Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 24 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Hur tänker ni kring fysisk prepping?
Jag bryr mig inte, jag överlever svälten om jag väger lite extra 14%  14%  [ 6 ]
Jag motionerar ibland, men tvingar mig motviligt till det 42%  42%  [ 18 ]
Jag tränar regelbundet och har ett mål 35%  35%  [ 15 ]
Jag tränar mycket, och kroppen är mitt bästa prepp 9%  9%  [ 4 ]
Antal röster : 43
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Hur viktig är vikten? Hur preppar jag min kropp?
InläggPostat: mån 18 jan 2016, 08:38 
Offline
Det stod ju "Välkommen" på mattan utanför dörren!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 03 jul 2011, 08:20
Inlägg: 1977
Det har funnits perioder av mitt liv när jag inte tränat, men för det mesta har jag hållit igång. Tyvärr kan jag inte springa än efter mitt senaste benbrott men man kan ju göra annat än att springa. Jag tror på T-72s hypotes om att vara stor. Är man stor, utan att vara fet, så är det mindre risk att man blir angripen och folk visar större respekt när man stöter in i dem på stan.

Själv vill jag inte vara stor jag vill vara lätt, smidig och uthållig vilket jag lyckats hålla mig hela livet. Idag är jag 56 och när jag jämför min uthållighet med betydligt yngre människor så kan jag hålla igång en hel dag utan större problem, jobba, gå eller åka skidor, medan de tröttnar betydligt fortare. Det är naturligtvis också en fråga om attityd och att känna sin egen kropp.

Min inställning är att det är väldigt viktigt att vara tränad, både för hälsan och välbefinnandet. Det finns inga ursäkter till att inte träna. Man kanske inte kan ge allt eller göra det man vill göra på grund av krämpor eller skador, men det går att göra något. Om man har krämpor och skador, gå till en sjukgymnast och få ett träningsprogram. Allt som inte är dödliga skador blir bättre av att träna.

De perioder när jag har liten lust att träna brukar jag säga till mig själv att stiga upp och göra mig i ordning. Gäller det springa så spring bara runt kvarteret, gäller det styrketräning åk bara iväg till lokalen och lyft en hantel. När du väl är där kanske du gör mer än du tänkte. Det viktiga i det här är att först skapa rutiner för träning, sen att träna.

_________________
Ju mer säker jag är på att något är sant desto större är sannolikheten att jag har fel.
Jag stänger för möjligheten att ens överväga att jag har fel.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur viktig är vikten? Hur preppar jag min kropp?
InläggPostat: mån 18 jan 2016, 18:30 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet

Blev medlem: ons 13 aug 2014, 21:21
Inlägg: 715
Jeg har vært overvektig hele mitt liv, men har aldri forsøkt å seriøst gjøre noe med det. Trener ikke på noe spesielt sett utover at jeg går isteden for å kjøre bil (kjører ikke bil), arbeid i hage og friluftsliv.

Utvilsomt burde jeg fokusere mer på vekten, siden jeg nærmer meg 50 :oops: . Røyker alt for mye, så jeg kan vel ikke påstå at formen er god. Som oftest er det ikke meg man må ta hensyn til ved anstrengelser, samt at jeg har overrasket flere leger ved sjekk av lungekapasitet og kolestrolinnhold, så jeg er nok ikke i verdens dårligste form fysisk sett :shock:


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur viktig är vikten? Hur preppar jag min kropp?
InläggPostat: mån 18 jan 2016, 19:14 
Ongrid skrev:
Hur tänker ni kring kroppen?


Vill tillägga i debatten att styrka och kondition är ack så viktigt och nyttig men glöm inte att äta sunt och mångsidigt!
Har en bekant som är +50 och springer flera mil i veckan, kör bodypump, paddlar kajak och kör långfärdskridskor på helgerna etc. . Och jobbar minst 50 timmar i veckan och äter "när han hinner", oftast bara mackor, kaffe och fika vid datorn på jobbet. Han brukar gå in i väggen cirka en gång om året då han får ta ledigt, sitta hemma och äta papayaextrakt och andra kosttillskott läkaren ordinerar mot stress, blodtryck och dåliga blodvärden tills han orkar börja träna och gå tillbaka till jobbet igen... :smack:

Själv har jag övervikt med ambitionen att bli av med den. Men då jag varit hos läkare och testat mig för diabetes och mina blodvärden har jag alltid haft bra värden. Äter mycket grönsaker, sallad och mycket varierat. Däremot lite för mycket av allt då...


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur viktig är vikten? Hur preppar jag min kropp?
InläggPostat: mån 18 jan 2016, 21:02 
Har väl haft ett antal extra kilon jag burit omkring ända sen man muckade för en massa år sen.
Tog tag i det ganska rejält för ett år sen och gick ner 16kg. (Under tråden banta bort din BOB i vikt :lol: )
Mest för att jag var förbannad på att jag per definition faktiskt ramlat över från övervikt till fetma.
Nu låter det nog värre än det låter på mig för har väl inte direkt haft någon "hängbuk" men definitionen gav mig en kick :oops:
Ett år senare har jag efter för mycket kontorsjobb och god mat/jul lagt på 8 kilo av dom igen. (Ja, ja men inte allt i vart fall :mrgreen: )
Blev därför en ny "drive" att fixa bort dom och något kilo ytterligare med start nyårsafton.
Kör återigen strikt LCHF och 8/16 diet vilket jag tycker fungerar bra för mig.
Några kilo har redan försvunnit och resultatet är att jag känner mig betydligt piggare trots att jag får i mig halva mängden kalorier.
LCHF är GOD mat om man bara är lite kreativ eftersom man skall öka mängden fett och där ligger mycket smak, och ger samtidigt mättnadskänsla.
90kg var målet förra året. 85kg får bli målet nu.
Det som tyvärr ställer till det för mig ibland är resande jobb och svårt få den kost man borde äta.
Har också gjort som nikeniks bekant någon gång och levt enbart på trekantsmackor i ett par-tre månader under resjobb
Slutsatsen är ändå att visst mår man bättre om man blir av med lite överflödigt fettlager. Både fysiskt och psykiskt
Mår man bättre är man bättre förberedd.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur viktig är vikten? Hur preppar jag min kropp?
InläggPostat: mån 18 jan 2016, 21:24 
Offline
When your mind say impossible, possible still has a lot left
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 24 jul 2014, 14:49
Inlägg: 3199
Ort: Mälardalen
Håller i tysthet på med min nedgång i vikt också, är strax under 100 strecket och ska ner till 89 innan jag är klar. Har varit 14-15kg tyngre än vad jag är nu så per defenition har jag redan bantat bort min BOB men det räknas inte då jag gick upp efter jag startade tråden så jag är egentligen inte klar ännu... ;)

Det får dock ta sin tid via konditionsträning och långsamt, långsamt dragit ner på portionerna och minskat magsäckstorleken.

Träningen fungerar dock utmärkt jag går väldigt mycket och idag är det få jag träffar som går i närheten av lika långt och snabbt som jag själv gör i mitt ekonomitempo över flera dagar och då jämför jag mig med folk som gått through hikes på PCT, AT etc... dvs den typ av folk jag normalt hänger med ute i skogen. så vad gäller kondisen så börjar det se riktigt bra ut.

Som nikenik beskriver så skulle jag dock ändå inte vlja se mina blodvärden, jag äter stundtals urkasst.

_________________
Mindset of a winner: "The desire to win is important, but the will to prepare is vital."


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur viktig är vikten? Hur preppar jag min kropp?
InläggPostat: tor 14 jul 2016, 19:50 
Offline
-
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 03 jun 2014, 21:28
Inlägg: 2012
Ort: Skåne
Så, läkaren sa i Januari att "...dina blodvärden är ju inte bra, skall vi sätta dig på medecin?..."
WTF?! Här skall inga medociner in i min kropp om jag inte är sjuk! :nono:
Fick ändra lite på kosten (lite mindre rött kött, och mera fisk och grönt) samt började springa (längre)ingen.

Sprang precis milen i Bokskogen i Torup. Kan bara säga - Fy fan! Kondis är tyvärr för mig en färskvara med kort bästföre datum märkte jag.... :smack: nåja, under timmen i alla fall. :|

Så det är bara att fortsätta. Kanske sätta en halvmara som mål till nästa vår? :sneaky:
Lättare att träna om man har ett mål tycker jag.

//Tank (trying to go from Large/Medium to Medium/Slim...)

_________________
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur viktig är vikten? Hur preppar jag min kropp?
InläggPostat: tor 14 jul 2016, 19:59 
Offline
Mina ficklampor lyser starkare än dina!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 25 jan 2009, 00:15
Inlägg: 1321
Ort: Vänersborg
Har väl alltid varit tjock men....
Fyra år sedan började jag gå extra mkt promenader för att till slut börja jogga lite. Gick från 111 kg till 88 under 4-5 månader. Har sen dess gått upp lite och i februari var jag uppe i 100 kg igen o det vägrade jag acceptera. Så jag började med LCHF och det funkar skitbra för mig. Är nere i 85 kg nu och mår skitbra.
Hyfsad grundkondis men den kan allt bli bättre. =)

_________________
Har inte uppdaterat på länge men...
http://swehanks.wordpress.com/


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur viktig är vikten? Hur preppar jag min kropp?
InläggPostat: tor 14 jul 2016, 20:22 
Offline
-
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 03 jun 2014, 21:28
Inlägg: 2012
Ort: Skåne
swehank skrev:
....Gick från 111 kg till 88 under 4-5 månader. Har sen dess gått upp lite och i februari var jag uppe i 100 kg igen o det vägrade jag acceptera. Så jag började med LCHF och det funkar skitbra för mig. Är nere i 85 kg nu...


Wow! Du kan det där med att drop and give me 20! :D
Strongt!

//Tank

_________________
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur viktig är vikten? Hur preppar jag min kropp?
InläggPostat: fre 15 jul 2016, 13:11 
Offline
Kan man äta myror?
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 03 apr 2016, 20:49
Inlägg: 284
Ort: Göteborg
Har ett rörligt jobb som innebär löpning i varierande terräng i olika former av butiker, oftast över kundvagnar, slalom mellan ovetandes tanter, ibland över bilar och parkeringsplatser och som brukar resultera i en brottningsmatch på någon minut.
visst kan man träna mer, men oftast så har man fysiken utan att veta om det...

Har vägt ca 78kg i 12 år nu och har alltid varit rippad i kroppen, ser ingen anledning att varken gå upp eller ner, jag var snabbast i skolan på löpning och lever gott på gamla meriter tills motsatsen bevisas.

_________________
Enda handboken du behöver i krissituationer "Rädda Livet" skriven av Anthony Greenbank.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 24 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet