Palle500 skrev:Grym mfl. Köpte en Jula tork för 199kr den saknar ställbar termostat och är specad för 50 grader.
Men den blev het som attan så jag öppnade den och det sitter en ställbar bimetalls termostat som jag drog ned så att den precis slog till i rumstemperaturen, typ 22 grader, och samtidigt så monterade jag en typ 1N4004 diod till värmespiralen (typ hårtork) så det blev halva effekten.
Sen funkade den rätt bra typ 25-35 grader. Men locket måste vara på så att innanmätet värms för att termostaten reagerar som man vill.
Provade med äpplen och flyttade om ollorna efter ca 7 tim för understa blev varmast, klart efter 16 tim.
Satte en vanlig timer i vägguttaget så blev den även tidsstyrd!
Crusoe skrev:Det er vel ot, med tanke på at billig ble nevnt i op, men... Selv har vi en Excalicur 4900 som fungerer klokkerent. Med 9 brett så er det mulig å dehydrere mye om gangen. Prismessig så koster den mer enn 10 X så mye som Claes Ohlson utgaven som er linket til tidligere. Siden dehydrering ikke er mer heksekunst enn relativt grei kontroll på temperatur og god nok utlufting, så kan jeg ikke forsvare det å gå for en så dyr variant, men jeg er svært fornøy med vår. Med 9 fulle brett så gir det nesten 1,5 kvm med tørkeplass.
I år har vi hatt en svært god pumpa sesong og mye er allerede dehydrert. Da skjærer jeg tykke skiver, det blir ikke plass til 9 brett, men 4 brett pakket med pumpa og et brett med frø. Med så tykke skiver så må tørketiden økes deretter. Siden vi dyrker og tørket selv, så ser jeg det som en grei måte å øke matlageret med mat med lang holdbarhet. En slik sesong til og vi har en dunk med det som var 150 kg pumpakjøtt som kan settes bort og lagres lenge.
Når det kommer til å bygge et matlager fra det vi dyrker, fanger, samler og holder av dyr, så ser jeg på vår Excalibur dehydrator og vår All American trykkoker som gode investeringer til tross for pris. I en eventuell strømløs fremtid derimot, så ser jeg ingen nytte av dehydratoren
James Bonde skrev:Crusoe skrev:Det er vel ot, med tanke på at billig ble nevnt i op, men... Selv har vi en Excalicur 4900 som fungerer klokkerent. Med 9 brett så er det mulig å dehydrere mye om gangen. Prismessig så koster den mer enn 10 X så mye som Claes Ohlson utgaven som er linket til tidligere. Siden dehydrering ikke er mer heksekunst enn relativt grei kontroll på temperatur og god nok utlufting, så kan jeg ikke forsvare det å gå for en så dyr variant, men jeg er svært fornøy med vår. Med 9 fulle brett så gir det nesten 1,5 kvm med tørkeplass.
I år har vi hatt en svært god pumpa sesong og mye er allerede dehydrert. Da skjærer jeg tykke skiver, det blir ikke plass til 9 brett, men 4 brett pakket med pumpa og et brett med frø. Med så tykke skiver så må tørketiden økes deretter. Siden vi dyrker og tørket selv, så ser jeg det som en grei måte å øke matlageret med mat med lang holdbarhet. En slik sesong til og vi har en dunk med det som var 150 kg pumpakjøtt som kan settes bort og lagres lenge.
Når det kommer til å bygge et matlager fra det vi dyrker, fanger, samler og holder av dyr, så ser jeg på vår Excalibur dehydrator og vår All American trykkoker som gode investeringer til tross for pris. I en eventuell strømløs fremtid derimot, så ser jeg ingen nytte av dehydratoren
Just en Excalicur 4900 har vi också och vi är mycket nöjda med den. Den är som sagt inte billig men väl värd sitt pris. Vi köpte vår för ca 6 år sedan. Jag tycker också det är bra med en större variant. Brukar vanligtvis köra ett par vändor åt gången. Vi har den stående nere i matförrådet där den får jobba.
James Bonde skrev:Den låter kanske som en köksfläkt, som inte går på max. Jag tycker inte att det är ett störande ljud, men det kan ju skilja från person till person hur man uppfattar det. jag tycker att den är kanon i vart fall. inte billig, men en bra investering.
Återvänd till Matlagning/matberedning
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster