Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 52 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: FYS: vad skall man orka tycker ni?
InläggPostat: tor 06 nov 2014, 15:07 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 05 maj 2012, 14:22
Inlägg: 4170
Många som inte tränar så mycket inser inte att långvarig påfrestning är nåt helt annat än att orka ett kort motionspass. Att kunna springa tre kilometer på tjugo minuter är INTE detsamma som att klara av att förflytta sig femton timmar i sträck. Leder och annat slits på ett helt annat sätt. Man ser det tydligt vid exempelvis Vasaloppet, där folk som tränat skidåkning en mil i taget klappar igenom med ledsmärtor efter fem mil... trots att deras totala träningsdos kan vara massiv.
Jag tror att smärta och vrickade leder kommer att sätta stopp för fler än dom som stoppas av den rent muskulärt uthållighetsmässiga.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: FYS: vad skall man orka tycker ni?
InläggPostat: tor 06 nov 2014, 18:31 
Dex skrev:
För att förtydliga. Kraven jag ritade upp är personliga. Det är vart jag lägger min nivå. Är medveten om att det inte är någon gör-så-här så vinner man.

Fysisk träning är en stor del av mitt liv så därför lägger jag ribban där. Däremot så hör jag vad ni säger. Och vad som är bra för en kan vara mindre bra för en annan.



Även jag har tränat mycket en gång i tiden. Men en trasig kropp i dagsläget vad gör man? Får väl kompensera min långsamma takt med fler magasin då eller nåt? (skojade lite)


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: FYS: vad skall man orka tycker ni?
InläggPostat: fre 07 nov 2014, 14:09 
Offline
När folk är överens med mig har jag en känsla av att jag måste ha fel.

Blev medlem: tor 25 sep 2014, 11:36
Inlägg: 269
Ort: Södra Sverige
ensamkvar skrev:
Även jag har tränat mycket en gång i tiden. Men en trasig kropp i dagsläget vad gör man? Får väl kompensera min långsamma takt med fler magasin då eller nåt? (skojade lite)


Det går väl att träna även fast man är skadad? Simning, träningscykel osv.

Rör man sig ingenting kommer det slå tillbaka mot en själv i form av dålig hälsa. Psykisk och fysisk. Jag talar av egen erfarenhet. Även om jag inte tränar så mycket som jag "skulle behöva" så mår jag betydligt bättre nu än när jag bara låg på soffan...

_________________
Förberedd för allt. Nästan...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: FYS: vad skall man orka tycker ni?
InläggPostat: fre 07 nov 2014, 14:39 
Har aldrig sagt att jag ligger på soffan, men vissa saker går inte pga smärta sen tänker jag inte förklara varför eller hur men men jag trampar på. I morse gick jag en mil med vovven så jag är inte död än.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: FYS: vad skall man orka tycker ni?
InläggPostat: mån 23 nov 2015, 16:14 
Offline
Crocodile Dundee har mindre kniv än jag!

Blev medlem: tor 22 okt 2015, 10:40
Inlägg: 81
Jag tycker att det "fysiska stridsvärdet" är av hög prioritet i sammanhanget prepping. Än viktigare om man också som jag har en familj att ansvara/försvara. Tyvärr är jag liksom flera andra en kontorsråtta, men å andra sidan har jag alltid varit fysiskt aktiv och är än idag, dock kan det ju alltid bli bättre. Min personliga tankar kring detta är att prioriteringen bör vara följande:

    1. uthållighet
    2. kondition
    3. styrka

Men detta menar jag att främst vara uthållig i form av gå/skida långt och länge, arbeta fysiskt långa perioder etc. Här kan givetvis det mentala också spela in till stor del. Med kondition menar jag ren löpkapacitet, tex. springa milen. Styrkemässigt avser jag främst explosiv styrka före uthållig, men givetvis lite av båda delar.

För att sätta detta i siffror tycker jag följande är minimi-krav, vilka jag själv strävar efter att alltid uppfylla, året runt:

    1. Springa milen, under 45 min.
    2. Marklyft 2xkroppsvikt
    3. 40 armhävningar
    4. 15 pull-ups
    5. Orka gå "långt" med 25 kg packning, > 8h

Med varierad träning och bra kosthållning behöver det inte vara ett extremt stort projekt att uppnå dessa krav tycker jag. Visst, jag har tränat många år och sakta byggt upp en hyfsat bra fysik, men jag tror det viktigaste är att få en aktiv livsstil och se träning som något positivt och inte ett nödvändigt ont.

_________________
https://tacticalfitblog.wordpress.com/


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: FYS: vad skall man orka tycker ni?
InläggPostat: tis 02 feb 2016, 13:49 
Offline
Aftonbladet vill nog aldrig intervjua mig igen
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 31 dec 2015, 19:58
Inlägg: 1089
Ort: Västra Götalands län
Många bra tankar här.
själv tränar jag för tough viking och använder mall för multitest
aka "jägare"
Bild

_________________
3-3-3 Radio Plan


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: FYS: vad skall man orka tycker ni?
InläggPostat: tis 02 feb 2016, 20:11 
Offline
-
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 03 jun 2014, 21:28
Inlägg: 2012
Ort: Skåne
deadrabbit skrev:
Många bra tankar här.
själv tränar jag för tough viking och använder mall för multitest
aka "jägare"
Bild


:up: kör hårt! Berätta hur det gick sen :)

//Tank

_________________
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: FYS: vad skall man orka tycker ni?
InläggPostat: tis 02 feb 2016, 21:53 
Apropå kontorsstolen (lite längre tillbaks i tråd och tid): min fru jobbar hemma och sedan två år har hon en treadmill desk- vad det nu heter på god svenska. Det funkar utmärkt och hon tycker att hon har blivit starkare i kroppen, framför allt i ryggen. Ut med stol-fan!


https://en.wikipedia.org/wiki/Treadmill_desk


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: FYS: vad skall man orka tycker ni?
InläggPostat: tis 09 feb 2016, 15:14 
Offline
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!

Blev medlem: ons 15 maj 2013, 19:00
Inlägg: 470
Jag tror att alla preppers kan dra nytta av styrketräning också. Det blir betydligt mycket enklare att ta hand om det dagliga på BOL (vatten, ved osv.) om man har lite styrka också.

Själv tränar jag betydligt mycket mer än "bara att klara saker", men det är för att jag faktiskt gillar det. 6 dagar i veckan på gymmet, och cardio 4 gånger om veckan.

Det jag måste göra mer är springa längre. I dagsläget springer jag max 5k per runda, och tycker att det kan vara bra att kunna springa längre i en SHTF läge. :-g

_________________
Green eyes and black rifles

Si vis pacem, para bellum


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: FYS: vad skall man orka tycker ni?
InläggPostat: mån 12 sep 2016, 19:31 
Offline
-
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 03 jun 2014, 21:28
Inlägg: 2012
Ort: Skåne
Har tyvärr legat på latsidan och ätit (för) gott, så nu får det bli bättring.

Provade att maxa ett par saker igår och det blev inte bättre än:
40 armhävningar, 50 situps och 8 chins :hm:
Idag blev det 5km på 28:30
Så någon jägare är jag inte idag :cry:

Målet är: 80 armhävningar, 100situps och 15 chins samt milen på under 50 minuter.
Återkommer med nytt delprov om en månad eller så :notme:

//Tank

_________________
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: FYS: vad skall man orka tycker ni?
InläggPostat: mån 12 sep 2016, 21:59 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 05 maj 2012, 14:22
Inlägg: 4170
Just nu är min fysförmåga usel... har ryggskott och är eländig :(


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: FYS: vad skall man orka tycker ni?
InläggPostat: tis 13 sep 2016, 10:36 
Offline
-
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 03 jun 2014, 21:28
Inlägg: 2012
Ort: Skåne
Ongrid skrev:
Just nu är min fysförmåga usel... har ryggskott och är eländig :(


Usch, svår att göra så mycket åt om det skulle bli brunt idag :( hoppas du repar dig fort.

//Tank

_________________
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: FYS: vad skall man orka tycker ni?
InläggPostat: tis 13 sep 2016, 14:38 
Ongrid skrev:
Just nu är min fysförmåga usel... har ryggskott och är eländig :(


Krya på dig kompis, det är så det känns i min gamla rygg med :rambo: ...


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: FYS: vad skall man orka tycker ni?
InläggPostat: tis 13 sep 2016, 15:01 
Vad skall man orka ändras nog ganska mycket med tid och ens livssituation, tror jag, iaf när det gäller mig själv. Under många år var jag ganska stor och stark iom arbetet jag hade men även trivdes med den bilden av mig själv...på den tiden tjejer tyckte om stora muskulösa pojkar. :mrgreen:

Nuförtiden prioriterar jag lika mycket ork/kondition som styrka. Dvs en kombination att springa ifrån eller springa till platsen där man behövs tillsammans med explosiva styrkan. Så klart det handlar om väldigt subjektiva definitioner det här...

Har några långsiktiga mål som jag kämpar att uppnå (visserligen revideras ibland men har lärt mig lyssna på kroppen):
1. Marklyft 200 kg
2. Knäböj 180 kg
3. Bänkpress 150 kg
4. 5 km på 25 minuter
5. 2 km under 8 minuter


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: FYS: vad skall man orka tycker ni?
InläggPostat: tis 13 sep 2016, 15:17 
För ungefär tre år sedan orkade jag knappt springa ett par kilometer. Jag började ta raska promenader och efter ett tag började jag springa lite försiktigt, varvat med gång.

Idag har löpandet blivit en självklarhet. Ungefär varannan morgon blir det en runda på ca 45 - 120 min, ca 10 - 15 km. Den kortare rundan arbetsdagar, den längre lediga dagar. Ibland känns det segt efter ca 45 min och då varvas den längre rundan med gång.

I somras blev det lite ryckigt p.g.a semestrande men även på andra platser har det blivit en vana att alltid ta med träningskläderna. Ett ganska kul sätt att se något nytt. Efter en dag med ca tio timmar vid ratten var det skönt med en liten runda 30-40 minuter. för ett par år sedan hade det varit otänkbart.
Ibland måste jag kuta för att hinna med bussen, i uppförsbacke dessutom, men det är nästan roligt. Flåsar och svettas mindre än förr.


Top
  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 52 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet