Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 15 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Uppslagsverk
InläggPostat: lör 03 dec 2016, 02:19 
Offline
Jag behöver inte springa fortare än lejonet som jagar oss, bara fortare än dig.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 31 okt 2015, 07:19
Inlägg: 421
Kom av någon anledning att tänka på Lexikon och gick ut på blocket och tittade. Folk vräker ju bort alla varianter för inga pengar...
Har inte plats förrän jag byggt nytt förråd, men jag minns inte om något verk var bättre än andra?

För er Millenials är alltså ett uppslagsverk ungefär som en printad variant av Wikipedia. Den stod där i bokhyllan medan vi var ute och jagade dinosaurier och tämjde elden ;)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Uppslagsverk
InläggPostat: lör 03 dec 2016, 08:55 
Gloomyvice skrev:
Kom av någon anledning att tänka på Lexikon och gick ut på blocket och tittade. Folk vräker ju bort alla varianter för inga pengar...
Har inte plats förrän jag byggt nytt förråd, men jag minns inte om något verk var bättre än andra?

För er Millenials är alltså ett uppslagsverk ungefär som en printad variant av Wikipedia. Den stod där i bokhyllan medan vi var ute och jagade dinosaurier och tämjde elden ;)


Jag lider av abibliofobi sedan decennier- rädslan att vara utan böcker- och det blir förstås värre när jag nu känner draget från den skitspridande fläkten.

Det mesta är bättre än inget. En nyare upplaga av Encyclopedia Britannica vore mumma. Har en 70-tals utgåva i BOL. Nationalencyklopedin kan man få för en billig penning. Dessa två ryms i en Billy-bokhylla. Fyll ytterligare en Billy med alla möjliga handböcker så har du en bra bas. Och två Billy i en hörna är nada. Böcker är förstås tungt och skrymmande när det ligger nerpackat och ska flyttas runt, men väl uppe på väggarna försvinner de förvånansvärt lätt. En hel vägg bakom sängen/ soffan kan fyllas upp smidigt och rymma väldigt mycket.

Lexikon, helst utgivna de senaste 20 åren är, också bra att ha om man t.ex. skulle finna bra böcker på t.ex. tyska men har rostiga eller inga tyskkunskaper.

Skolböcker är också viktigt att lägga på lager, inte minst för att skolorna använder sig av det i mindre omfattning idag i jämförelse med vår uppväxt på stenåldern. Jag spar nu det mesta barnen kommer i kontakt med (de går lyckligtvis i en gammalmodig skola) och stuvar undan det på vinden. I ett TEOTWAWKI-läge där gruppens mesta tid antagligen går åt till försvar och matförsörjning är det inte rätt läge att sätta sig ner och knåpa ihop egna skolböcker ur minnet till banbarnen/ "byskolan". Även tristare saker från 60-70-talet kan vara värt att lägga undan.

Ska man se det positivt så är det nu man ska samla på sig: folk vräker bort böcker, många gånger till väldigt låga priser och förlagen ger fortfarande ut tryckta alster, något som säkerligen kommer att upphöra/ minska kraftigt framöver. Se bara på FASS som inte längre ges ut i tryckt form.


Senast redigerad av James Bonde lör 03 dec 2016, 09:13, redigerad totalt 2 gånger.

Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Uppslagsverk
InläggPostat: lör 03 dec 2016, 09:08 
https://sv.wikipedia.org/wiki/Nationalencyklopedin

dom är ju ganska gamla allihopa, det är ju nackdelen med tryckt media, speciellt uppslagsverk

skulle jag välja skulle jag ta det nyaste

men det finns fördelar med äldre med, ex går dom in lite mer på praktiska saker

jag har två, en från sextiotalet och eländig från sjuttitalet, den äsista är hopplöst omodärn

lägg till en bra kartbok med, det är värt det


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Uppslagsverk
InläggPostat: lör 03 dec 2016, 10:05 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Det finns en tråd på forumet som handlar om lexikon och dess varianter .

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Uppslagsverk
InläggPostat: lör 03 dec 2016, 10:17 
Offline
-
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 03 jun 2014, 21:28
Inlägg: 2012
Ort: Skåne
Jag har Bra böckers Lexikon med 25 band från 1982 samt deras Världens Historia i 15 band från 1987.
Ser dom som historiska offline dokument :D

Jag skulle aldrig kasta böcker av den typen.

//Tank

_________________
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Uppslagsverk
InläggPostat: lör 03 dec 2016, 10:32 
Offline
Finns staden kvar?
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 16 dec 2015, 18:01
Inlägg: 986
Ort: Norrbotten
Fanns det inte en gång i tiden en bok i fickstorlek med all möjlig fakta om länder och annat?

Kommer i håg att några hade den i skolan, vad heter den lilla boken med mjuk plastpärm?

_________________
Sverige som fritt land är kört, agera därefter!
3-3-3 Radio plan.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Uppslagsverk
InläggPostat: lör 03 dec 2016, 11:02 
Offline
My mommy always said there were no monsters - no real ones - but there are.
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 05 okt 2016, 15:22
Inlägg: 622
Ort: Urban sprawl
northwise skrev:
Fanns det inte en gång i tiden en bok i fickstorlek med all möjlig fakta om länder och annat?

Kommer i håg att några hade den i skolan, vad heter den lilla boken med mjuk plastpärm?


"När Var Hur"? Minns när den fanns i inbundet format.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Uppslagsverk
InläggPostat: lör 03 dec 2016, 11:10 
Offline
Finns staden kvar?
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 16 dec 2015, 18:01
Inlägg: 986
Ort: Norrbotten
Omnivore skrev:
northwise skrev:
Fanns det inte en gång i tiden en bok i fickstorlek med all möjlig fakta om länder och annat?

Kommer i håg att några hade den i skolan, vad heter den lilla boken med mjuk plastpärm?


"När Var Hur"? Minns när den fanns i inbundet format.


Tack! :D

Sista utgivningen var 2007, tyvärr.

_________________
Sverige som fritt land är kört, agera därefter!
3-3-3 Radio plan.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Uppslagsverk
InläggPostat: lör 03 dec 2016, 14:30 
Offline
När folk är överens med mig har jag en känsla av att jag måste ha fel.

Blev medlem: mån 31 dec 2012, 18:24
Inlägg: 270
Kolla på större loppisar, där brukar det finnas uppslagsverk, ofta i mycket bra skick, men tyvärr också rätt gamla (och tunga) :)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Uppslagsverk
InläggPostat: lör 03 dec 2016, 17:28 
Jag hittade en komplett uppsättning Nationalencyklopedin för, om jag minns rätt, 700 kr. Känns som ett kap. Inte helt modern förstås men tillräckligt för att duga om nätet försvinner.

Tror man att det kommer att finnas tillgång till datorer kan man ladda ned wikipedia och ha den lokalt: https://en.wikipedia.org/wiki/Wikipedia ... e_download Annars vet jag inte vad man ska skaffa.

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Uppslagsverk
InläggPostat: lör 03 dec 2016, 17:53 
Offline
Undrar vilken som är bäst som arbetsgivare, Umbrella Corporation eller Skynet?

Blev medlem: fre 29 jul 2016, 10:48
Inlägg: 263
Nationalencyklopedin var väl det sista uppslagsverket som gavs ut i bokform, men även äldre lexikon kan vara användbara. Läser du till exempel en bok från 50-talet så kan ett lexikon från tiden vara mest användbart om det är något man inte förstår. Några deccenier senare kan det man undrar över ha varit så föråldrat att det inte kom med i den tidens uppslagsverk.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Uppslagsverk
InläggPostat: tis 06 dec 2016, 20:08 
Mycket nöjd med Nationalencyklopedin 47 band inklusive alla årsböcker, tilläggsband, kartbok osv som köptes förra förra året för 330kr.
Min gamla upplaga av Svensk uppslagsbok tvingades jag av sambon att göra mig av med samtidigt

Se även tidigare tråd i samma ämne.
http://swedishsurvivalist.egetforum.se/uppslagsverk-t9834.html?


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Uppslagsverk
InläggPostat: tis 06 dec 2016, 21:23 
Offline
Borgmästare i Jericho

Blev medlem: lör 08 okt 2016, 17:50
Inlägg: 246
Jag fick en full NE inbundna 21 volymer årsmodell 1990 som rabatterat kostade 7500 kr av mina föräldrar.

Till deras förvar skall sägas att kvaliteten på dessa 21 volymer är bland det bästa jag sett. Marknadsvärdet idag är inte så högt och jag har inte använt de ofta. Ser bra ut i bokhyllan.

kunskapsmässigt fungerar de bra, fissionskraft, vätgas och miljö sitter med samma problem som 1990.

_________________
That's it, man. Game over, man. Game over! What the fuck are we gonna do now? What are we gonna do?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Uppslagsverk
InläggPostat: tis 06 dec 2016, 21:41 
Offline
Kreditkortsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 30 mar 2015, 22:18
Inlägg: 135
NE är bra men jag gillar Encyclopedia Brittanica bäst. Till den kan man (kunde) köpa en årsbok. Årsboken är (var) ett komplement, korrigeringar, nya händelser etc. Har man ett par decennier av dessa årsböcker fungerar de som krönikor över det gångna året. Roligt att bläddra i långa vinterkvällar.

Bra Böckers Lexicon är enligt mig väldigt mycket tidsdokument. Den har alltså inte åldrats bra utan framstår 30 år senare som extremt närsynt. T ex lång artikel plus stor bild på "TV-personligheten" Gary Engman. Visst har vi saknat läsa om honom...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Uppslagsverk
InläggPostat: tis 06 dec 2016, 22:43 
Offline
-
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 03 jun 2014, 21:28
Inlägg: 2012
Ort: Skåne
Nisse skrev:
...Bra Böckers Lexicon är enligt mig väldigt mycket tidsdokument. Den har alltså inte åldrats bra utan framstår 30 år senare som extremt närsynt. T ex lång artikel plus stor bild på "TV-personligheten" Gary Engman. Visst har vi saknat läsa om honom...


Hehe :D precis! :lol:

//Tank

_________________
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 15 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet