Gloomyvice skrev:
Kom av någon anledning att tänka på Lexikon och gick ut på blocket och tittade. Folk vräker ju bort alla varianter för inga pengar...
Har inte plats förrän jag byggt nytt förråd, men jag minns inte om något verk var bättre än andra?
För er Millenials är alltså ett uppslagsverk ungefär som en printad variant av Wikipedia. Den stod där i bokhyllan medan vi var ute och jagade dinosaurier och tämjde elden

Jag lider av abibliofobi sedan decennier- rädslan att vara utan böcker- och det blir förstås värre när jag nu känner draget från den skitspridande fläkten.
Det mesta är bättre än inget. En nyare upplaga av Encyclopedia Britannica vore mumma. Har en 70-tals utgåva i BOL. Nationalencyklopedin kan man få för en billig penning. Dessa två ryms i en Billy-bokhylla. Fyll ytterligare en Billy med alla möjliga handböcker så har du en bra bas. Och två Billy i en hörna är nada. Böcker är förstås tungt och skrymmande när det ligger nerpackat och ska flyttas runt, men väl uppe på väggarna försvinner de förvånansvärt lätt. En hel vägg bakom sängen/ soffan kan fyllas upp smidigt och rymma väldigt mycket.
Lexikon, helst utgivna de senaste 20 åren är, också bra att ha om man t.ex. skulle finna bra böcker på t.ex. tyska men har rostiga eller inga tyskkunskaper.
Skolböcker är också viktigt att lägga på lager, inte minst för att skolorna använder sig av det i mindre omfattning idag i jämförelse med vår uppväxt på stenåldern. Jag spar nu det mesta barnen kommer i kontakt med (de går lyckligtvis i en gammalmodig skola) och stuvar undan det på vinden. I ett TEOTWAWKI-läge där gruppens mesta tid antagligen går åt till försvar och matförsörjning är det inte rätt läge att sätta sig ner och knåpa ihop egna skolböcker ur minnet till banbarnen/ "byskolan". Även tristare saker från 60-70-talet kan vara värt att lägga undan.
Ska man se det positivt så är det nu man ska samla på sig: folk vräker bort böcker, många gånger till väldigt låga priser och förlagen ger fortfarande ut tryckta alster, något som säkerligen kommer att upphöra/ minska kraftigt framöver. Se bara på FASS som inte längre ges ut i tryckt form.