Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 45 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Hårdvara PrepperNet 27Mhz
InläggPostat: tis 31 jan 2017, 19:45 
Offline
Börjar få trångt i skafferiet

Blev medlem: tis 17 maj 2011, 20:31
Inlägg: 109
topic11740.html

Tänkte försöka styra upp ovan tråd. I denna tråd diskuterar vi/ger länkar och tips till diverse radioapparater och antenner som kan behövas för det eventuella preppernätet på 27MHz.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hårdvara PrepperNet 27Mhz
InläggPostat: tis 31 jan 2017, 20:20 
Ok jag kan väl börja.. Ingen speciellt elektronikkunnig får jag börja med att säga
Har ett par CRT SS-9900 som är öppnade för 27Mhz vilket görs enkelt med ett par knapptryckningar
http://butik.limmared.nu/sv/mobilstationer/2267-crt-ss-9900-allmode-10m-60w.html
Uttag för extern högtalare bak och löstagbar mic men ej extra uttag för annan extern mic
Mini USB bak men som jag förstår endast för programmering.
Antar jag behöver koppla via ett digi-interface mot datorn. Finns det färdiga eller något som måste lödas ihop?
Många interface på ebay men inget CB anpassat verkar det som.
Tacksam för svar en icke-tech förstår


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hårdvara PrepperNet 27Mhz
InläggPostat: tis 31 jan 2017, 21:17 
Offline
Ingen fara, jag har ett gem i fickan!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 28 maj 2013, 16:13
Inlägg: 1734
Exodus skrev:
Ok jag kan väl börja.. Ingen speciellt elektronikkunnig får jag börja med att säga
Har ett par CRT SS-9900 som är öppnade för 27Mhz vilket görs enkelt med ett par knapptryckningar
http://butik.limmared.nu/sv/mobilstationer/2267-crt-ss-9900-allmode-10m-60w.html
Uttag för extern högtalare bak och löstagbar mic men ej extra uttag för annan extern mic
Mini USB bak men som jag förstår endast för programmering.
Antar jag behöver koppla via ett digi-interface mot datorn. Finns det färdiga eller något som måste lödas ihop?
Många interface på ebay men inget CB anpassat verkar det som.
Tacksam för svar en icke-tech förstår

http://radioaficion.com/cms/wp-content/ ... 30x315.jpg
Finns inget som passar färdigt för det finns en massa olika radion men olika anslutningar och funktioner.

_________________
borrow, spend & pretend
Confidence - the feeling you have before fully understanding the situation.
3-3-3 Radio Plan


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hårdvara PrepperNet 27Mhz
InläggPostat: ons 01 feb 2017, 10:33 
Offline
Do you know what the definition of a hero is? Someone who gets other people killed.
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 15 dec 2013, 22:05
Inlägg: 337
Ort: Stockholm
Den absolut viktigaste delen i en 27 MHz-radioanläggning är antennen. Antennen gör skillnaden mellan succé och fiasko.

En basradioantenn ska sitta så högt som möjligt. Antennen är minst 5,5 meter lång. Jag rekommenderar en vanlig hederlig halvvågsantenn. Kostar runt 400 kr ny. http://butik.limmared.nu/sv/basantenner/357-27-bas-antenn-.html

Har man en begränsad budget så rekommenderar jag att man med ovanstående antenn satsar på att köpa maströr för pengarna. Varje meter uppåt gör större skillnad jämfört med att köpa en dyrare antenn.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hårdvara PrepperNet 27Mhz
InläggPostat: ons 01 feb 2017, 10:41 
Offline
Min ryggsäck är nog för liten...
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 31 aug 2014, 16:54
Inlägg: 36
Just antenner är mitt huvudbry när det gäller 27mhz. Min sambo skulle nog klättra upp och hugga ner en 5 1/2 m hög antenn på taket :D . Så vad är alternativen? Balkongantenn eller 2 m båtantenn? Eller kan man lika gärna skita i det då?

mvh MarkiR


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hårdvara PrepperNet 27Mhz
InläggPostat: ons 01 feb 2017, 11:37 
Offline
Do you know what the definition of a hero is? Someone who gets other people killed.
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 15 dec 2013, 22:05
Inlägg: 337
Ort: Stockholm
Du får kamouflera den till en flaggstång på taket. Måla den vit och sätta flagglina till toppen.

Alternativt kan du kalla den för åskskydd och jorda antennen i marken med en åskledare på brukligt sätt.

En 5,5 meter antenn fungerar även ypperligt som vanlig mottagarantenn för FM-radio 88-108 MHz. Med en sådan på taket kan man få in radiostationer lite längre bort.

Med en antennavstämningsenhet kan man med gott resultat även använda antennen till amatörradio ända ner till 18 MHz.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hårdvara PrepperNet 27Mhz
InläggPostat: ons 01 feb 2017, 12:54 
Offline
Börjar få trångt i skafferiet

Blev medlem: tis 17 maj 2011, 20:31
Inlägg: 109
MarkiR skrev:
Just antenner är mitt huvudbry när det gäller 27mhz. Min sambo skulle nog klättra upp och hugga ner en 5 1/2 m hög antenn på taket :D . Så vad är alternativen? Balkongantenn eller 2 m båtantenn? Eller kan man lika gärna skita i det då?

mvh MarkiR


Ett alternativ om du inte vill ha en bas-antenn är att montera komradion i bilen och sedan sätta en magnetfotsantenn för 27mHz på biltaket. Bil-antennerna är betydligt mindre, se ex. nedan.
http://fbradio.se/antenner/27mhz-antenn ... bilantenn/

Dock så får du sämre räckvidd men det kan iaf delvis kompenseras med att du kan köra bilen till områden i närheten där bättre radioförhållanden råder (ex. högt upp på en kulle).


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hårdvara PrepperNet 27Mhz
InläggPostat: ons 01 feb 2017, 13:13 
Offline
Do you know what the definition of a hero is? Someone who gets other people killed.
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 15 dec 2013, 22:05
Inlägg: 337
Ort: Stockholm
Den President-antennen fungerar men den är inte speciellt bra. För samma pengar får man en Sirio 145 som är en mångdubbelt bättre antenn.

http://butik.limmared.nu/sv/mobilantenner/295-sirio-ml-145-mag-27mhz.html
Bild


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hårdvara PrepperNet 27Mhz
InläggPostat: fre 03 feb 2017, 15:34 
Offline
Ingen fara, jag har ett gem i fickan!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 28 maj 2013, 16:13
Inlägg: 1734
R8N skrev:
Den President-antennen fungerar men den är inte speciellt bra. För samma pengar får man en Sirio 145 som är en mångdubbelt bättre antenn.

Vi är inte framme vid antennerna ännu.
Först gäller det att kopla ihop datorn med radion. Då finns det alternativ
- köra utan interface med datorns mikrofon/högtalare mot radions högtalare/mikrofon (den lösningen suger av många orsaker enligt mej)
- löda
- beställa färdiga delar (vilket inte finns för CB-radion)
- be nån löda och betala för jobbet

Är nån intresserad av att löda? Ska vi göra instruktioner för hur man bygger ett interface för CB-radio med 4-polig mikrofonkontakt och 3.5mm uttag för extern högtalare där bak? Kopplas till datorns ljudkort och serieport(/usb serieportsadapter)?

Är nån villig att betala för en färdig lösning?
Är nån villig att bygga mot ersättning?

_________________
borrow, spend & pretend
Confidence - the feeling you have before fully understanding the situation.
3-3-3 Radio Plan


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hårdvara PrepperNet 27Mhz
InläggPostat: fre 03 feb 2017, 17:52 
Offline
Min ryggsäck är nog för liten...
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 31 aug 2014, 16:54
Inlägg: 36
Citera:
Vi är inte framme vid antennerna ännu.
Först gäller det att kopla ihop datorn med radion


Fast enligt ursprungsposten så är det prio ett att få igång radio och radiosamband.
Citera:
Vid inplanerade sambandstest (kan ex. skrivas i denna tråd 27mhz-manadstesttraden-for-2014-t6146-15.html) så försöker man få kontakt med närmaste radiogranne. Fungerar detta så kan man därefter börja bygga på nätet med diverse andra saker såsom mail och BBS-servrar och liknande.


Dvs radio och antennsnack är högst aktuellt. Fast att spåna på flera fronter samtidigt är ju bäst :hm:

Mvh MarkiR


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hårdvara PrepperNet 27Mhz
InläggPostat: fre 03 feb 2017, 18:06 
Offline
Ingen fara, jag har ett gem i fickan!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 28 maj 2013, 16:13
Inlägg: 1734
MarkiR skrev:
Citera:
Vi är inte framme vid antennerna ännu.
Först gäller det att kopla ihop datorn med radion


Fast enligt ursprungsposten så är det prio ett att få igång radio och radiosamband.

Om personerna i den här tråden försöker få radiosamband på ett landsomfattande område så blir det ganska glest. Jag tror vi borde döpa om nätet och försöka lura in gänget på 27MHz-forumet för att få flera knutpunkter.
Antennen är sen ett av de enklaste sakerna att fixa.
Risken finns också att nån köper utrustning som senare inte kan användas - tex Albrecht AE6110 som har fast mikrofon och inte kan användas till datatrafik utan att kapa mikrofonsladden.

_________________
borrow, spend & pretend
Confidence - the feeling you have before fully understanding the situation.
3-3-3 Radio Plan


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hårdvara PrepperNet 27Mhz
InläggPostat: fre 03 feb 2017, 19:29 
År ett sånt här digi interface vettigt att utgå från
http://www.ebay.co.uk/itm/Universal-Compact-Data-Mode-Interface-Version-3-/401113033837


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hårdvara PrepperNet 27Mhz
InläggPostat: fre 03 feb 2017, 19:49 
Offline
Min ryggsäck är nog för liten...
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 31 aug 2014, 16:54
Inlägg: 36
Jaakko. Just vad jag menar. Att vi som inte har kunskapen och utrustningen hamnar rätt i våra inköp. Har läst mycket på 27mhz forumet, men känns bra att kunna fråga här också.


Mvh MarkiR


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hårdvara PrepperNet 27Mhz
InläggPostat: fre 03 feb 2017, 20:39 
Offline
Do you know what the definition of a hero is? Someone who gets other people killed.
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 15 dec 2013, 22:05
Inlägg: 337
Ort: Stockholm
Jag har en bunt med radiomodem som har inbyggd BBS och meddelandeserver. De heter Kamtronics KPC-2 TNC.

Packet Radio.
https://www.tapr.org/pr_intro.html

Bild


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hårdvara PrepperNet 27Mhz
InläggPostat: fre 03 feb 2017, 20:45 
Offline
Ingen fara, jag har ett gem i fickan!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 28 maj 2013, 16:13
Inlägg: 1734
Exodus skrev:

Med det där har du ett halvt interface. Saknas 12V växelkontaktsrelä för PTT och kontakter til CB-radion. Ser inte att det skulle finnas potentiometrar för att ställa ljudstyrkan heller.
En kandidat är ZLP http://www.g4zlp.co.uk/unified/DM_MiniPRO.shtml men samma sak där, hälften saknas.

_________________
borrow, spend & pretend
Confidence - the feeling you have before fully understanding the situation.
3-3-3 Radio Plan


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 45 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet