Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 20 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Skyddsrum / Evakuering barnenhet?
InläggPostat: tis 29 nov 2016, 23:17 
Offline
Jamen ett par stearinljus är ju alltid trevligt att ha!

Blev medlem: tor 21 jul 2016, 08:09
Inlägg: 146
Med det "kraftigt försämrade omvärldsläget" så är så klart barnens säkerhet prio 1. Med det så har jag undersökt beredskapen/kunskapen på barnens enheter. Den visade sig tyvärr vara undermålig. De har riktigt god beredskap ner på lägsta personalnivå avseende många olika händelser, men storskalig olycka/krig som inte är direkt riktat mot enheten utan mot landet visste inte ens enhetschefen.
Nu har man dock valt att lyfta detta uppåt iaf. så vi får väl hoppas att det kommer någon form av resultat utav detta mer FÖRR än senare...
Jag minns själv hur vi i skolan fram till åtminstone 92-93 däromkring nån gång årligen gick ner i skyddsrummet på skolan för att alla skulle hitta dit i händelse av "ofred" eller liknande. Detta var ju inte allt för långt efter Tjernobyl heller, så med det färskt i minnet tror jag även att detta påverkade lite.

Det jag undrade var främst; var tar de vägen med barnen om Hesa Fredrik skriker en onsdag mitt i månaden klockan 10 och inte en kvartalsmåndag 15.00? Vart ska jag som förälder leta om jag lyckas ta mig dit?

Här blir det tydligt märkbart att fokus inte funnits på detta på åratal, vilket jag också kan förstå, men tycker det är väldigt viktigt idag att det lyfts upp på tapeten igen!
Hur förberedda är era enheter? Har ni frågat de ansvariga?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skyddsrum / Evakuering barnenhet?
InläggPostat: ons 30 nov 2016, 02:16 
Offline
Undrar vilken som är bäst som arbetsgivare, Umbrella Corporation eller Skynet?

Blev medlem: fre 29 jul 2016, 10:48
Inlägg: 263
Om Hesa Fredrik börjar tjuta skall man gå inomhus, stänga fönster och ventilation, och lyssna på Sveriges Radio p4. Detta gäller även dina barns skola/förskola.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skyddsrum / Evakuering barnenhet?
InläggPostat: ons 30 nov 2016, 03:32 
Det är bra frågat och något som jag funderat på länge. Svaret vill man kanske inte veta med tanke på hur dåligt planerat resten är, iaf här hos oss.
Vi har valt att "leka med" nukemaps och därefter välja nästa bostaden och barnens skola. Kör med 500kt taktiskt laddning och agerar därefter. Man vet ju någorlunda vilka objekt som finns där man bor.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skyddsrum / Evakuering barnenhet?
InläggPostat: ons 30 nov 2016, 21:45 
Offline
mattermosgourmet
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 05 apr 2010, 19:09
Inlägg: 845
Ort: Finland
Kan vara bra sätt att "väcka" personalen/ansvarig vid skola/dagis med att fråga att hur skulle kommunen ordna utifall föräldrarna är på jobb under en kris såsom längre strömavbrott och dylikt. Att genast fråga om hur länge det tar för dem att röja undan julpynt och arkiverat skräp ur skyddsrummet kan nog göra att det hela hamnar utanför bekvämlighetszonen för motparten och kan få dem att dra öronen till sig. Ta inte upp frågan med bara egna dagisets/motsv. personal utan även deras chefer i kommunen, rimligen bör det vara dessa personer som ska ha en uppdaterad plan.

_________________
För mina barns skull.
Gå inte förbi flickan med svavelstickorna utan att ta någon notis om henne...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skyddsrum / Evakuering barnenhet?
InläggPostat: ons 30 nov 2016, 22:18 
Offline
Jamen ett par stearinljus är ju alltid trevligt att ha!

Blev medlem: tor 21 jul 2016, 08:09
Inlägg: 146
Tant Prepp skrev:
Om Hesa Fredrik börjar tjuta skall man gå inomhus, stänga fönster och ventilation, och lyssna på Sveriges Radio p4. Detta gäller även dina barns skola/förskola.

Både ja och nej... Ja, absolut, om du hör den vanliga 7s ljud, 14s paus, 7s ljud osv...
Men det finns trots allt fler varianter som vi förhoppningsvis aldrig ska behöva höra;

BEREDSKAPSLARM
Beredskapslarm tillämpas när det är fara för krig och består av ljudsignaler i 30 sekunder med 15 sekunders uppehåll.
När man hör larmet skall man:
• Lyssna på radio
• Ordna så att man snabbt kan lämna bostaden
• Undvika att ringa timmarna efter larmet
• Ta reda på var det finns skyddsrum och hjälpa till att göra iordning det.

FLYGLARM
Flyglarm är 2 sekunder signal och 2 sekunders uppehåll under 2 minuter
Flyglarm tillämpas när myndigheterna bedömer att landet kommer att attackeras från luften och består av korta tonstötar under en minut. När man hör larmet skall man genast uppsöka skyddsrum.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skyddsrum / Evakuering barnenhet?
InläggPostat: ons 30 nov 2016, 22:21 
Offline
Jamen ett par stearinljus är ju alltid trevligt att ha!

Blev medlem: tor 21 jul 2016, 08:09
Inlägg: 146
Scoo skrev:
Ta inte upp frågan med bara egna dagisets/motsv. personal utan även deras chefer i kommunen, rimligen bör det vara dessa personer som ska ha en uppdaterad plan.[/
Quote]
T-72 skrev:
Det är bra frågat och något som jag funderat på länge. Svaret vill man kanske inte veta med tanke på hur dåligt planerat resten är, iaf här hos oss.
Vi har valt att "leka med" nukemaps och därefter välja nästa bostaden och barnens skola. Kör med 500kt taktiskt laddning och agerar därefter. Man vet ju någorlunda vilka objekt som finns där man bor.

Det var ju just det, jag vill inte blunda och acceptera att någon annan avgör ödet för mina barn vid kris. De har superbra planer aom all personal vet om från allt mellan fyllon till skolskjutningar, men krig var ett stort frågetecken för dem. Men bollen är i rullning, det har blivit en stor diskussion bland personalen och chefer och det kommer tas upp av enhetschefen upp i högre instans hos kommun


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skyddsrum / Evakuering barnenhet?
InläggPostat: tor 01 dec 2016, 09:14 
Offline
-
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 03 jun 2014, 21:28
Inlägg: 2012
Ort: Skåne
Intressant :hm:

Skall nog undersöka det samma i min lilla ort och se vad de säger.
Här ute har jag inte sett någon skylt för skyddsrum överhuvudtaget, och det finns inget på skyddsrumssidan. Det är fler mil till närmaste loggade skyddsrum,
Skall bli intressant att se vad lärare och pedagoger säger....

//Tank

_________________
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skyddsrum / Evakuering barnenhet?
InläggPostat: tor 01 dec 2016, 11:47 
Visserligen ska man vara försiktig och ta det säkra före osäkra men beror väldigt mycket vart man bor och vilka objekt som finns där eller om det är någon strategisk knutpunkt trots saknad av intressanta objekt.
Även om man bor i en stad där det finns potentiella objekt så kan man simulera olika bomber på olika platser och höjder med Nukemaps och fatta beslut efter det.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skyddsrum / Evakuering barnenhet?
InläggPostat: tor 01 dec 2016, 20:03 
Offline
Jamen ett par stearinljus är ju alltid trevligt att ha!

Blev medlem: tor 21 jul 2016, 08:09
Inlägg: 146
Tank skrev:
Intressant :hm:

Skall nog undersöka det samma i min lilla ort och se vad de säger.
Här ute har jag inte sett någon skylt för skyddsrum överhuvudtaget, och det finns inget på skyddsrumssidan. Det är fler mil till närmaste loggade skyddsrum,
Skall bli intressant att se vad lärare och pedagoger säger....

//Tank

Låter som du är bosatt i en lågriskzon isåfall, då är det ju mindre allvarligt även om borde iaf partikelvägen ligga i din vindriktning med lite otur. Har ni inga skolor med betongkällare under mark? Dessa brukar ofta ha

Vi har god tillgång på skyddsrum pga riskområde, men händer nåt vill man inte gärna behöva bege sig mellan alla för att hitta barnen


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skyddsrum / Evakuering barnenhet?
InläggPostat: tor 01 dec 2016, 20:16 
Offline
Jamen ett par stearinljus är ju alltid trevligt att ha!

Blev medlem: tor 21 jul 2016, 08:09
Inlägg: 146
T-72 skrev:
Visserligen ska man vara försiktig och ta det säkra före osäkra men beror väldigt mycket vart man bor och vilka objekt som finns där eller om det är någon strategisk knutpunkt trots saknad av intressanta objekt.
Även om man bor i en stad där det finns potentiella objekt så kan man simulera olika bomber på olika platser och höjder med Nukemaps och fatta beslut efter det.

Exakt


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skyddsrum / Evakuering barnenhet?
InläggPostat: tor 01 dec 2016, 22:56 
Offline
-
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 03 jun 2014, 21:28
Inlägg: 2012
Ort: Skåne
RAW skrev:
Tank skrev:
Intressant :hm:

Skall nog undersöka det samma i min lilla ort och se vad de säger.
Här ute har jag inte sett någon skylt för skyddsrum överhuvudtaget, och det finns inget på skyddsrumssidan. Det är fler mil till närmaste loggade skyddsrum,
Skall bli intressant att se vad lärare och pedagoger säger....

//Tank

Låter som du är bosatt i en lågriskzon isåfall, då är det ju mindre allvarligt även om borde iaf partikelvägen ligga i din vindriktning med lite otur. Har ni inga skolor med betongkällare under mark? Dessa brukar ofta ha

Vi har god tillgång på skyddsrum pga riskområde, men händer nåt vill man inte gärna behöva bege sig mellan alla för att hitta barnen


Jo, byn kan nog ligga i vindriktningen om man slår till mot Köpenhamn eller Malmö som så. :hm:
Prio här lutar åt duck-and-cover, skyddsmask på, och fort som f*n hem till källaren.... :-g

//Tank

_________________
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skyddsrum / Evakuering barnenhet?
InläggPostat: sön 04 dec 2016, 22:52 
Offline
Jamen ett par stearinljus är ju alltid trevligt att ha!

Blev medlem: tor 21 jul 2016, 08:09
Inlägg: 146
Tank skrev:

Jo, byn kan nog ligga i vindriktningen om man slår till mot Köpenhamn eller Malmö som så. :hm:
Prio här lutar åt duck-and-cover, skyddsmask på, och fort som f*n hem till källaren.... :-g

//Tank


Vad mer kan man göra egentligen...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skyddsrum / Evakuering barnenhet?
InläggPostat: lör 27 jan 2018, 11:38 
Offline
Finns staden kvar?

Blev medlem: mån 27 jun 2016, 21:31
Inlägg: 981
Bra sammanfattning om skyddsrum och andra saker att tänka på vid kris

https://www.byggahus.se/bygga/bygga-bo- ... 1-71614277


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skyddsrum / Evakuering barnenhet?
InläggPostat: lör 27 jan 2018, 20:17 
Offline
Konservöppnaren är min käraste ägodel.

Blev medlem: ons 17 jan 2018, 23:11
Inlägg: 219
Det där med att undvik att ringa. Är det för att lämna televerkets växlar fria eller har vi passerat den tidsåldern?

Är det mer för psykologiskt att vi inte ska drabbas av panik och kunna fortsätta agera när vi inte vet att alla kuststäder där anhöriga bor har atombombats för att underlätta en landstigning?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skyddsrum / Evakuering barnenhet?
InläggPostat: lör 27 jan 2018, 20:32 
Offline
Konservöppnaren är min käraste ägodel.

Blev medlem: ons 17 jan 2018, 23:11
Inlägg: 219
Kan vara intressant att läsa handlingsplaner vid kris som kommunerna har. Hittade en revision där man fått nedslag. Typ handlingsplan saknas.

Hur ser det ut i din kommun?

Gäller den även uppvärmda skolor vid elavbrott? Var kopplar man in reservkraften? Samt vem gör det?

Sen vattendunkar. Har man beredskap med tankbilar? Är vattnet rent som kommer? Räcker vattnet till alla?

Intressant fråga på föräldramötet borde i steg ett vara vid ev skolskjutning. Finns centralt överfallslarm? Kan du på din skola eller dagis gå in på fel avdelning i fel korridor pratandes i mobil lite stressad och fråga efter ditt barn på fel avdelning utan att den underbetalda personalen som delar ut frukt blir misstänksam?

Ryssen lär nog bomba en helg eller storhelg då bemanningen i Svea fosterland är låg pga kostnaden. Det jag vill komma till är att det finns andra saker som ligger före i listan innan bombanfall Som jag ser det.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 20 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet