Swedish Survivalist

Är du förberedd?

Ny tråd Svara på tråd  [ 18 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Julklappstips för preppers
InläggPostat: sön 18 dec 2016, 02:50 
Kreditkortsberoende
Användarvisningsbild

Vilka julklappar kan en prepper tänkas ge bort? Vilka skulle hen vilja ha?

Nu verkar det ju som många köper prepperrelaterade prylar över nätet och då är den här tråden kanske lite för sent ute. Men i alla fall: Vilka julklappar kan/bör en prepper köpa till sina nära och kära? Vi kan tänka oss två underkategorier: de släkt/vänner som är helt ovetande om prepping, och de som vet att vi preppar.

Ficklampa slår mig som en bra allroundpresent för alla utom kanske en tonårstjej. Vem kan vara emot att ha en ficklampa? Första förband, kanske lite påfluget? Vad säger ni? Jag behöver lite tips!

Inläggsrubrik: Re: Julklappstips för preppers
InläggPostat: sön 18 dec 2016, 04:24 
Tränar vakthöns

Varför skulle tonårstjejer vara undantagna? Fast en solcellsladdad mobilladdare är kanske ett alternativ.

Ett presentkort på äppel/plommon/körsbär/etc-träd att ta ut när det blir rätt årstid, för de som har de lämpliga förutsättningarna.

First aid för bilar, brandfiltar och brandsläckare. Brandlarm om de inte redan är välförsedda på den punkten.

Fårskinn och dyra, fina ullplädar till soffan.

Presentkort på Jula, Biltema eller diverse frilufts- eller sportkedjor till de som redan har prepperintressen.

Oljelampor (även matoljedrivna) borde gå till vilka vuxna som helst. Fotogenlampor om man är litet mer hardcore.

Själv har jag sneglat på en ljusstake för vanliga kronljus med glas så att man kan bära runt den utan besvär, men de är dyra. Stilrena och säkert en fin present till en arvtant som man vill hålla sig väl med. https://www.kattvikdesign.se/

InläggPostat: sön 18 dec 2016, 10:55 
Min ryggsäck är nog för liten...

En finare kniv är något många men inte alla uppskattar.

InläggPostat: sön 18 dec 2016, 13:52 
Kreditkortsberoende
Användarvisningsbild

Bra input, tack.

(Det där med tonårstjejer är väl mest för att de är så klistrade till sin mobil men också till sitt sociala nätverk av kompisar på ett sätt som gör att de sällan reflekterar över hur det är att klara sig helt själv.)

InläggPostat: sön 18 dec 2016, 15:39 
Zombie's inlägg var bra. Filt är ju prepping även fast folk inte ser det som det utan bara en fin filt.

En stor packe värmeljus är ju något som dom flesta har användning för, även om det bara är för mysljus.

Själv har jag slutat helt med julklappar, om man inte kommer på att köpa något till den där kusinen man träffar två gånger per år, eller svågern som tjänar 5 gånger så mycket som en själv eller föräldrarna som har allt dom behöver är det lika bra att strunta i det tycker jag.
Köper man en ficklampa blir den säkert bara liggande utan batterier till ingen nytta i en garderob hemma hos dem.

Köpa Lars Widerängs böcker till dem kanske? :)

InläggPostat: sön 18 dec 2016, 15:54 

Vi hade lilla julafton igår, vi har också slutat med julklappar förutom till julklappsspelet, när det var dags att gå hem gav jag dom en varsin dynamo ficklampa, den ena blev jätteglad den andra sa vad ska jag med den till, ha den liggandes i bilen du kanske behöver den i framtiden, den kräver ju inga batterier. :)

InläggPostat: sön 18 dec 2016, 18:23 
Var i hela friden är stormköket?
Användarvisningsbild

Varför inte ett Powerpack till ungdomarna? Det är definitivt något som de kommer uppskatta när deras mobiler har lite ström. Mina blev riktigt nöjda iaf.

InläggPostat: sön 18 dec 2016, 19:24 
Är varmvattnet slut?
Användarvisningsbild

Förra året fick mina barn varsin pannlampa och batteripack. Används fortfarande flitigt än idag.
Detta året blir det nog varsin PMR radio, (så dem låter bli mina) :D

Annars kan det nog funka fint med thermos eller en thermosmugg för vinterutflykter till pulkabacken.
Div. böcker t.ex
husmors tips,
enklare recept böcker,
Naturens skafferi mm,

Jakt 3 - 155.500 MHz
SRBR 3 - 444.800 MHz
PMR 3 - 446,03125 MHz

InläggPostat: sön 18 dec 2016, 20:18 
I vilken hand håller man sporken?
Användarvisningsbild

En sån där bältesskärare man har i bilen som man kan skära bältet samt slå ut rutan med om olyckan är framme.

Överfallsalarm som låter, kanske nåt för tonårstjejen?

Medlemsavgift kampsport?

Böcker om matlagning, friluftsliv, odling

Stormkök?

Och liknande :D

InläggPostat: mån 19 dec 2016, 13:27 

Knepigt... Dels eftersom det beror på vad mottagarna tidigare har för utrustning, inställning, kompetens/erfarenhet, var och hur de bor, arbete och så vidare. Även vad det är för budget. Jag hade nog löst utgått från 5 C's of survival:
- Mindre fickkniv alternativt mindre multi-tool av något "känt märke". Huvudsaken är att personen faktiskt får med den i sin EDC.
- Påfyllningsbar tändare (tycker att känns lite "billigt" att ge bort några BIC...) eller kanske ett mindre tändstål.
- Riktig paracord
- En vattenflaska i rostfritt typ Nalgene särskilt om personen redan i dagsläget tar med sig en vattenflaska i plast mao en uppgradering. Om personen redan har något liknande kanske ett mindre vattenfilter.
- Någon form av komplettering av kläder/skydd. Personligen gillar jag underställ, strumpor och mössor, för att nämna några, i (merino)ull. En poncho som man även kan använda som tarp. Det i kombination med några meter paracord har för egen del varit användbart många gånger.

Några har nämnt ficklampa/pannlampa och jag håller med. Själv kör jag som komplement med en liten Nitecore Tube på nyckelknippan till en lite större ficklampa. Tycker att Tube är förvånansvärt nätt och användbar.

Böcker eller utrusning för mat beredning eller förvaring. Torkning eller vakuumförpackning.

Någon form av upplevelse eller utbildning. Antingen att man tillsammans tar tag i något gemensamt projekt som alla parter har nytta av eller bättrar på erfarenhet/kunskaper (typ jägarexamen, sjukvård osv).

InläggPostat: mån 19 dec 2016, 13:53 
Undrar vilken som är bäst som arbetsgivare, Umbrella Corporation eller Skynet?

Jag har läst att lång ifrån alla, främst ungdomar, har en radio hemma. Så en vevradio kanske skulle kunna vara en idé.

InläggPostat: lör 08 apr 2017, 17:42 
Tränar vakthöns

Det här är riktat mot tonårstjejer (eller möjligen kvinnor):

https://www.coolstuff.se/Pearl-Powerbank-Med-Spegel

InläggPostat: lör 08 apr 2017, 20:45 
bah, signalspegel för att skicka sos till flygplan, dom har bara gjort det lite grått i reklamen..

InläggPostat: mån 10 apr 2017, 15:21 
Är det en Twinkie?
Användarvisningsbild

Varför inte prova med en upplevelse? Vandring med djur i skog och mark kan förhoppningsvis väcka intresse för djurhållning och friluftsliv.

http://www.visitvarmland.se/sv/gora/alpackavandring-gardsvisning-och-gardsbutik-12655

InläggPostat: ons 22 dec 2021, 07:07 
Nykomling

Nisse skrev:
Vilka julklappar kan en prepper tänkas ge bort? Vilka skulle hen vilja ha?

Nu verkar det ju som många köper prepperrelaterade prylar över nätet och då är den här tråden kanske lite för sent ute. Men i alla fall: Vilka julklappar kan/bör en prepper köpa till sina nära och kära? Vi kan tänka oss två underkategorier: de släkt/vänner som är helt ovetande om prepping, och de som vet att vi preppar.

Ficklampa slår mig som en bra allroundpresent för alla utom kanske en tonårstjej. Vem kan vara emot att ha en ficklampa? Första förband, kanske lite påfluget? Vad säger ni? Jag behöver lite tips!

En powerbank kan vara en bra present :up: . Det är användbart när du är utanför området. Det låter dig åtminstone ladda dina prylar och säkerställer problemfri spårning.

Ett aktivitetsarmband, är också bra presenter att ge. Den meddelar dig inte bara om massage eller telefonsamtal, utan ger dig också hjälp när du sitter fast på en bana eller i en

överlevnadsnödsituation. Den kan följa dina rörelser och mäta din puls var du än är :)

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 18 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa