Nikenik skrev:Inte så enkelt att ha en "gård" som BOL och bara åka och leva av naturen. Krävs ständigt arbete och underhåll för att hålla en gård igång. Fast du kanske menade att en i er grupp har en gård och resten av gruppen åker dit?
Bara för du köper en gård får du inte plötsligt 3 poäng.
Du får nog skriva lite mera data. Hur stor är gruppen, vad finns det för tillgångar och budget, vilket scenario tänker du etc.?
Smaland skrev:Vi har en BOL som är rätt nära vår bostad, men ute i skogen. Den skulle funka för vissa scenarion, men inte för alla.
Det finns vatten i brunn där, och plats för odlingar om man så vill, och det finns idag många fruktträd.
Ingen el, inga avlopp.
Vi åker dit rätt ofta med familjen som utflykt. Min tanke är att vi ska lära oss mer hur man gör saker när man inte har ström
och rinnande vatten, värme osv. Vi gör upp eld. Lagar mat på elden, värmer vatten. Lite som en vildmarkssommarstuga![]()
Så som jag ser det, en BOL idag är inte bara en BOL, det är en plats där du och din familj kan koppla av, stressa ner och träna och leva på ett annat sätt än hemma,
vilket kan vara bra den dagen krisen kommer.
Nikenik skrev:Du får nog skriva lite mera data. Hur stor är gruppen, vad finns det för tillgångar och budget, vilket scenario tänker du etc.?
Charlie** skrev:Intressant att du försöker skapa ett valideringssystem och en formel för att värdera en BOL. Detta tål att utvecklas tycker jag. Jag saknar däremot några logaritmer i tänket, vad gäller "skydd" Är den enkel att nå för er, är den också enkel att nå för rövarna. Ju närmare tätorten så blir ju rövarnas valmöjligheter fler då det med all säkerhet finns fler gårdar i närheten. Så rent matematiskt så minskar överfallsrisken för den enskilda gården om den ligger närmare tätorten med fler granngårdar i omgivningen. Om rövarna mot förmodan, skulle ge sig av väldigt långt bort i obyggden så skulle ju den enda gården i som ligger långt ute i periferin vara den enda gården att överfalla och skulle då bli överfallen men å andra sidan så är ju en gård väldigt långt bort lika svårhittad som en jaktstuga närmare tätort och borde därför få lika många p. enligt mitt sätt att se.
Skogsbonde skrev:Svår att nå borde kanske hänga ihop med skydd? Inte oberoende variabler? Att en plats är svår att nå är i sig ett visst skydd.
En gård som är lätt att nå idag kan bli svårare att nå / bättre skyddad om vägen blockeras eller om en by upprättar vägspärrar.
Zombie skrev:Obygden är obygd av ett skäl. Bra jord, naturliga hamnar och större vattendrag har dragit till sig folk i alla tider och där kommunikationerna är särskilt goda har det uppstått städer. Skog är visserligen en bra naturresurs men är det ovanligt god odlingsjord kan det vara ganska tätt bebott med vägar dit och därifrån etc.
När norra Norrland odlades upp var det myrarna som hade värde. De behövdes till att föda kreaturen. Skog var ganska värdelöst även om man förstås använde den till att bygga, elda etc. Kolning och tjärbränning var en inkomstkälla, men då måste varorna kunna fraktas till försäljning. Det får man göra vintertid i väglöst land. Jag antar att skogens värde steg ungefär när det började gå sälja timmer och pappersmasseråvara.
Skogsbonde skrev:Svår att nå borde kanske hänga ihop med skydd? Inte oberoende variabler? Att en plats är svår att nå är i sig ett visst skydd.
En gård som är lätt att nå idag kan bli svårare att nå / bättre skyddad om vägen blockeras eller om en by upprättar vägspärrar.
Rövare som kommer med bil är det jag oroar mig mest för. De kan få med sig mycket och komma med många snabbt. Bilburna plundrare kan kanske rent av bli "självförsörjande" med mat, bränsle och vapen en god tid efter en kollaps.
Kalorispelet skrev:Skogsbonde skrev:Svår att nå borde kanske hänga ihop med skydd? Inte oberoende variabler? Att en plats är svår att nå är i sig ett visst skydd.
Det och att stället är svårt att se, eller att stället ser nedgånget ut kan vara ett skydd. Att kunna flytta runt (husvagn/husbil/skåpbil) kan vara en fördel jämfört med fast boende.
Om vi tar t.ex. varningsskyltar som "I dont call 911", de ger en klar indikation på att ägaren kanske har vapen. Så att vara synlig och försöka avskräcka kan ge motsatt effekt, så även ett hus bör vara lite "grey man".
CPT Fantastic skrev:Ska jag tolka din kommentar som att du tycker att ett ensligt läge påverkar gården eller jaktstugans försörjningsförmåga? Det kan du i så fall ha rätt i. Ensligt belägna gårdar/jaktstugor riskerar hamna i sämre odlingszoner. Men kanske är viltet och fisken inte lika hårt beskattat i obygden? Sämre odlingszoner kanske kompenseras av bättre jakt och fiske?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster