Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 27 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Avstånd till BOL?
InläggPostat: ons 11 jan 2017, 19:33 
James Bonde skrev:
Skogsbonde skrev:

Om man flyttar till sin BOL så får man börja se sig om efter en ny BOL... :smack:


Det är väl självklart???


Moment 22 :lol: !


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Avstånd till BOL?
InläggPostat: ons 11 jan 2017, 21:41 
Offline
Praeparatio est superesse
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 26 dec 2014, 01:19
Inlägg: 720
det är ju lite som de flesta säger att beroende på vart man bor så behöver man ta sig olika långt ifrån för att hamna utanför riskzonen.
i mina trakter så kommer man långt med 10 mil lite beroende på vilket håll man åker åt så klart. men bor man mitt i Stockholm så har man ju knappt kommit till utkanten antar jag.. :hm:

har ca 1 dags promenix till bolarna just nu när barnen är små och det känns rätt görligt. nära en timme med bil. vill åka dit. inte bara för att titta till det utan för att njuta av ensamhet och tystnad.

_________________
Semper in primis


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Avstånd till BOL?
InläggPostat: ons 11 jan 2017, 21:45 
Beror ju mycket på vart man bor idag och vart man ser möjligt säkrare område till viket man kan ta sig utan att behöva köra
igenom storstad på vägen.
För min del ser jag antingen ca 15 mil eller 45 mil till dom områden jag letar BOL
Den längre bort bedömer jag säkrare men då längt att köra och svårt nå till fots men kan ju fundera på om jag kan räkna
med att komma halvvägs med bil. Risker att värdera...


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Avstånd till BOL?
InläggPostat: ons 11 jan 2017, 22:11 
mrupert skrev:
Vid händelse av krig har jag 20 minuters gångavstånd till ett skyddsrum som ej ligger i bostadsfastighet och är fullt utrustat av MSB nyligen. Vid någon typ av samhällskollaps eller liknande är planen bara att fylla bilen med all utrustning och åka norrut så långt det går och hitta nåt lämpligt. //MR

Nu verkar du veta nått som iaf jag inte vet, fullt utrustat skyddsrum?


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Avstånd till BOL?
InläggPostat: ons 11 jan 2017, 22:15 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
Om man bor i stad och räknar med att vägarna proppas igen är kanske cykel ett reservalternativ. En rejäl cykel med stadiga hjul om man kan lasta litet på, åtminstone spänna fast BOB-en på pakethållaren. (Fast det är väl stor risk att man mister cykeln om man ska förbi en massa stillastående bilar med desperata människor.)

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Avstånd till BOL?
InläggPostat: ons 11 jan 2017, 22:19 
svårt

jag skulle nog ha lite flera faktorer med i det
avstånd
minsta färdtid

hur bra vägar
möjliga färdvägar
om man måste passera tätbefolkade zoner

skulle jag ha något som jag skulle åka till 3-4 gånger per år så max 8 timmar körande med någon paus
men skulle hellre ha 2-4 timmar max

men det beror ju på vad man skall bort ifrån med, ibland är avstånd verkligen av godo


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Avstånd till BOL?
InläggPostat: ons 11 jan 2017, 22:25 
Du tänker rätt med tidsaspekten där Grym. Om man är riktigt ärlig och tänker som MuleDag att ta ledig en fredag också så kunde man köra redan torsdag efter jobbet och vara där i tre dagar varannan månad. Då blir det sex gånger per år och är lagom mycket det. Då är mina 50 mil ganska OK för mig.

Så klart beror allt på vart man flyr men för mig funkar det med 35-50 mil innan jag når lite lugnare trakter.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Avstånd till BOL?
InläggPostat: ons 11 jan 2017, 22:36 
T-72 skrev:
Då blir det sex gånger per år och är lagom mycket det.


Det beror ju på vad man tänker sig att göra där. Jag försöker vara uppe minst en gång i månaden och över långhelger och ett par veckor på sommaren. Sen har jag en snäll chef som låter mig jobba in flex och ta en hel ledig dag ibland på flex så många gånger kan jag göra som du skrev och sticka på torsdag eftermiddag och komma hem söndag kväll. Då hinner man göra lite nytta också. :-)

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Avstånd till BOL?
InläggPostat: ons 11 jan 2017, 23:22 
Offline
Är varmvattnet slut?

Blev medlem: ons 05 okt 2016, 22:38
Inlägg: 20
Ort: väster
Gargamek skrev:
mrupert skrev:
Vid händelse av krig har jag 20 minuters gångavstånd till ett skyddsrum som ej ligger i bostadsfastighet och är fullt utrustat av MSB nyligen. Vid någon typ av samhällskollaps eller liknande är planen bara att fylla bilen med all utrustning och åka norrut så långt det går och hitta nåt lämpligt. //MR

Nu verkar du veta nått som iaf jag inte vet, fullt utrustat skyddsrum?



Som många här känner till så började MSB med en storsatsning förra året för att modernisera skyddsrummen som stater och kommuner ansvarar för och i denna fastigheten har dom slängt ut alla sandfilter och ställt in 4 st helt toppmoderna NBC filter och bytt ut stötvågsventiler,lister,materiallådor med diverse verktyg osv. Sen har jag väl kompletterat med 6 månaders förbrukning av mountain house och lite annat som står diskret undanstoppat ;) //MR


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Avstånd till BOL?
InläggPostat: tor 12 jan 2017, 01:27 
Offline
Kreditkortsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 30 mar 2015, 22:18
Inlägg: 135
T-72 skrev:
Vad är lagom avstånd till BOL? Dvs vilka avstånd är rimliga om man ska med jämna mellanrum kunna åka, sova över en helg eller vecka och kunna fly vid behov.

Tänker man sig att bilen är oftast tankad att köra 50-60 mil utan att behöva tanka så är det man kunde satsa på.
Sen har vi problemet med att det skulle ta över tolv dagar för en vuxen människa att gå 50 mil.
Hur tänker du?


Detta är mitt stora problem och jag tänker ständigt på det.

Givet min livssituation samt vad jag tror faran är (pandemi) har jag helt enkelt kommit fram till att jag kommer hinna mina 50 mil med bil (den är alltid fulltankad) och jag räknar inte med helt igenkloggade vägar. Men om det är så, har jag BOB så jag kan fortsätta till fots eller ev. cykla. Jag har en monterbar cykelställning till min krok, finns alltid i bilen.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Avstånd till BOL?
InläggPostat: tor 12 jan 2017, 11:43 
Offline
-
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 03 jun 2014, 21:28
Inlägg: 2012
Ort: Skåne
Allt beror så klart på vilket scenario som gör att man behöver BOL.
I mitt fall så är BOL ca 2 timmars bilfärd bort. Det går att cykla dit på en dag, eller traska till fots på ett par tre dagar beroende på årstid och dagsform.
Det som däremot är lite sådär är avståndet mellan BOL och hot/sårbarheter... Jag skulle precis som en del andra här gärna vilja haft ett vettigt alternativ mycket längre norrut, och vara beredd att ta den resan och standbykostnaden om jag verkligen vet att det finns när det behövs. :hm:

OT: Sen funderar jag på möjligheten att reka/skaffa alternativ/tillfällig BOL, typ släktingars stugor och liknande som man "vet" kan användas om det behövs. På så sätt kanske kunna hoppa bock bort från problem, eller mellanlanda på vägen till BOL.

//Tank

_________________
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Avstånd till BOL?
InläggPostat: tor 12 jan 2017, 12:58 
Finns det någon som har BOL utanför landets gränser idag men ändå i närheten. Dvs exkluderar lägenhet på rivieran osv


Top
  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 27 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet