Ron skrev:Det jag funderar över är att hur många jägare KAN faktiskt spåra vilt och jaga aktivt.. Och hur många av jägarna idag vet hur man effektivt jagar annat vilt än älg eller rådjur?
Har varit med på jakt och de flesta verkar vara äldre och fysiskt inte kapabel att gå ut i skogen efter viltet.
När det blir ont om mat, blir en riktigt stor del av jägarna (de äldre, inte helt pigga och friska) redan utslaget första veckan pga av näringsbrist. Darwins lag.....
Försök springa omkring i skogen utan ha ätit i 24 timmar. Energin och effektivitet minskar rätt drastiskt.
Zombie skrev:Men hur hög procent av de registrerade jägarna klarar inte att gå några längre sträckor eller bära något tyngre än geväret?
CPT Fantastic skrev:Jag tänker mig att jägarna är tvungna/väljer att ägna sig åt annat än enbart jakt för sin överlevnad, t ex hålla undan hot, sköta gården, samla förnödenheter/bra att ha prylar och fiska. Därutöver jagar de. Om de skjuter av allt vilt första året skulle det ju kunna innebära att de släpar hem 2-3 älgar, 3-4 grisar och lika många rådjur plus 20 blandat småvilt. Kanske 600-700 tusen kcal. Ett substantiellt bidrag till hushållet. Varför skulle de inte nöja sig med det? Eller rent av nöja sig med ett mindre uttag?
Ron skrev:Det jag funderar över är att hur många jägare KAN faktiskt spåra vilt och jaga aktivt.. Och hur många av jägarna idag vet hur man effektivt jagar annat vilt än älg eller rådjur?
Har varit med på jakt och de flesta verkar vara äldre och fysiskt inte kapabel att gå ut i skogen efter viltet.
När det blir ont om mat, blir en riktigt stor del av jägarna (de äldre, inte helt pigga och friska) redan utslaget första veckan pga av näringsbrist. Darwins lag.....
Försök springa omkring i skogen utan ha ätit i 24 timmar. Energin och effektivitet minskar rätt drastiskt.
Derzu Uzala skrev:Kom igen nu du sitter på den berömda cykeln.
Poängen jag gör är att din uppskattning på 100.000 jägare är villfarelser och personligt tyckande.
Derzu Uzala skrev:För att ställa upp en proportionalitet så 700.000 hagelgevär, ca 1000.000 kulgevär.
Derzu Uzala skrev:Det är inte vettigt för dem att "fly till skogs" de svälter ihjäl eller fryser ihjäl.
Det är dålig prepping, de bör istället planera att fly nånstans dit problemet inte finns istället för att försöka huttra i någon snödriva.
Alternativt omgående börja med att spendera jävligt mycket tid i skogen med någon som har vana att vara där och vill lära ut.
Östra Svealand skrev:Dessutom krävs ju ammunition. Vissa har säkert vapenskåpet fullt, men det är ju inte precis gratis så många kommer nog att få slut ganska fort.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst