Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 30 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Jaktmarker, hur skaffar man dessa utan kontakter?
InläggPostat: fre 05 maj 2017, 14:48 
Offline
Är det en Twinkie?
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 07 apr 2017, 13:07
Inlägg: 372
Hur gör man enklast för att komma igång med jakten? En jägarexamen är ju lätt att ta, men för en stadsbo i storstadsregion utan bekantskaper som uppskattar friluftsliv så är det nästan omöjligt att hitta jaktmark verkar det som.

Ibland ser man annonser på platser i jaktlag, men ofta vill man ha bra betalt för dessa och ställer diverse andra krav. Guldserie på älgbana är ett sådant.

Finns det några tips?

_________________
- "AURIBUS TENEO LUPUM"


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Jaktmarker, hur skaffar man dessa utan kontakter?
InläggPostat: fre 05 maj 2017, 15:07 
Offline
When your mind say impossible, possible still has a lot left
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 24 jul 2014, 14:49
Inlägg: 3199
Ort: Mälardalen
Alltså antingen kan man göra som flertalet andra nybörjare, gå jägarexamen, köp vapen, ge upp eftersom du förmodligen inte får jaga nånstans eftersom jägare generellt sett inte vill ha storstadsbor med nybliven jägarexamen med sig.

Eller så gör man tvärtom:

1. läs på, jägarexamens kurslitteratur och facklitteratur om friluftsliv, jakt, djuren du är intresserad av att jaga etc.
2. Gå ut i naturen och spendera en avsevärd tid där, lär dig komma inpå djur, följ, studera och lär dig deras beteenden.
3. Övningsskjut på bana tills du har en bra skjutskicklighet och god vapenvana.
4. Ta jägarexamen.

Om du gjort ovan så kommer du ha en helt annan approach till jakt än den genomsnlittlige gråstenen som nyss tagit jägarexamen och därför kommer du vara välkommen ut på jaktmarkerna med en faktor av 50x

Jägarexamen och vapnen är verkligen max 5% av jakt och något som alla har, något som alla har gör inte att folk bjuder in en till deras marker.

Vill du däremot göra som alla andra, så får du gå via ditt personliga nätverk och se om där finns någon som kan förbarma sig över dig, alternatitvt hyra in dig i ett jaktlag, eller arrendera eller köpa egen jaktmark, dvs kasta pengar på problemet.

_________________
Mindset of a winner: "The desire to win is important, but the will to prepare is vital."


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Jaktmarker, hur skaffar man dessa utan kontakter?
InläggPostat: fre 05 maj 2017, 15:12 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 05 maj 2012, 14:22
Inlägg: 4170
Småviltsjakt är inga problem... dom flesta skogsbolag har områden där man kan arrendera småvilt på årsbasis, och inte alltför dyrt heller.
Jag arrenderar ett område på omkring 2000ha för 600kr per år.

Älgjakt är värrre, då krävs kontakter, och gärna nån som kan gå i god för att du är en vettig person.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Jaktmarker, hur skaffar man dessa utan kontakter?
InläggPostat: fre 05 maj 2017, 15:22 
Offline
Jag har en ficklampa. Tror jag ...

Blev medlem: ons 29 okt 2014, 09:06
Inlägg: 18
Ett annat sätt att kasta pengar och mycket energi på problemet är att skaffa jakthund. Då blir det förmodligen genast fler jaktlag som är intresserade.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Jaktmarker, hur skaffar man dessa utan kontakter?
InläggPostat: fre 05 maj 2017, 16:46 
Annonsera efter jaktmark. Eller kolla efter utannonserad jaktmark.

Jag arrenderade ut min jaktmark till ett gäng skåningar några år. De var med på älgjakten. Fungerade bra.

De var dock lite lustiga. Misstänker att de var sådana däringa preppers... ;)


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Jaktmarker, hur skaffar man dessa utan kontakter?
InläggPostat: fre 05 maj 2017, 18:12 
Offline
Är det en Twinkie?
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 07 apr 2017, 13:07
Inlägg: 372
Tack för tipsen!

Sveaskog låter en jaga småvilt på vissa av sina marker för 150kr/dag, vilket är överkomligt i jämförelse med många andra alternativ

http://www.sveaskog.se/jakt-fiske-och-friluftsliv/jakt/kop-sveaskogs-jaktkort/jaktkort-mala/?id=4107&epslanguage=sv

_________________
- "AURIBUS TENEO LUPUM"


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Jaktmarker, hur skaffar man dessa utan kontakter?
InläggPostat: fre 05 maj 2017, 23:35 
Offline
Är det en Twinkie?
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 07 apr 2017, 13:07
Inlägg: 372
Tydligen får man bara jaga skogshönor, är dessa ätbara? Vad skjuter man dessa med enklast?

_________________
- "AURIBUS TENEO LUPUM"


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Jaktmarker, hur skaffar man dessa utan kontakter?
InläggPostat: fre 05 maj 2017, 23:51 
Offline
Crocodile Dundee har mindre kniv än jag!

Blev medlem: sön 08 jan 2017, 19:46
Inlägg: 87
ripa

orre
Citera:
På hösten jagas orren i allmänhet med stående eller stötande fågelhundar eller med trädskällare. Under vintern är toppjakt med kulvapen en vanligare metod.

Citera:
Orren har också en lång historia som matfågel i landet. Den var ett viktigt tillskott i hushållningen för folk i skogsbygden på 1700-talet både som mat men också extra inkomst då mycket vilt exporterades till städerna. Ett exempel på detta går att hitta i Fischerströms (1769) beskrivning av handeln i Stockholm


tjäder
Citera:
Tjäderköttet spelade en viktig roll i folkhushållningen i vissa delar av landet under tiden fram till andra världskriget. Det anses smakligt efter några dagars hängning. Från en tupp på ca 5 kg får man cirka 1 kg bröst och lår om ca 200 g. Från en höna på 3,5 kg fås ett bröst på ca 700 g och lår om ca 150 g vardera.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Jaktmarker, hur skaffar man dessa utan kontakter?
InläggPostat: lör 06 maj 2017, 07:46 
skaffa fruntimmer med familj som har marker :lol: ;)

jakthund kan vara svårt, förr fanns det större chans, numera finns det för mycket av älg och vildsvinshundar här, dom har svårt att få jakt till sina hundar

saknas räv och harhundar här nere i söder

att få tag i jaktmarker är oftast svårt om man inte har känningar

fick tag i extra fågeljaktmarker nyss tack vare känningar, dom jagar bara gris där och då kan vi ta fågeljakt utan bekymmer


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Jaktmarker, hur skaffar man dessa utan kontakter?
InläggPostat: lör 06 maj 2017, 09:40 
Offline
Är det en Twinkie?
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 07 apr 2017, 13:07
Inlägg: 372
Partnerval är redan gjort, på helt andra grunder än jaktmark :( Hade helt andra saker i åtanke när jag träffade min partner...

Marker verkar åtminstone finnas, men avstånden är lite avskräckande...

_________________
- "AURIBUS TENEO LUPUM"


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Jaktmarker, hur skaffar man dessa utan kontakter?
InläggPostat: lör 06 maj 2017, 10:38 
Offline
When your mind say impossible, possible still has a lot left
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 24 jul 2014, 14:49
Inlägg: 3199
Ort: Mälardalen
Fyrop skrev:
Marker verkar åtminstone finnas, men avstånden är lite avskräckande...


Det är ju det som är problemet, arrederar man mark som ligger för långt borta, alltså där det ine kostar så mycket pengar så blir det lite eller inget jagande.

Vad jag menade med att kasta pengar på problemet är att om man ska ha jaktmarker i rimlig närhet så kostar det pengar. Kostar det inte pengar så bor man redan så att jaktmarker inte skulle vara en problemtanke till att börja med.

_________________
Mindset of a winner: "The desire to win is important, but the will to prepare is vital."


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Jaktmarker, hur skaffar man dessa utan kontakter?
InläggPostat: lör 06 maj 2017, 12:58 
Offline
Är det en Twinkie?
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 07 apr 2017, 13:07
Inlägg: 372
Det verkar vara lite för komplicerat för min del tyvärr, synd att jakt är så svårt att börja med. Det verkar vara en sak som dom flesta föds in i, föräldrarna bor på en lämplig plats och har själv intresse för jakt.

_________________
- "AURIBUS TENEO LUPUM"


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Jaktmarker, hur skaffar man dessa utan kontakter?
InläggPostat: sön 07 maj 2017, 02:38 
Offline
Var i hela friden är stormköket?

Blev medlem: mån 15 feb 2016, 01:50
Inlägg: 51
Ett alternativ kan ju vara att gå med i en skytteklubb i väntan på att möjligheterna för jakt dyker upp.
Jag bor så till norröver att man skulle kunna tro att man hade stora möjligheter att komma med i ett jaktlag. Men det är väldigt svårt.
Gubbarna håller väldigt hårt på sina platser.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Jaktmarker, hur skaffar man dessa utan kontakter?
InläggPostat: sön 07 maj 2017, 09:05 
Offline
Är det en Twinkie?
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 07 apr 2017, 13:07
Inlägg: 372
Jag tog jägarexamen för ca 2år sedan, fick dessutom vänta väldigt länge på mina licenser. När det framgick att jag nog inte skulle lyckas börja jaga så gjorde jag precis som du föreslog, och sökte upp ett par skytteföreningar med mina bössor.

Även om gubbarna där var vänliga så blev jag utskrattad, mina bössor gick inte att skjuta på bana med(varken 300m eller 50m), på grund av ett ganska strikt regelverk. På den ena banan blev jag dock erbjuden att skjuta själv på kvällarna, efter att medlemmarna åkt hem. Jag gjorde detta några gånger men tröttnade snabbt, det var kallt och ensamt.

Till slut lämnade jag tillbaka bössorna till vapenhandlaren och sålde vapenskåpet. Nu har jag bara 4st gapande hål i golvet som hånar mig för mina felinvesteringar... :?

_________________
- "AURIBUS TENEO LUPUM"


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Jaktmarker, hur skaffar man dessa utan kontakter?
InläggPostat: sön 07 maj 2017, 09:21 
Offline
Skärmskyddsmäklare
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 03 apr 2016, 11:35
Inlägg: 303
Skjuta ensam är ju en livets små guldbitar...

Brukar åka till banan mitt i veckan när ingen är där, med massa ammo, fylld termos och bara göra små hål i papptavlor för mitt eget höga nöjes skull.

Inga krav på att interagera med någon alls, rena rama meditationen... :up:


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 30 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet