Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 34 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Användning av fet-radio vid brunt läge
InläggPostat: mån 01 maj 2017, 08:58 
Offline
Är det en Twinkie?
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 07 apr 2017, 13:07
Inlägg: 372
Ett stort problem är att mina vänner och släktingar är väldigt ointresserade av radio, och hade inte lagt 10.000kr på en HF-rigg. Det är också för mycket pengar för att jag själv ska köpa en som jag kan lämna ut till folk. Har man sedan tidigare inte något radiointresse blir det nog svårt att lyckas använda radion.

Nästa problem är att dessa bor samtliga inom 300km radie, vilket är utanför räckhåll för all HF(möjligen undantaget 80m NVIS om man lyckas med det).

En radiomottagare kan säkert vara skoj att ha, det finns ju möjligheter att lyssna på nyheter och andra sändningar från utlandet,

_________________
- "AURIBUS TENEO LUPUM"


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Användning av fet-radio vid brunt läge
InläggPostat: mån 01 maj 2017, 09:19 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet

Blev medlem: lör 03 okt 2009, 11:57
Inlägg: 724
Ort: Vagabond
grym skrev:
en enkel sak, säg ett totalt sammanbrott av internet, rikstäckande

ingen mobil eller normal telefoni då det går på nätet
då kan du lyssna på utlandet och höra vad som händer eller inte händer på olika ställen

kommer zombieutbrottet(ersätt med valfri annan epedemi) så kan man kanske höra mer vad som händer runt om i värlen


Exakt, att kunna lyssna, och få en något så när klar bild av vad som händer i världen eller runt hörnan , är bättre än att sitta och gissa, eller få tankar och idéer större än Australien.
Kan vara bra ur psykologiskt perspektiv...

_________________
Meet MOST 2F.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Användning av fet-radio vid brunt läge
InläggPostat: tis 02 maj 2017, 00:53 
Offline
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!

Blev medlem: tor 02 feb 2017, 00:02
Inlägg: 457
Jaakko skrev:
CPT Fantastic skrev:
Att använda fet-radio för att kommunicera med vänner och släkt verkar ju bra. Men i mitt fall finns inga vänner eller släktingar utanför min grupp som har kunskap och utrustning för att kunna kommunicera med.

Ta reda på vem som är aktiv och har en station nära dina vänner och släkt. Öva kommunikation på förhand. Vid brunt läge kan stationen berätta vad situationen är och eventuellt vidarebefodra meddelande.
Citera:
Att ha fet-radio som hobby är väl bra. Men jag räknar inte med att ha så mycket tid för hobbys vid brunt läge:)

Det är bättre än att sitta i mörkret och fundera på vad som har hänt och vad som kommer att hända.
Hur vet man ens att det är brunt läge om man inte får information?
Citera:
Att ha och kunna använda fet-radio kan mycket väl vara ett sätt att göra sig nyttig och på så sätt få skydd och försörjning. Men för mig är det enklare att åstadkomma skydd och försörjning på annat sätt.

Mer troligt att den som har radio får sköta kommunikation åt andra och sköta allt själv i alla fall.
Det är ingen som tänker "Jag vill få reda på om min familj där hemma (50 mil bort) är okej, så jag går till grannen två hus bort, han är sändaramatör. JAG TAR MED MEJ BULLAR & KAFFE FÖR HAN ÄR VÄL HUNGRIG."
Citera:
Men att använda fet-radio för underrättelser är intressant för mig. Att hålla sig informerad om utvecklingen kan vara värdefullt. Det lär vara en hel del trafik att lyssna på initialt. Sedan lär det rimligen bli mer glest med sändningar att lyssna på. Hur lyssnar man effektiv på radio? Är man tvungen att bemanna radion dag och natt? Hur ska det funka praktiskt då det antagligen finns mycket annat att stå i?

Sätt igång fet-radion på en känd frekvens. Ställ in brusspärren. Ställ en PMR-radio nära högtalaren och aktivera VOX på den. Ta sen med en annan PMR med öronsnäcka och gör det du ska medan du lyssnar.
Citera:
Och ni som planerar att sända. När det gäller pejling i syfte att lokalisera er position. Hur tänker ni kring det?

NVIS. Lägg antennen så att signalen går upp mot himlen. Det som studsar tillbaka kan inte spåras. För att pejla behöver pejlaren få in signalen rakt från sändaren, och det fungerar bara på nära håll.


Jag köper ditt resonemang.

Prioriterat för min del blir fet-radio för underrättelser. Händigt med fet-radio kombinerat med PMR: er och hörsnäcka.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Användning av fet-radio vid brunt läge
InläggPostat: tis 02 maj 2017, 00:59 
Offline
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!

Blev medlem: tor 02 feb 2017, 00:02
Inlägg: 457
Jaakko och Grym. När det gäller pejlning. De krävs utrustning och kunskap för att lyckas med det. Hur bedömer ni risken att ni skulle bli lokaliserade?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Användning av fet-radio vid brunt läge
InläggPostat: tis 02 maj 2017, 13:51 
Offline
Är det en Twinkie?
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 07 apr 2017, 13:07
Inlägg: 372
Risken för att bli Pejlad är kanske inte jättestor, däremot är det nog risk för att man råkar försäga sig på radion och därmed röjer sin position.

_________________
- "AURIBUS TENEO LUPUM"


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Användning av fet-radio vid brunt läge
InläggPostat: tis 02 maj 2017, 19:01 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet

Blev medlem: lör 03 okt 2009, 11:57
Inlägg: 724
Ort: Vagabond
CPT Fantastic skrev:
Jaakko och Grym. När det gäller pejlning. De krävs utrustning och kunskap för att lyckas med det. Hur bedömer ni risken att ni skulle bli lokaliserade?


RaDAR Radio Development Amateur Radio

Tror det går ut på att få upp antenn fort, köra en kort förbindelse och sedan dra lika snabbt..eller nåt...

_________________
Meet MOST 2F.


Senast redigerad av lupl tis 02 maj 2017, 20:19, redigerad totalt 1 gång.

Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Användning av fet-radio vid brunt läge
InläggPostat: tis 02 maj 2017, 20:10 
om pejling, beror på var man är och hur läget är

skulle man i kristid där militären är på hugget och kör med ex något i närheten av deras gullfrekvenser så är man pejlad

är det brunt läge och man ex annvänder en sändare som är i riskzonen för pejling hadde jag inte nyttjat den i närheten av där jag häckar, helst 5km bort och på plats som man kan observera på lite avstånd och helst ha larmat, en sådan plats kan man helst ha fjärrkoll på sändaren, ex då via en länk och riktantenn som är svårpejlad


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Användning av fet-radio vid brunt läge
InläggPostat: ons 03 maj 2017, 09:41 
Offline
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!

Blev medlem: tor 02 feb 2017, 00:02
Inlägg: 457
Ok. Summering.

För att sända behöver jag kunskap, utrustning, träning och etablerande av relationer med stationer för få ut något av det. Rätt stor insats. Dessutom finns en risk att bli pejlad/lokaliserad.

För att lyssna tycks det inte behövas lika mycket kunskap, utrustning och träning. Och det behövs inga relationer med stationer. En mindre insats. Dessutom verkar det möjligt att rigga för ett slags ”obemannat lyssnade”. Praktiskt.

Jag avvaktar med att sända. Men jag ska tämligen omedelbart investera i utrustning för att kunna lyssna.

Vad behöver jag?
Räcker det med en bra världsradio och en trådantenn?
Söker en bra världsradio av olika frekvenser automatiskt?
Går en bra världsradio rent av att programmera att söka vissa frekvenser?
Kan jag rigga ”obemannat lyssnade á la Jaakko” med en bra världsradio och ett par PMR: er?

Tacksam för svar!

PS. MulenDag. Inser att du ställer samma fråga i annan tråd. Ville inte kapa den. Dessutom tänkte jag att det vore fiffigt att samla detta i denna tråd. Eller? DS.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Användning av fet-radio vid brunt läge
InläggPostat: ons 03 maj 2017, 09:59 
Offline
Är det en Twinkie?
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 07 apr 2017, 13:07
Inlägg: 372
Om jag hade behövt kommunicera med någon efter SHTF så skulle jag förmodligen göra det på HF med digitala moder. PSK31 eller RTTY, kanske JT65a om konditionerna var dåliga eller avstånden ofördelaktiga. I undantagsfall skulle jag använda SSB.

För att kunna lyssna av dessa paket behöver man något bättre än en världsradio, i princip är det antingen en SDR-mottagare eller en HF-transceiver.

Vill man å andra sidan bara lyssna på rundradio, AM, så funkar ju en världradio säkert helt OK.

_________________
- "AURIBUS TENEO LUPUM"


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Användning av fet-radio vid brunt läge
InläggPostat: tor 04 maj 2017, 18:18 
Offline
Börjar få trångt i skafferiet

Blev medlem: sön 14 feb 2016, 12:25
Inlägg: 109
CPT Fantastic skrev:
en bunt text
.


Jag anser att rädslan för att bli pejlad är oproportionerligt stor och får onödigt mycket uppmärksamhet.
När man pejlar HF på rävjakt så har man alltid direktvåg, alltså ingen studs i jonosfären.
För att lyckas med pejling på HF vid SHTF så krävs resurser som 99% av alla individer du kan möta i ethern, inte har tillgång till.
https://en.wikipedia.org/wiki/AN/FLR-9

Vill man lyckas med sitt världsradio lyssnande (SWL) så krävs det även här kunskap och erfarenhet.
Man behöver lägga tid på att pilla med grejerna för att lära sig vad som fungerar.
Ett hett tips är att köpa hem senaste upplagan av WRTH.
http://www.bokus.com/bok/9780955548192/ ... -handbook/
Med boken kan du bland annat identifiera sändare, sändarplatser, kolla vilken tid radiostationer har sändningar på engelska och kolla vilka frekvenser stationer du vill lyssna på använder.

En vanliga radio (som jag skrev om MD:s tråd) funkar helt OK.
Kolla i tråden på köptips eller länken för reviews av flera lika radios. vilken-fet-radiomottagare-t12095.html
Trådantenn duger gott till det mesta och är lätt att förbättra (göra längre, sätta en coupler på).

En världsradio är inte en scanner. Vill du ha en radionscanner för att scanna frekvenser på HF så köp en sådan scanner.
Det finns scanners som kan lyssna på mycket låga frekvenser:
http://butik.limmared.nu/sv/handapparat ... midig.html
http://www.alinco.com/Products/rcv/DJ-X7/
Jag anser att en scanner är vettigt att ha och äger en själv. Kan dessutom intyga att DJ-X7:an funkar bra till det mesta :-)

Med detta sagt, så finns det fortfarande vettiga funktioner att använda på vanliga radios.
Jag har en Sangean ATS909, föregångaren till ATS909X (ATS909X har inbyggd DSP).
Den kan söka av band automatiskt och lagra stationer i minnesbanker, sedan får du manuellt kalla upp varje minnesplats och lyssna om det är något vettigt där.
Funkar hyfsat OK, men missar många saker på grund av tillfälliga konditioner och lokala påverkningar. Manuell tune:ing slår nästan alltid automatiska sökningar.

Skall du pilla med SWL så kan det vara intressant för dig att undersöka konceptet "pre-selector".

Jag tycker att man skall ha en amatörradio rigg, även om man enbart lyssnar.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Användning av fet-radio vid brunt läge
InläggPostat: tor 04 maj 2017, 18:24 
Offline
Börjar få trångt i skafferiet

Blev medlem: sön 14 feb 2016, 12:25
Inlägg: 109
Fyrop skrev:
Om jag hade behövt kommunicera med någon efter SHTF så skulle jag förmodligen göra det på HF med digitala moder. PSK31 eller RTTY, kanske JT65a om konditionerna var dåliga eller avstånden ofördelaktiga. I undantagsfall skulle jag använda SSB.

För att kunna lyssna av dessa paket behöver man något bättre än en världsradio, i princip är det antingen en SDR-mottagare eller en HF-transceiver.

Vill man å andra sidan bara lyssna på rundradio, AM, så funkar ju en världradio säkert helt OK.




Nej, en världsradio duger även till detta.
Avkodning av JT65 med en enkel världsradio med USB, laptop med mikrofon och programmet WSJT-X gav gott resultat.
Den största begränsningen var att radion endast använde inbyggd ferritantenn, vilket gav halv-OK mottagning.
Plockade in sändningar på både 80 (3576 KHz) och 40 (7076 KHz) meters banden från både Sverige och diverse europeiska länder.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Användning av fet-radio vid brunt läge
InläggPostat: tor 04 maj 2017, 19:15 
Schubert skrev:
CPT Fantastic skrev:
en bunt text
.


Jag anser att rädslan för att bli pejlad är oproportionerligt stor och får onödigt mycket uppmärksamhet.
När man pejlar HF på rävjakt så har man alltid direktvåg, alltså ingen studs i jonosfären.
För att lyckas med pejling på HF vid SHTF så krävs resurser som 99% av alla individer du kan möta i ethern, inte har tillgång till.
https://en.wikipedia.org/wiki/AN/FLR-9

Vill man lyckas med sitt världsradio lyssnande (SWL) så krävs det även här kunskap och erfarenhet.
Man behöver lägga tid på att pilla med grejerna för att lära sig vad som fungerar.
Ett hett tips är att köpa hem senaste upplagan av WRTH.
http://www.bokus.com/bok/9780955548192/ ... -handbook/
Med boken kan du bland annat identifiera sändare, sändarplatser, kolla vilken tid radiostationer har sändningar på engelska och kolla vilka frekvenser stationer du vill lyssna på använder.

En vanliga radio (som jag skrev om MD:s tråd) funkar helt OK.
Kolla i tråden på köptips eller länken för reviews av flera lika radios. vilken-fet-radiomottagare-t12095.html
Trådantenn duger gott till det mesta och är lätt att förbättra (göra längre, sätta en coupler på).

En världsradio är inte en scanner. Vill du ha en radionscanner för att scanna frekvenser på HF så köp en sådan scanner.
Det finns scanners som kan lyssna på mycket låga frekvenser:
http://butik.limmared.nu/sv/handapparat ... midig.html
http://www.alinco.com/Products/rcv/DJ-X7/
Jag anser att en scanner är vettigt att ha och äger en själv. Kan dessutom intyga att DJ-X7:an funkar bra till det mesta :-)

Med detta sagt, så finns det fortfarande vettiga funktioner att använda på vanliga radios.
Jag har en Sangean ATS909, föregångaren till ATS909X (ATS909X har inbyggd DSP).
Den kan söka av band automatiskt och lagra stationer i minnesbanker, sedan får du manuellt kalla upp varje minnesplats och lyssna om det är något vettigt där.
Funkar hyfsat OK, men missar många saker på grund av tillfälliga konditioner och lokala påverkningar. Manuell tune:ing slår nästan alltid automatiska sökningar.

Skall du pilla med SWL så kan det vara intressant för dig att undersöka konceptet "pre-selector".

Jag tycker att man skall ha en amatörradio rigg, även om man enbart lyssnar.

Tack för tips. WRTH beställd. Kul att veta lite mer om vad man kan hitta i etern

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Användning av fet-radio vid brunt läge
InläggPostat: tor 04 maj 2017, 19:28 
Offline
Är det en Twinkie?
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 07 apr 2017, 13:07
Inlägg: 372
Med HF och särskilt QRP(5W) så kan man snabbt skapa kontakt med andra delar av åtminstone Europa. Däremot kan man inte vara så petig med vem man ska prata med, HF är lite som magi ibland. När jag har varit på resor med HF-transceiver har jag ibland fått bra kontakt med folk i Danmark eller Norge, men helt dött mot Sverige.

Ser man det istället som en kul överaskning, att man kan få kontakt med "någon" långt bort, så blir man inte besviken utan tycker det hela är roligt istället.

Ju längre ner i HF-banden man kommer, desto mer pålitligt blir det överlag. Kör man 80m med 1,5kW och en Dipol 1/2 våglängd över marken, så är det nog lättare att få en pålitlig förbindelse.

_________________
- "AURIBUS TENEO LUPUM"


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Användning av fet-radio vid brunt läge
InläggPostat: tor 04 maj 2017, 22:05 
Offline
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!

Blev medlem: tor 02 feb 2017, 00:02
Inlägg: 457
Schubert skrev:
CPT Fantastic skrev:
en bunt text
.


Jag anser att rädslan för att bli pejlad är oproportionerligt stor och får onödigt mycket uppmärksamhet.
När man pejlar HF på rävjakt så har man alltid direktvåg, alltså ingen studs i jonosfären.
För att lyckas med pejling på HF vid SHTF så krävs resurser som 99% av alla individer du kan möta i ethern, inte har tillgång till.
https://en.wikipedia.org/wiki/AN/FLR-9

Vill man lyckas med sitt världsradio lyssnande (SWL) så krävs det även här kunskap och erfarenhet.
Man behöver lägga tid på att pilla med grejerna för att lära sig vad som fungerar.
Ett hett tips är att köpa hem senaste upplagan av WRTH.
http://www.bokus.com/bok/9780955548192/ ... -handbook/
Med boken kan du bland annat identifiera sändare, sändarplatser, kolla vilken tid radiostationer har sändningar på engelska och kolla vilka frekvenser stationer du vill lyssna på använder.

En vanliga radio (som jag skrev om MD:s tråd) funkar helt OK.
Kolla i tråden på köptips eller länken för reviews av flera lika radios. vilken-fet-radiomottagare-t12095.html
Trådantenn duger gott till det mesta och är lätt att förbättra (göra längre, sätta en coupler på).

En världsradio är inte en scanner. Vill du ha en radionscanner för att scanna frekvenser på HF så köp en sådan scanner.
Det finns scanners som kan lyssna på mycket låga frekvenser:
http://butik.limmared.nu/sv/handapparat ... midig.html
http://www.alinco.com/Products/rcv/DJ-X7/
Jag anser att en scanner är vettigt att ha och äger en själv. Kan dessutom intyga att DJ-X7:an funkar bra till det mesta :-)

Med detta sagt, så finns det fortfarande vettiga funktioner att använda på vanliga radios.
Jag har en Sangean ATS909, föregångaren till ATS909X (ATS909X har inbyggd DSP).
Den kan söka av band automatiskt och lagra stationer i minnesbanker, sedan får du manuellt kalla upp varje minnesplats och lyssna om det är något vettigt där.
Funkar hyfsat OK, men missar många saker på grund av tillfälliga konditioner och lokala påverkningar. Manuell tune:ing slår nästan alltid automatiska sökningar.

Skall du pilla med SWL så kan det vara intressant för dig att undersöka konceptet "pre-selector".

Jag tycker att man skall ha en amatörradio rigg, även om man enbart lyssnar.


Det var f-n vad krångligt det här var då:) Värre än att hitta den perfekta ljuddämpningen till bössorna.

Om jag bara ska lyssna. Orkar du förklara vad jag kan göra/inte kan göra med:
1) Vanlig radio
2) Världsradio
3) Radioscanner
4) Amatörradio-rigg

Tacksam för svar men fullt förstående för om det är så krånglig skit så det inte är görligt/orkbart.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Användning av fet-radio vid brunt läge
InläggPostat: fre 05 maj 2017, 07:23 
Offline
Är det en Twinkie?
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 07 apr 2017, 13:07
Inlägg: 372
1) Vanlig radio
FM och oftast AM(på AM-bandet kan du få in utländska stationer)

2) Världsradio
Tar oftast emot allt från LW till HF, brukar dock sakna hög känslighet och yttre antenn, vilket gör att det är svårt att lyssna på SSB. Radion är designad för AM-sändare på 100kW eller ngt, så en amatör på 50W hörs inte så tydligt

3) Radioscanner
Dom flesta scanners är för VHF/UHF banden och tar emot typ taxi-radio/pmr/2m

4) Amatörradio-rigg
Tar oftast emot 160m - 10m med hög känslighet men kostar därefter, typ 6500kr för en billig.

_________________
- "AURIBUS TENEO LUPUM"


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 34 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet