Planera för minst 72 timmar i ett första steg. Eller så länge som just dina förutsättningar tillåter. Det betyder inte att samhällskrisen är över efter tre dygn. Det kan ta veckor, ja månader innan vardagen fungerar normalt igen.
Jag förstår till fullo om Svensson inte orkar/kan/vill förbereda sig. Ta bara forumet här, mycket kunskap och info finns. Men för den som inte vill spendera ett par timmar och sovra i sällskap med trevliga forummedlemmar borde det finnas en snabbguide någonstans. Var?
På dinsäkerhet.se finner jag https://www.dinsakerhet.se/checklistor/ ... beredskap/
men den brister "lite".
Har vi medborgare verkligen ingen bättre guidning? Det konstateras att en kris kan pågå i veckor eller månader. Tänker mig att MSB & co lätt kunde ta fram en folder med rekommenderad lägsta beredskap.
Strunt samma om den passar varenda individ, men om alla hade ...enligt MSB's rekommendation... 15kg pasta och en bal dassrullar osv kanske samhället utöver att hantera krisen slapp hantera upplopp och spagettimord när strömmen försvinner en vecka mitt i vintern.