Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 90 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Hur långt är ni beredda att gå?
InläggPostat: fre 24 mar 2017, 23:22 
Offline
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!

Blev medlem: tor 02 feb 2017, 00:02
Inlägg: 457
Harmklinga skrev:
Spelar ingen roll om huruvida man behöver eller inte. Utan att det inte går, hur stort behovet är. Om jag får vara lite raljant är det lite som att säga "Vad skönt för er. Ni är övertygade om att ni inte behöver flaxa iväg till varmare breddgrader med gäddhänget som vingar". Behovet dikterar inte förmågan.
Jag föredrar att förbereda mig på bug-in eller fordonsburen bug-out, vilket jag anser mig vara rätt väl förberedd på. Så kan andra försöka fundera på hur de ska ta sig förbi Maren i gummibåt eller gå till torpet i Finnmarken.


Jag förstår inte riktigt.

Menar du att du och din grupp inte kan evakuera till fots? Eller menar du att ingen kan evakuera till fots?

Är det omöjlig i allmänhet? Eller är det omöjligt vintertid, i sällskap med barn och oerfarna vuxna och om det är 18 mil till evakueringsplatsen/nödbostaden?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur långt är ni beredda att gå?
InläggPostat: fre 24 mar 2017, 23:41 
Offline
Jag behöver inte springa fortare än lejonet som jagar oss, bara fortare än dig.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 03 dec 2016, 04:15
Inlägg: 423
Det är upp till var och en att efter bästa förmåga förbereda sig. Det finns inget minimum krav på att kunna fly en viss distans, att ha all utrustning, att ha kunskaper eller att ens öva.

Enklast är att inse att vi har alla olika förutsättningar och preppar för olika saker.

Jag rekommenderar ändå att öva så gott det går - det avslöjar hål i planerna, testar era kunskaper och utrustningens gränser.

_________________
Preparation is the difference between survival and statistics.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur långt är ni beredda att gå?
InläggPostat: lör 25 mar 2017, 01:11 
Medvetaren skrev:
Ja ingen undgår märka det så du behöver inte påpeka att du är raljant.
Vad skönt för dig att du bara behöver tänka på en utväg med att du tar dig iväg med ditt fordon som alltid startar vid behov,
inte saboteras eller stoppas och stjäls vid första roadblock. "Rubba inte mina cirklar"...


Det är risker jag får ta, och risker jag kan förbereda mig emot ;)
Däremot är de enligt mina förutsättningar,en mer acceptabel risk att bilen inte startar eller att någon _försöker_ stjäla min bil än de risker som en en bug-out till fots innebär.

Medvetaren skrev:
En verklig bugout är för mig inget jag väljer utan något jag tvingas till.
Plötsligt har du inte längre tillgång till ditt trygga hus. Vad göra, lägga sig ner och dö?
Du ger intrycket att: Varför förbereda sig för marsch du kommer ändå inte klara det.
Lite emot grundtanken i prepping....
Varför lagra mat - Den kommer ändå ta slut innan odlingen ger något för blir garanterat missväxt osv...


To each his own, men jag har mycket svårt att se ett scenario där mitt hus inte längre finns, bilen inte fungerar och samhället har kollapsat - allt på samma gång. Det är helt enkelt inte ett scenario med extremt låg sannolikhet och som jag antagligen inte kan förbereda mig mot. Jag tror helt enkelt att det alltid finns en bättre lösning än att promenera till skogs.

CPT Fantastic skrev:
Jag förstår inte riktigt.

Menar du att du och din grupp inte kan evakuera till fots? Eller menar du att ingen kan evakuera till fots?

Är det omöjlig i allmänhet? Eller är det omöjligt vintertid, i sällskap med barn och oerfarna vuxna och om det är 18 mil till evakueringsplatsen/nödbostaden?


Jag vet att det finns de som kan evakuera till fots. Allt handlar om förutsättningar såsom medlemmarnas fysiska förmåga, närhet till målet, målets beskaffenhet etc.
18 mil i snökaoset som föranleder krisen? Det finns garanterat de som klarar av det, men även den mest förberedda utsätter sig för stora risker. Mycket står utanför ens kontroll så det är lite för mycket rysk roulette för min smak.

Vad jag menar är att många preppers, men inte alla, har en naiv syn på de tre pelarna: BOB, Bug-Out och BOL (på det här forumet är det nog bättre än genomsnittet bland preppers). Det finns ett rosafärgat skimmer kring hela grejen med att kasta på sig sin färdigpackade BOB, bege sig ut på en lång och äventyrsfylld strapats och kommer sedan fram till sin pittoreska stuga i skogsgläntan och lever av allt vad naturen har att erbjuda. Som en blandning mellan The Goonies och Bilbo... Eller..?

Kalorispelet skrev:
Det är upp till var och en att efter bästa förmåga förbereda sig. Det finns inget minimum krav på att kunna fly en viss distans, att ha all utrustning, att ha kunskaper eller att ens öva.

Enklast är att inse att vi har alla olika förutsättningar och preppar för olika saker.

Jag rekommenderar ändå att öva så gott det går - det avslöjar hål i planerna, testar era kunskaper och utrustningens gränser.


Jag håller med till 100%. Dessutom är det min erfarenhet att man ofta inser att ens gränser är längre bort än man trodde. Att man klarar mer, behöver mindre utrustning etc.
Ofta, men inte alltid, är utrustning en snuttefilt. De är inte ens ett substitut för kunskap, utan enbart en snuttefilt för att man inte känner sig själv tillräckligt väl för att veta att man klarar sig ändå.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur långt är ni beredda att gå?
InläggPostat: lör 25 mar 2017, 02:06 
Offline
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!

Blev medlem: tor 02 feb 2017, 00:02
Inlägg: 457
Harmklinga skrev:
Jag vet att det finns de som kan evakuera till fots. Allt handlar om förutsättningar såsom medlemmarnas fysiska förmåga, närhet till målet, målets beskaffenhet etc.
18 mil i snökaoset som föranleder krisen? Det finns garanterat de som klarar av det, men även den mest förberedda utsätter sig för stora risker. Mycket står utanför ens kontroll så det är lite för mycket rysk roulette för min smak.


Instämmer. Det är riskabelt att evakuera till fots. Jag respekterar givetvis ditt beslut kring detta när det gäller dig och din grupp.

Harmklinga skrev:
Vad jag menar är att många preppers, men inte alla, har en naiv syn på de tre pelarna: BOB, Bug-Out och BOL (på det här forumet är det nog bättre än genomsnittet bland preppers). Det finns ett rosafärgat skimmer kring hela grejen med att kasta på sig sin färdigpackade BOB, bege sig ut på en lång och äventyrsfylld strapats och kommer sedan fram till sin pittoreska stuga i skogsgläntan och lever av allt vad naturen har att erbjuda. Som en blandning mellan The Goonies och Bilbo... Eller..?


Så kan det nog vara:) Personligen räknar jag med ett helvete.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur långt är ni beredda att gå?
InläggPostat: lör 25 mar 2017, 07:29 
Offline
Jag behöver inte springa fortare än lejonet som jagar oss, bara fortare än dig.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 31 okt 2015, 07:19
Inlägg: 421
Om det är så mycket problem att ta sig runt utomhus borde man rimligen vara ganska säker i sitt hus just då, för de som kan ställa till problem för dig har väl samma problem.

Har man redan tex turskidor och expeditionspulka har man förmodligen kunskap om vad man ger sig in i. Jag har behövt ta mig nåt hundratal meter i djup lössnö med bara en snowboard en gång när jag hamnat fel i offpiståkning. Skulle definitivt avvakta bättre väderprognos för egen del med min begränsade kunskapsnivå.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur långt är ni beredda att gå?
InläggPostat: lör 25 mar 2017, 10:17 
Harmklinga skrev:
Jag vet att det finns de som kan evakuera till fots. Allt handlar om förutsättningar såsom medlemmarnas fysiska förmåga, närhet till målet, målets beskaffenhet etc.
18 mil i snökaoset som föranleder krisen? Det finns garanterat de som klarar av det, men även den mest förberedda utsätter sig för stora risker. Mycket står utanför ens kontroll så det är lite för mycket rysk roulette för min smak.

Vad jag menar är att många preppers, men inte alla, har en naiv syn på de tre pelarna: BOB, Bug-Out och BOL (på det här forumet är det nog bättre än genomsnittet bland preppers). Det finns ett rosafärgat skimmer kring hela grejen med att kasta på sig sin färdigpackade BOB, bege sig ut på en lång och äventyrsfylld strapats och kommer sedan fram till sin pittoreska stuga i skogsgläntan och lever av allt vad naturen har att erbjuda. Som en blandning mellan The Goonies och Bilbo... Eller..?


Ok, du väljer att inte planera och förbereda dig själv och din grupp för någon situation där det kan bli aktuellt att ta till apostlahästarna.
Din riskbedömning - Din prepp - Ditt beslut. Inte andras..

Fortfarande raljerar du när du utan att veta fakta anser dig kunna bedöma rimligheten i andras förberedelser.
Vår får du det rosa skimret från. Något du tror dig kunna läsa mellan raderna någonstans eller har du träffat huvuddelen av medlemmarna?
Vad är det du bygger din uppfattning på om hur människor du inte träffat ser på sin egen förmåga och möjligheter att klara en vandring i svåra förhållanden.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur långt är ni beredda att gå?
InläggPostat: lör 25 mar 2017, 12:06 
Offline
Luktar inte fotogenkök illa?

Blev medlem: sön 23 aug 2015, 18:22
Inlägg: 75
Jag tror personligen det blir svårt att för mig att bugga ut ur storstan till fots i ett katastrofscenario. Det handlar trots allt om att fotvandra med 25 kg packning i bebyggd, urbaniserad och troligtvis fientlig miljö i flera mil innan man ens kommer utanför stadsgränsen.

Kanske teoretiskt möjligt för en militär skyttegrupp eller motsvarande, som har både eldkraft, utbildning och fysisk kondition.

En svår nöt att knäcka, kanske omöjlig att räkna med till och med vilket ger att man inte ska bo i stan...

_________________
Man kan aldrig ha för för mycket av god litteratur, rött vin och ammunition


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur långt är ni beredda att gå?
InläggPostat: lör 25 mar 2017, 15:11 
Jag menar inte att raljera, tror inte Harmklinga gör det heller. Jag uppfattar att det bland en del, kanske främst i USA, finns en orealistisk bild av att vid kris ta sin BOB och dra till skogs. Jag är övertygad om att det härinne finns de som klarar det och att det finns de som klarar att gå långt till en BOL. Men, jag misstänker samtidigt att det finns de som tror att de klarar det, eller har det som plan utan att ha testat under svåra förhållanden, som faktiskt inte kommer att fixa det. Jag tror också att myten om BOBen och vildmarken påverkar en del, typ "Hur svårt kan det vara?".

För egen del inser jag att jag inte fixar det och planerar därför därefter. Sen kan det ändå bli så att jag hamnar i en situation då jag måste gå och då klarar jag mig antagligen ungefär lika bra som de flyr landvägar mot Europa från andra länder. Har jag tur så vädret är ok och det finns vägar att följa så visst. Är det kallt och nederbörd från sidan så är det nog hej då för min del om jag tvingas ge mig ut.

Som slutkläm menar jag att om man planerar för lång marsch eller utevistelse som nödlösning så behöver man öva och även om man övat så kan man ju trampa snett och bryta ankeln redan under den första kilometern. Jag tror inte att det är en enkel lösning lämplig för folk i allmänhet - inte ens för de flesta preppers/survlare.

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur långt är ni beredda att gå?
InläggPostat: lör 25 mar 2017, 15:36 
Offline
Jag behöver inte springa fortare än lejonet som jagar oss, bara fortare än dig.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 03 dec 2016, 04:15
Inlägg: 423
Den här länken borde underlätta för alla som ens tänker på att bugga ut till fots:

https://www.google.se/search?q=rea+mtb

_________________
Preparation is the difference between survival and statistics.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur långt är ni beredda att gå?
InläggPostat: lör 25 mar 2017, 17:03 
Offline
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!

Blev medlem: tor 02 feb 2017, 00:02
Inlägg: 457
Nu är jag nyfiken. Vid en evakuering till fots vintertid. Vad anser ni vara de stora riskerna?

Förflyttning, värme och mat går att hantera som jag ser det. Det som oroar mig är olyckor och överfall.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur långt är ni beredda att gå?
InläggPostat: lör 25 mar 2017, 18:09 
Offline
Jag behöver inte springa fortare än lejonet som jagar oss, bara fortare än dig.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 03 dec 2016, 04:15
Inlägg: 423
CPT Fantastic skrev:
Nu är jag nyfiken. Vid en evakuering till fots vintertid. Vad anser ni vara de stora riskerna?

Förflyttning, värme och mat går att hantera som jag ser det. Det som oroar mig är olyckor och överfall.


  • Hypotermi till följd av fukt från insidan eller vätska från utsidan
  • Kroppen förbrukar mer energi i kyla, vilket betyder mer mat
  • "Snöblindhet" av lång exponering, t.ex. i fjällen
  • Navigering i intensiv snöstorm
  • Olyckor som du sa, t.ex. halka och avkörningar
  • Avstängning av vägar pg av halt väglag/insnöade vägar
  • Saker kan förfrysa och gå sönder vid -1, mat och vatten kräver uppvärmning
  • Svårt att proviantera i naturen. Det mesta du hittar är fruset
  • Dålig framkomlighet utan snöskor över terräng
  • Få timmar med ljus, måste arbeta hårdare/ta vara på alla ljustimmar

_________________
Preparation is the difference between survival and statistics.


Senast redigerad av Kalorispelet lör 25 mar 2017, 18:12, redigerad totalt 1 gång.

Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur långt är ni beredda att gå?
InläggPostat: lör 25 mar 2017, 18:12 
Tror att jag har skrivit det relativt nyligen i annan tråd, men min uppfattning är att bug out till fots, med eventuellt pålägg av "överleva i skogen på naturens villkor tills stormen har mojnat" är ett amerikaniserat koncept som främst praktiseras av amerikanska survivalister.

Min tro är att denna typ av bug out är rimlig... under rätt förhållanden. Ponera: Du bor i amerikanska södern eller Oregon med omnejd; två preppertunga delar av landet vad jag har förstått, där vintervädret på sin höjd innebär påtagning av fodrad skinnjacka och handskar. Vår-sommar-höst kan du sova utomhus i en motsvarande ensäsongers sovsäck. Du lever på vischan och kan en jävla massa ätliga växter i ditt område och har några conibearfällor, ett metspö och en Remington kaliber 12 i ryggsäcken. Skit händer, och du drar ut till skogs.

Jag skulle säga att denna typ av förutsättning inte alls skulle göra en längre bug out i bushen omöjlig, så länge du bor i ett någorlunda glest område. Har du dessutom tillräckligt med rice and beans i ryggan för att hinna etablera dig på plats så är det bara ett plus.

Och pang så vaknar man ur sin dagdröm och inser att man bor i Luleå, där snö täcker marken sex månader av tolv och en tresäsongers sovsäck med innersäck av ullfrotte knappt håller dig vid liv under kallnätterna, trots att en långeld modell torrfura brinner för fullt ett steg ifrån dig. Där man tvingas ha en isborr för att ens ha en chans att fiska, skogsskidor för att kunna jaga, och ett uthus fullt av ved för att undgå att frysa ihjäl.

Därför är BOV alltid första val. Behövs det pga situationen så är jag beredd att åtminstone försöka gå, men det om det står mellan säker död och mindre säker död så är det andra alternativet mer lockande.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur långt är ni beredda att gå?
InläggPostat: lör 25 mar 2017, 22:08 
Offline
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!

Blev medlem: tor 02 feb 2017, 00:02
Inlägg: 457
Det är märkligt:)

När jag försöker diskutera förutsättningarna för en evakuering till fots hamnar vi väldigt lätt i annat.

Det är bättre att förskansa sig i bostaden än att evakuera
Absolut. Oftast är det så. Men nu hoppades jag att vi skulle tala om de tillfällen detta inte är möjligt och vi därför är tvungna att evakuera.

Det är bättre att ta bilen än att gå
Självklart. Men nu hoppades jag att vi skulle tala om de tillfällen detta inte är möjligt och vi därför är tvungna att evakuera till fots.

Det går inte att fly till skogs och leva som jägare och samlare
Åtminstone kan inte alla göra det. Men nu hoppades jag att vi skulle tala om möjligheten att gå från bostaden till evakueringsplatsen. Inte om att leva i skogen.

Bara romantiker förbereder sig på att gå till evakueringsplatsen
Nej. Romantiker kanske också förbereder sig på gå till evakueringsplatsen. Det vet inte jag. Men det gör definitivt även de som eftersträvar ett resilient evakueringssystem. Ett system som fungerar även om t ex utrustning, fordon och annat faller bort. Så har jag lärt mig. Så är jag tränad.

Bara romantiker OCH resilienta förbereder sig på att gå till evakueringsplatsen:)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur långt är ni beredda att gå?
InläggPostat: lör 25 mar 2017, 22:33 
Offline
Jag behöver inte springa fortare än lejonet som jagar oss, bara fortare än dig.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 03 dec 2016, 04:15
Inlägg: 423
CPT Fantastic skrev:
Bara romantiker OCH resilienta förbereder sig på att gå till evakueringsplatsen:)


Tja - eller så utgår vi från det värsta och ser allt annat som en glad bonus. Då blir man inte besviken :)

_________________
Preparation is the difference between survival and statistics.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur långt är ni beredda att gå?
InläggPostat: sön 26 mar 2017, 10:56 
disskusionerna är viktiga, så den som inte tänkt igenom olika allternativ kan fundera på sina egna möjligheter och handla därefter

och med handling kan det krävas
att lära sig saker
skaffa utrustning
kanske till och med göra fruktancvärda uppoffringar och träna mkroppen o.s.v :lol: ;)


Top
  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 90 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet