Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 24 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Vilken typ av SHTF är troligast under 2016 och 2017?
Omröstningen slutade lör 03 sep 2016, 02:07
Ekonomisk kollaps: nivå depressionen på 30-talet eller värre. 36%  36%  [ 21 ]
Krig som påverkar Sverige: nivå mobiliseringen eller värre. 15%  15%  [ 9 ]
Pandemi som dödar 100 000-tals eller fler i Sverige. 0%  0%  [ 0 ]
Stort elavbrott, större delen av Sverige en månad eller mer. 2%  2%  [ 1 ]
Mycket påtaglig klimatförändring. Översvämningar, torka, fimbulvinter, eller så. 5%  5%  [ 3 ]
Vulkanutbrott, meteoritnedslag, solaktivitet el dyl. Nivå: Missväxt, nödåren. 0%  0%  [ 0 ]
Inget i nivå med ovanstående under 2016/2017. 42%  42%  [ 25 ]
Antal röster : 59
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Vilken typ av SHTF är troligast under 2016 och 2017?
InläggPostat: tor 04 aug 2016, 02:07 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
Det finns mycket som kan gå på tok. Frågan är vad som är mest troligt på kortare sikt. Det var inte så lätt med alternativen men jag har försökt få ihop litet översiktliga möjligheter på allvarlig nivå.

Tidperioden frågan gäller är resten av 2016 och 2017. För att somliga inte ska ha facit i hand stängs omröstningen om 30 dagar.

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vilken typ av SHTF är troligast under 2016 och 2017?
InläggPostat: tor 04 aug 2016, 07:39 
för min del så ser jag en kommande ordentlig nedgång i ekonomin, så jag kryssade i det

hur stor och när är en sak, men kollar man på kurvorna så
https://www.avanza.se/index/om-indexet.html/18988/omx-stockholm-pi

det har alltid gått i cykler och tiden mellan topparna minskar sakta, så det bör komma strax, om lite annat händer samtidigt kan raset bli ganska stort och en hel del saker kan hända


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vilken typ av SHTF är troligast under 2016 och 2017?
InläggPostat: tor 04 aug 2016, 07:41 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 05 maj 2012, 14:22
Inlägg: 4170
Jag tror inget av ovanstående... Jag bedömer civila oroligheter och terrordåd som den största risken för problem i närtid.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vilken typ av SHTF är troligast under 2016 och 2017?
InläggPostat: tor 04 aug 2016, 09:11 
Offline
Konservprovsmakare

Blev medlem: ons 20 jul 2016, 14:15
Inlägg: 62
Världen kan säkert bli oroligare av många anledningar, men när det kommer till en total samhällskunskaps tror jag att en solstorm är det troligaste scenariot. Nasa räknade att sannolikheten var 12% för en i carrington storlek de närmsta 10 åren. Det betyder att under 2016-17 är sannolikheten runt 2%

http://science.nasa.gov/science-news/science-at-nasa/2014/23jul_superstorm/


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vilken typ av SHTF är troligast under 2016 och 2017?
InläggPostat: tor 04 aug 2016, 12:02 
Offline
Finns staden kvar?
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 16 dec 2015, 18:01
Inlägg: 986
Ort: Norrbotten
Tyvärr tror jag att en humanitär kollaps i Europa på gång, ett läge där ett stort antal människor i utanförskap orsakar oroligheter och lierar sig med brottslingar och i stort sett störtar välfärden, det i sin tur orsakar oroligheter som gör att rättssamhället brakar ihop.

Vi har inget som kan liknas vid undantagstillstånd i Sverige, men vi borde ha det, och en polisstyrka som kan hantera det.

Jag vill inte ha rätt, men det är tyvärr så att det redan pågår.

_________________
Sverige som fritt land är kört, agera därefter!
3-3-3 Radio plan.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vilken typ av SHTF är troligast under 2016 och 2017?
InläggPostat: tor 04 aug 2016, 16:24 
Jag kryssar dessvärre inte i något. Jag tror att det sannolikaste är, som redan är påpekat ovan, någon form av inbördes splittring, antingen inom Sverige eller inom EU, vilket leder till "oroligheter". Milt uttryckt. Vi ser det redan, våldtäkter varje dag, råare klimat och svårare våldsbrott som eskalerar timme för timme. Samtidigt är systemkollapsen redan ett faktum: Polis, brandkår, läkare kan inte utföra sina jobb, ingen ljusning i sikte med tanke på att politikerna ville göra polisyrket attraktivare genom att öka utbildningslängden till tre år, istället för två år :smack: Tankevurpa gånger hundra?

Jag är inte bekymrad över det lilla som rapporteras i MSM, utan det som inte rapporteras. Har en livesänding i form av min syster i ett av södra Sveriges värre områden. Låt oss bara säga att det är riktigt illa, värre än vad det någonsin kan rapporteras i media.

Annars hade jag kryssat i klimatet, men det är nog ännu säg ett par decennium bort. Kommer nog att vara bortåt en halv miljard människor som tvingas migrera pga torka och andra klimateffekter. Hur fan stoppar man en sådan köttvåg? Finns inte tillräckligt med ammunition i världen för att bräcka en sådan mur...


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vilken typ av SHTF är troligast under 2016 och 2017?
InläggPostat: tor 04 aug 2016, 17:18 
Offline
Det stod ju "Välkommen" på mattan utanför dörren!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 03 jul 2011, 08:20
Inlägg: 1977
Jag tror inte på något SHTF-scenario under -16-17 i Sverige. Vi ska vara glada att vi fortfarande har ett stabilt samhälle och någorlunda vettiga tjänstemän och politiker. Visst det kunde vara mycket bättre men även mycket värre. Självklart kommer det att fortsätta att försämras men jag tror att vi kommer att undvika ett SHTF-scenario åtminstone några år till även om det kommer en sättning i ekonomin. Sociala oroligheter och klimat kommer också men för det mest är dom ändå rätt lokala och det kan ju bli SHTF för ett område eller en stad men inte för Sverige totalt och jag tror att vi kommer att kunna hantera sådana händelser ganska många år framöver.

Mest orolig är jag annars för livsmedelsförsörjningen och ett stort krig skulle verkligen kunna sätta oss på pottkanten då Sveriges egenförsörjning är i skogen åt helvete. Svält är den snabbaste vägen till kaos och samhällsnedbrytning. Kolla in det som händer i Venezuela nu.

_________________
Ju mer säker jag är på att något är sant desto större är sannolikheten att jag har fel.
Jag stänger för möjligheten att ens överväga att jag har fel.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vilken typ av SHTF är troligast under 2016 och 2017?
InläggPostat: tor 04 aug 2016, 18:01 
Offline
Jag behöver inte springa fortare än lejonet som jagar oss, bara fortare än dig.
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 30 jul 2012, 17:44
Inlägg: 418
Ett samhälle där en del är straffimuna pga felaktigt angiven ålder. Det medför att dom kan bete sig hur dom vill och gör det också i stor utstreckning. Skötsamma vågar inte ingripa pga reprisalier både från de kriminella och vårt rättsväsende. Tills slut kommer det att koka över.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vilken typ av SHTF är troligast under 2016 och 2017?
InläggPostat: tor 04 aug 2016, 18:14 
Offline
Behöver jag verkligen mer än en kniv?

Blev medlem: lör 21 nov 2015, 18:04
Inlägg: 95
Foruten en økonomisk kollaps så holder jeg en knapp på pandemi. Om den berører Sverige er kanskje ikke like sansynlig.

Global Catastrophic Risks 2016
http://globalprioritiesproject.org/wp-c ... -FINAL.pdf

_________________
Life begins at the end of your comfort zone.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vilken typ av SHTF är troligast under 2016 och 2017?
InläggPostat: tor 04 aug 2016, 18:59 
Nivån är svår att bedöma och "SHTF" är en definitionssak. Min personliga tro är att den nationella eller större svåra situation av plötslig karaktär vi kommer att se är ekonomisk och jag tror att den inträffar innan 2018 börjar. Om det blir trettiotalet igen eller något annat vet jag inte men värre än 2008 antar jag.

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vilken typ av SHTF är troligast under 2016 och 2017?
InläggPostat: tor 04 aug 2016, 20:06 
Offline
Aftonbladet vill nog aldrig intervjua mig igen
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 31 dec 2015, 19:58
Inlägg: 1089
Ort: Västra Götalands län
Röstat ekonomi också en av de saker jag vet minst om, men vad som leder fram till det valet är alla de stora kostnader landet skaffar sig eller ligger ute med för tillfället. I övrigt vad MacGyver Björngrillarn och northwise sa.

_________________
3-3-3 Radio Plan


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vilken typ av SHTF är troligast under 2016 och 2017?
InläggPostat: tor 04 aug 2016, 21:11 
Offline
Var i hela friden är stormköket?
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 19 okt 2014, 21:16
Inlägg: 50
Håller med Björngrillaren om att inbördes splittring kommer vara en stor orsak till samhällets kollaps, tillsammans med en ekonomisk krasch kommer det föra oss till minst sagt svåra tider.

Moderator har stympat Hängtyrs inlägg och flyttat OT-delar samt därpå följande OT-inlägg till tråden Romarrikets fall romarrikets-fall-t10865.html

/MulenMod


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vilken typ av SHTF är troligast under 2016 och 2017?
InläggPostat: fre 05 aug 2016, 00:32 
Offline
The grey man

Blev medlem: tor 15 nov 2012, 23:50
Inlägg: 1917
Instämmer med flera vad som komma skall!

Dvs ett samhälle som inte kan skydda de sina utan faller samman pga missriktad "välvilja"!

Tror att vi lever på lånad tid! Dessutom lånar vi oss till välfärden trots detta är det inte mkt som blir bättre tryggare..... :notme:

Social oro/kravaller osv... Ligger nog 1:a på min lista.

Urd


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vilken typ av SHTF är troligast under 2016 och 2017?
InläggPostat: fre 05 aug 2016, 10:34 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 21 dec 2011, 02:31
Inlägg: 4413
Ingen SHTF 2016/2017 är vad jag tror och bedömer. Dock är ju SHTF svårt att definiera och visst kommer någon/några uppleva SHTF enligt egna bedömningsramar i vårt land under de kommande åren, men som det ser ut just nu tror jag inte att vi alla kommer få uppleva det. Saker kan dock ändras ruskigt fort och det är väl därför åtminstone jag fortsätter mina förberedelser.

_________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen...

Prepperwikin - wiki.prepper.nu

Credo Putin mentitur.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vilken typ av SHTF är troligast under 2016 och 2017?
InläggPostat: fre 05 aug 2016, 11:11 
Offline
När folk är överens med mig har jag en känsla av att jag måste ha fel.
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 08 okt 2015, 08:06
Inlägg: 265
Jag tror mindre och mindre på SHTF i Sverige och mer på trappan mot systemkollaps där sista steget helt illegitimear samhällskontraktet.
Vi är redan flera steg på trappan, där de offentliga försäkringar, inrättningar och lagar vi har är bristfälliga eller helt ur spel.

Dock är det svårt att finna en större, trolig och relativt enskild händelse som skulle eskalera förloppet ett stort steg. Det har visat sig att de upplopp och kravaller som skett inte kvalar in.

_________________
“...some men aren't looking for anything logical, like money. They can't be bought, bullied, reasoned, or negotiated with. Some men just want to watch the world burn.” - M. Caine


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 24 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet