Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 26 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Köpt pilbåge
InläggPostat: sön 28 feb 2016, 20:39 
Offline
Finns staden kvar?
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 16 dec 2015, 18:01
Inlägg: 986
Ort: Norrbotten
Beställde i kväll en pilbåge, det blev en http://www.archeryworld.co.uk/samick-sht-60 40lb, hoppas få hem den från England i veckan, får även hem två extra strängar, sen blir det köp av pilar, koger, armskydd och tab. Till våren blir det bågskytte nån dag i veckan, mest för att testa, men även för att få erfarenhet av att skjuta 3D-mål.
En video med bågen https://www.youtube.com/watch?v=XySJhngGxC0
Ska verkligen bli roligt :D Nån med erfarenheter av bågskytte?

_________________
Sverige som fritt land är kört, agera därefter!
3-3-3 Radio plan.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Köpt pilbåge
InläggPostat: sön 28 feb 2016, 21:03 
Offline
Är varmvattnet slut?
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 07 dec 2015, 16:25
Inlägg: 21
Ort: Norrland
Har nyligen börjat med bågskytte och har en liknande båge på 40 lb. Anslöt mig till en klubb och har fått mycket tips därifrån, samt hjälp med bågen. Rekommenderas! När det börjar våras lite mer i min del av landet blir det 3D-skytte. Ser fram emot det. :)

Jo, btw, om du inte visste det så kan du montera dämpare på strängen så låter den mindre.

_________________
Kylan är din vän.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Köpt pilbåge
InläggPostat: sön 28 feb 2016, 22:01 
Offline
Min ryggsäck är nog för liten...

Blev medlem: mån 06 okt 2014, 15:17
Inlägg: 42
Ort: Götaland
Jag har skjutit båge ett par år, en mycket trevlig sysselsättning. För egen del har instinktivt skytte varit det bästa, vilket i korthet innebär att jag inte alls siktar/tittar ner längs pilen utan istället fokuserar på målet och låter kroppen sköta resten - ungefär som när man ska träffa korgen när man spelar basket, då tittar du ju på korgen och låter kroppen sköta resten.

Jag har testat lite olika bågar, och har slutligen fastnat för KG Archery Osprey, som är en fantastisk pilbåge. Härlig att skjuta med, och ett mycket vackert hantverk. Jag rekommenderar varmt den svenska butiken Bågar & Pilar, som säljer via nätet men också i en butik i gamla stan i Stockholm. Här är min båge: http://www.bagaropilar.com/se/art/kg-archery-osprey.php.

Jag rekommenderar verkligen att man börjar med en båge på max 30 pound, för att kunna öva in rätt teknik och öva upp musklerna. Det är lätt att göra fel annars, vilket ger dåligt skytte och ökad risk för skador.

Jag instämmer i rekommendationen att gå med i en klubb om det finns någon i närheten!

_________________
-------------------------------------
Ge blod.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Köpt pilbåge
InläggPostat: mån 07 mar 2016, 11:27 
Offline
Finns staden kvar?
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 16 dec 2015, 18:01
Inlägg: 986
Ort: Norrbotten
Idag kom bågen hem :) Känns som en trevlig sak, väntar bara på våren så man kan komma ut och skjuta tavlor och stubbar.

Bild

Bågen är en Samick SHT 60, 60'' lång alltså.

Bild

Isärtagen är längsta delen(stocken) 55cm lång, går alltså ner i en ryggsäck. Nu ska pilar samt armskydd anskaffas, tab fick jag med i köpet. påsarna på bild innehåller tre strängar. Påsar till lemmar och stock ska även sys.

_________________
Sverige som fritt land är kört, agera därefter!
3-3-3 Radio plan.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Köpt pilbåge
InläggPostat: mån 07 mar 2016, 15:23 
Offline
Är varmvattnet slut?
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 07 dec 2015, 16:25
Inlägg: 21
Ort: Norrland
:up: Stiligt! Ska iväg på träning inomhus senare ikväll. Använder pilar som är ca 31 tum långa, 500 spine, till min båge på 40 lbs.

_________________
Kylan är din vän.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Köpt pilbåge
InläggPostat: mån 07 mar 2016, 15:56 
Offline
Finns staden kvar?
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 16 dec 2015, 18:01
Inlägg: 986
Ort: Norrbotten
Hrollur skrev:
:up: Stiligt! Ska iväg på träning inomhus senare ikväll. Använder pilar som är ca 31 tum långa, 500 spine, till min båge på 40 lbs.


Jo, det var precis sånt jag behövde veta nu, spine=skaftets styvhet, och längden till mig blir liknande eftersom jag drar 29'' längd.
:up:

_________________
Sverige som fritt land är kört, agera därefter!
3-3-3 Radio plan.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Köpt pilbåge
InläggPostat: mån 07 mar 2016, 19:14 
Offline
Inte utan mina marshmallows!
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 18 sep 2010, 00:04
Inlägg: 166
Ort: Stockholm
Häftigt, jag var inne på att köpa en compoundbåge för nått år sen men det rann ut i sanden.
Nu har du väckt intresset igen, ska nog testa i någon klubb först innan jag beslutar för compound eller recurve.

Hade du hjälp att ta reda på din draglängd eller kan man mäta det själv på något sätt?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Köpt pilbåge
InläggPostat: mån 07 mar 2016, 19:33 
Offline
Finns staden kvar?
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 16 dec 2015, 18:01
Inlägg: 986
Ort: Norrbotten
Epic skrev:
Häftigt, jag var inne på att köpa en compoundbåge för nått år sen men det rann ut i sanden.
Nu har du väckt intresset igen, ska nog testa i någon klubb först innan jag beslutar för compound eller recurve.

Hade du hjälp att ta reda på din draglängd eller kan man mäta det själv på något sätt?


Jag drog fullt till mungipan med långfingret och sambo mätte med tumstock från strängen till framsidan av stocken.
Annars är det åt sidorna utsträckta armar(mäta), dela det med 2,5 http://www.huntersfriend.com/images/bow ... -short.jpg

_________________
Sverige som fritt land är kört, agera därefter!
3-3-3 Radio plan.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Köpt pilbåge
InläggPostat: mån 07 mar 2016, 21:28 
Offline
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!

Blev medlem: tis 12 aug 2014, 20:48
Inlägg: 483
Ort: Stockholm
Kräver pilbåge vapenlicens eller är det fritt fram att skaffa?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Köpt pilbåge
InläggPostat: mån 07 mar 2016, 21:30 
Offline
Finns staden kvar?
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 16 dec 2015, 18:01
Inlägg: 986
Ort: Norrbotten
solsken skrev:
Kräver pilbåge vapenlicens eller är det fritt fram att skaffa?

Pilbåge är helt licensfritt, armborst kräver licens.

_________________
Sverige som fritt land är kört, agera därefter!
3-3-3 Radio plan.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Köpt pilbåge
InläggPostat: lör 12 mar 2016, 12:54 
valet mellan compund eller recurve är inte så lätt
en recurve kräver mycket mera av skytten, men är mycket enklare och kan om man har en take down få ner till smådelar lätt och smidigt

en compound är lättare att skjuta med och har mycket rakare pilbana

te två av varje :rambo: ;)


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Köpt pilbåge
InläggPostat: sön 13 mar 2016, 12:38 
Offline
-
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 03 jun 2014, 21:28
Inlägg: 2012
Ort: Skåne
Har ett par olika compoundbågar mest för att testa lite (av enklare slag)och lära barnen lite. :hm:
Det är inte helt lätt att träffa på mer än 15 meter, men kul :D
Får se om man ökar på/uppgraderar under åren...

//Tank

_________________
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Köpt pilbåge
InläggPostat: lör 07 maj 2016, 01:49 
Offline
Jag har en ficklampa. Tror jag ...

Blev medlem: mån 20 jul 2015, 20:48
Inlägg: 17
Har skjutit en del pilbåge genom åren. började skjuta compound, lättast att lära sig skjuta med. Nackdelen är att det är svårt (inte omöjligt) att exempelvis byta sträng när denna börjar bli sliten. Har sedan skjutit ryttarbåge (svårast) men tack vare utformningen så får man snabba pilar från en lätt och smidig båge. Långbåge, lattre att skjuta med, särskilt som nybörjare. skjuter idag en hoyt gamemaster II recurve, mer lättskjuten än långbågen och ryttarbågen, relativt kort, takedown, snabb, Lätt att byta sträng på och tuna...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Köpt pilbåge
InläggPostat: tor 01 dec 2016, 13:25 
Offline
Kreditkortsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 15 okt 2016, 00:33
Inlägg: 139
Ort: Vagabond
northwise skrev:
Beställde i kväll en pilbåge, det blev en http://www.archeryworld.co.uk/samick-sht-60 40lb, hoppas få hem den från England i veckan, får även hem två extra strängar, sen blir det köp av pilar, koger, armskydd och tab. Till våren blir det bågskytte nån dag i veckan, mest för att testa, men även för att få erfarenhet av att skjuta 3D-mål.
En video med bågen https://www.youtube.com/watch?v=XySJhngGxC0
Ska verkligen bli roligt :D Nån med erfarenheter av bågskytte?


Gammal tråd.

Men, ja, jag har skjutit en hel del recurve och LB på klubbnivå och gör det fortfarande faktiskt om än jag har större problem att handskas med.
Skulle jag börja nu så skulle jag göra det utan tabs och på en lägre dragvikt och jobba mig upp. Detsamma för skjuthandskar och liknande, iallafall om jag tränade för en överlevnadssituation.
Sedan skulle jag inte vänja mig vid en massa tekniskt trams, men jag ser att du valt en enkel och bra både. Samick är svåra att slå ur pris/prestanda-perspektiv.
Jag skulle också passa på att slå ett slag för att träna från olika vinklar och underlag. Risken för att viltet ska stå där du vill att det ska stå är liten, och på de korta avstånd som bågjakt erbjuder så är varje rörelse du gör en risk (stor!) att viltet flyr fältet.
Sedan ska man komma ihåg hur oerhört ofruktsam jakt det är med bågjakt! Staten har med företagen som säljer mats hjälp sett till att det är svårt att skaffa mat i skogen. Bågjakt är för tjejer och killar som gärna spårar ett råddjur i flera dagar och sedan ligger blixtstilla i högt gräs en dag innan hen kommer till skott. Inget för den hungrige och desperate.
Men det finns ju lättare vilt att fälla. Gäddor i vass tex, sopletande fåglar som måsar och svanar och annat oskyggt. Tamkatter kanske. Men en älg utanför djurpark blir det med största sannolikhet inte med en recurve/LB.
Men det är fantastiskt roligt och en underbar hobby som är väldigt lugnande och man uppnår sällan skådat fokus.

_________________
3-3-3

4318


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Köpt pilbåge
InläggPostat: tor 01 dec 2016, 13:32 
Offline
Har proppen gått? Det lyser inte hos grannarna heller.

Blev medlem: tor 26 sep 2013, 15:08
Inlägg: 66
Funderade på att köpa en båge när xxl hade rea men jag kom fram till att jag nog inte hade någon nytta av den. Kändes vettigare att köpa lite extra ammunition i stället. Har jag missat något eller finns det några fördelar med båge framför bössa?


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 26 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet