Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 50 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: fordon för framtiden
InläggPostat: lör 13 aug 2016, 13:33 
börjar smått bli dags att tänka på nästa normala fordon, om ett antal år då

men , som det är nu så är jag djävligt tveksam till vad jag behöver ha och vad framtiden har för sig

on några år kommer jag bara behöva ha ett fordon för normalvardag som tar en person och klarar att köra säg 10 mil på en laddning, exakt hur mycket är inte helt hugget i sten, men mer än 3 mil i varjefall

framtiden verkar ovissare och ovissare, med politiker som lovar fosilfritt och oljekriser och så vidare

däremot vill jag ha en robust bil med soppa nog för 250 mils körning hemma
det går inte ihop sig
om man inte delar det i två fordon

fundering på en äldre veteranare med mekanisk diselmotor, inget elektronik alls :nono: :)
lite vettig markfrigång och lastkapacitet

och en liten elektrisk vardags , tja bil eller till och med eumoped, en liten sak med tak över huvudet, och helst 4 hjul
en sådan kan man nyttja relativt billigt även i en krisande värld

har ni haft funderingar på den senare typen av snålfordon?
tankar?


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: fordon för framtiden
InläggPostat: lör 13 aug 2016, 14:17 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Har liknande funderingar och tittar mer och mer på suzukis lilla jeep . De byggs om till epor av ett företag idag och blir riktigt snygga . Dubbla lådor från start och hög markfrigång . Tar sig fram ganska bra men kan vara tippiga .
Skulle man göra koventeringen själv så skulle man kunna bygga låsningen av lådan så att den går att plocka bort och få en behändig mindre jeep istället .
Fråga är bara vad det ska vara för motor för att få hållbarhet , bensin eller diesel . Rätt diesel så kan man köra på matolja direkt .

http://www.garaget.org/mypage/gallery_i ... age=506428

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: fordon för framtiden
InläggPostat: lör 13 aug 2016, 14:44 
Offline
Ingen fara, jag har ett gem i fickan!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 28 maj 2013, 16:13
Inlägg: 1734
Fiat panda 4x4?
https://www.youtube.com/watch?v=FvjSp8wk3wA

Jag tror det går åtminstone en bils livslängd innan bensin slutar säljas (bortsett från SHTF förstås).

_________________
borrow, spend & pretend
Confidence - the feeling you have before fully understanding the situation.
3-3-3 Radio Plan


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: fordon för framtiden
InläggPostat: lör 13 aug 2016, 15:06 
Offline
Chefen

Blev medlem: lör 20 jan 2007, 04:09
Inlägg: 2477
Ort: Sveriges Lärosäte
Jag har i många år efterlyst relativt billiga tvåsitsiga elbilar med en räckvidd på 6-7 mil och en toppfart på minst 70 km/h. Jag har kallat typen jag efterfrågat för "runabout" i liknelse med det tidiga nittonhundratalets små tvåsitsiga (eller 2+2 sitsiga) bilar. Lagom för en eller två personer att göra ärenden runt staden med och optimerade snarare på att vara billiga och tillräckligt bra, än på att försöka ersätta förbränningsmotorbilar.
För ett par år sedan såg jag för första gången T-king https://www.blocket.se/sodermanland/T_K ... ?ca=10&w=3 som ny kostar typ 150 000 kronor. Den är såvitt jag förstått klassad som fyrhjulig motorcykel, toppar ca 80 km/h och går 7-8 mil på en laddning. Det enda egentliga frågetecken jag ser kring den är batteriets livslängd och tillgången till batteri när det är dags att byta det, kan man ersätta det med generiska batterier om nödvändigt?
Biltypen fyller ganska exakt den mall jag efterfrågat och torde betala sig genom den lägre driftkostnaden jämfört med en riktig bil, även om man har en riktig bil också, om man ersätter några hundra bilmil per år med den.

Med en sån här och en dieseldriven Land-rover series 3 så ligger man nog rätt bra till för att hantera såväl vardag som kris. Längre resor vid BAU kan sannolikt hanteras med hyrbil eller bilpool, eller en helt vanlig mugglarbil.

Jag tror också på att ha så många fordon som man har plats/råd med.
En Land-rover/land cruiser/Suburban/G-wagen som BOV, en liten elektrisk run about som ekonomifordon vid BAU, en gengasbil som arbetshäst vid sammanbrott eller ransonering (en volvo 140 med släpkärra kan göra stora jobb även med bara 55 gengashästar), en elcykel eller elmoped (eller elcykel som i praktiken är en elmoped) för små transportbehov vid såväl BAU som SHTF eller TEOTWAWKI och gärna en helt vanlig bil för normala behov vid BAU, om det sedan är en C1, en C5, eller en XC90 avgörs av behov och smak.

_________________
Hoping for the best but expecting the worst.

Den förberedde överlever.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: fordon för framtiden
InläggPostat: lör 13 aug 2016, 15:41 
Offline
Om jag kan bugga? Ut eller in?

Blev medlem: mån 16 jun 2008, 10:29
Inlägg: 521
Ort: Borås
Om Tesla lyckas med sin Gigafabrik* så kommer det mer eller mindre tvinga konkurenterna att välja el som drivmedel istället för bensin/diesel. Även nykommlingar på transport/fordonssidan kommer att ta elens sida. Det kommer därmed I framtiden vara enkelt att hitta ett för sina behov lämpligt fordon med eldrift.

Själva batteriet I bilarna kommer vara den delen som I närtid påverkar mest var gäller prestanda (räckvidden) samt såklart priset. När massproduktionen av batterier kommit igång på allvar OCH man inte behöver ha så stor marginal på batterierna/enskilda fordonet så kommer elbilarna konkurrera ut IEC:erna. Då kommer såklart även typen "hantverkarbil" vara vara svinbillig och tillgänglig för de flesta.

* Det är eg Gigafabriken och kombinationen eget förbetalt långreseladdnätverk som kommer vara det riktigt unika och nya att ta ställning till för kommande bilspekulanter. Och när valet blir mellan en elbil + låga driftskostnader eller en IEC-bil och höga driftskostnader så... ja då tvingas resten av biltillverkarna att ta detta med elbil på allvar.

///PP

_________________
Rätta mig gärna när jag har fel och när jag har otur när jag tänker... ;-)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: fordon för framtiden
InläggPostat: lör 13 aug 2016, 16:03 
jag hoppas tesla får till det med batteritillverkningen, om det funkar så kan elbilar ha en ljusare framtid

en stor fördel överlag vore att energimarknaden kan ändras, och för våran del så kommer det även bli massor av potentiella stooora batteribankar för div kul saker


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: fordon för framtiden
InläggPostat: lör 13 aug 2016, 22:18 
Offline
Jag behöver inte springa fortare än lejonet som jagar oss, bara fortare än dig.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 31 okt 2015, 07:19
Inlägg: 421
Dagens elbilar (tänker främst på typ Leaf och E-Up) står inför sin generationsväxling. Dom har samma komfort och funktion som vanliga bilar fast matchar inte riktigt räckvidden.

Generationen innan (tex Peugeot iOn) låter som det du pratar om, och dom bör hamna under 100 Kkr ungefär nu.

Nästa generation står alldeles runt hörnet (GM Bolt / Ampera-E) och då får du lite bättre räckvidd än Teslas minsta Model S har idag, men för priset av en vanlig bil.
I slutet av av den generationen tror jag räckvidden kan överstiga det bensinbilar har idag om köparna är intresserade av det. Ungefär här tror jag EV-pickuper och EV-Lastbilar börjar komma igång.

Själv satsar jag på en gas/bensin bil två år framöver, men sen blir elbil nog inget svårt val


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: fordon för framtiden
InläggPostat: lör 13 aug 2016, 22:47 
Liten elbil? Har du tittat på Twizy:
https://www.renault.se/bilar/elbilar/twizy.html


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: fordon för framtiden
InläggPostat: lör 13 aug 2016, 22:51 
Vi har två bilar i familjen. En 4WD diesel och en liten snål diesel. Jag väntar på en elbil, typ den sprithitler beskrev, med räckviddsförlängare så jag kan halta hem i 60-70 när batterierna går tomt. Samma teknik som Opel Ampera alltså men billig och liten. BMW i3 finns ju men likt Ampera är den sjukt dyr. Ge mig en tvåsitsig elbil med 10 kW maxeffekt och en reservmotor < 10 kW som driver en liten generator och ett pris som en vanlig småbil så slår jag troligen till.

Twizy = Ingen värme och man hyr batterierna.

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: fordon för framtiden
InläggPostat: lör 13 aug 2016, 23:18 
Vist Twizy har ingen värme men TS skrev faktiskt att det kunde vara typ EU moped eller en liten sak med tak över huvudet, därmed förslaget.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: fordon för framtiden
InläggPostat: lör 13 aug 2016, 23:21 
Offline
Borgmästare i Jericho
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 17 okt 2015, 16:45
Inlägg: 226
Plug-in hybrid? Dyra och tekniskt avancerade men klarar kortare turer på el och för längre resor kan du tanka som vanligt.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: fordon för framtiden
InläggPostat: lör 13 aug 2016, 23:27 
T-72 skrev:
Vist Twizy har ingen värme men TS skrev faktiskt att det kunde vara typ EU moped eller en liten sak med tak över huvudet, därmed förslaget.


:oops: Missade det. Sorry. :-)

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: fordon för framtiden
InläggPostat: sön 14 aug 2016, 00:10 
Offline
Är det en Twinkie?
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 14 maj 2015, 11:29
Inlägg: 372
Rubriken "Fordon för framtiden" kan ju både tydas som vilka fordon kommer ut i marknaden om ett par år och skall man i så fall köpa ett sådant, och som vilka fordon skall man ha om någon typ av SHTF inträffar.
Som diskuterats tidigare har ju moderna fordon väldigt mycket elektronik och kommer att bli sårbara då internetuppkoppling kan krävas för att uppdatera mjukvaran till de 30-50 datorer (ECU-er) som bilarna innehåller.

Själv tycker jag att den bil som man använder NU skall vara en bil som man litar på men inte är för dyr i inköp/drift. Helst dieselbil.
Skall man skaffa en BOV bör den också gå på diesel och helst vara 4-hjulsdriven samt skattebefriad så man inte behöver ruinera sig.
Tex https://www.blocket.se/dalarna/Range_rover_med_Discovery_kaross_skattebefri_67518916.htm?ca=15&w=3

Gillar man elbilar kan jag rekommendera detta forum.
http://elbil.forum24.se/elbil-forum-10.html

mvh
Berra
:)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: fordon för framtiden
InläggPostat: sön 14 aug 2016, 00:23 
japp, det är för framtiden, jag håller med om att en bil för elände är något dieseldrivet med icke elektronik som kan stå i bruksskick tills man behöver ha den, räcker ju med en sådan enkel sak att man måste tioll sjukhus i uselt väder, då kär jag utan tvekan en icke påställd bil dit

men något åt dom här tankarna om en liten bil för nära körningar vore vettigt, få se vem som kommer med något som är funktionabelt

i värsta fall så kan man sikta in sig på en mopedlastbil, modell ful och enkel, och kanske ha två en original och en elkonventerad
eller en elkonventerad med elverk på flaket :lol:

en elcykel är inte heller fel, för dom finare dagarna, liten effekt och helt funkis

som det är nu så är inget allternativ 100, inte ens 50-60%vettigt för min del


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: fordon för framtiden
InläggPostat: sön 14 aug 2016, 00:31 
Offline
Är det en Twinkie?
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 14 maj 2015, 11:29
Inlägg: 372
Apropå avställd BOV så hörde jag att husbilsägare använder en app i telefonen för att ställa av/på sin husbil. Husbilen är alltså bara påställd de dagar den används och ställs av så fort den parkeras hemma. :D

mvh
Berra


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 50 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet