Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 23 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: min BOL
InläggPostat: tor 29 dec 2016, 12:24 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 05 maj 2012, 14:22
Inlägg: 4170
Tänkte dela med mig av mina tankar kring BOL, och hur jag har ordnat det hela.

Min BOL ligger förhållandevis nära mitt hem... cirka en mil bilvägen, och fem kilometer fågelvägen. Tillräckligt nära för att vara enkel att evakuera till, men alltför nära för att ge skydd i händelse av en katastrof som berör det geografiska området kring hemmet. Jag har inga direkta möjligheter att införskaffa en BOL på annan plats, och fördelen med att ha den nära hemmet är att man enkelt kan fylla på förråd och hantera rotation av dessa. Men som sagt... blir det ett stort radiakutsläpp så lär man ju inte ha så stor nytta av BOL.

Stugan är inte tillgänglig med bil eller annat färdmedel, så man måste ta sig över obebott område innan man når den, vilket minskar tillgängligheten avsevärt. Fördel om man vill vara ifred, men nackdel om man vill ta sig dit under vinter eller liknande förhållanden. Har dock både skoter och fyrhjulsdriven bil, så det går ingen nöd på mig :mrgreen:

Nu till stugan, som är belägen ute i ingenstans, med närhet till en mindre sjö. Dricksvatten tas ur sjön, men det finns en kallkälla inom promenadavstånd om man hellre vill ha källvatten.
I sjön finns rätt gott om fisk, även om det mestadels är aborre och gädda. Fiskeutrustning finns i stugan, samt två båtar. Stugan är timrad och har tilläggsisolering med gipsvägg invändigt.

Stugan är ganska liten (sex sovplatser) och värms med ved, och det sitter en braskamin i gjutjärn monterat som ger 7kW. Utöver detta finns även en fotogenvärmare som kan ge tillskott om man behöver värma lite extra. Matlagningen sker på kaminen, med gasol, eller över öppen eld. Det finns full köksutrustning och 22kg gasol i stugan, så det är inga problem att laga mat.

Belysningen sker med hjälp av 12V el, som tas ur batteribanken som i sin tur laddas av solceller. Om elen inte funkar har jag fotogenlampor och ljus för att hantera detta. Elen driver även radioanläggningen, som båda kan ta emot och sända. I stugan finns också ett antal handapparater för att kommunicera i närområdet. Man kan även ladda telefoner i stugan, och batteriet till elmotorn som jag har på båten.

Saniteten sköts via ett utedass med urinseparering

Förrådsmässigt har jag en rätt komplett verktygsuppsättning på plats, med motorsåg, yxor, sågar, snickeriverktyg och liknande. Har också en del torrvaror för initial matlagning. Det ligger ett vedförråd på ett antal kubikmeter, och skogen i närheten är fylld av torrgran och liknande som är färdigt att elda.

Uppbyggnaden av stugan har skett över en treårsperiod, där jag renoverat det mesta därute, och samtidigt köpt material för att kunna utrusta den för långsiktigt boende. I dagsläget vet jag inte vilken uthållighet jag kan vänta mig, men det ska inte vara nåt jätteproblem att bo där några månader.

Det finns en del utvecklingsområden här, och jag har identifierat några...
-Mera ätbart i förrådet
-Inköp av nät och mjärde för fiskfångst
-Att bygga en rök för tillvaratagande av kött och fisk
-Mer utemöbler för att slappa i solen :notme:

Vad tror ni om det hela?? :D


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: min BOL
InläggPostat: tor 29 dec 2016, 12:50 
Offline
The grey man

Blev medlem: tor 15 nov 2012, 23:50
Inlägg: 1917
Låter helt underbart :up:

Du är inte orolig för tjuvar? Eller det ligger så avlägset att inte ens den tjuvaktigaste skurken orkar släpa något därifrån?

Nät o mjärde är nog toppen o ha. Möjlighet till isfiske med nät kanske kan vara något?
En riktig rök skulle jag också önska.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: min BOL
InläggPostat: tor 29 dec 2016, 12:54 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 05 maj 2012, 14:22
Inlägg: 4170
Urd skrev:
Låter helt underbart :up:

Du är inte orolig för tjuvar? Eller det ligger så avlägset att inte ens den tjuvaktigaste skurken orkar släpa något därifrån?

Nät o mjärde är nog toppen o ha. Möjlighet till isfiske med nät kanske kan vara något?
En riktig rök skulle jag också önska.


Njae, jag är inte överdrivet orolig för tjuvar, dels för att väldigt få människor vet att det ligger en stuga där, och dels för att det är så oländigt. Jag har även låsbara fönsterluckor på alla fönster, samt ordentliga lås på ytterdörren.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: min BOL
InläggPostat: tor 29 dec 2016, 13:54 
Känns ganska så komplett...kommer inte på vad som saknas.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: min BOL
InläggPostat: tor 29 dec 2016, 14:30 
Låter helt underbart. Nästan för fint att inte bo där permanent.

Har du lite fröer att odla och saker du kan grodda för att variera kosten vid längre vistelse?


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: min BOL
InläggPostat: tor 29 dec 2016, 14:36 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 05 maj 2012, 14:22
Inlägg: 4170
Nikenik skrev:
Låter helt underbart. Nästan för fint att inte bo där permanent.

Har du lite fröer att odla och saker du kan grodda för att variera kosten vid längre vistelse?


Tyvärr är det på ett område med väldigt dålig jordmån, så det går inte att odla så mycket, annat än möjligen potatis. Jag ser BOL främst som ett ställe att dra till om läget hårdnar och man måste hålla sig borta från folk en period.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: min BOL
InläggPostat: tor 29 dec 2016, 14:42 
Offline
-
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 03 jun 2014, 21:28
Inlägg: 2012
Ort: Skåne
Hur var möjligheten till att tvätta sig och annat förutom sjön?
Kanske en vedeldad bastustuga kunde vara något? Då kan man lättare både värma vatten och tvätta både folket som bor där och kläder och annat som då även kan torka inomhus. :)

//Tank

_________________
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: min BOL
InläggPostat: tor 29 dec 2016, 14:51 
Offline
Luktar inte fotogenkök illa?

Blev medlem: sön 23 aug 2015, 18:22
Inlägg: 75
Verkar ju riktigt riktigt bra! Finns det nåt jaktbart vilt i området också?
Kanske ett växthus också?

_________________
Man kan aldrig ha för för mycket av god litteratur, rött vin och ammunition


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: min BOL
InläggPostat: tor 29 dec 2016, 15:17 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 05 maj 2012, 14:22
Inlägg: 4170
Har faktiskt funderat på att släpa dit en stor vedeldad vattenvärmare, för tvätt och liknande. Men en bastu finns inte i planerna än. Kanske på några års sikt.
Jaktbart vilt finns det gott om... Bäver i sjön, sjöfågel, skogshöns, hare, rådjur och älg.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: min BOL
InläggPostat: tor 29 dec 2016, 16:28 
Bra jobbat! Grattis! Kanske ett kök/ slaktbod framöver?


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: min BOL
InläggPostat: tor 29 dec 2016, 16:37 
Offline
Är det röda det som pekar mot norr?

Blev medlem: tis 23 aug 2016, 19:10
Inlägg: 25
Ort: Wadköping
Grattis till vad som låter som en fantastisk BOL. Att du har en lösning för el känns som något ovanligt och klar överkurs i sammanhanget.

Om man skall vara petig (i det här läget som att klaga på Ronaldos inkastteknik) så kanske man skall gå vidare på försvar och skalförsvar. Vad har du för resurser att mota bort hot? Eldvapen, om inte vad kan du använda då? Kan du göra tre väderstreck jobbiga att närma sig tomten ifrån så att du bara behöver ha uppsikt över ett väderstreck?

Eller riktigt finlir, gräv ned ett förråd med prylar i skogen som back up ifall det värsta händer.

_________________
"Om något orsakar dig smärta beror det ej på saken i sig utan ditt förhållande till det. Detta har du kraften att ändra." ~ Marcus Aurelius


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: min BOL
InläggPostat: tor 29 dec 2016, 16:41 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 05 maj 2012, 14:22
Inlägg: 4170
Jag har ju ett kök inomhus, men ett utekök står på planeringslistan... Ska bygga ett tak och en bänk därute, med gasolbrännare för Murikka och lite annat :up:
Vad gäller försvar så får jag väl försöka klara mig så gott det går. Det primära hotet torde vara att folk kanske vill åt ens resurser om maten sinat på annat håll i världen.
Backupförråd känns inte aktuellt, då jag har fler stugor i närheten.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: min BOL
InläggPostat: tor 29 dec 2016, 16:49 
Offline
Har proppen gått? Det lyser inte hos grannarna heller.
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 23 mar 2016, 10:57
Inlägg: 70
Wow, grattis, låter helt fantastiskt!! :-)

Är också lite intresserad av möjligheterna för odling. Respekterar förstås att du av Opsec-skäl inte vill gå in på detaljer, men går det att nämna något om vilken region i Sverige BOL:en ligger, eller vilken växtzon? Du tror inte att jordmånen går att förbättra över tid, om du avverkar lite barrträd (för att få in mer ljus) och tillför lite mullämnen? Kanske lite småodling av potatis, bondbönor, vintersquash, ett par äppelträd etc, som du 'enkelt' skulle kunna skala upp i händelse av SHTF?

Igen, låter som en super-BOL! Well done!

_________________
"Bästa tillfället att plantera ett träd är för 20 år sedan. Det näst bästa är idag."


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: min BOL
InläggPostat: tor 29 dec 2016, 18:33 
Offline
Borgmästare i Jericho
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 14 jan 2016, 22:16
Inlägg: 236
Vad är ett sådant ställe värt? Långt bort från de stora städerna. Jag har nämligen just ett sådant hus lite på "lut" ett som motsvarar din beskrivning på de flesta punkter men där ägaren är i 80-årsåldern och inte kan ta sig dit själv längre. Igenvuxet, utan väg, helt och utan läkage och med goda oldligsmöjligheter på 1/2 ha.
Promenadavstånd hemifrån.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: min BOL
InläggPostat: tor 29 dec 2016, 18:53 
Jag skulle......gräva ned/gömma en låda i närheten av stugan med mat för en vecka,tändstickor,medicin,tändstickor,filt eller sovsäck,tält mm.

Detta som en extra försäkring ifall du måste dra till BOL
och någon redan länsat den eller ännu värre: tänd eld på den.

Bara ett vänligt tips :)


Top
  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 23 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet