Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 27 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Varför man ska se till att kunna ladda mobilen
InläggPostat: ons 12 apr 2017, 06:44 
Offline
1998 var en fin årgång för vita bönor!

Blev medlem: tis 08 nov 2016, 20:07
Inlägg: 151
Det här kan tyckas banalt, speciellt för den som enbart är fokuserad på överlevnad.
Men ... det är en erfarenhet jag har lärt mig av så jag tänker att den kan vara bra att förmedla iallafall.

För ett tag sedan så pratades det en del om rådet "se till att ha möjlighet att ladda mobilen".
Det möttes av en del kritik, bland annat handlade kritiken om att det inte hjälper så långt om mobilnätet brakar samman och att man förmodligen är bra surfberoende om det har prioritet.

Jag själv som strandade i ett stormigt Köpenhamn för ett par år sedan tycker att det är ett mycket bra råd.
Då jag kom fram till en tågstation för att ta mig mot huvudbangården, hade de precis beslutat att ställa in all tågtrafik, så jag fick ta bussen.

Men jag klev på fel buss. Och efter ett tag skulle även bussarna sluta gå och jag hamnade någonstans jag inte ens hade någon aning om vart jag var.

Under tiden hade jag kontinuerlig kontakt med min sambo som liksom jag var strandad. Och någonstans där började mitt mobilbatteri visa ett mycket lågt procenttal.

Jag lyckades ta mig på den sista bussen i rätt riktning innan de stannade. Då hade mitt batteri tagit slut.

Det var ren tur att vi hittade varandra nästan omedelbart som jag kom till stationen, min sambo hade ingen möjlighet att veta vilken buss jag skulle komma med då jag hade irrat bort mig så långt att jag inte hade någon aning om vart jag var (jag sätter ganska stor tillit till kartan på telefonen när jag ska ta mig någonstans i min vardag, men ... tja ... )

Man kan ha väldigt många åsikter om mitt agerande. Att inte ladda telefonen från början, kliva på fel buss, att inte bestämma en plats att mötas på i förväg ... Men, hade min telefon haft ett laddat batteri så hade jag knappt behövt bli orolig. Och det lilla jag kunde använda den så var den till väldigt mycket större nytta än någonting annat i jag kunnat ha på mig.
Jag har sett flera gånger att folk bara utgår från att även telefonnätet kommer att braka samman.
I det här fallet gjorde det inte det. Det var bara den fysiska infrastrukturen som inte fungerade. Bussarna slutade gå, tågen slutade gå, gator var avstängda, taxikön var ... väldigt lång ... och med facit i hand blev det ett par dödsfall i bilar som fått träd över sig.

Så ... lärdom: Se till att kunna ladda mobilen, självklart kan man inte räkna med att nätet fungerar men om det gör det underlättar en telefon väldigt mycket.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Varför man ska se till att kunna ladda mobilen
InläggPostat: ons 12 apr 2017, 06:58 
Offline
Är det röda det som pekar mot norr?
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 01 apr 2017, 14:26
Inlägg: 25
Jag tycker gott att man kan ha en enkel powerbanked solcell med sig alltid. Den är billig att köpa. Gratis att ladda och viktigast av allt. Om shtf och mobilnät och elnät går ner så är det väl ovärdeligt att kunna lyssna på alla sina 3500 mp3 låtar varje kväll i mörkret? Jag kommer ha en fulltankad moralhöjare iaf. Vilken kritik det än kan föra med sig <3

_________________
I want to be the result of mcgyvers and bear grylls love child
But what i am is just a man in a fairy princess world

"That is not dead which can eternal lie,
yet with strange aeons even death may die."


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Varför man ska se till att kunna ladda mobilen
InläggPostat: ons 12 apr 2017, 08:28 
Offline
I vilken hand håller man sporken?
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 14 dec 2012, 21:54
Inlägg: 187
Ort: Det ljusa Småland
Mobilen är idag och även vid ett måttligt SHTF nog det viktigaste i akutskedet.

Exempelvis för att veta vart man ska, och vart man inte ska gå vid ett terrorattentat.

För att larma SOS eller bara be om hjälp, beställa taxi.

För att för information (om en växt är ätlig etc), dokumentera (ta bilder, spela in, skriva ner saker) för att komma ihåg eller för att fråga någon.

Osv osv. Jag vågar knappt köra bil längre utan att ha mobilen med mig.

_________________
Bättre att vara förberedd på det som inte händer, än oförberedd på det som sker


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Varför man ska se till att kunna ladda mobilen
InläggPostat: ons 12 apr 2017, 08:29 
En smartphone är en enorm tillgång även om mobilnätet aldrig mer kommer fungera.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Varför man ska se till att kunna ladda mobilen
InläggPostat: ons 12 apr 2017, 09:25 
Offline
Jag behöver inte springa fortare än lejonet som jagar oss, bara fortare än dig.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 03 dec 2016, 04:15
Inlägg: 423
Goneprepping skrev:
Jag tycker gott att man kan ha en enkel powerbanked solcell med sig alltid. Den är billig att köpa. Gratis att ladda och viktigast av allt. Om shtf och mobilnät och elnät går ner så är det väl ovärdeligt att kunna lyssna på alla sina 3500 mp3 låtar varje kväll i mörkret? Jag kommer ha en fulltankad moralhöjare iaf. Vilken kritik det än kan föra med sig <3


+1 på Powerbank.

Men varför inte en powerbank med solladdare också?
http://www.overlevnadsbutiken.se/produkter/stromforsorjning/powerplus-cobra.html

_________________
Preparation is the difference between survival and statistics.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Varför man ska se till att kunna ladda mobilen
InläggPostat: ons 12 apr 2017, 09:34 
Offline
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!

Blev medlem: tis 12 aug 2014, 20:48
Inlägg: 483
Ort: Stockholm
En del fungerar även som FM radio med headset som antenn. Jag har alltid med en powerbank.

Skickat från min E5823 via Tapatalk


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Varför man ska se till att kunna ladda mobilen
InläggPostat: ons 12 apr 2017, 11:37 
Offline
Är det en Twinkie?
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 07 apr 2017, 13:07
Inlägg: 372
Ström i mobilen är superviktigt idag, när man behöver Swish för alla transaktioner, och möjligen för att föra över pengar till sitt kontokort. Lyckligtvis har dom flesta bilar börjar komma med USB-uttag idag, gör det hela lite enklare.

_________________
- "AURIBUS TENEO LUPUM"


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Varför man ska se till att kunna ladda mobilen
InläggPostat: ons 12 apr 2017, 11:44 
Offline
-
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 03 jun 2014, 21:28
Inlägg: 2012
Ort: Skåne
Håller med. Aldrig ha mobilen (eller bilen för den delen..) under 50% och alltid ha en powerbank med sig på något sätt.
Jag laddar alltid på jobbet bredvid datorn, eller i bilen, eller hemma. Gammal skada så klart, men jag vill inte vara utan mobilen i och med att den innehåller så mycket bra saker.
Sen har jag tröttnat på alla Ifåne-ägare som alltid frågar efter laddare/ström... ;) No offence! Har IP-klassad Sony Android sedan många år.

Personligen har jag faktiskt en usb powerbank av något slag och av olika storlekar i alla mina EDC/BOB/BOV etcv för att minska chansen att vara utan.

//Tank

_________________
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Varför man ska se till att kunna ladda mobilen
InläggPostat: ons 12 apr 2017, 12:53 
Viktigt att komma överens att det finns två olika tidsperspektiv som vi disskuterar här: ladda här och nu oavsett väder/sol/vind och långsiktigt möjlighet att ladda där man kan börja disskutera även olika typer av tex solceler.

Jag är paranoid när det gäller sånt och har alltid min ajFån, en liten Samsung mobil, minst två powerbank och diverse kablar med mig. Är det längre frånvaro så tar jag en fulladdad gamal ajFån med mig. Har bla haft möjligheten att låna ut min extra mobil till en forumist vars telefon gick sönder under "utbildning".

Tror inte heller att, vid längre sikt, mobilnätet kommer vara igång vid SHTF men återigen tror gör man i kyrkan, jag vill vara förbered.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Varför man ska se till att kunna ladda mobilen
InläggPostat: ons 12 apr 2017, 13:07 
Offline
-
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 03 jun 2014, 21:28
Inlägg: 2012
Ort: Skåne
T-72 skrev:
Viktigt att komma överens att det finns två olika tidsperspektiv som vi disskuterar här: ladda här och nu oavsett väder/sol/vind och långsiktigt möjlighet att ladda där man kan börja disskutera även olika typer av tex solceler.

Jag är paranoid när det gäller sånt och har alltid min ajFån, en liten Samsung mobil, minst två powerbank och diverse kablar med mig. Är det längre frånvaro så tar jag en fulladdad gamal ajFån med mig. Har bla haft möjligheten att låna ut min extra mobil till en forumist vars telefon gick sönder under "utbildning".

Tror inte heller att, vid längre sikt, mobilnätet kommer vara igång vid SHTF men återigen tror gör man i kyrkan, jag vill vara förbered.


Hehe :D :up:

Kanske en sådan här med ett gäng extra batterier?
http://www.ebay.com/itm/Android-6-0-Rug ... 8467&rt=nc

'//Tank

_________________
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Varför man ska se till att kunna ladda mobilen
InläggPostat: ons 12 apr 2017, 13:42 
Offline
Finns staden kvar?

Blev medlem: mån 27 jun 2016, 21:31
Inlägg: 981
Vet att denna finns i andra trådar är sugen att köpa två, men det verkar dyrt från USA. Någon som vet hur man kan beställa inom EU ?
https://www.gotenna.com/
Bild


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Varför man ska se till att kunna ladda mobilen
InläggPostat: ons 12 apr 2017, 13:43 
Offline
Skärmskyddsmäklare
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 03 apr 2016, 11:35
Inlägg: 303
Kalorispelet skrev:
Goneprepping skrev:
Jag tycker gott att man kan ha en enkel powerbanked solcell med sig alltid. Den är billig att köpa. Gratis att ladda och viktigast av allt. Om shtf och mobilnät och elnät går ner så är det väl ovärdeligt att kunna lyssna på alla sina 3500 mp3 låtar varje kväll i mörkret? Jag kommer ha en fulltankad moralhöjare iaf. Vilken kritik det än kan föra med sig <3


+1 på Powerbank.

Men varför inte en powerbank med solladdare också?
http://www.overlevnadsbutiken.se/produkter/stromforsorjning/powerplus-cobra.html


+1 på Powerbank med solladdare.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Varför man ska se till att kunna ladda mobilen
InläggPostat: ons 12 apr 2017, 14:23 
Offline
En är ingen, två är en. Tre? Ehh...
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 15 jan 2017, 01:56
Inlägg: 119
[quote="

Men varför inte en powerbank med solladdare också?
http://www.overlevnadsbutiken.se/produkter/stromforsorjning/powerplus-cobra.html[/quote]


De fungerar inte, jag har provat flera olika eftersom jag älskar idén, men solcellerna är för små för batterierna, bättre att skaffa extern solcell, jag hittade en variant som man vecklade ut så det laddar på riktigt ordentligt, de kan man ladda stora batteribankar och telefoner med utan problem, även om det inte är tok-soligt, jag bär alltid med mig cellen i ryggan, och flera batterier i jackfickan.

(edit), det är en enerplex jag har såg jag, inte det billigaste, men den fungerar ruskigt bra, länk till produkt på amazon t.ex
https://www.amazon.com/EnerPlex-Ultra-l ... B00FPHKOPY


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Varför man ska se till att kunna ladda mobilen
InläggPostat: ons 12 apr 2017, 16:15 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
Hur är det med alla appar, fungerar de när telefonnätet går ned? Kartor, GPS, räknare etc. Kraschar internet samtidigt? Finns väl mer exotiska som vattenpass och kompass också...

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Varför man ska se till att kunna ladda mobilen
InläggPostat: ons 12 apr 2017, 16:30 
Offline
Jag behöver inte springa fortare än lejonet som jagar oss, bara fortare än dig.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 03 dec 2016, 04:15
Inlägg: 423
Zombie skrev:
Hur är det med alla appar, fungerar de när telefonnätet går ned? Kartor, GPS, räknare etc. Kraschar internet samtidigt? Finns väl mer exotiska som vattenpass och kompass också...


Internet går via 3G och 4G.

Beror på om appen kräver internet för att fungera. Du kan testa genom att gå ner i någon källare utan täckning och se vad som fungerar.

_________________
Preparation is the difference between survival and statistics.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 27 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet