Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 52 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Att bugga ut..... och sen??
InläggPostat: ons 08 mar 2017, 09:58 
Möjligtvis (förmodligen) låter det nästa snurrigt, men....

Jag läser en massa saker om att bugga ut, att lämna hus och härd i stan när skiten smacker in i propellern och jag ser minst lika många mer eller mindre realistiska lösningar.
Men..... alla dessa lösningar har någonting gemenskapligt; korttids tänkandet!
Vi sticker här och nu, gömmer oss i en stuga i skogen, omringd med konserver.
Jag tror faktiskt att, om hela systemet rasar ihop över natt, så är de allra flesta i staden bortom räddning över huvud taget. Att tänka på att bugga ut med familj, grejer, cyklar i en gummibåt som jag läste i en annan tråd, är orealistiskt. En fantasi, skulle jag nästan säga. Bara tänk på vilken logistik det innebär! Då är det smartare att stanna och vänta till det värsta har passerat och sen försöka ta sig ut. Lycka till....
I fall systemet håller på att kollapsa steg för steg (det är redan på gång, men i ett scenario värre än idag) då måste man nog välja mellan livsstil; stadsliv eller lantliv. Att tro att man kan lämna staden, gömma sig i en stuga i skogen knökfull med konserver när SHTF och klara sig är, enligt mig, lika orealistisk som gummibåt-flykten. Allt annat är den ökända gråda i kastrullen. Vissa grodor hoppar kanske ur ur kastrullen, men hamnar förmodligen i värre läge. Out of the frying pan and into the fire....

Jag tror faktiskt att bugga ut utan en nästa-steg-plan är bara att flytta fram dödsdagen. Kanske lika bra att stanna på plats och slippa gå igenom eländet...
För mig är tiden som kommer efter "bugging out" avgörande för händelserna "nu" och jag förstår att om jag nu måste lämna huset, är jag i andras nåd (stämmer det så?). Jag har min ryggsäck (hoppas jag) och min familj.... Och nu??

Genom att "bugga ut" från stad till landet (lämna den sk. ekorrhjulet) har jag skaffat mig en hel del kunskaper och erfarenhet (och spänstighet) som jag aldrig kunnat skaffa mig om jag skulle ha bot kvar i stan. Det kommer att hjälpa mig och familjen i en flykt/bugg out, då vi vet vad vi kan/inte kan och hur vi kan härda ut.
"Knowing your limits" är minst lika viktigt än "knowing your capabilities".

Men inte bara det. Vi har skaffat oss möjligheter för ett liv EFTER. Ett liv som vi redan lever till en viss del. Vad skulle annars meningen med att bugga ut vara?
Eller snackar jag nu en fel sorts prepping??

Hur ser ni det?
Vilka planer har ni för ett "after bugging out"-liv?

:hm:


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Att bugga ut..... och sen??
InläggPostat: ons 08 mar 2017, 10:31 
Offline
mattermosgourmet
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 05 apr 2010, 19:09
Inlägg: 845
Ort: Finland
Beror på vad det är för scenario/katastrof/konflikt/pandemi/annat man förbereder sig för. Finns även massvis med trådar med diskussioner om överlevnad på längre sikt (samt "prepper" kontra "survivalist" etc) vilket brukar involvera odling och grann- eller gruppsamarbete. För att fullt ut kunna realisera detta bör man ju dock ha som minimum teoretisk kunskap och verktyg om ex. odling men gärna praktiska erfarenheter vilket väl går att i någon mån praktisera i en villaträdgård; svårare med balkongodling om än någorlunda genomförbart. Helst ska man ju ha förberedd BOL eller redan bo på landet och gärna ha ett resilient lokalsamhälle runt sig med personer som man kan lita på och hjälpa/instruera då TV & bredband släcks ner.

Men för många som är fast i ekorrhjulet eller en och annan livssituation är detta inte möjligt. Och då finns det ändå en mängd med problem eller scenarier (med kortare tidsperspektiv) som man kan hantera med "enklare" förberedelser utan att behöva gå full prepper ;)

_________________
För mina barns skull.
Gå inte förbi flickan med svavelstickorna utan att ta någon notis om henne...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Att bugga ut..... och sen??
InläggPostat: ons 08 mar 2017, 13:05 
Håller i princip med dig, "Collapse now and aviod the rush!" som The archdruid säger...

Men, som sagt av föregående talare, man sitter ju i en social och ekonomisk situation som kan göra det svårt att byta liv. Visst är det ett val men för att ta steget måste man ju värdera konsekvenserna i nuet och jag har full förståelse för att många har svårt att bara rycka upp sina bopålar och byta liv.

Med det sagt så är väl bug out det minst dåliga alternativet i många lägen, för dem som inte redan sitter så att de är undan från kommande svårigheter.

Är och hälsar på en kompis som funderar på att flytta från lägenhet till villa på landet just för att komma undan en del möjliga problem men det är inte så lätt när man har familj som kanke ser saker på ett annat sätt. Livet är ju, tyvärr?, mer än survlande. :-)

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Att bugga ut..... och sen??
InläggPostat: ons 08 mar 2017, 13:13 
Att bugga ut utan att ha ett mål är mycket vanskligt. Men kan mycket väl bli nödvändigt.

För att undvika detta bör man göra en lista med möjliga BOL. Det kan vara egna sommarstugan som är förberedd med förråd, släktingar som bor på landet eller kompisar som man tror sig kunna våldgästa utan att få dörren i näsan. Det är naturligtvis bra att förbereda innan. Se till att man har bra relationer och att man i förväg har visat att man kan bidra på ett bra sätt. Och att man kanske har med förråd och annat. Gör som rutin att tillbringa någon semestervecka hos släkt och vänner på landet och se till att du är mycket välkommen tillbaka.

Att dra till skogs utan omfattande träning, förberedelser och resurser är nog mycket svårt för de flesta. Men det kan vara fullt rimligt att på vägen till en BOL använda småvägar och stigar och att nattetid slå läger dolt i skogen. Detta för att undvika att fastna i vägspärrar eller bli rånad.

Det är stor chans att samhället försöker ordna med någon form av uppsamlingsläger vid större katastrofer. Det kan handla om utspisning, vattenutkörning och att sova på idrottsanläggningar eller skolor. Det kan vara att föredra framför att "dra till skogs". Men kan också vara riskabelt då man då blir utelämnad åt andras välvilja och godtycke. Samt risk för våld och smittsamma sjukdomar. Eventuellt kan du försöka få reda på eventuella kommunala katastrofplaner. Det kan tänkas att kommunen har förberett en del redan.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Att bugga ut..... och sen??
InläggPostat: ons 08 mar 2017, 17:08 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 22 feb 2016, 22:24
Inlägg: 708
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället
Att ha någonstans att ta vägen är A och O. Att ha en plats att kunna leva och försörja sig på är ju liksom förutsättningen. Att bo i fritidshuset fram tills den högen med tomma rostiga konservburkar, har växt sig större än torpet, är inget mer än en romantisk fantasi. Sedan så har det ju med att göra vart man bor just i dag? Jag bor i en norrländsk småstad utan större klasskillnader och som är i stort sett etnisk homogen. (ja, jag vet att detta är ett provocerande argument) Så några stora upplopp där massorna går man ur huse och kravallar, plundrar och skjuter på varandra är nog ganska otänkbart, då det inte finns varken rik överklass eller höga politiska beslutsfattare att hänga i lyktstolparna. Lokala ICA-butiken är tom sedan länge, till och med på kattmat, så något plundringståg ut i snöyran eller i -26° för att "lota" några kvarvarande skurkäppar tror jag inte heller på. Jag kommer att "bugga in" i både första och andra hand. Att lämna hemmet och bosätta mig i något av mina BOL-möjligheter är egentligen inte att tänka på. Kanske ytterst tillfälligt om jag som person eller någon anhörig skulle bli personligt hotad på något vis. Har jag bott i en stad som Malmö så har jag starkt funderat på att "bugga ut redan nu i detta skrivande. Val av bostadsort tycker jag är en del av preppingen. Visst handlar valet om bostadsort i stort sätt bara om arbetstillfällen, ekonomi och den sociala situationen för de flesta människor men en tanke på framtiden och kommande generation, är ju en del av livsbesluten som måste beaktas även i ett preppingsammanhang..

_________________
"That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat, is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there."
-George Orwell.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Att bugga ut..... och sen??
InläggPostat: ons 08 mar 2017, 18:19 
Offline
Är det en Twinkie?
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 26 aug 2016, 16:48
Inlägg: 376
Skogsbonde skrev:

Det är stor chans att samhället försöker ordna med någon form av uppsamlingsläger vid större katastrofer. Det kan handla om utspisning, vattenutkörning och att sova på idrottsanläggningar eller skolor. Det kan vara att föredra framför att "dra till skogs". Men kan också vara riskabelt då man då blir utelämnad åt andras välvilja och godtycke. Samt risk för våld och smittsamma sjukdomar. Eventuellt kan du försöka få reda på eventuella kommunala katastrofplaner. Det kan tänkas att kommunen har förberett en del redan.


HaHa! Tror inte ett ögonblick på att kommun/samhälle kan ta ansvar att utspisa/värma allmänheten vid långa nationella (internationella) strömbortfall.

Utan el finns ingen chans/risk att bli tvångsutrymd.

Det finns då inga kommunikationer, personal (civilförsvaret är nedlagt), matförråd och inga resurser för matlagning eller planerade metoder för uppvärmning av skolor och idrottshallar. Smittrisken för sjukdomar och epedemier ökar också lavinartat om många samlas under svåra hygieniska föhållanden.

Därav propageringen för 72-timmarskampanjen då MSB insett att läget är så illa.....då man tydligen helt nyligen har upptäckt att Sverige är så sårbart pga den nya tekniken och hotet från omvärlden.

//reboot

_________________
//reboot


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Att bugga ut..... och sen??
InläggPostat: ons 08 mar 2017, 18:34 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Kommunerna är ålagda att lägga upp planer på just krishantering om nåt händer från olyckor av mindre art till krig .
Det ska finnas planer inom alla kommunens områden samt en övergripande och man övar inom kommunen eller ihop med militär , andra kommuner eller staten .

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Att bugga ut..... och sen??
InläggPostat: ons 08 mar 2017, 22:02 
Offline
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!

Blev medlem: tor 02 feb 2017, 00:02
Inlägg: 457
Som jag ser det stavas framtiden efter evakuering MARK och GRUPP.

MARK = äga mark för att bo, odla, jaga och fiska
GRUPP = hålla mark för att bo, odla, jaga och fiska


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Att bugga ut..... och sen??
InläggPostat: ons 08 mar 2017, 22:50 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
Visst är det kortsiktigt att bugga ut ur staden, men det finns säkert många som har exemplevis föräldrar på ett hyggligt ställe som skulle ta emot dem med öppna armar eller en halvhyfsad sommarstuga med trädgårdstäppa och litet mark som visserligen inte odlas för närvarande men ändå är någotsånär odlingsbar.

Och det beror förstås på vad som händer. Ett rejält rikstäckande strömavbrott vintertid skulle nog kunna fixas, men det skulle antagligen snabbt bli rätt illa när bensinmackarna slutade fungera strax innan folk kom på att de ville avvika. Om vi antar att det berodde på ordentligt sabotage så fixas det knappast på en eftermiddag. En storbrand vid olyckligt tillfälle, eller något kemiskt utsläpp kunde också ställa till det, väldigt akut. Men i de fallen så är klarar man sig utan hållbar matförsörjning på längre sikt.

Men det ligger något i vad du säger. Jag tror inte att jag riktigt platsar i en värld där exempelvis 50 eller 80 % av svenskarna har dött av svält och andra umbäranden. Då hör jag knappast till de 50 eller 20 % som är kvar och fortfarande kan försörja sig på sikt. Men det betyder inte att jag tänker begå självmord bara för att vara snäll mot de som har bättre förutsättningar. Trots allt har jag redan genom att hänga här i viss mån bevisar att jag inte är ett hopplöst fall ;-).

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Att bugga ut..... och sen??
InläggPostat: tor 09 mar 2017, 00:53 
Offline
Jag behöver inte springa fortare än lejonet som jagar oss, bara fortare än dig.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 03 dec 2016, 04:15
Inlägg: 423
Beror på situationen men jag kommer inte att leka Survivorman bara för att det är strömavbrott eller att det är stopp i vattenförsörjningen, såna "katastrofer" kan man ju överleva med en bra bok och ett ljus eller två.

_________________
Preparation is the difference between survival and statistics.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Att bugga ut..... och sen??
InläggPostat: tor 09 mar 2017, 01:23 
Offline
Min ryggsäck är nog för liten...
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 28 jul 2015, 10:29
Inlägg: 38
Ron skrev:
Jag tror faktiskt att bugga ut utan en nästa-steg-plan är bara att flytta fram dödsdagen. Kanske lika bra att stanna på plats och slippa gå igenom eländet...
För mig är tiden som kommer efter "bugging out" avgörande för händelserna "nu" och jag förstår att om jag nu måste lämna huset, är jag i andras nåd (stämmer det så?). Jag har min ryggsäck (hoppas jag) och min familj.... Och nu??


Beror väl på vilket SHTF scenario du tänker dig?
Vid exempelvis ett nationellt eller globalt bortfall av elektricitet som konsekvens av en solstorm så tror jag iaf mer på bug-in än bug-out. Bor jag däremot granne med Ringhals, Oskarshamn eller Forsmark så kan jag tänka mig bug-out scenarion.
Sak samma om jag bor nedströms en större kraftverksdamm.

Vi kanske lägger in olika saker i begreppet bug-out men för mig är det inte självklart att det betyder dra till skogs och bo under stjärnorna. Det kan lika gärna vara bo på hotell, kunna byta till egna rena kläder, ha pengar att betala för sig med och slippa jaga/köa efter de där viktiga medicinerna man kanske tar.
Bug-out så som den ofta beskrivs är för mig väldigt "amerikansk". Lämna staden och bege dig till vildmarken och känn friheten, typ. I en miljonstad typ NY eller LA så kan det säkert uppstå bug-out scenarion men jag tror nog att den BOB:en bör se ut mer som den evakueringsväska som fanns beskriven i "Om kriget kommer" än som en taktisk ryggsäck packad med 50 m paracord och en tomahawk.

_________________
Chance favors the prepared mind. -Louis Pasteur


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Att bugga ut..... och sen??
InläggPostat: tor 09 mar 2017, 02:30 
Offline
Är det en Twinkie?
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 26 aug 2016, 16:48
Inlägg: 376
Dweomer skrev:
Kommunerna är ålagda att lägga upp planer på just krishantering om nåt händer från olyckor av mindre art till krig .
Det ska finnas planer inom alla kommunens områden samt en övergripande och man övar inom kommunen eller ihop med militär , andra kommuner eller staten .


Ålagda ja,men har inte gjort något eller vet vad dom ska göra!

"Kommunerna ska rusta för krig – men de vet inte hur
Regeringen ställer orimliga krav på att Sveriges kommuner ska skydda invånarna i händelse av krig. Det hävdar flera kommunala säkerhetsexperter. "Det här kostar pengar som inte finns", säger Jonas Hult i Malmö. "Vi vet inte vad staten vill att vi ska göra", säger Håkan Nilsson i Landskrona."
.........

"De säkerhetsansvariga i Sveriges kommuner ser statens ökade krav som orealistiska. Den diskussion som hittills förts om höjd krigsberedskap kretsar helt kring militärt försvar.
– Det är olyckligt att kommunerna lämnats i sticket. Det är min personliga åsikt. Du får samma svar om du frågar mina kolleger i Stockholm, Göteborg, Eslöv eller Vellinge, säger Jonas Hult, säkerhetsansvarig i Malmö kommun.
Enligt honom ligger kommunerna hopplöst efter försvaret i förberedelserna. Det finns ingen planering för hur kommunerna ska ordna skyddsmasker, vaccin, bensin eller skyddsrum om det säkerhetspolitiska läget förvärras."

http://www.sydsvenskan.se/2016-12-12/ko ... t-inte-hur

Så var det med det!

//reboot

_________________
//reboot


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Att bugga ut..... och sen??
InläggPostat: tor 09 mar 2017, 10:09 
Offline
Finns staden kvar?

Blev medlem: mån 27 jun 2016, 21:31
Inlägg: 981
Bugga ut betyder ju att man måste överge sitt nuvarande leverne pga yttre omständigheter som du inte kan påverka nämnvärt.
Då är det väl bara bra att ha ett alternativt boende med mat för minst ett år framåt och självklart ligger det på landet gärna lite skyddat, för odlingsmark och skog behövs.
Under det år som mat finns är planen att börja odla och fälla skog så att man hjälpligt blir självförsörjande och kan fortsätta leva bra fast under enkla förhållanden. Efter några år så bleknar bilden av det nuvarande samhället och många börjar starta upp olika konstellationer inom tex byteshandel, organisation, militärt, sjukvård, utbildning osv...
Våra barn växer upp i detta nya och självklart anpassar dom sig, det är ju den verkligheten dom befinner sig i.
Att TS uppfattar det som romantiskt och drömmande blir ju lätt första intrycket. Och vissa trådar upplevs som osannolika, men det är som med politik olika åsikter framförs och diskuteras och leder förhoppningsvis till något bra, brukar bli så när man sväljer stoltheten och lyssnar på goda råd.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Att bugga ut..... och sen??
InläggPostat: tor 09 mar 2017, 10:32 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Det beror väl på vad som hänt hur länge man blir borta ? Vid en kemikalieolycka så kan ju en kortare vistelse på annan ort vara det som behövs . Då kanske en skogskoja kan duga . Eller en brand med farliga gaser osv .

Bugga ut betyder ju bara att man måste lämna hemmet för en tid kort som lång beroende på händelser .
Finns nog en hel del trådar om detta på forumet

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Att bugga ut..... och sen??
InläggPostat: tor 09 mar 2017, 11:20 
Offline
Jag behöver inte springa fortare än lejonet som jagar oss, bara fortare än dig.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 03 dec 2016, 04:15
Inlägg: 423
reboot skrev:
Dweomer skrev:
Kommunerna är ålagda att lägga upp planer på just krishantering om nåt händer från olyckor av mindre art till krig .
Det ska finnas planer inom alla kommunens områden samt en övergripande och man övar inom kommunen eller ihop med militär , andra kommuner eller staten .


Ålagda ja,men har inte gjort något eller vet vad dom ska göra!

"Kommunerna ska rusta för krig – men de vet inte hur
Regeringen ställer orimliga krav på att Sveriges kommuner ska skydda invånarna i händelse av krig. Det hävdar flera kommunala säkerhetsexperter. "Det här kostar pengar som inte finns", säger Jonas Hult i Malmö. "Vi vet inte vad staten vill att vi ska göra", säger Håkan Nilsson i Landskrona."
.........

"De säkerhetsansvariga i Sveriges kommuner ser statens ökade krav som orealistiska. Den diskussion som hittills förts om höjd krigsberedskap kretsar helt kring militärt försvar.
– Det är olyckligt att kommunerna lämnats i sticket. Det är min personliga åsikt. Du får samma svar om du frågar mina kolleger i Stockholm, Göteborg, Eslöv eller Vellinge, säger Jonas Hult, säkerhetsansvarig i Malmö kommun.
Enligt honom ligger kommunerna hopplöst efter försvaret i förberedelserna. Det finns ingen planering för hur kommunerna ska ordna skyddsmasker, vaccin, bensin eller skyddsrum om det säkerhetspolitiska läget förvärras."

http://www.sydsvenskan.se/2016-12-12/ko ... t-inte-hur

Så var det med det!

//reboot


Håller med om detta, det känns inte seriöst. Det ska mycket till innan Sverige rör sig från "vi tillsätter en ny försvarsutredning" till att faktiskt ha något konkret, och inte bara inom det militära försvaret. Det diskuteras för mycket och lagras för lite, det är som om alla kunskaper och handlingskraft har försvunnit från landet.

_________________
Preparation is the difference between survival and statistics.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 52 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet