Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Hus nära utbyggda älvar - kraftverksdammars beteende?
InläggPostat: ons 13 jul 2016, 21:11 
Offline
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 08 feb 2011, 19:00
Inlägg: 469
Ort: Större stad
Någon som har en susning om vad som händer med kraftverksdammar ifall de upphör att skötas om. Kommer de vara fyllda och sippra tills konstruktionen så småningom rasar, eller blir det kraftigare flöden emellanåt eller...
Är många hus i riskzonen tro?

_________________
How can we dance when our earth is turning
How do we sleep while our beds are burning


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hus nära utbyggda älvar - kraftverksdammars beteende?
InläggPostat: ons 13 jul 2016, 22:29 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet

Blev medlem: ons 13 aug 2014, 21:21
Inlägg: 715
Om man ser på fysikken, så er det vel ganske enkelt så lenge demningen holder? Det som kommer fra høyere terreng vil søke nedover. Vann og moral har det til felles at når naturen overtar, så søker de begge lavest mulig grunn :mrgreen: .

Når man ser på elveløpet nedenfor demningen så vil jo det gi en god indikasjon på hva som naturlig er elvens leie og høyde. Når vannet på ny kan følge sin naturlige veien, så vil det nok bli som det var før demningen ble bygd. Om / når demningen brister derimot, så snakker vi om et helt annet spill. Med de kreftene det er i magasinert vann, så vil det jo være stor fare for at matrialtretthet i demningen i kombinasjon med kreftene som presser på vil forårsake at hele konstruksjonen ryker.

Da er det jo snakk om hvor nær demningen man bor og hvor bred dalen elva løper igjennom er. Om jeg skulle bo nær en demning, så ville jeg nok helst bodd høyere enn demningen.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hus nära utbyggda älvar - kraftverksdammars beteende?
InläggPostat: tor 14 jul 2016, 09:46 
Offline
När folk är överens med mig har jag en känsla av att jag måste ha fel.
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 08 okt 2015, 08:06
Inlägg: 265
Moderna dammar är svalldimensionerade, vilket innebär en av två alternativ:
-Dammen är dimensionerad för att hålla för stadigvarande översvallning, dvs vattnet rinner över den konstant.
-Dammen är dimensionerad för att reglerluckor skall brista innan dammen översvallas, så att vatten avlägsnas från reservoaret och dammen inte översvallas.

Efter lång tid utan tillsyn och skötsel kan förstås en damm haverera totalt.

_________________
“...some men aren't looking for anything logical, like money. They can't be bought, bullied, reasoned, or negotiated with. Some men just want to watch the world burn.” - M. Caine


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hus nära utbyggda älvar - kraftverksdammars beteende?
InläggPostat: tor 14 jul 2016, 10:55 
Offline
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 08 feb 2011, 19:00
Inlägg: 469
Ort: Större stad
Tack för svar Crusoe!

Woodsmoke skrev:
Efter lång tid utan tillsyn och skötsel kan förstås en damm haverera totalt.


Kan man dra slutsatsen då att det inte hänger på att människor sköter om det hela utan konstruktionen kan fortsätta fungera "passivt" så länge bygget håller?

_________________
How can we dance when our earth is turning
How do we sleep while our beds are burning


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hus nära utbyggda älvar - kraftverksdammars beteende?
InläggPostat: tor 14 jul 2016, 15:33 
Offline
När folk är överens med mig har jag en känsla av att jag måste ha fel.
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 08 okt 2015, 08:06
Inlägg: 265
Tomahawk skrev:
Tack för svar Crusoe!

Woodsmoke skrev:
Efter lång tid utan tillsyn och skötsel kan förstås en damm haverera totalt.


Kan man dra slutsatsen då att det inte hänger på att människor sköter om det hela utan konstruktionen kan fortsätta fungera "passivt" så länge bygget håller?


Ja, men det beror förstås på förutsättningarna.
En damm kommer inte att brista inom kort efter att någon slutat sköta den, men exakt hur lång tid det tar kan förstås diskuteras. Utlopp etc. skall hållas fria från drivved som kan täppa till och hindra svallåtgärderna från att fungera. Detta kan ackumuleras upp under några år beroende på omgivningen.
Betongerosion pågår under decennier, men sådana saker som kraftig islast kan skada en oövervakad damm.

Troligt är dock att en övergiven damm med kraftverk havererar på intagssidan, så att vatten kan flöda fritt genom eller bredvid turbiner, läcka igenom reglerluckor etc, så att dammen aldrig mer håller någon högre nivå.

_________________
“...some men aren't looking for anything logical, like money. They can't be bought, bullied, reasoned, or negotiated with. Some men just want to watch the world burn.” - M. Caine


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hus nära utbyggda älvar - kraftverksdammars beteende?
InläggPostat: tor 14 jul 2016, 16:02 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Det beror ju på lite vilken utveckling som sker i stort . Många kraftverksdammar idag är styrda via datorer som i stort sköter sig själva så länge det finns ström i ledningarna , automatiserade system . De sköter allt från rensningen av inloppsgallren till att justera dammhöjden och höja/sänks turbinerna efter hur mycket vattenflödet ändrar sig efter årstider mm . Om turbinerna stannar eller om de stannar i ett öppet läge osv. Men nu byggs det så att turbinerna ska stanna på en gång som strömmen blir avbruten . Säkerhet för de som ska reparera .

Men så snart strömmen försvinner så dör även några av dessa system . Det som lever kvar en tid med hjälp av batterier är katastroftömning av dammen om nivån blir för hög .

Så sker allt snabbt och strömmen inte kommer igen och luckorna stannar i öppet läge så lär vattendraget bara flyta på tills det byggs för luckorna med skräp .

Om det inte finns en sån här möjlighet eller den inte fungerar och dammen stannar i "stängt" läge så kommer vattnet att öka beroende på att inloppsgallren till stationen inte rensas utan fastnar för , då kommer vattnet att öka ovan dammen tills vattnet hittar en svacka att följa . Lägsta punkten . Kan vara långt ovan dammen med beroende på hur den är utformad . Kommer det en kraftig höst eller vårflod så kan det bildas en helt ny vattenfåra med ny sträckning .
Är lägsta punkten nära dammen så kommer det att gräva ner sig ganska så snabbt och det blir ett nytt flöde bredvid stationen .
Får vattnet gräva runt luckorna så kommer det att med tiden gräva sig under befintlig damm också .

Så mycket kan hända även sånt som är mer otippat

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hus nära utbyggda älvar - kraftverksdammars beteende?
InläggPostat: mån 18 jul 2016, 08:17 
Offline
Är varmvattnet slut?

Blev medlem: tis 15 mar 2016, 12:59
Inlägg: 22
Om man har tur kan man hitta gamla (alltså från före dammen byggdes) artiklar eller liknande om översvämningar av älven vid stora oväder. Det kommer självklart inte exakt motsvara en kollaps av dammen, men kanske ger ett hum om vad som kan hända. Sen får man väl lägga på några meter i höjdled för att vara på den säkrare sidan.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hus nära utbyggda älvar - kraftverksdammars beteende?
InläggPostat: mån 18 jul 2016, 09:51 
Offline
Har lärt mig äta med spork!

Blev medlem: lör 30 jan 2016, 11:57
Inlägg: 198
Ort: Sundsvall
Nu tror jag sannolikheten för att en damm fylls upp till kanten och sedan brister är väldigt låg, troligen kommer vattnet att söka sig ett nytt flöde runt den, eller så kommer någon dammlucka att gå sönder och tillfälligt ge ett högre flöde och därefter lämna vattendraget med en relativt naturlig vattenmängd, som om dammen i stort sett inte fanns.

Skulle det dock inträffa kommer det nog att vara betydligt värre än den värsta vårflod, det kommer ju att bli en ordentlig våg som rör sig nedströms. Vid den typen av katastrofscenario kan man nog lugnt räkna med att bredden på vattendraget mångdubblas i dammens närhet och vattenstånd långt över "vårflod" längre nedströms.

Om du tar en linjal och drar ett streck på kartan, rakt från dammen nedströms, skulle jag inte vilja befinna mig de första kilometrarna längs det strecket oavsett hur älvfåran vrider och vänder sig, för vattnet lär i förstaläget gå rakt fram.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hus nära utbyggda älvar - kraftverksdammars beteende?
InläggPostat: mån 18 jul 2016, 16:48 
Offline
Jag har något som inte ni har!
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 05 sep 2011, 21:22
Inlägg: 1449
Jag har jobbat med damm verksamhet i ett antal år nu och kan bara instämma med Dweomer. Som också har ett antal års erfarenhet.

_________________
preppad.se det nya prepping forumet

Kokning pågår!


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet