkant som då med öppen dörr hamnar så att den också syns för bilar som närmar sig.
Positionen på bilen säger även till alla förare som närmar sig att något inte alls är som det ska.
Barriären parkeras där situationen bestämmer men minst 10 meter innan olyckan, gärna mer om det är praktiskt möjligt att täcka upp bra.
Sen hade jag greppat förbandslådan och sprungit fram för HLR.
Passagerare eller nästa som anländer till platsen hade jag beordrat att sätta sin varningstriangel +100m innan olyckan och min varningstriangel som en förlängning av barriären ovanför fordonet så att någon dumjävel som avser rundar fordonet och mosa oss kanske i alla fall ser en triangel ivägen som får denne på andra tankar.
Går det att använda olycksfordonens varningstrianglar så hade det också gjorts och placerats som en visuell markering förbi olyckan så som polisen brukar lägga ut bengaliska eldar/bloss och visa hur folk ska köra för att komma förbi. (att ha några sådana, eller led puckar som ger blixtljus i bilen är ingen dum idé)